Rio: Paardensport op de Paralympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Paardensport op de Paralympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 06:54

*Bokt.nl
Afbeelding
Rixt van der Horst, foto FEI

Van 7 tot en met 18 september vinden de paralympische Spelen plaats in Rio de Janeiro. De NOS gaat tijdens de Paralympics op televisie dagelijks twee programma’s maken. Op NPO 2 wordt van 19.20 tot 19.50 uur een magazine uitgezonden, waarin de sportieve gebeurtenissen van de dag op een rijtje worden gezet. Om 7.30 en 8.30 uur wordt op NPO 1 een selectie uitgezonden van de hoogtepunten van de voorbije nacht. Via nos.nl en de NOS-app zijn vier livestreams beschikbaar. Klik hier voor het uitzendschema van de NOS. Helaas komt er geen paardensport aan bod via de Livestreams.

Het programma van de paralympische paardensport is als volgt:
  • Woensdag 7 september Openingsceremonie
  • Zondag 11 september Team Test Grade IB / Grade III
  • Maandag 12 september Team Test Grade IV / Grade IA
  • Dinsdag 13 september Team Test Grade II / Individual Championship Test Grade III
  • Woensdag 14 september Individual Championship Test Grade IV / Grade IB
  • Donderdag 15 september Individual Championship Test Grade II / Grade IA
  • Vrijdag 16 september Kür op Muziek alle Grades

De live resultaten kunnen gevolgd worden via deze link: https://www.rio2016.com/en/paralympics/ ... nd-results

Het Nederlandse Para-dressuurteam bestaat uit:
Frank Hosmar - Alphaville - Grade IV
Nicole den Dulk - Wallace - Grade IB
Demi Vermeulen - Burberry - Grade II
Rixt van der Horst - Caraat - Grade II
Sanne Voets - Demantur - Grade III (individueel)

Het Belgische Para-dressuurteam bestaat uit:
Michèle George - Rainman - Grade IV
Barbara Minneci - Barilla - Grade II
Ciska Vermeulen - Rohmeo - Grade IV
Eveline Van Looveren - Exelent - Grade IA
José Lorquet (reserve)

Gerelateerde berichten:
[VN] Rio: Estee Gerritsen niet naar Paralympics
[VN] Para-dressuurteam klaar voor vertrek naar Rio

joyce_eddy

Re: Rio: Paardensport op de Paralympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:20

Super! Ik vind het alleen schandalig dat er nergens wordt uitgezonden! Wat zij bereikt hebben is nog knapper dan een "gezond" iemand!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:24

joyce_eddy schreef:
Super! Ik vind het alleen schandalig dat er nergens wordt uitgezonden! Wat zij bereikt hebben is nog knapper dan een "gezond" iemand!!

??

http://nos.nl/ps2016/uitzendschema/
http://nos.nl/ps2016/artikel/2127985-ve ... e-nos.html

Citaat:
Twee dagelijkse programma's

De NOS gaat tijdens de Paralympics op televisie dagelijks twee programma’s maken. Op NPO 2 wordt van 19.20 tot 19.50 uur een magazine uitgezonden, waarin de sportieve gebeurtenissen van de dag op een rijtje worden gezet. Net als bij de vorige edities zal Herman van der Zandt de presentatie op zich nemen.

Hij heeft oud-rolstoelbasketballer Marc de Hond als sidekick. Om 7.30 en 8.30 uur wordt op NPO 1 een selectie uitgezonden van de hoogtepunten van de voorbije nacht.

Vier livestreams op nos.nl

Via nos.nl zijn vier livestreams beschikbaar en begin september gaat er een speciale site de lucht in. Vrijwel alle Nederlandse sporters die in actie komen, zijn daar live te zien, net als de slotceremonie. Op NPO Radio 1 is elke ochtend een paralympische update in het NOS Radio 1 Journaal. ’s Avonds gebeurt dat in het programma Langs de Lijn en Omstreken (NOS/EO).

Het is in mijn ogen niet 'knapper' dan wat een gezonde sporter bereikt.
een gezonde sporter heeft veel meer concurrentie
en vaak zijn de limieten om mee te mogen doen aan de paraolympics ook vele malen ruimer dan bij gezonde sporters, immers juist voor de paraolympics is meedoen zoveel meer belangrijker dan winnen.. Immers in het verleden was dat vrijwel onmogelijk en nog eerder gewoon zelfs ondenkbaar.

dat wil niet zeggen dat het een enorme prestatie is, om te beginnen is het lastiger om sponsoren te vinden bijvoorbeeld. maar ik vind de ene prestatie van een paraolympiër niet groter of kleiner dan die van een gezonde sporter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:31

De NOS besteedt inderdaad veel aandacht aan de Paralympics. Alleen niet aan de paardensport. Mocht daar nog verandering komen, of we hebben een ander kanaal gevonden (tips van jullie zijn ook welkom!), dan laten we dat weten :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:31

joyce_eddy schreef:

Ik denk dat juist die mensen helemaal niet gezien willen worden als knapper. Ze willen eerder gezien worden als normale sporters die ondanks hun handicap ook het hoogste bereikt hebben

Dat neemt alleen niet weg dat het wel jammer is dat het niet live uitgezonden word op tv. al moet ik ook eerlijk bekennen weer dat ik ook geen tijd heb om te kijken, terwijl ik met OS voor de tv gewoont heb bijna

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:43

dat is ook volkomen begrijpelijk Ladybird.
Nu zul je er een tak van sport uitpikken waar je interesse ligt en dat misschien volgen.
bij de 'gezonde sporters' is iedere sport wel spectaculair, iedere sporter heeft scherpe eisen waaraan hij of zij moet voldoen om deel te mogen nemen aan de OS.

bij de paraolympics ligt dat iets anders.. En laten we reëel zijn, als je de 400 meter vrije slag voor mensen die twee ledenmaten moeten missen gaat kijken, dan is het alsof je gras ziet groeien.. En dat is zeer zeker niet onrespectvol bedoeld.. Ik heb zelf het genoegen gehad om in mijn jeugd samen met een paraolympier (meervoudig medaillewinnaar) te mogen trainen (niet grappig als je zwaar je best moet doen om er niet uitgezwommen te worden door iemand met een arm en een been als je 11 bent). op mijn twaalfde zwom ik mijzelf de aselectie in en was ik significant sneller. Maar niemand wil een gemiddelde wedstrijd van 400meter vrije slag jongeren onder de 12 gaan zitten kijken op tv, gewoon omdat het te lang duurt en geen spectakel zoals bij dames of heren op de OS. Daarnaast missen de wedstrijden vaak ook behoorlijk aan spanning omdat de onderlinge verschillen vaak zeer groot zijn.

ik kijk zelf bepaalde onderdelen wel die mij aanspreken.. en volg de paraolympische spelen vanaf dat ik mij bewust was dat mijn baangenoot deelnemer was, maar veelal gewoon uit artikelen, of terugkijken.

Neemt overigens niet weg dat bepaalde sporten wel enorm spannend kunnen zijn.. rolstoelbasketbal en rolstoeltennis is prachtig en vaak van behoorlijk hoog niveau.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:01

Op Sporza geven ze om 13u30 een samenvatting elke middag van de atleten op de paraspelen. Helaas geen live uitzendingen of livestreams. Dat vind ik toch wel een flinke domper eigenlijk. Zij verdienen evenveel aandacht als de anderen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:04

elenaMM77 schreef:
dat is ook volkomen begrijpelijk Ladybird.
Nu zul je er een tak van sport uitpikken waar je interesse ligt en dat misschien volgen.
bij de 'gezonde sporters' is iedere sport wel spectaculair, iedere sporter heeft scherpe eisen waaraan hij of zij moet voldoen om deel te mogen nemen aan de OS.

bij de paraolympics ligt dat iets anders.. En laten we reëel zijn, als je de 400 meter vrije slag voor mensen die twee ledenmaten moeten missen gaat kijken, dan is het alsof je gras ziet groeien.. En dat is zeer zeker niet onrespectvol bedoeld.. Ik heb zelf het genoegen gehad om in mijn jeugd samen met een paraolympier (meervoudig medaillewinnaar) te mogen trainen (niet grappig als je zwaar je best moet doen om er niet uitgezwommen te worden door iemand met een arm en een been als je 11 bent). op mijn twaalfde zwom ik mijzelf de aselectie in en was ik significant sneller. Maar niemand wil een gemiddelde wedstrijd van 400meter vrije slag jongeren onder de 12 gaan zitten kijken op tv, gewoon omdat het te lang duurt en geen spectakel zoals bij dames of heren op de OS. Daarnaast missen de wedstrijden vaak ook behoorlijk aan spanning omdat de onderlinge verschillen vaak zeer groot zijn.

ik kijk zelf bepaalde onderdelen wel die mij aanspreken.. en volg de paraolympische spelen vanaf dat ik mij bewust was dat mijn baangenoot deelnemer was, maar veelal gewoon uit artikelen, of terugkijken.

Neemt overigens niet weg dat bepaalde sporten wel enorm spannend kunnen zijn.. rolstoelbasketbal en rolstoeltennis is prachtig en vaak van behoorlijk hoog niveau.

Ik snap wat je bedoelt al zullen de atletiek wedstrijd volgens even spannend zijn als de gewone. Zo ook de paardesport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:45

Sporten is iets wat je voor je zelf moet doen.
Van mij hoeven ze niet uit te zenden, maar dat geld voor alle topsport.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:08

petraken,

ook atletiek zal grote verschillen opleveren, zij het niet op de 100 meter wellicht
en ook bij het paardrijden zijn er binnen de gradaties behoorlijk grote verschillen..

grote verschil vind ik denk ik dat paardrijden individueel is waarbij je de rijbaan voor jezelf hebt en je dus binnen je eigen mogelijkheden kan schitteren zonder dat het direct overschaduwd wordt door het succes van iemand die je alle hoeken van de baan laat zien qua rijkunst. daarom vind ik het paardrijden nog wel leuk om te kijken

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:13

zo jammer dat het niet wordt uitgezonden. Ik zou het graag bekijken, maar om nou naar RIO af te reizen.... Gaat ook een beetje ver..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:26

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:34

Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-09-16 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:36

Dat is het schema van de Olympische Spelen. Van de Paralympics wordt geen paardensport uitgezonden. Zie het schema van de NOS in de openingspost :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:36

elenaMM77 schreef:
Berinde schreef:
zo jammer dat het niet wordt uitgezonden. Ik zou het graag bekijken, maar om nou naar RIO af te reizen.... Gaat ook een beetje ver..

wat wordt er niet uitgezonden?

http://www.horses.nl/olympische-spelen- ... he-spelen/

Eh, deze link gaat over OS, ik lees hier niks over PS, of zie ik iets over het hoofd?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:37

Dat is het schema van de gewone zomerspelen en niet van de paraspelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:39

mijn excuses, ik werd inderdaad verkeerd doorgelinkt.. ik zal nog even verder kijken. naar een schema.

ik zie het niet in het uitzendschema van nos staan,
maar die hebben er ook een duidelijke melding onderstaan dat het programma en aanbod kan wisselen afhankelijk van wat er wel of niet per livestream wordt aangeboden (naast keuzes).

wellicht dat er nog geen informatie is over de livestreams van het paralympic paardrijden.
In het verleden werd dit wel altijd meegenomen..

als het niet in de livestreams zit, dan zal het in mijn ogen hoogstwaarschijnlijk worden opgenomen in het dagelijkse bulletin, want er wordt eigenlijk altijd wel aandacht besteed aan nederlandse deelnemers.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:04

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ze geen filmcamera hebben staan die live opnemen en uitzenden. Dan kan de NOS (en welke zender dan ook) ook niets uitzenden natuurlijk.
Maar ik ga elke dag het NOS schema gewoon checken en mocht er wel iets op tv komen, dan horen jullie het :j

cygnusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:05

Ik ga het ook volgen!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:09

Amanda schreef:
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ze geen filmcamera hebben staan die live opnemen en uitzenden. Dan kan de NOS (en welke zender dan ook) ook niets uitzenden natuurlijk.
Maar ik ga elke dag het NOS schema gewoon checken en mocht er wel iets op tv komen, dan horen jullie het :j

Als het goed is wel hoor, via een brits kanaal:

https://www.filmon.com/channel/channel-4

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:35

Channel 4 zendt iedere dag van 14.00-17.00 sowieso de Paralympics uit.