KWPN-hengst Dorado verkocht naar Denemarken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KWPN-hengst Dorado verkocht naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 05:15

Bokt.nl / Facebook / www.wittescholtens.nl / www.horses.nl
Ingezonden door Ketaki
Afbeelding
Dorado onder Emmelie Scholtens in 2014. Foto door KellyDV

De KWPN goedgekeurde hengst Dorado is verkocht naar een Deense amazone, zo staat er te lezen op de Facebookpagina van amazone Emmelie Scholtens: "M'n maatje Dorado is verkocht. Heel erg jammer voor onze sportieve carrière, maar zo'n lief en talentvol paard valt bij andere mensen ook op. Hij is nu in Denemarken bij een jonge amazone die in hem een geweldig toekomstpaard heeft. Ik heb een onwijs leuke tijd met hem gehad.. maar ik mis hem ook al.. want ik reed hem al vanaf z'n 3e. Cees Kikkert en Ad & Annemiek Valk ontzettend bedankt dat ik hem mocht opleiden."

Dorado (Krack C x Rousseau x Donnerhall) behaalde als vijfjarige op het WK in Verden een derde plaats. Hij won onder andere zilver op het NK in de klasse ZZ-Zwaar en brons op het NK in de Lichte Tour. In training was Dorado zo goed als Grand Prix-klaar.

De nieuwe amazone wenst anoniem te blijven en zal U25 met de hengst gaan starten. Horses.nl meldt achterhaald te hebben dat het gaat om Anna Zibrandtsen.

FennaK

Re: KWPN-hengst Dorado verkocht naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 06:36

Zo onwijs jammer! Is echt een prachtige hengst, kreeg er kippenvel bij toen ik ze zag op jumping dit jaar

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:39

Blijft hij wel beschikbaar voor dekkingen of is daar niets van bekend?

Veel kans dat we er niets meer van gaan horen. Jammer

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:13

cjb schreef:
Blijft hij wel beschikbaar voor dekkingen of is daar niets van bekend?

Veel kans dat we er niets meer van gaan horen. Jammer

Hoezo? ms loopt hij de volgende keer op de olympische spelen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:19

Ik vraag me ook af of hij beschikbaar blijft voor de dekdienst of dat hij gecastreerd is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:36

Jammer zeg.. ik ben altijd wel onder de indruk geweest van dit paard

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:40

Alsof hij werkelijk de grote aantallen dekte....
Dier was als dekhengst totaal niet in trek. En dan nu ineens wel nu hij verkocht is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:47

Jammer. Erg mooi paard. Maar inderdaad minder intrek. Zal in Denemarken veel kunnen toevoegen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:49

Zo gaat dat meestal met jonge hengsten die verkocht worden, alsof iedereen dan denkt, oh ja die hadden we ook nog.
Aansprekend dier en hoop dat de nieuwe amazone er een fijn paard aan heeft!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:51

Hij is afgelopen 2 seizoenen niet beschikbaar geweest. De 2 seizoenen daarvoor bleef hij onder de 10 dekkingen per jaar, zijn zwarte jaargenoot kreeg de dekkingen (terwijl ik Dorado veeeel meer kwaliteit vind hebben). Afgelopen tijd heeft hij zich wel enorm in de kijker gelopen, mogelijk waren zijn dekaantallen nu wel gestegen.
Maar goed,dan kan hij dus nu echt van mn lijstje af, ik bleef hem in de gaten houden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:54

Dees, je hebt van die fokkers die een hengst eerst een paar jaar volgen voor ze besluiten hem te gebruiken. Ze willen eerst zien wat hij onder het zadel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:59

Ik heb het vorig jaar en dit jaar geprobeerd maar was geen vers sperma van helaas

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:00

Dat is waar, Petraaken, maar er zijn heel veel meer fokkers die deze hengst sowieso niet overwogen omdat hij een vos is.
Als het niet zwart of bruin is, dekt het niets.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:02

Dat vind ik meer dan zonde. Een goeie is een goeie en zeker als hij bij de merrie past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:03

Onzin zijn ook zat zwarte die niks dekken
Charmeur en Eyecatcher bijv. dekken er zat, Charmeur soms wel 300 per seizoen
Wat heeft Jazz wel niet gedekt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:32

Jazz in zijn beginjaren ook niet, hoor :D
Charmeur dekt inderdaad veel. Ondanks de kleur.

Maar commercieel gezien: een hengsthouder heeft veel liever een zwarte, die dekken gewoon meer.
En 'net niet'-vossen, wat deze Dorado direct na zijn goedkeuring toch was (en misschien nog wel is), die dekken amper tot niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:39

Op basis waarvan besluit jij of de fokkers die Dorado lieten staan of een paard het 'wel' of 'net niet' is?
In geval van Dorado snap ik dat namelijk echt niet. Altijd al een sterk, kwaliteitsvol paard geweest.
Persoonlijk denk ik dat het meer met mode te maken heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:57

Dorado is wel echt miskend als vaderdier. Kan ook een stukje aan het management gelegen hebben. Hij fokt heel erg goed. Rhea heeft een elite merrie van hem en die komt qua model en beweging toch heel erg in de buurt van mijn droompaard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:16

Tja, zo zie je maar weer, succes is te koop, hoop dat de ruiter ook het talent heeft om alles uit dit fantastische dier te halen. Hij heeft iig een goede opleiding gehad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:24

GJ9 schreef:
Op basis waarvan besluit jij of de fokkers die Dorado lieten staan of een paard het 'wel' of 'net niet' is?
In geval van Dorado snap ik dat namelijk echt niet. Altijd al een sterk, kwaliteitsvol paard geweest.
Persoonlijk denk ik dat het meer met mode te maken heeft.

Als ie het 'wel' was geweest, had ie meer gedekt. Die merries zijn drachtig geworden van andere hengsten, de fokkers hebben voor andere hengsten gekozen boven deze Dorado. Simpel toch?

Het enige wat ik wilde zeggen: toen men hem kon gebruiken, gebeurde dat niet. Dan moet men nu ook niet piepen wanneer het niet meer kan. Had je er toen maar bij moeten zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:38

Dat is een cirkelredenatie. Je stelt namelijk ook dat een hengst niet dekt omdat het een net-niet hengst is, en nu stel je dat hengsten het wel worden als ermee gedekt wordt.

Ik denk gewoon dat veel fokkers eerder letten ol wat in de mode is dan op echte kwaliteit, en dan soms is het te laat en zijn de kwaliteitsvolle vertrokken. Of ze krijgen op latere leeftijd alsnog een kans, zoals Negro. Ben met jan eens dat Dorado miskent is als dekhengst.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:28

Denk dat het ook niet geholpen heft dat die 2 jaar uit de fokkerij gehaald is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:52

GJ9 schreef:
Dat is een cirkelredenatie. Je stelt namelijk ook dat een hengst niet dekt omdat het een net-niet hengst is, en nu stel je dat hengsten het wel worden als ermee gedekt wordt.

Nee. Dat lees je verkeerd. Als de hengst het 'wel' was geweest, hadden de merriehouders hem heus wel direct na goedkeuring gebruikt op hun merries. Maar dat hebben ze niet gedaan. De hengst had het dus niet. Of net niet. Iig niet genoeg. Andere hengsten waren (en zijn) beter in trek.
Dat is geen cirkelredenatie, maar een gegeven.

Grote dekaantallen wil vooral zeggen dat meerdere merriehouders geloven dat het een goede hengst is die wat bij zou kunnen dragen aan de fokkerij. Als de grote dekaantallen uitblijven, is dat geloof en die behoefte er dus niet.

Een hengst kan zich zodanig ontwikkelen in prestaties dat hij alsnog wel in het oog van de merriehouder springt. Sommigen hebben meer tijd nodig. Maar dat geeft geen enkele garantie dat er op latere leeftijd wel grote dekaantallen zullen volgen. Een hengst houden is bepaald niet goedkoop, dat moet je maar willen gokken dan. Deze Dorado blijft per saldo altijd een voskleurige Krack C zoon, bepaald geen schaars bloed.

Ik heb geen idee wat de werkelijke aanleiding is geweest om Dorado uit de dekdienst te houden. Wel is er een interview geweest een tijd geleden waarin werd aangegeven dat hij te weinig merries mocht bedienen. Maar misschien speelde er meer - levert ie meer op voor de sport, vond ie sport en dekken lastig te combineren, misschien heel niet zo vruchtbaar. Hoeft niet zo te zijn maar dat kan natuurlijk ook meespelen om hem gewoon richting sport te verkopen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:57

Dan is het maar net wat je met 'het hebben' of een 'net-niet vos' bedoelt, uit je eerder bericht dacht ik dat je het over kwaliteit had, maar je bedoelt dus of ze in trek zijn.

Kwaliteit en/of iets bij kunnen dragen aan de fokkerij, is iets heel anders is dan populariteit en dekaantallen.

Ik heb wel iets meer idee waarom hij niet dekte, ben er 2 jaar terug geweest, en daarop besloot hij dat de hengst niet dekken ging maar dat hij zijn energie ging sparen voor de sport (voor zo'n klein aantal was het eigenlijk niet lonend om hem aan het dekken te houden, maar beter sneller opleiden in de sport) en werd ons erg aangeraden met Desperado te dekken, want die was aan alle kanten beter, etc. Nou, dat hebben we dus niet gedaan.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:06

Dees schreef:
Dat is waar, Petraaken, maar er zijn heel veel meer fokkers die deze hengst sowieso niet overwogen omdat hij een vos is.
Als het niet zwart of bruin is, dekt het niets.

Ehhh .... Jazz en Charmeur dan ? :D
Maar ik ben het wel met je eens dat er een grote groep zwarte veel dekkers is dat hun dek aantallen niet geheel aan hun overdreven kwaliteiten te danken hebben.