Bastiaan de Recht Foto: maplewood
Meester in de klassieke rijkunst Bastiaan de Recht traint paarden volgens de principes van de klassieke rijkunst. Samen met Amber Koppen, erkend paardenarts, acupuncturist/ chiropractor is hij oprichter en eigenaar van trainings- en revalidatiecentrum Equiscio in Ter Apel, het opleidingsinstituut Neo-Classical School for the Art of Horsemanship (NCSAH) en het Keurmerk Paarden Welzijn (KPW). Dit doen ze volgens het motto “mens sana in corpore sano” een gezonde geest in een gezond lichaam.
In 2013 won hij met zijn kür op muziek aan de lange teugel de Baroque Show Cup in Hannover op Pferd en Jagd. Bastiaan is dit jaar te zien op Horse Event. Op 10 september zal hij een kür op muziek aan de lange teugel laten zien en geeft hij op 9, 10 en 11 september een clinic met 2 NCSAH studenten over trainen aan de lange teugel.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en zo reisde ik op 22 augustus af naar Ter Apel waar ik hartelijk ontvangen werd door Bastiaan en Amber. Er heerst een prettige sfeer waar trainings-en revalidatiecentrum Equiscio gevestigd is. Er staan op dit moment zo’n 16 paarden, dit zijn trainings- en revalidatiepaarden, maar ook de eigen paarden van Bastiaan en Amber. In 2007 hebben ze zich hier gevestigd en is het bedrijf uitgegroeid tot een prachtig complex waar de paarden van alle benodigde zorg zijn voorzien.
We lopen een ronde over het terrein en komen aan bij een gedeelte van de stallen waar een prachtig paard op de poetsplaats staat waarvan de manen volgens Portugese traditie worden ingevlochten. Dit als een verwijzing naar de traditie van de oude rijscholen, hier komt het werk aan de lange teugel oorspronkelijk ook vandaan. Bastiaan vertelt: “dit is Uxeque, een Lusitano van nu 15 jaar oud. Toen hij 3,5 jaar oud was is hij vanuit Portugal bij mij op stal gekomen. Het is een heel gevoelig paard, echt een oerpaard. Hij heeft erg veel talent voor verzameling en het werk aan de lange teugel. Daarnaast vindt hij het geweldig om op te treden tijdens een show. Het is altijd fijn om met hem samen te werken, maar als hij de muziek hoort die we tijdens de kür gebruiken dan wordt hij nog expressiever, hij doet ontzettend zijn best. Je bent dan op zo’n moment met zijn tweeën, er bestaat niets anders meer. Dat is echt een fantastisch gevoel”.
Het begin
Bastiaan wist al vroeg dat hij met paarden wilde werken. De dressuursport had ook toen zijn interesse. Bastiaan vertelt: “toen ik 13 jaar oud was kocht mijn vader de 5 jaar oude Bolle. Dit was mijn eerste paard en inmiddels is hij 30 jaar oud”. Bolle staat ondertussen tevreden in zijn stal en komt bij ons staan, hij heeft een vriendelijke uitstraling. Bastiaan vertelt: “hij was vroeger levensgevaarlijk, dominant en agressief”.
De omslag kwam toen Bastiaan op 16 jarige leeftijd een documentaire zag over een Italiaanse meester die in Nederland een rijschool had opgezet. Na de middelbare school volgde hij hier een 10-jarige opleiding in de Italiaanse rijkunst die hij in 2005 cum laude voltooide. Hij kreeg de titel Maestro, oftewel Rijmeester. Dit houdt in dat je alle Grand Prix en Hogeschool oefeningen zowel onder het zadel als aan de lange teugel kan laten zien. Hij heeft met Bolle de opleiding gevolgd en door het op een andere manier van benaderen en trainen werd Bolle meer begrepen en kon hij zijn energie kwijt. Bastiaan zegt: “Hij transformeerde tot een ander paard en kwam mentaal en fysiek in balans”.
Equiscio
Bastiaan werd gevraagd om probleempaarden te trainen en hij gaf veel les. Hij merkte vooral dat deze paarden niet begrepen werden en dat er vaak een fysiek ongemak aan ten grondslag lag. Dus dan kon je maar tot op een zekere hoogte het probleem oplossen. In die tijd leerde hij Amber Koppen, erkend paardenarts, acupuncturist/ chiropractor kennen. Samen hebben ze gekeken hoe je training en kennis van de wetenschap, oftewel de biomechanica van het paard samen kan laten vloeien. Vanuit dit idee is revalidatiecentrum Equiscio ontstaan.
Bastiaan vertelt: “kenmerkend voor de training is een correct lichaamsgebruik. Voornamelijk het rug gebruik en de hoofd-hals houding. Het stuk ontspanning hierin is heel erg belangrijk. Wat de benen van het paard doen is het resultaat daarvan. Dit alles gebeurd vanuit de kennis van de biomechanica van het paard en de lichamelijke problemen worden behandeld door de arts en therapeut”.
NCSAH
In januari 2011 is de Neo-Classical School for the Art of Horsemanship (NCSAH) opgericht. Het doel van deze school is kennis, kunde en inzichten verspreiden in de paardenwereld zodat er op een gezonde en begripvolle wijze getraind en les gegeven kan worden, waarbij het fysieke en mentale welzijn van het paard in de training en paardenhouderij centraal staat (http://www.ncsah.nl). Dit jaar is ook de opleiding ‘Instructeur werk aan de lange teugel’ gestart. Dit is een vorm van dressuur waarbij je naast of achter het paard loopt en vanuit die positie het paard alle oefeningen tot en met Grand Prix niveau laat uitvoeren met behulp van enkel teugel, stem en zweepaanwijzingen. Bastiaan legt uit: “erg belangrijk hierbij is dat je een goede loop en coördinatie moet hebben, dat je het paard niet stoort in zijn bewegingen. Je moet je handen onafhankelijk kunnen bewegen van je lopen en de lichaamshouding die je aanneemt. Net zo belangrijk als je bij het rijden onder het zadel een onafhankelijke zit moet hebben. Daarnaast moet het paard al een bepaalde mate van trainingsniveau hebben omdat het goed moet kunnen verzamelen”.
Indrukwekkend
Nu is het moment aangebroken dat Bastiaan samen met Uxeque laat zien waar ze zo goed in zijn, het werk aan de lange teugel. Ik ben diep onder de indruk van wat ze samen laten zien. De muziek van de kür begint en Uxeque straalt een kracht uit maar beweegt tegelijkertijd met de grootse souplesse tijdens alle oefeningen zoals passage, piaffe en pirouettes. Ik krijg kippenvel op mijn armen en ik ben ontroerd. De muziek is prachtig en precies afgestemd op de passen en bewegingen van Uxeque. Bastiaan verteld na afloop: ”de muziek van mijn nieuwe kür wordt gecomponeerd door Wouter Slegt van Accent Music (http://www.accentmusic.nl). Samen met Hester Slegt is hij de eigenaar van dit bedrijf. Marlies Bosma van Marlies Bosma Productions maakt de promo van de kür op muziek”. Marlies heeft hiervoor een aantal film- en geluidsopnames gemaakt gedurende de dag. Wouter heeft in de tussentijd de keuken van Bastiaan en Amber omgebouwd tot een heuse studio. Het laatste gedeelte van de kür moet namelijk nog worden opgenomen. Bastiaan pakt zijn gitaar en speelt een mooi Spaans stuk wat wordt opgenomen. Daarna mixt Wouter het met de muziek en dit zorgt voor een prachtig eindresultaat. We luisteren met zijn allen naar de muziek en zijn er gewoon even stil van.
De dag loopt op zijn einde en ik neem afscheid van Bastiaan en Amber. Wat een leuke mensen met hart voor de paarden. Ik ga met mijn hoofd vol indrukken en informatie weer naar huis. Nog een paar weken wachten en dan zullen Bastiaan en Uxeque hun nieuwe kür op muziek laten zien op Horse Event.
Ik ga zeker kijken!
Interview en tekst: Maplewood