Opnieuw getuigenverklaringen in zaak Handsome O

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Opnieuw getuigenverklaringen in zaak Handsome O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:02

Bokt / kwpn

Vandaag werden opnieuw vijf getuigen gehoord in de zaak Handsome O, voor de rechtbank Noord-Nederland.

Uit deze getuigenverklaringen blijkt eveneens dat Handsome O gezond was ten tijde van de Kwpn Select Sale (KSS).
Dierenarts Jacques Marée verklaarde dat hij de hengst kort voorafgaand aan de veiling veterinair heeft onderzocht en dat de hengst tijdens de KSS geen hanentred had. Hij vermoedt dat de hanentred in Denemarken is ontstaan ten gevolge van een trauma. Dit baseert hij op het logboek van Handsome O, wat hij ter inzage kreeg tijdens het onafhankelijke onderzoek in Denemarken. In dit logboek wordt melding gemaakt van een val van ruiter en paard, een scheerbeurt die afgebroken moest worden en de volgende dag vervolgd is onder sedatie, van letsel aan de hals van Handsome O en van een hangend ooglid bij de hengst en een stijve hals.

Eén van de andere getuigen was fysiotherapeute Tunna Morriën. Kristin Andresen had haar opgeroepen in een poging te bewijzen dat de hengst al hanentred had voorafgaand aan de KSS en dat Morriën hiervan op de hoogte was. Morriën verklaarde voor de rechtbank dat zij Handsome O voorafgaand aan de KSS nooit gezien of behandeld heeft. Verder verklaarde ze nooit werkzaamheden voor de KSS gedaan te hebben en zelf ook niet aanwezig geweest te zijn tijdens de veiling in 2015.
Tevens heeft Morriën een aanklacht ingediend bij de deken, omdat zij zich onheus behandeld en zwaar onder druk gezet voelt door de advocaat van Andresen. De deken achtte de klacht ontvankelijk. Momenteel is de klacht in behandeling bij de Raad van Discipline.

Alle tien getuigenverklaringen waren gunstig voor de KSS. De rechtbank gaat nu proces verbaal opmaken en het is aan Andresen of zij verder nog getuigen wil oproepen. Ook de KSS en verkoper Jan Brouwer kunnen nog getuigen oproepen in deze zaak.

Electra63

Re: Opnieuw getuigenverklaringen in zaak Handsome O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:27

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:24

Die getuigenverklaringen gaan niet helpen.

in het hoefslag verslag wordt er gelijk van meineed gesproken.
Onder ede verklaren wil niet zeggen dat mensen de waarheid spreken, er zijn er genoeg die door een te rose bril hebben gekeken, het anders hebben beleeft of gewoon verkeerd geinformeerd zijn. Hun verklaring is alleen hun kant van een verhaal. En dus geen bewuste leugen of meineed.

Het meest intressant is eigenlijk de vraag heeft handsome O nog steeds hanetred of is er sprake van verbetering?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:21

welke verklaring gaat wel helpen?

Wie heeft er belangen bij om hun eigen straatje schoon te vegen....toch niet een bokker..die heeft er toch 0 belang en zal het aan zijn derriere roesten of dat paard nu wel/niet goed is.

Wie er wel allerlei belangen heeft

Zijn de fysio (immers als ze heeft lopen praten..dan is ze der klanten kwijt........en kan ze der zaakje wel opdoeken, dus die zal uiteraard zwijgen als een een graf).

kwpn/ de DA in dienst daarvan de cash flow moet natuurlijk wel blijven rollen............... en hoe je het wend of keert iedereen heeft wel een bedrag waarvoor hij/zij een oogje dicht knijpt ook DA's!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:45

Ik vind het wel een sneu verhaal voor Aniek. Ik kan me alleen maar voorstellen dat ze met de beste bedoelingen haar verhaal op papier heeft gezet en nu wordt ze weggezet als fantast of leugenaar of misschien wel meineed ten laste gelegd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:58

Maar misschien volgende keer wel wat beter nadenken voordat je dingen die je van derden of in de wandelgangen hebt gehoord, notarieel vast laat leggen in een rechstzaak die om veel geld gaat. Beetje naïef als je denkt dat daar geen gezeik van komt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:02

zit wellicht ook een punt in! maar verhalen komen er ook niet zomaar...

(en ja ik geloof zeker wel dat die Tunna der mond heeft opengetrokken maar nu zwijgt als een graf.................) want ze heeft heeel veel te verliezen.

Het moet gewoon afgelopen zijn met die achterkamer politiek en smerige praktijken...of geloofd ineens dat de paarden wereld zo schoon en eerlijk is?

Zodra er geld is te verdienen worden er ineens veel dingen verzwegen of weg gemoffeld. Ik vind het goed dat iemand daar een poot voor uit steekt.

Maar zoals altijd met klokkenluiders, bv in ziekenhuizen..die worden dan altijd weg gezet als "leugenaar"
Dat was ook zo met die drama bij de KNO afdeling in Utrecht....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:17

Jij vergeet echter dat ook de nieuwe eigenaar een belang heeft. Misschien heeft het paard een trauma opgelopen in Denemarken en probeert zij dit te verhalen op de verkoper?

Of Tuna Handsome heeft behandeld, moet zo terug te vinden zijn in de administratie.
Geen fysio die gratis behandelt.
Ik vind het wel bijzonder dat jij er direct van uitgaat dat Tuna liegt.

Gelukkig gaat een rechter uit van feiten en bewijzen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:33

Tuurlijk heeft de nieuwe eigenaar een belang uiteraard!

mwah administratie zeker van 1,5 jaar geleden kan zomaar "verdwijnen" en veel dingen gebeuren sowieso in de paarden wereld zwart.

(heb nog nooit een bonnetje gehad van een rijles oid...allemaal handje contantje)

en met geld kun je mensen wel zover krijgen dat er over bepaalde dingen word gezwegen...ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dieronvriendelijke hebben gezien op stallen die het daglicht niet kunnen verdragen maar die ook dmv geld of andere bedreigingen het zwijgen op zijn gelegd.

Maar de bokker heeft iig wel 0 belang! als 1 van de weinige in deze rechtzaak....................... dat vind ik wel een belangrijk item.

de hengstenkeurings commisie heeft belang (hebben ze namelijk dingen over het hoofd gezien dan staat de KWPN er lekker op)
de DA in dienst van de kwpn ook......en ga zo maar verder en verder tm de hengstenhouder aan toe

En wie krijgt het meeste de zwarte piet toegespeeld juist ja de "bokker" dat is zo lekker makkelijk.

Ik stel mij zelf de vraag waarom zou de bokker uberhaupt liegen...wat is het gewin/verlies en die vraag kan ik niet beantwoorden..jij wel?

Van alle andere mensen kun je wel iets bedenken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:37

bij mensen en bedrijven die leven van de paarden, of een bedrijf in zijn algemeenheid, heeft er zeker belang bij om bonnetjes te hebben ivm de boekhouding. uit ervaring kan ik zeggen, dat er altijd wel iets geregistreerd is qua financien. Of ze dat gaan laten zien in de rechtbank is een ander verhaal.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:42

NenaC schreef:
bij mensen en bedrijven die leven van de paarden, of een bedrijf in zijn algemeenheid, heeft er zeker belang bij om bonnetjes te hebben ivm de boekhouding. uit ervaring kan ik zeggen, dat er altijd wel iets geregistreerd is qua financien. Of ze dat gaan laten zien in de rechtbank is een ander verhaal.

tuurlijk moet je wel enige bonnetjes hebben maar ik geloof er niet in dat alle bonnetjes bewaard worden....
(gaat genoeg onder de toonbank in de paardenwereld).

Of een paard nu voor 4000 is verkocht of 3000 dat weet de fiscus echt niet hoor...en dat word echt niet altijd via de bankrekening over gemaakt maar contant :Y)

Of in het geval van een zelfstandige fysio...de fiscus weet echt niet of iemand nu 500 mensen heeft behandeld of 700.........

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:46

Maar de bokker heeft zelf niets kunnen constateren.....Dus is 3e hand.... en al heeft zij geen financieel belang (al kan jij dit ook niet weten) daarom wil dat niet zeggen dat zij de waarheid spreekt.

Gelukkig bepaalt een rechter en gaat hij uit van de bewijsstukken.
Tot nu toe niet in het voordeel van de eigenaresse.

Ik denk niet dat een paard als Handsome contant is betaald :D
Ik betaal mijn DA en fysio per bankoverschrijving,na ontvangst van een gedetailleerde nota (ivm verzekering), lijkt me dat dit met paarden van deze bedragen ook wordt gedaan ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:53

een bedrag van 300.000 euro gaat echt wel de boeken in, omdat dit als kosten op de balans komt te staan, bovendien staat het overal in de media, dus als de belastingdienst komt, mag je toch wel bewijzen dat je uiteindelijk minder betaald hebt.

deze mensen zitten niet in de aan-verkoop categorie van de gemiddelde bokker, dus reken maar dat er facturen zijn, en ook als de facturen 'verdwenen' zijn, kun je nog digitaal naar bij-en afschrijvingen zoeken, en bijvoorbeeld als een bedrijf wel veel uitgaven heeft, maar bijna geen inkomsten, mag een bedrijf ook eea komen verklaren. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ook zonder bonnetje.

maar goed, dat is offtopic, het is wel jammer dat iedereen in deze zaak eigenlijk verliezer is, en er alleen maar teleurgestelde mensen achterblijven aan het einde.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:59

kijk dit soort bedragen daar let de fiscus wel op! tis immers een veiling en die bedragen daar krijgt een fiscus heus wel inzicht in. Daar valt weinig aan te morrelen...maar een briefje van 1000 hier of daar daar heeft de fiscus geen weet van hoor.

Maar mijn post geen meer over de algemene gang van zaken.

Nou ik heb pas 1x iets via bank overschrijving betaald bij paarden gebeuren..(paard zit ook niet in de verzekering).

Klopt zeker dat het 3de hand is en daardoor wellicht ook minder bruikbaar.
Maar al had ze het wel zelf geconstateerd dan was het verweer geweest door de tegenpartij dat ze geen DA is en dus geen diagnosis mag (kan) stellen. (want dan heeft ze het zogenaamd verkeerd gezien...)

Maar dat over de waarheid spreken dat zou je over iedereen kunnen zeggen..alleen haar carrière hangt er niet van af:-) :Y)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:13

Dus je hebt het niet over deze zaak, maar praat in het algemeen en zo bewijs je dat er in deze zaak meineed gepleegd is?

Punt blijft dat van horen zeggen geen enkele bewijslast heeft, ook niet als het notarieel vastgelegd is. Tweede punt is dat heel veel mensen zich wel twee keer bedenken om meineed te plegen in een rechtbank, zeker als het ten gunste van iemand anders is. Dan is het veel gemakkelijker om je dingen niet meer te herinneren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:39

studiemiep schreef:
Maar de bokker heeft iig wel 0 belang! als 1 van de weinige in deze rechtzaak....................... dat vind ik wel een belangrijk item.

Maar ook 0 invloed.
De paar namen die ik in het artikel langs zie komen zijn zeer invloedrijk in het paardenwereldje. Daar ga je het niet van winnen.
Ik denk dat Anniek naar eer en geweten heeft opgeschreven wat ze heeft gehoord. Ik heb wel met haar te doen. Ze heeft zich denk ik niet helemaal gerealiseerd wat ze allemaal over zich heen zou krijgen en dat haar bron haar af zou vallen. Ik denk niet dat ik daaraan begonnen was eerlijk gezegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:44

Karl66 schreef:
Punt blijft dat van horen zeggen geen enkele bewijslast heeft,

Inderdaad. Het is hooguit "circumstantial". Een leidraad voor verder onderzoek Als de persoon die het heeft gezegd, vervolgens de boel ontkent is het niks waard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:35

Electra63 schreef:
Ik betaal mijn DA en fysio per bankoverschrijving,na ontvangst van een gedetailleerde nota (ivm verzekering), lijkt me dat dit met paarden van deze bedragen ook wordt gedaan ;)

Dat lijkt jou, maar het lijkt mij niet :D

Ik betaal mijn veearts altijd contant, wat dat scheelt mij 21% aan kosten. Vaak op dit soort stallen gaat het ook handje contantje, want dat scheelt alle partijen geld.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:37

Ik begrijp dat er inmiddels een tweede getuige is die het verhaal van Aniek/Tunna bevestigd heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:17

R12312 schreef:
Ik begrijp dat er inmiddels een tweede getuige is die het verhaal van Aniek/Tunna bevestigd heeft.

Bron?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:22

Babootje schreef:
studiemiep schreef:

Maar ook 0 invloed.
De paar namen die ik in het artikel langs zie komen zijn zeer invloedrijk in het paardenwereldje. Daar ga je het niet van winnen.
Ik denk dat Anniek naar eer en geweten heeft opgeschreven wat ze heeft gehoord. Ik heb wel met haar te doen. Ze heeft zich denk ik niet helemaal gerealiseerd wat ze allemaal over zich heen zou krijgen en dat haar bron haar af zou vallen. Ik denk niet dat ik daaraan begonnen was eerlijk gezegd.

ik denk ook wel te weten dat ze naar eer en geweten heeft gehandeld en dat siert haar als mens!

Ik zeg nergens dat er meineed is gepleegd alleen als ik hardop zeg wat ik denk..dan is Anniek wel de laatste die nut/voordeel heeft bij het plegen van de meineed....0 belangen...........en ze hoeft haar eigen straatje ook niet schoon te vegen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:00

R12312 schreef:

Pas nou maar op, straks raak je er ook bij betrokken. Dingen zomaar op internet plaatsen is nooit slim.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:10

R12312 schreef:

Dat zijn verschillende verklaringen. Of bedoel je een getuige die verklaart dat Tunna Handsome nooit heeft behandeld en Aniek het alleen van horen zeggen heeft?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:31

SophievdV schreef:
R12312 schreef:

Pas nou maar op, straks raak je er ook bij betrokken. Dingen zomaar op internet plaatsen is nooit slim.

Het stond vanmiddag op de facebookpagina van Horses. Dus komt niet ergens vaag vandaan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:31

BMHP schreef:
R12312 schreef:

Dat zijn verschillende verklaringen. Of bedoel je een getuige die verklaart dat Tunna Handsome nooit heeft behandeld en Aniek het alleen van horen zeggen heeft?

Vanmiddag stond op horses dat er een getuige is die het verhaal van Aniek ondersteund. Kan het alleen niet zo snel vinden op mijn telefoon.