Deborah Dollee met Alibi Nederlands kampioen ZZ-Licht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Deborah Dollee met Alibi Nederlands kampioen ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 16:51

Bokt.nl

In Ermelo is de finale kür op muziek in de klasse ZZ-Licht verreden. Het goud was vandaag voor Deborah Dollee. Alibi (v. Ferro) is door haar zelf gefokt, zadelmak gemaakt en opgeleid, samen met vriend en trainer Sander Marijnissen. Alibi presteerde al verdienstelijk bij de jonge paarden in het KNHS-Subli kampioenschap en werd regiokampioen in het ZZ-Licht. De indrukwekkende zwartbruine bewoog met veel veer naar 72.542%. Met name de galopreprise was zeer indrukwekkend.

"De Hippiade was in één woord geweldig. Mijn paard is ook in één woord super! Hij is heel bijzonder voor me omdat hij bij mij geboren is," vertelde Deborah Dollee liefdevol.

Op de tweede plaats eindigde Jennifer Sekreve met 72.375% De donkerbruine San Siro (v. San Amour) heeft veel kwaliteit en een prachtige ruime stap. Nog een San Amour-nakomeling eindigde op de derde plaats: Lotje Schoots met haar goedgekeurde hengst San Fúrst Platinum. Schoots reed met de elastische hengst naar een score van 70,125% en won daarmee het brons.

De juryleden in de klasse ZZ-L gaven aan dat ervaring vandaag bepalend is geweest voor de plaatsing: "Ik denk dat er wat paarden en ruiters achterbleven bij hun normale prestaties door de spanning. Veel ruiters willen te gedreven gaan rijden, daardoor worden de paarden wat strak. Dan verliezen ze hun vanzelfsprekendheid. Dat kon je bij sommigen duidelijk zien. Er waren er een aantal die niet wilden stilstaan, bijvoorbeeld bij het halthouden en groeten. Dat komt ook voort uit zo'n stukje spanning. Té gedreven zijn om het goed te doen en dat werkt dan net averechts. Als ze daar iets meer ontspanning in kunnen vinden, komen ze hoger uit!", legden ze uit. "Degenen die bovenaan geëindigd zijn, zijn hele ervaren combinaties cq ruiters, die al heel veel op dat niveau gereden hebben. Je kunt ook zien dat ze inderdaad beter met de spanning om kunnen gaan. Die rijden iets onbevangener daardoor heen of weten een probleem dat zich aandient beter op te lossen en laten de rest van de proef niet meer beïnvloeden door dat ene probleem dat ze tegenkwamen."

Over de paarden was het jurycorps positief gestemd: "We hebben wel een paar leuke paarden gezien, paarden met veel potentie!" Hoofdjury van het ZZ-Licht, mevrouw Drohm vulde daarbij aan: "Ik vind de nummer 1 bijvoorbeeld een geweldig paard! Maar dat iemand een keer minder scoort, wil niet zeggen dat de potentie er niet is. We moeten natuurlijk wel beoordelen wat we zien."

"Ik denk dat we alle drie als juryleden het heel fijn vinden om zo’n rubriek te jureren," besloten de juryleden.

De overige uitslagen vind je hier