De risico's zijn te beperken met een cap en bodyprotector.
Foto gemaakt door Muriel.
Bij een onderzoek door de Britse zorgverzekeraar Beneden werd paardrijden door de ondervraagden ingeschat als nummer drie van de gevaarlijkste populaire sporten. Het doel van het onderzoek was een vergelijking maken tussen de publieke opinie en de daadwerkelijke cijfers. De respondenten plaatsten paardrijden als derde, achter boksen en rugby. 13.5% was zelfs van mening dat paardrijden de gevaarlijkste sport was.
In praktijk blijkt het allemaal nogal mee te vallen met de risico's. 2,3% van de sportieve ongevallen was het gevolg van paardrijden. Voetbal bleek het meest blessuregevoelig. Met 18.9% was dat zes keer gevaarlijker dan ingeschat door de ondervraagde personen. Nummer twee bleek hardlopen met 9.4%. Slechts 1% van de respondenten had hardlopen ingeschat als risicosport.
Uit de ondervraging bleek dat ouders proberen te vermijden dat hun kinderen deelnemen aan sporten die zij gevaarlijk achten. 74% van de ondervraagde ouders zou hun kinderen verbieden om te gaan boksen. Bij rugby was dat aandeel 37%.
Het onderzoek gaf niet aan op welk niveau de personen reden. Ook of de personen minder in aanraking waren gekomen met bepaalde activiteiten werd niet meegenomen.
Eerdere studies hebben aangetoond dat bepaalde disciplines een groter risico inhouden dan andere. Zo heeft een onderzoek van Bruce Paix in 1999 aangetoond dat het risico van eventing 70 keer groter is vergeleken met paardrijden in het algemeen. Op het hoogste niveau was het risico van eventing zelfs 180 keer groter.
De top tien uit het onderzoek:
1. Voetbal 18.9%
2. Hardlopen 9.4%
3. Rugby 4.9%
4. Fietsen 4.5%
5. Zwemmen 3.2%
6 Krachttraining/gewichtheffen/bodybuilding 3%
7. Tennis en gevechtssporten 2.8%
9. Paardrijden en badminton 2.3%
Ik kan me niet voorstellen dat je veel meer blessures kan oplopen dan een verstuikte enkel
Zelfde geldt voor voetbal lijkt me, in het ergste geval breek je een been.. Terwijl er bij paardrijden inderdaad meer zwaardere en zelfs dodelijke ongelukken gebeuren.