Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13909
Geregistreerd: 20-04-16

Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-16 10:50

Bokt.nl / NPO Radio 1
Afbeelding
Foto door Amanda



Vanavond is er bij Reporter Radio van NPO Radio 1 een uitzending over het couperen van paarden. Aanleiding daarvan was de tweejaarlijkse Nationale Tentoonstelling Trekpaarden en Haflingers in Limburg, waarbij twee trekpaarden met een gecoupeerde staart tot kampioen werden uitgeroepen.

Het couperen van paardenstaarten is sinds 2001 in Nederland strafbaar. Het werd verboden “een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd (artikel 40)”. Het mag alleen als er een medische noodzaak voor is. Couperen is het (operatief) verwijderen van uitstekende lichaamsdelen bij een dier, zoals de staart of oren. Dit couperen van lichaamsdelen bij gezelschapsdieren werd vooral gedaan omdat met dan mooier vond staan, zoals bij honden, of om praktische redenen. Bij trekpaarden werd het couperen gedaan als preventie voor latere verwondingen of aandoeningen die het paard zou op kunnen lopen tijdens het werk. Het gevaar dat de staart in de leidsels verstrikt zou raken werd toen te groot geacht. Sinds de jaren 70 werken er geen trekpaarden meer op het land en is het couperen niet meer nodig. Formeel is er een verbod op het laten meedoen van gecoupeerde paarden aan tentoonstellingen, maar de werking van het verbod is beperkt. Paarden bijvoorbeeld, waarvan in Frankrijk de staart is gecoupeerd, moeten worden toegelaten.

Jaar na jaar zijn ministers en staatssecretarissen in gesprek met de Koninklijke Vereniging Trekpaarden en Haflingers (KVTH) om ervoor te zorgen dat ze vrijwillig stoppen met het couperen. Nu bleek opnieuw dat er winnaars gekeurd worden op de Nationale Tentoonstelling zonder staart. Staatssecretaris Van Dam zei daarover in zijn brief van 29 maart jl dat het tonen van gecoupeerde dieren op tentoonstelling of keuringen, couperen stimuleert en illegaal couperen in de hand werkt. In die brief staat ook dat de staatssecretaris verwacht dat een tentoonstellingsverbod op termijn opnieuw bij de rechter aan de orde komt.

De uitzending maakte verschillende reacties los van betrokken partijen. Piko Fieggen, programmamanager van de Dierenbescherming: "Het wordt tijd dat de organisatie van dergelijke evenementen eens hun persoonlijke belangen opzij zetten en hun maatschappelijke rol pakken. Voor de overheid wordt het eens tijd om de verheerlijking van deze illegale handeling de kop in te drukken."
Voorzitter van de KVTH, Henk van der Pols zegt in de uitzending: "Als de regering nu eerst zelf aan de bak gaat en die zorgt dat wij het niet meer mogen, dan is het voor ons makkelijk."
In een schriftelijke reactie naar aanleiding van de uitzending, schrijft staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken: “Dieren mogen niet verminkt worden voor het vermaak van mensen. De NVWA heeft controles uitgevoerd op de tentoonstellingen die in Zeeland en Limburg zijn gehouden. Dit onderzoek is nu in volle gang. Ook heeft de staatssecretaris een onderzoek aangekondigd op welke wijze het verbod effectiever kan worden gehandhaafd. Het resultaat wordt nog dit jaar verwacht.”

In 2011 werd een motie van Henk van Gerven (SP) voor een tentoonstellingsverbod met meerderheid van stemmen aangenomen. Daar is nog steeds niks mee gebeurd. Van Gerven stelt opnieuw Kamervragen aan staatssecretaris Van Dam.

De uitzending is vanavond van 19.00-20.00u bij NPO Radio 1. In de uitzending zijn Anoeska Heinemans, dierenarts en Henk van Gerven, Tweede Kamerlid SP, te gast.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Peelie

Berichten: 13398
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:56

Voorzitter van de KVTH, Henk van der Pols zegt in de uitzending: "Als de regering nu eerst zelf aan de bak gaat en die zorgt dat wij het niet meer mogen, dan is het voor ons makkelijk."

Walgelijk. Ben ik even blij dat ik geen lod meer ben van de KVTH. Hier wil ik me helemaal niet mee verbinden... Gatverdamme

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:14

Peelie schreef:
Voorzitter van de KVTH, Henk van der Pols zegt in de uitzending: "Als de regering nu eerst zelf aan de bak gaat en die zorgt dat wij het niet meer mogen, dan is het voor ons makkelijk."

Walgelijk. Ben ik even blij dat ik geen lod meer ben van de KVTH. Hier wil ik me helemaal niet mee verbinden... Gatverdamme

Inderdaad!
Wat een belachelijke opmerking. _-:(
Het IS al bij wet verboden. En een aantal achterlijke leden van deze club denkt dat ze niets illegaals doen. Maar ze maken gewoon misbruik van de mazen in de wet.
Het is echt walgelijk.
Wij zijn dus ook geen lid meer van dit stamboek.

assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:26

Ik vond het heel bijzonder dat in een rubriek jaarlingen (dacht ik) er maar ééntje mét staart liep. Allemaal met de staart tussen de trailerklep gekomen. Zo'n onhandig ras ook... :(:)

[edit=even het woordje 'de' in 'een' veranderd[/edit]
Laatst bijgewerkt door assie op 28-08-16 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:30

Ik vind dit altijd zo'n lastige discussie. :o
Natuurlijk ben ik ook fel tegen couperen en bovendien vind ik het mooier om een [ras] mét staart te zien.
Maar toch als ik nou echt mijn droom [ras] tegen kwam dat op alle fronten perfect bij me zou passen en die had geen staart, zou ik toch kiezen voor het dier.

Ik ben er wel helemaal voor om paarden vanaf een bepaalde leeftijd zonder staart te bannen van de keuringen. :j
Helaas gebeurt dat nog steeds niet en als ik dan hoor dat er maar eentje mét staart liep in de Jaarling rubriek... :x Dan hou ik me maar wijselijk stil.

assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:36

Wat betreft je eerste stukje KBK: Ik heb een hond die gecoupeerd is. Maar ik ben niet zijn eerste eigenaar. Het is een herplaatser. En hoewel ik niet voor couperen ben, is deze hond echt fantastisch en dus mocht ie mee naar huis. Het dier kan er niets aandoen dat zijn staart er is afgehaald tenslotte.

Maar op een keuring, waarbij veel dieren worden voorgebracht door hun fokker, hun eerste eigenaar die dus die staart eraf heeft gehaald... tsja. Ik vind niet dat dat beloond moet worden.

Een veelgehoord argument is 'ja, deze had een verwonding aan z'n staart, en dan zou het zonde zijn dat hij niet meer mag meedoen op keuring'. Tsja... ter vergelijking: als ik met mijn fantastische springpaard ten val kom en hij loopt een peesblessure op... dan kan ik ook niet meer meedoen aan springwedstrijden. Jammer, écht jammer. Maar so be it.
Wat mij betreft sluiten ze dus gewoon alles zonder staart uit. Ik verheug me nu al op de keuringen vol imposante dikbillen met een knappe volle staart.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:44

Klopt hoor, ben ik het ook helemaal mee eens. :j
Ik zie alleen ook veel meiden in bepaalde groepen op FB afgekraakt worden omdat hun verzorgpaard geen staart heeft en daar kunnen zij niks aan doen.
Maar verder sluit ik me er 100% bij aan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:50

assie schreef:
Ik vond het heel bijzonder dat in de rubriek jaarlingen (dacht ik) er maar ééntje mét staart liep. Allemaal met de staart tussen de trailerklep gekomen. Zo'n onhandig ras ook... :(:)

Ja precies, echt het meest lompe ras wat ik ooit heb gezien. Komen allemaal met hun staarten tussen de trailerkleppen en de staldeur. Daarom pleit ik voor het gewoon volledig stoppen met het fokken van dit ras. Fokken moet toch een meerwaarde en verbetering zijn? Maar hier is duidelijk iets mis gelopen, het gaat al bijna zover dat ze expres hun staart tussen de staldeur zetten en andere paarden vragen om die dicht te slaan. Nog nooit een type gezien met zoveel aanleg voor zelfverminking, dat moet je toch niet in stand willen houden. :+

Maar nee ik vind het al belachelijk dat zulke medische attesten worden toegestaan. Hoe vaak kom je een paard tegen dat wegens échte medische redenen een amputatie heeft gehad? Ik niet veel. Diegene die een ongelukje gehad hadden moeten gewoon pech hebben, meer dan genoeg paarden die geen ongelukje krijgen.
Helemaal mooi zou zijn als blokstaarten gewoon mooi achteraan de ranking staan. Dan is het plots zo gedaan met alle kulargumenten over waarom een paard zijn natuurlijke staart niet zou kunnen houden. Maar zolang die mannetjes er zitten met hun middeleeuwse ideeën die maar met punten blijven smijten voor gecoupeerde staarten en de staarten achteraan plaatsen, zullen ze zich in alle achterpoortjes wringen om het te kunnen blijven doen. En helaas is hun overtuiging hierin zo diep dat dit waarschijnlijk niet op enkele jaren verandert.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:56

Belachelijke reactie vanuit het kvth. Echt te idioot voor woorden, bah.

Hoe moeilijk kan het zijn, voor 2001 was het niet illegaal, dus is je paard van voor 2001 en staartloos, mag ie meedoen. Is ie van na 2001 en staartloos, dus niet. Helaas pindakaas. Ze hebben kansen genoeg gehad daar.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:09

Citaat:

Voorzitter van de KVTH, Henk van der Pols zegt in de uitzending: "Als de regering nu eerst zelf aan de bak gaat en die zorgt dat wij het niet meer mogen, dan is het voor ons makkelijk."

Walgelijk. Ben ik even blij dat ik geen lod meer ben van de KVTH. Hier wil ik me helemaal niet mee verbinden... Gatverdamme
Citaat:



De KVTH is het walgelijkste stamboek van Nederland. Het is niet te begrijpen waarom dit nog steeds wordt toegestaan en niet te begrijpen waarom de fokkers zich hier nog steeds schuldig aan maken. Nu weet ik wel dat fokkers niet perse paardenliefhebbers zijn maar hoe kun je zo'n prachtig paard opzettelijk verminken? Ik kan daar niet bij met mijn verstand. Het zijn zulke mooie paarden die de staart hard nodig hebben om vliegen te verjagen. Fokkers waarom doen jullie dit? Is dit een sadistische trek, is dit pure domme traditie? Iets wat in zeeuwen zit?

Ik ben om die reden dan ook geen lid van de kvth en eigenlijk vind ik dat de hele haflingerhoek daar weg zou moeten, je schaamt je toch dood voor zo'n stamboek

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:14

Er zijn ook fokkers die dit niet doen. :)
De fokker van mijn merrie had wel een paar oudere staartloze merries staan, maar de veulens mochten allemaal hun staart houden. :)

Afbeelding

Op de provinciale keuring zie ik juist best veel paarden mét staart. :)

assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:15

Om fokkers nu meteen weg te zetten als dierenbeulen gaat me ook wat ver.
Ooit eraan gedacht dat men het gewoon 'mooi' kan vinden? Rechtvaardigt het niet, maar het is wel een hele simpele reden waarom het nog gebeurt. Het hoort. Het wordt mooi gevonden. Je wint er keuringen mee.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:15

Het is vooral traditie... begonnen uit praktische overwegingen, later niet aangepast.
Helaas lijden de paarden er onder.

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:16

Dit is een reden waarom ik geen lid ben van het KVTH. De KVTH laat het nog steeds toe omdat anders de fokkers massaal afhaken op de keuringen! Het is van de zotte dat fokkers er mee wegkomen bij het KVTH. Het couperen heeft allang geen functie meer maar veel fokkers zijn van de oude stempel.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:22

assie schreef:
Om fokkers nu meteen weg te zetten als dierenbeulen gaat me ook wat ver.
Ooit eraan gedacht dat men het gewoon 'mooi' kan vinden? Rechtvaardigt het niet, maar het is wel een hele simpele reden waarom het nog gebeurt. Het hoort. Het wordt mooi gevonden. Je wint er keuringen mee.

Tja, in China vonden ze misvormde kleine voetjes bij vrouwen "gewoon mooi" maar het bleef reinste mensenmishandeling, ongeacht de reden van de verminking is. Het werd ook mooi gevonden en het hoorde ook gewoon zo, want anders kon je geen echtgenoot vinden. De mentaliteit rond wat mooi is moet veranderen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:31

Goed dat er nu eindelijk eens schot in de zaak lijkt te komen. Het is toch van de zotte dat zo'n stel mafketels gewoon kunnen door gaan met deze vorm van dierenmishandeling en verminking en daar ook nog voor beloond worden door in de prijzen te vallen _-:(
Inderdaad een vreselijke vereniging

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Shadow0

Berichten: 43467
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:55

Nieuwsredactie schreef:
Voorzitter van de KVTH, Henk van der Pols zegt in de uitzending: "Als de regering nu eerst zelf aan de bak gaat en die zorgt dat wij het niet meer mogen, dan is het voor ons makkelijk."


Geef ze wat ze zeggen te willen: een sterkere lijn vanuit de overheid. Dit lijkt me een prima uitspraak om niet meer met elkaar in gesprek te hoeven gaan, de overheid kan nu gewoon fors inzetten zou ik zeggen.
(En bij ieder protest: 'jullie hebben aangegeven dat jullie het initiatief bij de overheid wilden laten. Bij deze.')

Anouk_H

Berichten: 2167
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:26

Zouden ze niet gewoon ipv het couperen van de staarten gewoon de staarten kunnen kaalscheren? Kan het later gewoon weer aangroeien en als vliegenmepper dienen :')

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:33

Hoe kan t dat staart loze hoog in de punten vallen, ze zouden gewoon verbod op gecoupdeerde paarden bij keuringen moeten hebben.

suffie
Berichten: 5706
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:54

Het probleem is dat het KVTH het deelnemen aan de keuring NIET KAN verbieden. De wet in Nederland staat toe dat paarden zijn toegestaan op keuringen/wedstrijden, als zij in een land zijn gecoupeerd waar geen coupeerverbod geldt. Alle deelnemers moesten dit jaar ook een verklaring van het couperen kunnen overleggen en dit is dan ook gebeurd. Als de minister nu eens op z'n strepen gaat staan, schept dit voor velen duidelijkheid.

http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf

Vergelijk het met brandmerken: in Nederland is het verboden, in Duitsland niet. Ik kan met mijn gebrandmerkte paard gewoon deelnemen aan keuringen en wedstrijden in Nederland, omdat dit is toegestaan.

Ibbel

Berichten: 48959
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:10

Dat is natuurlijk onzin. Je kunt als vereniging gewoon een regel opstellen dat gecoupeerde paarden níet zijn toegestaan. Gewoon niet. Dat kan je en mag je als vereniging. Je kunt ook verbieden dat ruinen meedoen, of hengsten, of zwarte paarden, of vossen. Mag je HE-LE-MAAL zelf bepalen, als vereniging.

'Mijn' hondenras werd vroeger ook gecoupeerd, en in Frankrijk, waar het ras vandaan komt, mag dat nog steeds. Gecoupeerde honden mogen in NL níet op keuring verschijnen van de vereniging, ook niet als het Franse import is.

Bitchy
Berichten: 309
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:37

Dat argument van de voorzitter is mi inderdaad grote kul.

Als ze écht zouden willen, en dit argument écht inderdaad hun handen zou binden:
aparte rubrieken: wel gecoupeerd / niet gecoupeerd, en de rubriek 'wel gecoupeerd' niet openstellen, cf de 'ruinenrubriek'. Die bestaat wel, maar wordt nooit opengesteld.
Waar een wil is, is een weg.
Ze willen alleen niet. -O- -O-

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:55

Tja in zijtaart op keuring ook maar een paar gezien met lange staart, ook veulens en jaarlingers die gecoupeerd waren en als je daar iets van durfde te zeggen werd je bijna vermoord door de eigenaar van dat paard. Dat laat al zien hoe slecht die mentaliteit is, die willen gewoon niet veranderen maar rijden mooi naar frankrijk om staart te laten couperen.

kerstmuts

Laurora

Berichten: 2634
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:57

Kwanyin schreef:
assie schreef:
Ik vond het heel bijzonder dat in de rubriek jaarlingen (dacht ik) er maar ééntje mét staart liep. Allemaal met de staart tussen de trailerklep gekomen. Zo'n onhandig ras ook... :(:)

Ja precies, echt het meest lompe ras wat ik ooit heb gezien. Komen allemaal met hun staarten tussen de trailerkleppen en de staldeur. Daarom pleit ik voor het gewoon volledig stoppen met het fokken van dit ras. Fokken moet toch een meerwaarde en verbetering zijn? Maar hier is duidelijk iets mis gelopen, het gaat al bijna zover dat ze expres hun staart tussen de staldeur zetten en andere paarden vragen om die dicht te slaan. Nog nooit een type gezien met zoveel aanleg voor zelfverminking, dat moet je toch niet in stand willen houden. :+

_O-

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:01

Een paar weken geleden was ik toevallig op het terrein waar ook de keuring in Hellevoetsluis gehouden werd.
Heel wat trekpaarden gezien, maar een enkeling met staart. Zelfs veulens die nog bij de merrie aan de voet liepen, zonder staart!
Echt schandalig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Muurp, woel en 10 bezoekers