Zeijen, Vossenbelt en Walhout Hippiadekampioenen endurance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zeijen, Vossenbelt en Walhout Hippiadekampioenen endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:18

Bokt.nl / www.knhs.nl

Afbeelding
Georgette Zeijen met D-Prodigy, kampioen klasse 3. Foto gemaakt door Muriëlle Mulder (Muurp)

Voor de eerste keer werd dit jaar ook voor de endurance een Hippiade georganiseerd. Op 26 augustus mochten de deelnemers de hete zomerzon trotseren op de terreinen van het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo.

Het kampioenschap in klasse 1, met een route van 36 kilometer, won Iris Walhout met Euroclassic Wimborn (v. Eurocommerce Washington). Oorspronkelijk reed de combinatie eventing en springen, maar sinds maart dit jaar zijn ze in de endurance actief. Dit was hun vierde wedstrijd pas in deze discipline.

In klasse 2, over 66 kilometer, mag Tineke Hogendijk-Vossebelt zich met Arabisch volbloed Kien’s Dubai kampioen noemen. De combinatie uit Ermelo reed een thuiswedstrijd. Een thuiswedstrijd lijkt een voordeel: “Dat is niet al te makkelijk, want mijn paard weet de weg hier en wil graag naar huis. De eerste ronde was richting mijn huis en dan gaat hij heel hard. Toen we de andere kant opgingen en hij een beetje gekalmeerd was toen had ik moeite om hem aan de gang te houden. Toen moest ik wat moeite doen. Hij wil zo graag gaan, maar vooral richting huis heel erg hard lopen. Dan moet ik alle zeilen bijzetten om hem rustig te houden, maar het is gelukt. Hij heeft het super goed gedaan. Het was niet heel warm. Vanochtend was het geweldig. We mochten vroeg starten. In het bos was het super. Ook bij de pauze was het prima. Het was prima te doen.”

Georgette Zeijen en D-Prodigy wonnen het Hippiade kampioenschap klasse 3, over 102 kilometer. “Honderd kilometer is een heel eind. Vantevoren maak je een hoop kilometers. De laatste weken rijd ik 100 kilometer per week. Hij is een topsporter en D-Prodigy wordt ook zo behandeld met osteopaat en fysiotherapeut. D-Prodigy is nu vijftien en zal best nog een paar jaar mee kunnen. Ik wil best wel een stapje hoger. Naar 120 of 180 kilometer. We zien wel of dat gaat. Dit was mijn eerste 100 kilometer. Mijn langste afstand tot nu toe was 85 kilometer. Ik heb zelf nergens last van en ben wel heel blij met deze titel.”

Uitslag Hippiade Endurance, Klasse 1, 36 km
1. Iris Walhout (Schalkwijk), Euroclassic, 12,974 km/gem
2. Ilona Valkenburg (Enschede), Harvi, 12,930 km/gem
3. Malika Heufkens (Raalte), Kiva, 12,852 km/gem

Uitslag Hippiade Endurance, Klasse 2, 66 km
1. Tineke Vossebelt (Ermelo), Kien’s Dubai, 17,995 km/gem
2. Niki Kruijsen (Nijmegen), Joy’s Obius, 16,143 km/gem
3. Talitha Bakker (Winterswijk), WO ASE Marajó, 16,142 km/gem

Uitslag Hippiade Endurance, Klasse 3, 102 km
1. Georgette Zeijen (Meijel), D-Prodigy, 14,196 km/gem
2. Lesley-ann Steehouwer, (Roosendaal), Resa Bint Rhea Rz, 14,021 km/gem
3. Marijn de Zeeuw, (Vierpolders), Amigo, 12,590 km/gem

De overige uitslagen zijn hier te bekijken.