Na de afgelopen Olympische Spelen in Rio de Janeiro is de 17-jarige PRE Grandioso, die lange tijd onder ruiter José Daniel Martin Dockx in het Spaanse team zat, met pensioen. Ze kwalificeerden zich op de Spelen niet voor de individuele Grand Prix Special en daarmee was de carrière van Grandioso over.
Het paard is in eigendom van de Amerikaanse Kimberly van Kampen Boyer en is een belangrijk teamlid geweest voor het Spaanse team. Hij vertegenwoordigde Spanje eerder al op de Olympische Spelen in 2012, op de Europese Kampioenschappen in 2013 en 2015 en op de WEG in 2014.
In februari liep Grandioso een scheur in de peesschede op tijdens het transport naar de CDI Jerez. Na een operatie was hij weer fit genoeg om in Aken zijn plek in het Olympische team te bemachtigen. Tijdens de Spelen van dit jaar behaalden Martin Dockx en Grandioso een socre van 70.829% en een 34e plaats. Dit was niet genoeg om zich te kwalificeren voor de individuele Grand Prix Special. Ook als team kwalificeerde Spanje zich niet voor de Special, met een 7e plek.
Martin Dockx, vlak na de Grand Prix in Rio: "Het was geen makkelijke dag voor ons. Het was niet alleen moeilijk om mijn zenuwen de baas te blijven, maar ook mijn emoties. Vandaag was onze laatste Grand Prix samen en dat is altijd moeilijk. Na alles wat hij voor me heef gedaan wil ik Grandioso bedanken. Ik wil mijn hele team bedanken voor hun inspanningen, en voor de geweldige steun die ze ons hebben gegeven."
Grandioso is nu teruggetrokken uit de sport.