Bokt.nl / www.thesun.co.uk
"Ik had 31 breuken in mijn gezicht, een breuk in de oogkas, een gebroken kaak, tanden verloren,.. Ik heb veel geluk dat ik er nog ben. Als hij net wat hoger had getrapt, was ik dood geweest."
De Britse Sarah Stokes liep op wedstrijd 31 breuken op in het gezicht, toen haar paard schrok van de intercom. Haar zevenjarige paard Archie had nog nooit eerder getrapt, maar was nog niet erg ervaren in wedstrijdomgeving. Hij trof zijn amazone vol in het gezicht.
Voor de operatie werd Stokes in een kunstmatig coma gehouden, zodat de chirurgen haar gezicht konden heropbouwen, maar ook uit bezorgdheid voor eventuele hersenbeschadiging. Ondanks de ernst van de verwondingen, lijkt er daarvan geen sprake te zijn. "Het laatste wat ik me kan herinneren is dat hij voor de tweede keer schrok. Blijkbaar was ik na de trap nog bij bewustzijn, maar heeft mijn geest zich afgesloten. De volgende herinnering is toen ik wakker werd op de IC. Daartussen weet ik niets meer. Het herstel gaat goed. De pijn is vol te houden en ik ga elke dag wandelen. Het is zwaar om steeds binnen te moeten zijn. Ik ben zo gewend om elke dag te rijden! De chirurgen zeggen dat ik volledig moet kunnen herstellen. Ik moet nog verdere operaties ondergaan en rustig afwachten tot alle beenderen terug aan elkaar gegroeid zijn, maar over ongeveer twee jaar moet ik genezen zijn. Het duurt lang, maar ik krijg gelukkig veel steun en bezoek."
Haar vriendin Sally Gentle begon een fundraising campagne. "Het geld dat we hopen in te zamelen, zal Sarah en haar moeder Kay helpen met de lopende kosten omdat ze niet kan werken, de rekeningen, de huur en hopelijk na haar traumatiserende en stressvolle ziekenhuisperiode en de operaties ook een welverdiende vakantie om alles achter zich te kunnen laten. Tot dusver is er £4,700 ingezameld van de beoogde £15,000.
Sarah Stokes kijkt al uit naar de tijd dat ze weer kan rijden. "Ja, ik ben gek, maar ik hou van rijden en het is mijn passie. Het is iets waar ik altijd voor leefde. Ik mis het zo erg. Als ik mijn cap nu op mijn hoofd zou kunnen zetten, zou ik terug in het zadel zitten.