Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 12:33

www.nrc.nl
Afbeelding
Kudde Przewalskipaarden in Mongolië. Foto door Kelsey Rideout

Willem Vermaat is docent dierethiek aan de universiteit van Utrecht. Gisteren werd in NRC Handelsblad een opinieartikel geplaatst met zijn mening over de paardensport.

"Paardensport moet worden verboden. De noodzaak tot een verbod blijkt dezer dagen eens te meer, tijdens de Olympische Spelen. In de mainstream media ontbreekt iedere kritische reflectie over het gebruik van dieren als instrument, terwijl paarden het best gediend zijn bij een einde van de sport.

Binnen de sport is er overigens wel aandacht voor dierenwelzijn. Zo werd springruiter Jur Vrieling tijdens de Spelen bestraft voor overmatig gebruik van de zweep. Maar als dierenwelzijn werkelijk prioriteit heeft, waarom is gebruik van de zweep dan niet helemaal verboden?

Dierenleed is inherent aan de sport verbonden. Ik doel niet alleen op de professionele maar ook op de recreatieve sport. De rug van een paard is niet bedoeld om op te rijden, veel paarden krijgen er rugproblemen van. Ook om ze hoog te laten springen of dressuur te leren, worden vaak methoden gebruikt waarbij de paarden pijn wordt gedaan.

Veel paarden staan verreweg het grootste gedeelte van de dag op stal, waar de dieren flink onder te lijden hebben. Het zijn immers kuddedieren met behoefte aan contact met andere paarden. De stal beperkt ook hun behoefte aan bewegingsvrijheid. Dat schaadt hun gezondheid. Een hond die opgesloten zit in een kelder, heeft meer ruimte om zich te bewegen.

Ik geloof niet dat eigenaren niet van hun dieren houden. Integendeel: eigenaren willen vaak het beste voor hun paard, maar wel binnen de grenzen van de wensen die zij zelf met het dier hebben. Zij willen het bijvoorbeeld berijden, of er een sportprestatie mee leveren. Het paard heeft geen keus. Levert het zich niet over aan de wil van de mens, dan kan het zomaar een pak slaag krijgen, zoals Vrieling demonstreerde tijdens de Spelen. Vrieling heeft inmiddels gezegd dat hij het niet had moeten doen. „Het paard had het niet verdiend.” Maar hebben paarden het überhaupt verdiend om volledig overgeleverd te zijn aan de grillen van de mens?

Een eigenaar realiseert zich dat vaak niet; het paard is toch blij om hem of haar te zien? Maar dat heeft onder meer te maken met het feit dat de eigenaar het dier van stal haalt, zodat het paard weer even kan bewegen. Daarnaast gaat het paard een verbinding met de eigenaar aan. Maar zou het dit ook doen wanneer het in een kudde in vrijheid leeft?

Paarden hebben eigen behoeften en gevoelens. Die kunnen niet zomaar genegeerd worden ten behoeve van de mens. De behoefte van de mens om paard te rijden, is tenslotte niet zo essentieel als de behoefte van een paard om met soortgenoten te leven, zelf de onderlinge hiërarchie te kunnen bepalen en voldoende bewegingsvrijheid te hebben. Paarden moeten daarom het recht op vrijheid hebben. Dat geldt ook voor andere dieren met eigen behoeften.

We kunnen niet alle manegepaarden vrijlaten – ze zouden wellicht in het wild niet overleven. Maar we moeten stoppen met het fokken en het gebruik maken van de dieren."

Elin_

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:41

Ondanks dat ik zelf ook 'mee doe aan deze dierenmishandeling', vind ik dat hij wel ergens een punt heeft.
Het dier moet het maar doen met de grillen van de mens. Een aangepaste paardensport zou misschien een beter uitgangspunt zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:46

Zo'n titel boven een artikel is makkelijk scoren, maar de inhoud van het artikel ligt véél genuanceerder. Hij heeft wel degelijk een punt. En met zo'n kop is het makkelijker scoren met reacties als 'boe dan moet je je paard maar op de poesta zetten'

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:46

Tjaah hij heeft hier zeker wel een aantal punten.

Een paardenrug is er niet op gemaakt.
-- nee dat klopt. Maar er is ook bewezen dat dit geen schade hoeft op te leveren. En paarden wel degelijk ook belast oud kunnen worden.--

Een paard hoort niet binnen.
-- Daar ben ik het helemaal mee eens. Het probleem is echter, dat het is toegestaan om een paard op 10 m2 (correct me please if im wrong) te houden. Waarbij maar enkele uren buiten mogen lopen, vaak ook nog is postzegelweides.--

Er worden methoden gebruikt die een paard pijn doen.
-- Ja, in sommige gevallen wel degelijk. Maar lang niet in alle gevallen. Beetje het gevoel dat alle ruiters, ook de NH's die zo hun best er voor doen, hiermee over 1 kam worden geschoren.--

Paarden vinden het alleen fijn dat de eigenaar komt, omdat ze hem van stal halen.
-- nou, dat vind ik knap, al kijkend naar alle jonge paarden en andere paarden die op grote 5 ha weides worden geplaatst en al vrolijk hinnikend en dravend naar eigenaar toe komen van herkenning, waarbij er geen voer of lekkers aan te pas komen.
Hmmm.... dan ga je toch wel even achter je oor krabben? Weer een aanname die ruiters over 1 kam scheert.--

Nee... waar ik het wel mee eens ben, is het beleid van jonge paarden.
Eerste drie jaar heerlijk leventje in de opfok. Komen met bijna 3 ineens op stal, wat maar 12m2 (hooguit 15m2 ) is. En daarbij ook nog minimaal 12 uur op dit kleine stukje staat.
Het dier draait wat rondjes, staat te eten, en staat op zijn toilet. Moet zich maar vermaken, met 2 hooguit drie hooi/kuilbeurten per x.
Als hij dan buiten staat, dan óf in klein groeps verband, óf twee aan twee. óf zelfs alleen! Weg de gezamelijke vrijheid??

Dat alleen over het stalbeleid.

Dan het rijden.
Met 3.5 wordt hij ingereden. Met goed geluk, mag het paard daarna nog een half jaar het land op. (Yes!!) Maar daarna komt hij terug, zelfde routine, en als hij iets minder mazzel heeft, wordt hij met 4 al gestart.

Even niet over de trainig gesproken, dit is namelijk omdat ieder daar een eigen inzicht in heeft.

Maar een beetje gedreven ruiter, wil zo snel mogelijk naar het Z, en daar mag ook in gestart worden met 7. Dus trainen maar, 3 jaar lang.
(want dan is het paard, lekker veel waard, moet hij wel verkocht worden)

Ongeacht de training, is het op stal staan, plus een training, niet goed voor de ontwikkeling van het paard.
Hij groeit door tot 6-7 jaar oud, en de GVR hebben nog eventjes nog langer nodig voor deze ontwikkelingen door te maken.

Hiermee wil ik dus zeggen, dat wij zeker wel bewuster (en dat gaan we langzamerhand ook!!) mogen worden van het leven van het paard.
Want een stal, is op de gewrichten zeker wel belastend! Helemaal met meer als 12 uur per dag!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:50

Dit heeft natuurlijk weinig te maken met paarden, dit kun je zeggen van alle dieren die in gevangenschap worden gehouden. Dieren houden voor ons eigen doel (dat wil zeggen: plezier, vlees, etc.) is nu eenmaal altijd egoïstisch.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:52

Nou als ik Vera van het weiland haal is ze ook blij om mij te zien hoor.. Ze komt soms zelfs naar mij toe.. Ze is een echte Fjord en heb geen eten mee als ik der haal? :')
En neem aan dat ze echt wel kan bewegen en eten op het land? Heb het der vanochtend nog gewoon zien doen. _O-

Ik denk als rijden verboden wordt er heel wat paarden minder zijn.. Ik zelf zou ook eerder een grote pony of paard kopen.. Zodat ik óók kan rijden.. Een paard/pony is al duur.. Dan betaal ik wel voor een paard waar ik echt 'alles' mee kan.
Als ik toch alleen mag wandelen koop ik wel een hond. :')

En lijkt mij ook, dat een zweep niet verkocht wordt als martel wapen, een bit wordt verkocht zodat je lekker kan trekken, sporen te koop zodat je je paard open kan schoppen? :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:54

Fenrir schreef:
Dit heeft natuurlijk weinig te maken met paarden, dit kun je zeggen van alle dieren die in gevangenschap worden gehouden. Dieren houden voor ons eigen doel (dat wil zeggen: plezier, vlees, etc.) is nu eenmaal altijd egoïstisch.

Het grote verschil met andere dieren in gevangenschap is dat wij intensief gebruik maken van paarden. Wij gebruiken ze voor de sport. En dat vind ik steeds vaker kwalijk worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:57

Tulandro schreef:
Fenrir schreef:

Het grote verschil met andere dieren in gevangenschap is dat wij intensief gebruik maken van paarden. Wij gebruiken ze voor de sport. En dat vind ik steeds vaker kwalijk worden.

Voor de voedingsindustrie wordt er misschien nog wel intensiever gebruik gemaakt van dieren. Overigens zijn paarden natuurlijk niet de enige dieren die in een sport gebruikt worden. Ik ben het eens met dit artikel hoor, maar waar trek je dan de lijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:06

Tulandro schreef:
Fenrir schreef:

Melkkoe doet net zo goed aan topsport en daar is veel minder zicht op.

We staan steeds verder van de natuur af met alle gevolgen van dien. Daar nog verder afstand van nemen en de god technologie aanbidden is ronduit ongezond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:08

Rare definitie van "topsport" houd je er op na Tamary.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:09

Hij heeft belangrijke punten. Fijn dat de discussie eens een keer wordt aangehaald. Er zouden bijvoorbeeld wettelijke eisen moeten komen zoals ook in de veehouderij gebruikelijk is. Paarden niet meer de hele dag in een kleine box waar ze alleen hun kont kunnen draaien maar in groepshuisvesting. En je kunt je vraagtekens zetten bij de paardensport. Ik vind een dier houden om op te eten ethischer dan een dier houden om er op te rijden. Ik zie hier op Bokt dat veel mensen vinden dat je dolfijnen niet mag opsluiten in kuipen en kunstjes mag leren. Als je dan dezelfde opmerking over paarden maakt krijg je het slappe antwoord dat een paard gedomesticeerd is en dat wel mag, terwijl dat net zo verwerpelijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:11

Kuggur schreef:

100.000L melk maken is net zo goed een zwaar werk als 1.60 springen, beide vragen het maximale van een dier. En dat is wat topsport doet, grenzen van wat dier/mens kan opzoeken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:16

Wat een door menselijke gevoelens doorspekt huilenbalk betoog. Een paard is een dier die denkt, voelt, ervaart, verwerkt niet als een mens. Ik ben een beetje klaar met die mensen die dit soort proza de wereld in gooit en nog meer klaar met mensen die dit ook nog een podium geeft.

Buiten dat deze meneer echt absurde menselijke conclusies trekt, heeft hij wel gelijk. Paardensport zou verboden moeten worden in ELKE vorm. Het is moderne slavernij. Wij doen whatever we want met een willoos dier. En ik ben het louter en alleen om die reden met hem eens. De rest van zijn betoog is echt snotpapier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:18

tamary schreef:
Kuggur schreef:

100.000L melk maken is net zo goed een zwaar werk als 1.60 springen, beide vragen het maximale van een dier. En dat is wat topsport doet, grenzen van wat dier/mens kan opzoeken.

Ach ja typerend. Zie je zelf nou écht niet wat er aan je logika schort?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-08-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:19

En dan even beginnen met het verbieden van keuringen waarbij driejarigen al gereden(flink in de krul) worden voorgesteld. Hij heeft op veel punten gelijk, maar de paardensport uitbannen zal nooit lukken. Hoeft ook niet als er wereldwijd betere regels komen voor het houden van paarden. Grotere stallen, sociaal contact, minimaal acht uur buiten in vrije beweging en niet op een paddock van 10 vierkante meter enzenz. Gevolg is wel dat mensen in grote steden en maneges op kunnen houden met hun sport, is niet meer te betalen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:19

Ja je hoort er eigenlijk niet op te zitten, maar ik gok dat als we daar duizenden jaren geleden niet mee waren begonnen dat we ze nu allemaal hadden uitgeroeid door ze op te eten of dat ze net zo'n bestaan zouden hebben als slachtvee. Ben je beter af als rijpaard denk ik.
En als ze dit verbieden dan zouden we eigenlijk helemaal geen dieren moeten houden..

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:24

tamary schreef:
Kuggur schreef:

Is zeker waar, een koe die deze prestatie haalt wordt niet voor niks gehuldigd.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:25

Dapnik schreef:
Ja je hoort er eigenlijk niet op te zitten, maar ik gok dat als we daar duizenden jaren geleden niet mee waren begonnen dat we ze nu allemaal hadden uitgeroeid door ze op te eten of dat ze net zo'n bestaan zouden hebben als slachtvee. Ben je beter af als rijpaard denk ik.
En als ze dit verbieden dan zouden we eigenlijk helemaal geen dieren moeten houden..

Klopt, ik neem aan dat dat is wat deze "dierethicus" (zelaangemeten titel :roll: ) nastreeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:25

Ik snap hem wel.
Een paard, moet presteren. Net als een koe.
Als een koe niet voldoende geeft, gaat zij weg (op welke manier dan ook.)
Er is naar toe gefokt, om de koeien steeds beter voor de kalveren te laten zijn (al wordt het melk voor óns gebruikt... lezen dus mensen... niet maar halve zinnen lezen.) en de koe al zijn reserves daar voor te gebruiken.
En daarom dus een enorme prestatie moet leveren.
Hier is de koe niet van bewust. Wordt drachtig, kalft af, geeft melk enz enz.
Als het op is, en niet meer kan kalven, dan gaat hij uit eindelijk door ons dood.

Een paard, moet ook functioneren. Maar een paard heeft sóms nog de mazzel, dat hij op pension mag. Een koe niet. Een koe gaat niet naar een gezin, die er niets van verwacht. Naar een pensioen plekje. Waar ze voor altijd op het gras mag.

Maar koeien, leven daarbij wél samen.
Lopen op roosters, en liggen op verhoogde zachte bedden.
Met een béétje mazzel, komt een koe, lekker 10 uur per dag buiten. Maar wordt daarna niet meer opgesloten in een hok van 3x3 of 3.5 x 3.5. En dát maakt wel verschil.
Er wordt periodiek labratorisch getest, of het voer de juiste gehaltes hebben, en speciaal krachtvoer met kilo's op maat met een voer automaat, die het dier met nummer afleest, op basis van behoeften.
Dit kan in de paardenwereld óók beter.

Er zijn maar weinig mensen, die grondmonsters nemen, en maar kwakkeloos met stront op het land gaan gooien (niet te letterlijk zien, stuiplach).
En géén idee hebben, of ze de juiste structuur, als voedingsstoffen in het gedroogde gras bevind. waarbij ook nog kilo's aan onnodig krachtvoer in het paard wordt gestopt.
En hierdoor ook nog gaan stuiteren op dat stukje van 3,5 x 3,5 meter. Waarbij de ruiter het ook nog raar vind dat het paard dat doet.

Ik vind het allemaal wel grappig eigenlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:26

Hij heeft absoluut een punt, en door het extreem te nemen (verbieden te noemen) krijgt hij er aandacht voor.

Er is veel mis met de omgang met paarden op het moment. Als je een hond hetzelfde behandeld (20+ uur in de bench in zijn eentje etc) ben je aan het mishandelen maar bij een paard is het ineens ok? Het is hoog tijd dat er eens kritisch gekeken word naar de paardensport.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:29

vso1990 schreef:
Is zeker waar, een koe die deze prestatie haalt wordt niet voor niks gehuldigd.....

Nee, is niet waar, noch "huldiging, noch "het maximale vragen van een dier" maken dit tot topsport.
Het maakt het niet eens sport.
Woorden hebben betekenissen, die niet onderhevig zijn aan meningen, je kunt dit zo hard "topsport" vinden als je wil, dat maakt het niet waar.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:29

Niet erg genuanceerd stuk. Hij generaliseert enorm en scheert voor het gemak alle paarden eigenaren over 1 kam. Ik heb juist het idee dat bijvoorbeeld veel buiten staan in groepsverband de laatste tijd veel in de belangstelling is komen te staan en dat meer paarden langer buiten staan.
Paardensport helemaal verbieden lijkt mij niet nodig, strenger maken van regels wat betreft huisvesting en bijvoorbeeld hoe er gereden wordt op (grote) wedstrijden, ben ik wel helemaal voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:31

Kuggur, dat het geen topsport is, prima. Maar koeien moeten wel degelijk een prestatie leveren.
En deze prestatie mag wel degelijk gelijk waardig worden gezien als topsport.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:33

En zo geeft iedereen een eigen draai aan het verhaal... de ene vindt dat sport verboden moet worden, de tweede richt zich op de opfok, weer een ander vindt dat het vooral gaat over de bewegingsruimte die een paard nodig heeft. Een oerwoud van meningen...
Zo krijgen mensen als Vermaat een stevige voet aan de grond. Zijn verhaal is namelijk simpel, eenduidig en voor de leek te volgen. Zijn verhaal past in deze tijd, waarin populisme en het vereenvoudigen van complexe vraagstukken tot norm is verheven.
Het valt me tegen dat NRC een dergelijk stuk plaatst, had van hen wat meer nuance verwacht. Maar misschien teveel een stadskrant geworden, waardoor het verheerlijken van 'de natuur' bijna mythische vormen aanneemt...

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:33

Dapnik schreef:

Slachtvee heeft vaak een veel beter leven dan een paard hoor. Die dieren mogen allang niet meer alleen worden gehouden, terwijl het heel normaal is een paard in een aparte box te zetten.