Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Willemina_L schreef:Ik heb nog geen seconde naar de paarden in Rio gekeken. Diverse berichten over mishandeling (want zo zie ik het) en diskwalificatie dientengevolge bevestigen voor mij alleen maar dat het slecht gesteld is in de paardentopsport.
**KNIP**
[***] schreef:Citaat:[
**KNIP**
Ik ben het anders wel eens met Willemina_L. Ik heb wat stukken van de Grand prix dressuur gezien maar ik word er gewoon verdrietig van. Of je het wilt of niet, feit is dat er ontzettend veel ruk, pluk en prik werk getoond word. Open monden, gezwiep met de staart, paarden die ontzettend kort in de hals zijn en met een valse knik lopen ect ect.
Foetsji schreef:Er reden idd. een aantal horken mee. Latijns America verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs. Ook enkele ruiters die moeite hadden hun verlies te slikken. Daardoor toch even het paard dan maar op zijn plek wilde zetten.
Fijn dat er eindelijk eens wat aan wordt gedaan. Het besef daalt langzaam in. De hippische sport zal wel moeten, willen ze niet het zelfde lot als circusdieren ondergaan. Overal staan cameraatje, mobieltjes. Geen ruiter die zich meer kan verschuilen. Ieder foutief gedrag staat op beeld.
Gewoon weer terug naar ook punten voor stijl...
Sporen en zwepen, hulpteugels afschaffen alles op een gewoon trensje de baan door, ook voor de dressuur! En er moet weer meer GEREDEN worden ipv foefjes welke het paardenwelzijn niet ten goede komt!
_San87_ schreef:Wat ik wel apart vind is dat bij het op de tong/lip bijten na schoonmaken weer gestart mag worden. Maar in de dressuur is het over en uit.
Waarom wordt daar tussen twee disciplines onderscheid in gemaakt?
Willemina_L schreef:Ik heb nog geen seconde naar de paarden in Rio gekeken. Diverse berichten over mishandeling (want zo zie ik het) en diskwalificatie dientengevolge bevestigen voor mij alleen maar dat het slecht gesteld is in de paardentopsport.

Janneke2 schreef:Ik vind dat vreemd_San87_ schreef:Wat ik wel apart vind is dat bij het op de tong/lip bijten na schoonmaken weer gestart mag worden. Maar in de dressuur is het over en uit.
In principe vind ik dit nog wel zinnig.
Bij dressuur gaat het (...hoort het te gaan....) om een paard dat zich 'edelmoedig overgeeft aan de ruiter en in gehoorzaamheid en met souplesse het bit aanneemt.
Wellicht dat als je zo rijdt het toch een keertje gebeuren kan dat het dier op zijn tong bijt (mondmotoriek en evenwicht hangen samen) maar ik heb het over een keer per combinatie van 10 jaar oid.
Bij springen gaat het er allemaal anders aan toe. Op de olympische spelen zie ik doorgaans zeer brave paarden, die met de oren en de bovenlip naar voren springen en waarbij ze soepel in hun lijf zijn. Ondertussen maken de springruiters forse "ophoudingen", die over het algemeen keurig netjes 'doorkomen'.
Voor de belezen dressuurruiters onder ons: de springpaarden in Rio zijn dürchlassig!
...maar ook vol vuur - en dan kan dat restulteren in op je tong bijten.
Ontbreekt de dürchlassigkeit - dan wordt het rukken en trekken en met kans op een bloedende wond. Diskwalificatie: graag en snel!
Toont onderzoek dat de ruiter niets fout deed, dan volgt geen diskwalificatie. De springruiter mag door.
Adelinde deed destijds ook niets fout, maar het foutje van Parcival hoort niet bij dressuur.
. Dressuurpaarden zijn ook gefocussed en hebben pit, dan kan een beetje op de tong of lip ook gebeuren. Inoterry schreef:Jeetje zeg, wat ben je een enorme dierenbeul als je uit alle macht probeert op je paard te blijven zitten en daarbij, per ongeluk, je paard raakt met de spoor http://www.horses24.be/2016/08/17/het-g ... -opgevoed/
De regels zijn zoals ze zijn en in dat opzicht is hij volledig terecht gediskwalificeerd. Maar zoals de media hem dan maar meteen als dierenbeul wegzet en het gros van de mensen daar braaf in mee gaat is gewoon triest.
_San87_ schreef:Wat ik wel apart vind is dat bij het op de tong/lip bijten na schoonmaken weer gestart mag worden. Maar in de dressuur is het over en uit.
Citaat:In principe vind ik dit nog wel zinnig.
Bij dressuur gaat het (...hoort het te gaan....) om een paard dat zich 'edelmoedig overgeeft aan de ruiter en in gehoorzaamheid en met souplesse het bit aanneemt.
Wellicht dat als je zo rijdt het toch een keertje gebeuren kan dat het dier op zijn tong bijt (mondmotoriek en evenwicht hangen samen) maar ik heb het over een keer per combinatie van 10 jaar oid.
Bij springen gaat het er allemaal anders aan toe. Op de olympische spelen zie ik doorgaans zeer brave paarden, die met de oren en de bovenlip naar voren springen en waarbij ze soepel in hun lijf zijn. Ondertussen maken de springruiters forse "ophoudingen", die over het algemeen keurig netjes 'doorkomen'.
Voor de belezen dressuurruiters onder ons: de springpaarden in Rio zijn dürchlassig!
...maar ook vol vuur - en dan kan dat restulteren in op je tong bijten.
Ontbreekt de dürchlassigkeit - dan wordt het rukken en trekken en met kans op een bloedende wond. Diskwalificatie: graag en snel!
Toont onderzoek dat de ruiter niets fout deed, dan volgt geen diskwalificatie. De springruiter mag door.
Adelinde deed destijds ook niets fout, maar het foutje van Parcival hoort niet bij dressuur.
Citaat:Ik vind dat vreemd. Dressuurpaarden zijn ook gefocussed en hebben pit, dan kan een beetje op de tong of lip ook gebeuren.
Citaat:Waarom mag dat bij het springen wel en bij dressuur niet? Bloed is bloed, helemaal mee eens, maar dan wel alle takken van de sport hetzelfde.
Roodvos schreef:Velen hebben dan wel een grote mond over de dressuur, maar daar is bij mijn weten niemand gediskwalificeerd wegens doorsporen of zweepgebruik.
Inoterry schreef:Jeetje zeg, wat ben je een enorme dierenbeul als je uit alle macht probeert op je paard te blijven zitten en daarbij, per ongeluk, je paard raakt met de spoor http://www.horses24.be/2016/08/17/het-g ... -opgevoed/
De regels zijn zoals ze zijn en in dat opzicht is hij volledig terecht gediskwalificeerd. Maar zoals de media hem dan maar meteen als dierenbeul wegzet en het gros van de mensen daar braaf in mee gaat is gewoon triest.