Maikel van der Vleuten met Verdi. Foto door KNHS.
Voor Maikel van der Vleuten en Verdi zijn deze Olympische Spelen het zesde internationale kampioenschap op rij waarbij ze deel uitmaken van het Nederlandse team. Met een foutloze eerste manche in de Olympische landenwedstrijd bewezen ze andermaal hun enorme waarde.
Maikel vertelt na zijn rit: “Ik ben er blij mee, Verdi was in principe in dezelfde vorm als zondag en ja het was een spannend rondje voor mijn gevoel. Het zijn spannende momenten, maar dat werkt bij meestal niet in mijn nadeel. Ik kan wel mijn eigen plan blijven volgen. Tot op heden staan we goed.
In het begin moest Verdi mesten en daar heeft hij soms een beetje last van. Dat deed hij pas na de triplebar, normaal doet hij dat wel voor de start maar nu niet. Ik voelde dat hem dat nu wel een beetje dwars zat, dus ik had hem er wat extra aan in het eerste gedeelte. Aan de sprong voelde het vandaag weer heel makkelijk. Voor mij is het belangrijkste dat ik een goede bijdrage kan leveren aan het team.”
Mag het van Maikel morgen nog wel een gaatje hoger staan? “Ja hoor, van mij wel. Als Verdi in vorm is maken die twee gaatjes niet meer uit, en dat geldt ook voor de andere paarden in het team. Als die goed in vorm zijn dan maakt het laatste gaatje niet meer uit. Morgen zijn er nog acht teams over en dan zijn de mindere teams eruit. Dan zal het links en rechts wel wat zwaarder worden. Het is belangrijk dat we de vorm proberen vast te houden.”
De bok van Verdi toen hij door de finish kwam schijnt al een goed voorteken te zijn!