Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:25

Bokt.nl / www.1limburg.nl / www.ruitersinoranje.nl

Jur Vrieling en Zirocco Blue kenden geen goede start van hun Olympische optreden in Rio. Na twee weigeringen werd de combinatie uitgesloten in de eerste individuele kwalificatiewedstrijd. Jur Vrieling gaf Zirocco Blue na zijn twee weigeringen een paar klappen die hem op gefluit van het publiek kwamen te staan. “Op dat moment moedig je hem aan, zo van: kom op jongen. Dit niet weer doen. Die extra klappen had ik hem niet moeten geven. Stom, maar het gebeurde in de hitte van het moment, maar het zal niet meer gebeuren.”

Bondscoach Rob Ehrens is niet gelukkig met het gedrag van ruiter Jur Vrieling. Over het feit dat Vrieling daarna werd gediskwalificeerd vanwege overmatig zweepgebruik is Ehrens kort. “Ik ben 27 jaar topsporter geweest en ik ken het gevoel als alles misgaat. Maar dit mag niet gebeuren en zal niet meer gebeuren." Vrieling mag nog wel meedoen aan de landenwedstrijd van dinsdag. Toch heeft het paard nu even prioriteit voor Ehrens. "We zullen de rustdag morgen gebruiken om Zirocco Blue weer ontspannen op zijn gemak te brengen. Dit wil je eigenlijk niet hebben, maar dat is topsport en topsport is drama en daarin gebeuren allerhande dingen. Daar moet je als professionals mee om kunnen gaan."

dadabo

Re: Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:56

Ik heb de klappen inderdaad ook gezien. Ik zei direct: "dit is absoluut niet nodig".
Naar mijn idee moet het ook verboden worden om met een zweep te rijden...niet sportief!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:22

Er zaten er wel meer tussen die kwistig met de zweep waren, gelukki waren veruit de meeste wel correct :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:53

Ik vond het niet schokkend. Zirocco liet Vrieling lelijk zitten in het parcours en ik ben wel van mening dat dit een terechte reprimande was. Er was geen reden tot stoppen behalve de wil om erover heen te gaan. Sprongen kwamen keurig uit. Naar mijn bescheiden mening een terechte correctie.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:54

Youri van Gelder moet naar huis omdat hij een feestje vierde en Jur Vrieling mag blijven na openlijke mishandeling van zijn paard? De wereld op z'n kop...

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:56

danzzz schreef:
Ik vond het niet schokkend. Zirocco liet Vrieling lelijk zitten in het parcours en ik ben wel van mening dat dit een terechte reprimande was. Er was geen reden tot stoppen behalve de wil om erover heen te gaan. Sprongen kwamen keurig uit. Naar mijn bescheiden mening een terechte correctie.

Ja want een paard denkt ik heb vandaag geen zin om te springen. Laat baaslief er maar in stikken...

Achteraf een tik geven is niet nuttig, paard snapt niet waarom, dus oneerlijk gedrag in mijn mening.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:59

Ik snap de ophef niet. Terecht gecorrigeerd.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:05

Terecht gecorrigeerd? Halloooo, 't is een paard hoor. Er zal een reden zijn dat het paard niet sprong, en die reden is altijd terecht.

Dit paard kiest er niet voor om op dit niveau te moeten springen, en je kan alleen maar proberen het paard zo enthousiast te krijgen dat hij deel uit wil maken van je team. En blijkbaar was paardlief er even klaar mee, of klopte er iets anders niet.

Hoe dan ook, ongehoord om een onschuldig dier zo op z'n donder te geven, en dan ook nog ver ná dat de weigering was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:08

Jolandaa_ schreef:

Volgens de FEI regels mag je geen zweep gebruiken na eliminatie. En dat is wat hij wel gedaan heeft. Waarschijnlijk is hij daarom gediskwalificeerd. FEI heeft dan dus gewoon de regels toegepast. Is het HKtopic van de wedstrijd loopt daar al een discussie over.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:17

Paard liet hem niet zitten, vanaf hindernis 1 werd er al afwachtend gereden: het zat er dik aan te komen.
Stom om je zo te laten kennen, maar het is gebeurd, nu klaarmaken voor landen team om de boel weer goed te breien en te bewijzen dat ze het wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:23

Jammer dat ik het nergens terug kan kijken, ben wel benieuwd

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:26

Terecht of niet, hij was dom geweest door het paard flink te straffen mette veel tikken. Als hij het gewoon netjes bij 1 of 2 tikjes was gebleven was er niks aan de hand. Jammer, maar vind diskwalificatie wel terecht. Had hij zich maar moeten beheersen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:35

VivaLaVida schreef:
Jammer dat ik het nergens terug kan kijken, ben wel benieuwd

Op website van NOS staat een filmpje van de rit (t/m de tikken).

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:39

Vond een ander ook te veel zijn zweep gebruiken. heeft niet veel zin al het al gebeurt heeft.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:43

Een tik geven ter correctie is anders dan een tik geven uit frustratie. Dat maakt het fout. Ja. Er zijn ergere dingen op de wereld. Dat maakt dit nog niet goed. Nee. Hij heeft zijn paard niet mishandeld maar dat maakt dit nog steeds niet goed. Ja ik snap de frustratie. Maar dat maakt het nog steeds niet goed.

Ik vind het heel knap dat hij zelf ook toegeeft dat hij dat niet had moeten doen. Maar gebeurt is gebeurt.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:46

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:51

Terecht gecorrigeerd? :7 ik vond dit zeker niet terecht,dit is nog even na slaan.. En het excuus van aanmoedigen snap ik al helemaal niet, paard krijgt hier echt geen vertrouwen door dus dat vind ik een beetje slap.
Maar zolang het geen dressuurruiter is die dit doet is het blijkbaar geen probleem.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:51

safina schreef:
Jolandaa_ schreef:

Volgens de FEI regels mag je geen zweep gebruiken na eliminatie. En dat is wat hij wel gedaan heeft. Waarschijnlijk is hij daarom gediskwalificeerd. FEI heeft dan dus gewoon de regels toegepast. Is het HKtopic van de wedstrijd loopt daar al een discussie over.

Hij gaf de tikken na de bel!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:58

Dat heb je goed dadabo. Dus nadat ie al elimatie had zoals safina zegt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:00

AmyJamess schreef:
Terecht of niet, hij was dom geweest door het paard flink te straffen mette veel tikken. Als hij het gewoon netjes bij 1 of 2 tikjes was gebleven was er niks aan de hand. Jammer, maar vind diskwalificatie wel terecht. Had hij zich maar moeten beheersen

het waren twee tikken

MelanieB schreef:

En dus wordt hij daarvoor gediskwalificeerd, en terecht want DAT mag niet. Maar om nou net te doen alsof dat paard mishandeld werd en hij daarom uitgesloten werd is gewoon niet terecht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:03

SaskiaKa schreef:
Youri van Gelder moet naar huis omdat hij een feestje vierde en Jur Vrieling mag blijven na openlijke mishandeling van zijn paard? De wereld op z'n kop... Weg met die paardenl*l

Openlijke mishandeling? Is dat niet wat overdreven?

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:06

Nou weet ik niet hoe de ruiter heet maar er was er eentje aan het rijden die was me
daar een partij aan het zagen, trekken en doen. Pffff daar mogen ze dan ook wel tegen optreden. De commentator zei ook als dat het geen gezicht was.

En laten we eerlijk wezen, we worden allemaal wel eens (onnodig) boos op ons paard dus ook topruiters. Laten we hier allemaal nou niet doen of wij perfect zijn. Wij maken fouten maar topsporters ook!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:10

danzzz schreef:
MelanieB schreef:

En dus wordt hij daarvoor gediskwalificeerd, en terecht want DAT mag niet. Maar om nou net te doen alsof dat paard mishandeld werd en hij daarom uitgesloten werd is gewoon niet terecht.

Heb je de boel wel gevolgd?
Hij werd uitgesloten voor individueel door die weigeringen.
En daarna werd ie uitgesloten voor de hele wedstrijd vanwege overmatig zweepgebruik.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:10

Silly_Woman schreef:
danzzz schreef:

Ja want een paard denkt ik heb vandaag geen zin om te springen. Laat baaslief er maar in stikken...

Achteraf een tik geven is niet nuttig, paard snapt niet waarom, dus oneerlijk gedrag in mijn mening.

Een paard weet dondersgoed wanneer die fout zit. Al helemaal wanneer het dier weigert. Hoevaak zie je niet de paarden vluchten na een weigering want ze zijn zich bewust van een strengere aanpak.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:21

MelanieB schreef:
danzzz schreef:

Heb je de boel wel gevolgd?
Hij werd uitgesloten voor individueel door die weigeringen.
En daarna werd ie uitgesloten voor de hele wedstrijd vanwege overmatig zweepgebruik.

begrijp jij wel wat ik schrijf?
Hij heeft na de bel die twee tikken met de zweep gegeven en daarom mag hij niet meer meedoen, zo moeilijk is dat niet. Dat na de bel gebeuren is terecht, de kwalificatie mishandeling niet