Rio: Jurylid De Wolff van Westerrode tevreden na Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Jurylid De Wolff van Westerrode tevreden na Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 14:43

www.ruitersinoranje.nl

Het Nederlandse dressuurjurylid Eddy de Wolff van Westerrode is een van de mensen die tijdens deze Olympische Spelen de combinaties beoordeelt. Hij krijgt daarbij de nodige kritiek van Nederlandse ruiters en ook via de Social Media. Ruitersinoranje.nl sprak na afloop van de Grand Prix met Eddy de Wolff van Westerrode.

Eddy de Wolff-van Westerrode is eigenlijk best tevreden met de manier waarop het jurycorps het eerste onderdeel van de landenwedstrijd beoordeeld heeft. Hij vertelt over zijn Olympische avontuur. "Het is hartstikke spannend, Olympische Spelen jureren is echt iets anders dan andere wedstrijden. Alleen al de media aandacht vooraf maakt het anders. Omdat alle sporten samen zijn, zijn de Olympische Spelen belangrijker dan een WK. Wat natuurlijk raar is omdat het gewoon dezelfde ruiters zijn en het zelfde principe is. Als jij Olympisch kampioen bent vinden mensen je om een of andere reden ook beter dan als je wereldkampioen bent. Dat geldt dus voor juryleden ook, als je tegen mensen zegt 'ik ben Olympic Judge' zeggen ze 'wow', als je zegt 'ik heb een WK gejureerd' zeggen ze 'o leuk'. Dat merk je wel en dat betekent automatisch dat het meer stress geeft, maar als je daar niet tegen kunt dan moet je het niet doen. Als je eenmaal in dat hokje zit, is het hetzelfde. Je kunt ook niet beter jureren dan je toch al kan."

Op de vraag of Eddy tevreden was na de Grand Prix, antwoorde hij: “Ja eigenlijk wel, je hebt natuurlijk altijd de normale verschillen. Ik geloof eigenlijk dat we over all goed gejureerd hebben. We zitten allemaal op een andere plaats rond de baan, je hebt daardoor een ander beeld, dat is altijd zo. Natuurlijk als je ziet dat iedereen een combinatie bijvoorbeeld achtste maakt en ik maak die 15e dan denk je wel 'ik zat een beetje laag', maar dat zat ik om een reden natuurlijk. Je wil natuurlijk graag een beetje hetzelfde als je collega’s maar je bent ook op die plek neergezet om van daaruit te jureren. Dat doe je naar eer en geweten en dan rolt er een getal uit. Het is natuurlijk ook eigenlijk altijd zo dat de uitslag het gemiddelde is van alle juryleden. Als iemand een combinatie vijfde maakt en een ander 15e dan wordt de kans dat hij tiende wordt heel groot, dat is meestal ook het geval en zo zit het spelletje in elkaar en zo heeft het zich ontwikkeld. Er zijn tijden geweest dat alle juryleden op de korte zijde zaten. Het heeft zich zo ontwikkeld dat we om die hele bak heen zitten. Dan heb je dus meer kans op verschillen, maar je hebt wel een eerlijker beeld.

Van uit een andere positie zie je dingen anders. Ze hebben mij bijvoorbeeld een foto laten zien van iemand die in de ringen hangt. Recht van voren zie je die armen dan precies horizontaal, neem je die foto op hetzelfde moment van de zijkant dan zie je die hoeken gewoon anders. Dat is bij ons ook, aan de lange zijde is een beeld natuurlijk een fractie anders dan aan de voor- of achterkant. Vooral dingen als uitstrekken of een beetje kort in de hals zijn, zie je anders aan de zijkant. Of een oefening als appuyeren, is natuurlijk anders van de voorkant en zijkant. Ik kan alleen jureren wat ik zie, aan de zijkant kun je andere speerpunten aan een appuyement zien dan aan de voorkant. Het scharen zie je bijvoorbeeld beter van de voorkant.

Het verhaal van het gemiddelde is wel het verhaal. Het vervelendste voor een jury is als jouw beoordeling te bepalend is. Bijvoorbeeld, zes juryleden maken je eerste en een vijfde, maar je wordt nog steeds eerste, dan vind ik dat als jury vervelend en de ruiter vindt mij niet aardig, maar je bent nog steeds eerste geworden. Als zes juryleden jou eerste maken en ik maak je vijfde en je wordt daardoor tweede, dan heb ik alleen de uitslag bepaald en dat is heel vervelend en dat mag eigenlijk niet. Dat wil je niet, daarom zitten er bij Olympische spelen ook zeven juryleden, dan wordt de invloed van dat individu minder, wat je eigenlijk wilt is dat het gemiddelde telt."

BigOne

Re: Rio: Jurylid De Wolff van Westerrode tevreden na Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:54

Bobo, hij heeft wel een beetje gelijk maar sorry hoor, als je een goed gereden proef lager waardeert dan de rest en het is ook nog een landgenoot dan lijkt het meer op Oei, ik moet niet te hoog gaan zitten want anders krijg ik commentaar. Tja, dat krijgt hij nu ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:33

Het is al honderden keren voorgesteld, schrap het hoogste en het laagste resultaat, net als bij kunstrijden op de schaats, dan ben je van dit gezeik af.
Of maak de regels zo dat een jurylid nooit een ruiter uit eigen land mag beoordelen. Zorg dat voor ieder jurylid er een vervanger naast zit die het overneemt als de ruiter uit het eigen land rijdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:54

Ibbel schreef:
Het is al honderden keren voorgesteld, schrap het hoogste en het laagste resultaat, net als bij kunstrijden op de schaats, dan ben je van dit gezeik af.
Of maak de regels zo dat een jurylid nooit een ruiter uit eigen land mag beoordelen. Zorg dat voor ieder jurylid er een vervanger naast zit die het overneemt als de ruiter uit het eigen land rijdt.

eerste oplossing ben ik het absoluut mee eens, onderste is veel moeilijker, iedereen moet gewoon dezelfde jury hebben anders krijg je ook zeker problemen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:28

Nieuwsredactie schreef:
www.ruitersinoranje.nl

Je kunt ook niet beter jureren dan je toch al kan."

."

Wel slechter :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:46

Ibbel schreef:

Je kan niet een jurylid halfweg vervangen, dat is niet eerlijk tov de andere ruiters. Hoogste en laagste resultaat schrappen vind ik wel een goede.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:23

Ibbel schreef:

Het weglaten van het hoogste en laagste resultaat heb ik in 2012 (O.S. grand prix) eens gedaan en er wisselde maar 1 ruiter van plaats. En dat was meen ik pas bij plek 7/8. Het heeft wel enige invloed maar niet zo veel als ik vermoedde.
Heb dit ook even gedaan met de grand prix special van Edward. De laagste en hoogste weggelaten, de score wijzigt dan van 73.65 naar 73.74 procent. Het geeft een heel kleine opwaardering van het resultaat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:43

Ik denk dat het hoogste en laagste resultaat schrappen een ander zeer ongewenst effect gaat hebben. Namelijk dat juryleden niet meer durven te punten. Bang om het schrapresultaat te worden. Want het is niet leuk als jij steeds geschrapt wordt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:09

Als je per onderdeel kijkt naar hoe De Wolff gejureerd heeft ,zat hij niet zo laag tov de anderen. Helemaal bij HP en Diederik niet. Die twee hebben in de media echt een verkeerde uithaal gemaakt.
Ook bij Edward zat ie vaak erboven en soms een puntje lager.

Check de uitslagen per onderdeel op de site. En oordeel dan......

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:58

Die man kan me wat vertellen. Ik ben zo nationalistisch als de pest maar hoe die man jureert, dat kan gewoon niet. Olympic judge, laat me niet lachen, ome eddy.