Diederik van Silfhout met Arlando, foto door Aniek1985
De Nederlandse dressuurruiters zijn er op de Olympische Spelen niet in geslaagd om met het team een medaille te winnen. De formatie van bondscoach Johan Rockx werd vierde achter Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten.
Diederik van Silfhout en Arlando reden een wereldproef en scoorden 76.092% in de Grand Prix Special. In het individuele klassement zijn zij op plaats 11 de beste Nederlandse combinatie. Hij is hiermee geplaatst voor de individuele finale, de Kür op muziek, die maandag wordt verreden. "Ik was blij. Ik moet zeggen dat de punten me wederom tegenvielen. Gisteren heb ik de Grand Prix proef terug gekeken en kon ik me er uiteindelijk nog wel in vinden met een dingetje hier en een dingetje daar. Maar nu heb ik er wel de pest over in", reageert Van Silfhout na afloop teleurgesteld. "Op dit moment kan ik gewoon niet meer. Voluit is voluit, meer dan voluit bestaat niet. Ik vraag me dan af hoe ik nog meer punten moet krijgen, als je al voluit gaat. Ik baal daar echt van." Hij was enorm te spreken over de prestatie van Arlando. "Ik ben superblij met hem. Hij heeft voor het eerst een vliegreis meegemaakt, hij moet hier nu twee weken staan en dan twee topproeven lopen. Ik ga maandag lekker afsluiten in de kür. De Spelen zijn voor mij een hartstikke mooie ervaring. Of we nu wel of geen medaille hebben, ik ben blij. Ik weet nu dat ik een paard heb die heel veel aan kan."
Hans Peter Minderhoud scoorde vandaag als derde teamruiter voor Nederland in Rio 75.224% in de Grand Prix Special. Een resultaat dat hem duidelijk teleurstelt. Hij eindigde hiermee op de 13e plaats en is hiermee ook geplaatst voor de Kür op muziek. "Ik vond Johnson stukken beter dan gisteren en had wel iets meer punten verwacht dan waar ik gisteren mee naar huis kwam, maar ik had nu 2 procent minder. Johnson stond er nu veel beter aan. Gisteren moest ik het af en toe nog wel een beetje bij elkaar halen en dat was vandaag niet zo. Daardoor kon ik het allemaal veel meer afwerken. Ik was er eigenlijk heel blij mee. Gisteren kwam ik van het paard af en toen was ik ook echt heel moe. Nu heb ik ook hard gewerkt, maar ik heb nog wel normale benen en dat had ik gisteren niet." Vlak voor aanvang van de 'Special' zette hij Johnson nog even extra aan. "Hij moest natuurlijk wel even echt weten dat het vandaag gebeuren moest en niet volgende week ofzo. Dat had hij nu wel door. Ik ben nergens op safe gegaan. We moesten ook wel als we nog op brons willen komen. Ben bang dat het niet genoeg is, maar ja die anderen moeten nog rijden natuurlijk. Je doet er niks aan, maar ik vind het echt nergens opslaan dat ik van Amerikaanse jurylid Rockwell 72% krijg voor deze proef. Het is jammer."
Edward Gal ging vandaag met Voice als eerste Nederlandse combinatie van start in de Grand Prix Special, het laatste onderdeel van de landenwedstrijd dressuur in Rio. Hij reed met veel lef en scoorde 73,768%. Gal eindigde met Voice op plaats 20 en is daarmee net niet gekwalificeerd voor de finale. “Het was risico’s nemen en zien wat er zou gebeuren, reageert Gal direct na de proef. “Ik had teveel dingen die misgingen en dan gaan de punten naar beneden." Het was een duidelijk plan waarmee het team van bondscoach Johan Rockx vandaag de arena van het Deodoro Equestrian Centre binnen reed. “Dat plannetje hebben we uitgevoerd. We zeiden tegen elkaar: we gaan er vol voor en we zien wel wat er gebeurt. Met netjes rijden had ik misschien wel die 75 gehad, maar dan weet je ook niet of je het uiteindelijk redt. Nou hebben we het risico genomen om hoger te scoren, maar nu hadden we teveel dingetjes. Dan wordt Voice wat scherper en drukker en dan krijg je die storingen een beetje. Dat is dan op zich jammer. Meer konden we er niet van maken helaas.”
De paarden en hun ruiters hebben nu een paar dagen rust. Maandag komen de 18 gekwalificeerden combinaties aan start voor de Kür op Muziek.