ruitersinoranje.nl
Gisteren is in Rio het eerste deel van de Olympische landenwedstrijd voor de dressuurruiters afgesloten. De mannen van bondscoach Johan Rockx staan op dit moment vierde en zullen morgen vol in de aanval moeten voor die bronzen medaille.
Bondscoach Johan Rockx is tot nu toe tevreden met de prestaties van de Nederlandse ruiters. “Je wilt natuurlijk altijd meer, maar ik vind dat mijn ruiters vandaag alle twee echt goed gereden hebben. Dan moet je tevreden zijn. We moeten morgen aanvallend rijden. De enige manier om een medaille te halen is nu aanvallen. Daarbij moeten we ook zorgen dat we aan de goede kant van de grens blijven en voorkomen dat er fouten ontstaan. Maar ik zie zeker medaille kansen en we zullen aanvallen.”
Duitsland gaat ongenaakbaar aan de leiding in de landenwedstrijd, gevolgd door Engeland en de Verenigde Staten. Morgen komen de beste zes teams in actie in de Grand Prix Special. De resultaten in beide proeven tellen mee voor het eindklassement van de landenwedstrijd. De achterstand van Nederland op de Verenigde Staten bedraagt bijna een procent gemiddeld per combinatie. Dat is goed te maken, maar dan mag er niets tegen zitten. De afstand op de twee koplopers is normaal gesproken onoverbrugbaar.
In het individuele klassement is Hans Peter Minderhoud met Johnson op plaats negen de beste Nederlander. Diederik van Silfhout staat met Arlando 13e , Edward Gal met Voice op plaats 16. De Engelse Charlotte Dujardin staat met haar Valegro ruimschoots aan de leiding. Minderhoud vertelt over zijn rit: “Ik had geen grote fouten, maar ik moest er wel iets meer aan rijden dan ik gehoopt had. Met het losrijden voelde Johnson eigenlijk heel goed aan. Toen had ik echt het gevoel dat het goed ging komen en een vergelijkbare proef kon rijden als tijdens het NK in Ermelo. In de ring voelde ik dat hij iets inzakte en dat ik zelf meer aan het werk moest. Het was niet mijn bedoeling om defensief te rijden. Na de proef van Diederik vandaag dacht ik, we moeten er nu wel vol voor gaan. Niet dat die anderen afwachtend hebben gereden hoor. Maar we moeten nu alles uit de kast trekken, als we met een teammedaille naar huis willen gaan. Als het dan vandaag maar alvast staat, dan zien we morgen wel weer verder.”
Diederik van Silfhout was vandaag de eerste Nederlandse ruiter die aan de start verscheen. De man uit Lunteren was zeer tevreden over zijn rit die hem een score van 75.900% opleverde. “De opdracht was om foutloos te rijden en om geen stomme dingen te doen, en dat hebben we gedaan. Je kunt een keuze maken door nu vol gas te gaan met het risico en een bonk fouten aan je broek te hebben en dan helemaal nooit meer aan een medaille te komen. Of nu zorgen dat je er veilig voor staat en morgen een beetje meer gas te geven. Op het moment dat er nu iets misgaat dan is het echt klaar. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.”
Gisteren reden Adelinde Cornelissen en Edward Gal al hun proef. Adelinde moest door gezondheidsproblemen van haar paar Parzival vroegtijdig de strijd staken, Edward Gal scoorde 75.271.
Tussenstand Landenklassement na Grand Prix
1. Duitsland - 81.295
2. Groot-Brittannië - 79.252
3. USA - 76.971
4. Nederland - 76.043
Hans Peter Minderhoud en Johnson - 76.957%
Diederik van Silfhout en Arlando - 75.900%
Edward Gal en Voice - 75.271%
Gerelateerde berichten:
[VN] [HK] Rio: Dressuur Grand Prix teams dag 1
[VN] Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven
[VN] Rio: Edward Gal voorlopige vierde, Duitsland een en twee