Rio: Edward Gal voorlopige vierde, Duitsland een en twee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Edward Gal voorlopige vierde, Duitsland een en twee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 00:01

http://www.bokt.nl www.ruitersinoranje.nl
Afbeelding
Edward Gal met Glock's Voice.

Vandaag werd de eerste dag van de dressuur verreden in het Deodoro Equestrian Centre in Brazilië. De Grand Prix die over twee dagen verreden wordt, is het eerste onderdeel van de Olympische dressuur. Voor elk geselecteerd land bestaat het team uit vier deelnemers, waarvan er twee rijden op woensdag en twee rijden op donderdag. De laagste score van de vier deelnemers telt als zogenaamd 'streepresultaat' niet mee.

Voor Nederland was de eerste deelneemster Adelinde Cornelissen met haar 19-jarige vosruin Parzival (Jazz x Ulft). In 2012 won de combinatie in Londen nog individueel Olympisch zilver en teambrons. Vandaag was het de voormalige docente Engels niet gegund: Parzival was gisteren gebeten of gestoken door een insect en stond met 40 graden koorts op stal. Vandaag oogde de ruin fitter en besloot Adelinde na overleg met teamveterinair Jan Greve toch te starten. Parzival gooide in de proef echter zijn tong over het bit, waarna Adelinde besloot dat het niet fair was om verder te rijden en afgroette. Daarmee is de combinatie het streepresultaat voor Nederland. Het eindresultaat voor de teammedaille ligt bij Edward Gal, Diederik van Silfhout en Hans Peter Minderhoud.

Edward Gal stelde niet teleur met de relatief onervaren Voice (De Niro x Rohdiamant). “Ik ben tevreden, het is gelukt om geen fouten te maken en de proef zo goed mogelijk te rijden. Daarom heb ik het eerste stuk een beetje voorzichtig aan gedaan. Ik had het gevoel dat Voice wat teveel weg wilde lopen. Dus heb ik behouden gereden, om toch de controle te behouden. Ik was vooral blij met de appuyementen in draf en de pirouettes, ” becommentarieerde Gal zijn eigen proef achteraf. “We kunnen ons nu geen fouten meer veroorloven. Dan rij je toch zo safe mogelijk. Aan het einde van de proef kon ik hem wat meer onder controle houden en toen kon ik ook wat meer gaan rijden. Het is voor Adelinde en het team heel zuur dat dit juist nu gebeurd is. Het zou haar laatste wedstrijd zijn met Parzival. Dit gun je natuurlijk niemand. Voor haar is het een hele moeilijke keuze geweest. Vanmorgen voelde hij best fit aan zei ze, maar met losrijden al wel wat minder. Dus ik vind dat ze wel verstandig is geweest om op te geven. Dan gaat het welzijn van het paard toch echt voorop.” De jury beloonde de proef van Edward Gal en Voice met 75,271% en een voorlopige vierde plaats in het klassement.

Duitsland mag tevreden terugblikken op de eerste dag van de Grand Prix. Dorothee Schneider staat op de eerste plaats met Showtime FRH. De passage en de overgang van piaffe naar passage leverden meerdere tienen op. Ondanks dat Showtime uit galop viel en de eerste pirouette de mist in ging, reed Schneider overtuigend naar een score van 80,986%. Sönke Rothenberger en Cosmo sluiten aan op de tweede plaats met 77,329%. De 21-jarige Duitse ruiter met de KWPNer Cosmo (Van Gogh x Frühling) reden een fijne proef die stabiel scoorde tussen 7 en 8.5 op vrijwel alle onderdelen. Een klein minpuntje was het achterwaarts, waarbij een hekje uit het lood werd geduwd.

Fiona Bigwood reed voor Groot-Brittannië naar de voorlopige derde plaats met 77,157%. De andere Brit Spencer Wilton staat voorlopig zevende na een proef met de nodige foutjes, ex-aequo met Allison Brock en Rosevelt voor de USA. Met Kasey Perry-Glass en Dublet op de voorlopige vijfde plaats heeft ook de USA nog een aardig uitgangspunt. Een ander land wat vooraf als gevaarlijk werd bestempeld, is Zweden. Juliette Ramel was zesde en reserveruiter Mads Hendeliowitz tiende. Op de negende plaats vinden we de Deense Agnete Kirk Thinggaard. Het voormalige paard van Imke Schellekens-Bartels, Toots, liep onder Akane Kuroke naar 66,900% en een 21e plaats. Het enorme paard miste onder de kleine Japanse nog wat geslotenheid.

Morgen kunnen we uitkijken naar onder andere Isabell Werth en Kristina Broring-Sprehe (Duitsland), Carl Hester en Charlotte Dujardin (Groot-Brittannië), Steffen Peters en Laura Graves(USA), Severo Jesus Jurado Lopez en Beatriz Ferrer-Salat (Spanje), Patrik Kittel en Tinne Wilhelmsson Silfven (Zweden) en Cathrine Dufour en Anna Kasprzak (Denemarken).
Voor Nederland komen Diederik van Silfhout als nummer 44 en Hans Peter Minderhout als nummer 57 aan start. De Belgische Jorinde Verwimp heeft startnummer 47.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:15

was duitsland geen 1 en 3?

er was toch nog iemand anders die hoger dan sonke scoorde?

was trouwens een heel mooie proef van hem :j :j :j :j

Laura123

Re: Rio: Edward Gal voorlopige vierde, Duitsland een en twee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:56

Nee de punten waren gewijzigd voor fiona !

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:47

hoe laat moet charlotte dujardin starten?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:52

14.24 volgens startlijst

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:11

KarinLF schreef:
14.24 volgens startlijst

Moet je er wel bijzetten dat dit de tijd in Rio is. ;) 19:24 Nederlandse tijd

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:18

wordt het ook nog ergens uitgezonden? Ik geloof dat ik dat helemaal gemist heb namelijk

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:31

elibeest schreef:
wordt het ook nog ergens uitgezonden? Ik geloof dat ik dat helemaal gemist heb namelijk

Ik denk dat je vaak veel mist.
Er is inmiddels tijden bekend dat je bij de Nos alles live kunt oppikken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:40

elibeest

Dressuur

11.08.2016 vanaf 15.00 u Grand Prix, dag 2 NOS Livestream 10 en ZDF (Olympia Live)

12.08.2016 15.00 – 21:40u Grand Prix Special Finale team NOS Livestream 9 en ARD (Sportschau)

15.08.2016 15.00 – 18.30 u Grand Prix Kür Finale individueel NOS Livestream 4 en ZDF (Olympia Live)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:58

ceasario schreef:
Ik denk dat je vaak veel mist.

Iets vriendelijker kan ook wel he Ceasario. Misschien had ik wel andere dingen aan mijn hoofd.

@ Mousmous: Dank je wel. Op TV dus alleen op de buitenlandse zenders als ik het goed begrijp.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:02

@ elibeest, hoop dat ze het ook echt uitzenden op duitsland, gisteren kon ik geen paardensport vinden op de genoemde zender. Maar vandaag wordt het nog spannender, dus misschien klopt het nu wel.