Mongol Derby 2016: Dag 7: Tragisch nieuws, finish in zicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Mongol Derby 2016: Dag 7: Tragisch nieuws, finish in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:18

* bokt.nl / Novalues

Afbeelding
Laten we vandaag maar direct beginnen met het slechte nieuws. Helaas is er tijdens de derby van 2016 tussen U23 en U24 een paard overleden, op 8km afstand van het horsestation. Hoewel er geen enkele indicatie was dat dit paard iets mankeerde, het was immers een goed racepaard van een herder, ging het paard plots liggen en overleed direct. De ruiter, Tatiana Mountbatten, had om 11.07am om hulp gevraagd via de SPOT tracker maar toen om 11.18am hulp arriveerde, was het paard al overleden. Het paard en de ruiter zijn overgebracht naar het horsestation en de eigenaar heeft toestemming gegeven voor sectie. Hieruit bleek dat het paard een grote scheur in zijn middenrif had, waarschijnlijk door een trap. De dierenarts ter plekke heeft bevestigd dat de scheur niet het gevolg kan zijn van onverantwoord rijden. De dood van het paard had dus niet voorkomen kunnen worden. De Mongoolse eigenaar heeft een monetaire compensatie gekregen voor het verlies. Naast het inschrijfgeld betalen alle ruiters namelijk een 'borg' van enkele honderden euro's voor eventuele compensatie. Tatiana heeft een 2 uur tijdstraf gekregen, zoals de regels voorschrijven. In het bericht wordt benadrukt dat Tatiana een goede en verantwoordelijk ruiter is. Tijdens de derby heeft zij slechts één eerdere vetpenalty gekregen voor een te hoge hartslag op U6.

Hoewel dit soort ongelukken kunnen gebeuren, grijpt het mij persoonlijk erg aan. Alle ruiters, maar ook de organisatie, de crew, de dierenartsen en oud-ruiters zijn dierenliefhebbers en ik vermoed dat allen in shock zijn door de dood van een paard tijdens de derby.

De dood van het paard van Tatiana heeft consequenties gehad voor haar verloop van de wedstrijd. Volgers hadden al opgemerkt dat haar tracker enige tijd stil stond op U24, terwijl haar maatje Venetia door reed. Aanvankelijk wijdden we dat aan slecht werkende trackers, maar helaas heeft zij dus inderdaad pech gehad. Uiteindelijk heeft ze toch nog door kunnen rijden. Hoewel Venetia doorgereden is toen Tatiana haar tijdstraf uit moest zitten, zijn de twee wel weer samen gekomen. Samen overnachten ze vlak na U26. Hopelijk is daar niet wéér iets misgegaan, want we zien hun spoor daar rechtsomkeert maken. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat daar de beste overnachtingsmogelijkheid was.

Ook zijn er vandaag weer enkele ruiters uitgestapt. Eerder werd al vermeld dat Charles Broughton was uitgestapt op U14, maar later is hij weer opgestapt, om vandaag toch weer te stoppen. Ook Anna Christina Jonquiers, die vastbesloten was om na 2014, dit jaar wél te finishen, is uitgestapt. Het begin van haar race verliep zeer voorspoedig en lange tijd bevond zij zich in de top tien, maar de laatste dagen zagen we haar al wat terugzakken zonder dat er echte grote problemen werden vermeld op Twitter. In die zin was haar terugtrekken al een klein beetje te voorspellen. Ook Krista Donnely is vandaag uitgestapt. Dit maakt het aantal teruggetrokken ruiters op 14 op dag 7. Laten we hopen dat het hierbij blijft.

Afbeelding
– Loden Burton: tussen U1 en U2 vanwege ongetraindheid.
– Kevin Darley: tussen U5 en U6 vanwege pijnlijke knieën, uitdroging en vermoeidheid.
– Madison Smith: tussen U7 en U8 vanwege een geval de dag ervoor. Heeft wel medisch onder nodig in het ziekenhuis in Ulaanbaatar.
– Sara Pickthall: Op U7 vanwege vermoeidheid.
– Chase Becker: Op U11 vanwege een kapotte enkel
– Babs Ketelaar: Op U11 vanwege uitdroging en diverse andere problemen.
– Fahad Al Thani: Op U11 vanwege meerdere carry forwards en een val.
– Tom Alden: Op U11 vanwege een val. Hij is naar het ziekenhuis in Ulaanbaatar overgebracht.
– Adam Casey: Op U12 vanwege drie vallen op dag 4 en nog een op dag 5. Ook hij is naar het ziekenhuis gebracht.
– Chips Broughton: Op U14 vanwege een valpartij.
– Chochetta Crowley: Op U15 vanwege algehele vermoeidheid.
– Julie Stewart: Op U14 vanwege een valpartij. Wordt ook onderzocht in Ulaanbaatar.
– Anna Christine Jonquiers: vanwege vermoeidheid
– Krista Donnelly: vanwege vermoeidheid.

Na alle trieste berichten, dan ook wat goed nieuws! Allereerst: we hebben nog steeds niets van Josefine gehoord. En hoewel dat behoorlijk saai is voor ons, kunnen we dat interpreteren als goed nieuws. Josefine slaapt vannacht op U20 en heeft nog steeds geen enkele tijdstraf, voor zover wij weten. Ze is op U20 samen met zes anderen, dus als ze wil kan ze de laatste dagen 'gezellig' samen rijden, want vaak zijn die laatste dagen, die laatste 280km, zowel mentaal als fysiek het zwaarst.

Afbeelding
Het andere goede nieuws: de finish is in zicht. Dus de mensen die nachtdienst hebben hoeven zich aankomende nacht niet te vervelen! Op U27, met nog slechts één etappe te gaan, staan de Canadese Heide, de Australische Dingo en de Mexicaanse Marcia. Het is zeer waarschijnlijk dat een van hen de derby gaat winnen. De vierde ruiter is namelijk Courtney, halverwege U26 en U27. De laatste etappe van zo'n 30km schijnt eenvoudig te rijden terrein te zijn, ideaal voor een eindsprint. Ik verwacht de eerste ruiter zo'n omstreeks 9 uur lokale tijd over de finish. Dus allemaal rond 2 uur 's nachts Twitter in de gaten houden. ;)

Vorig jaar was er nogal wat onduidelijkheid in het volgtopic over de hartslagen van de paarden op de finishlijn. In eerste instantie geldt de volgende regel uit het handboek: The winner of the Mongol Derby is the first rider to cross the finish line. The riders will be placed in the order that they cross the line, and equal placings are possible, so riders coming in together will be placed together., mits natuurlijk de hartslag en het paard goed wordt gekeurd. Anders dan op de horsestations hebben de ruiters in plaats van 30 minuten, 60 minuten om de hartslag onder de 56 te brengen. Lukt dit niet, dan wordt er een 2 uur tijdstraf toegevoegd aan de finishtijd. Hoe pijnlijk dat is, kunnen we zien in dit filmpje van Devan Horn uit 2013. We zullen dus echt de Twitter updates nodig hebben om erachter te komen wie de winnaar is.

Persoonlijk denk ik dat Marcia een goede kanshebber is voor de winst. Zij heeft vandaag de grootste afstand van de voorste drie ruiters afgelegd. Vanmorgen vroeg, toen wij opstonden, bevond zij zich namelijk op U25, terwijl Dingo en Heidi daar al een flinke tijd geleden waren geweest. Eerder wist Marcia ook al knap terug te komen. Zij is ook onder de dierenartsen ter plekke de grootste kanshebber.

Afbeelding
Ondertussen hebben we ook nog 'grappig' nieuws gekregen van de steppe. Allereerst moest Marie haar paard terugbrengen naar U22 omdat het duidelijk een mismatch was. Vol goede moed is ze daarna met een nieuw paard vertrokken naar U23 maar ze vergat naar de wc te gaan, dus besloot ze af te stappen en op de steppe te plassen. Helaas ontsnapte daarbij haar paard, en rende hij weg met haar bagage, spullen en zadel. Op deze actie wist de eigenaar alleen te reageren met 'he does that sometimes'. Daarna is hij met nog een andere herder op zijn motor gestapt om het paard op te sporen. Hopelijk is het weer gevonden en kan Marie morgen haar weg vervolgen.

Daarnaast proberen de leden van de 'Bloodwagon' (de auto met de afvallers) er ook het beste van te maken. Zo zijn zij vandaag gespot op een kar met een yak ervoor. Ik zou zweren dat de tweede van rechts Babs is..

Alle foto behoren toe aan de Mongol Derby, gemaakt door Richard Dunwoody en Laurence Squire. Inhoudelijk reageren op deze blog mag in dit topic. Om de Mongol Derby te volgen en erover mee te kletsen kun je terecht in het eerste blogtopic.

maylotje

Re: Mongol Derby 2016: Dag 7: Tragisch nieuws, finish in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:53

Goed verslag weer! Helaas een dag met een droevig randje.

Wel fijn dat Josefien nog steeds goed gaat.

Heb je misschien ook de foto van de kar met de yak er voor? Die heb ik gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:59

Mooi verslag met een zwart randje deze dag, ben erg benieuwd naar wie winnen gaat :D

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:26

maylotje schreef:
Goed verslag weer! Helaas een dag met een droevig randje.

Wel fijn dat Josefien nog steeds goed gaat.

Heb je misschien ook de foto van de kar met de yak er voor? Die heb ik gemist.

Uiteraard! Vermoed dat ik die in mijn originele plan er ook bij wilde zetten maar vanuit vluggigheid ben ik het weet vergeten. Maar bij deze:

Afbeelding

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:37

In ieder geval hebben de mensen die moesten stoppen (nadat ik zelf mee heb gedaan aan de 4daagse van nijmegen wat natuurlijk niet te vergelijken is maar dit jaar moest stoppen vanwege de warmte, hou ik het altijd bij gedwongen moeten stoppen, opgeven is het niet ook bij deze ruiters niet.) Wel lol zo te zien! Ziet er grappig uit!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:53

Dank voor de link naar het filmpje, dat had ik nog niet gezien!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:56

FCSA schreef:
Dank voor de link naar het filmpje, dat had ik nog niet gezien!

Graag gedaan! Is sowieso wel een mooie documentaire maar rond minuut 12 zie je de finish (en het verdriet) van Devan.

MDBabs2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:45

Mooie blog weer Novalues, het is inderdaad Babs met die grote glimlach.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:13

Geweldig verslag weer.
Raar dat het straks weer voorbij is.
ik had aan de ene kant zo gehoopt dat een Nederlandse dit keer zou winnen maar dat gaat denk ik niet meer gebeuren.
Dus nu hopen dat ze hem goed uitrijd

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:14

Ik ben benieuwd wie als eerste over de finish gaat!

Het filmpje kende ik al, in de overwinnaarsroes het thuisfront bellen en dan het slechte nieuws te horen krijgen. Was erg zuur. Maar uiteraard goed, de regels zijn er niet voor niets.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:33

Gaaf verslag weer!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:58

Leuk verslag!