Dag vier van de Mongol Derby 2016 is alweer in de boeken. Over maximaal vier dagen, maar misschien zelfs wel drie, wordt de winnaar van de Mongol Derby 2016 verwacht. De voorste ruiters, namelijk Shannon, Marcia en Courtney hebben al maar liefst 480km gereden in slechts 4 dagen. Dit is dus een gemiddelde van zo'n 120km per dag! Kun je het je voorstellen? De achterhoede daarentegen, bestaande uit Babs en Mike Becker hebben 'slechts' 340 kilometer afgelegd. Om de resterende 660km te kunnen volbrengen binnen de gestelde tien dagen, moeten zij dus nu het tempo van de voorste ruiters gaan volgen en bijna 120km per dag gaan rijden. Gezien het feit dat Babs ook nog een tijdstraf van 4 uur heeft uit te zitten én het feit dat zij zich vandaag verre van goed voelde zal dit nog een hele opgave worden voor haar. Duimen dus dat een dagje rustig aan doen haar voldoende energie geeft om de laatste zes dagen te knallen.
De grote vraag van gister was of Venetia door zou rijden vanaf urtuu 11 en dus een twee uur voorsprong zou nemen op haar ridingpartner Tatiana. Door door te rijden zou zijn niet alleen een voorsprong nemen op haar, maar ook op vier andere ruiters die gisteravond op urtuu 11 aan wisten te komen. Toen wij vanmorgen wakker werden, konden we zien dat zowel Tatiana als Venetia zich vlak voor horsetation 12 bevonden, terwijl Marcia, Heidi, Dingo en Shannon al halverwege urtuu 12/13 zijn. Daaruit én uit de Twitter berichten blijkt dat de bond tussen Venetia en Tatiana blijkbaar groter is dan de wil van Venetia om een voorsprong te nemen om eventueel solo de Mongol Derby te winnen. De voorspelling van Katy dat vandaag het leaderboard dus weer overhoop zou worden gegooid blijkt dus te kloppen. Het was namelijk Courtney Kizer die vanmorgen als eerste urtuu 11 verliet, en zoals al gezegd bevindt zij zich momenteel samen met Marcia en Shannon tussen U14 en U15.

. Nadat Maddie de hulpknop op haar SPOT tracker had gebruikt, stond het medische team razendsnel naast haar en hebben ze haar in 5 uur naar het ziekenhuis in Ulaanbaatar gebracht. Haar vader zal vandaag aankomen in Mongolië en haar helpen naar huis te komen. Hoewel velen waarschijnlijk 'schrikken' van dit bericht, zijn dit soort valpartijen tijdens de derby niet 'ongebruikelijk' en weet je dat je een risico loopt als je mee doet aan de Mongol Derby. De paarden die daar gereden worden zijn absoluut niet makkelijk en kunnen hele rodeo's met je uithalen. Daarnaast is het mogelijk dat je in geval van een ongeluk, alleen op de steppe bent zoals Maddie. Stel dat zij niet was bijgekomen en de mogelijkheid had gehad haar SPOT tracker te gebruiken, dan zou het veel langer hebben geduurd voor ze haar hadden gevonden, met alle mogelijke gevolgen van dien. Toen ik mee deed aan de Mongol Derby wist ik dat ik ging doen wat ik het liefste deed: het rijden van paarden in Mongolië, het aangaan van avontuur. En als ik daar zou sterven, dan zou dat zijn omdat ik mijn passie en dromen had gevolgd. Voor de meeste derbygangers zal het ongeveer hetzelfde zijn. Maddie zegt ook dat 'I've had an amazing time in Mongolia and would do it all again in a heartbeat.'
Om maar even door te gaan op andere gewonden: via de mail kwam gisteravond ook aanvullende informatie over Babs binnen. In het blog van gister was al te lezen dat ze van paard was gevallen, gebeten was en een kapotte lip had. Hoewel velen hadden aangenomen dat dit waarschijnlijk met haar val te maken had, blijkt dit letsel opgelopen te zijn doordat een paard haar in het gezicht heeft getrapt. Dat moet pijn gedaan hebben. Toch is zij vandaag weer vol goede moed op haar paard gestapt maar op Urtuu 10 was het vandaag einde verhaal voor haar vanwege uitdrogingsverschijnselen. Hopelijk voelt zij zich morgen weer fit genoeg om door te rijden.
Hanna heeft het medisch team afgelopen nacht uit hun slaap gehouden. Aanvankelijk besloot ze buiten te slapen, maar blijkbaar was ze tijdens die etappe gevallen en had ze haar arm uit de kom en was deze pijn te heftig om een nacht vol te houden. Via de SPOT tracker wisten de medics haar op te sporen en hebben ze haar naar Urtuu 11 gebracht. Hoewel ze besloten had daar te stoppen, was haar doorzettingsvermogen blijkbaar toch groter dan de pijn, en is ze uiteindelijk toch weer op een paard gestapt. Daarnaast heeft Hanna 's avonds laat nog op de noodknop moeten drukken, terwijl zij buiten wilde slapen. Haar schouder was uit de kom en blijkbaar kon ze de pijn toch niet nog een nacht handelen. De medics zijn naar haar toe gegaan en hebben haar naar horsestation elf gebracht. Hoewel ze aanvankelijk op wilde geven, heeft ze zich uiteindelijk over de pijn heen gezet en is ze tóch weer op haar paard gestapt. Het lijntje kan ik niet precies volgen, maar het lijkt erop dat ze teruggebracht is naar U10 en vanaf daar zelfstandig naar U11 is gereden.
Gister, op dag drie is Alexandra Hardham haar GPS verloren. Erg lastig, als je bezig bent met een wedstrijd waarbij je moet navigeren op GPS. Het enige wat zij nu nog kan doen, is meerijden en vertrouwen op andere ruiters. Maar, zoals eerder vermeld, is het soms erg lastig om paarden samen te laten lopen vanwege mogelijke verschillen in tempo. Vooralsnog lijkt het haar goed af te gaan want ze bevindt zich nu samen met Alice tussen U13 en 14 en behoort daarmee tot de top 10 ruiters.
Wat betreft navigatie: enkele ruiters hebben vandaag weer een interessante detour gemaakt. Zo reden Camille en Peter Molony in plaats van westelijk van de rotsformatie, aan de oostelijke kant. Waarschijnlijk hebben zij de grote vallei gevolgd, in plaats van door een 'nauwe' opening tussen de bergen door te gaan. Deze 'alternatieve' route lijkt hen geen tijd te hebben gekost want vlot kwamen ze aan bij U11waar beiden direct door konden rijden aangezien ze geen tijdstraffen hoefden uit te zitten. Samen brengen ze de nacht door tussen U13 en U14.

Nog (gedeeltelijk) uit te zitten tijdstraffen op U11:
– Anna de Jonquieres: 4.06 uur vanwege 2x vetpenalty, 1x tijdoverschrijding. Bevindt zich nu op U11.
– Babs Ketelaar: 4 uur vanwege 2x vetpenalty. Bevindt zich nu op U10.
– Fred Thorne: 3 uur vanwege 1x carry-forward. Bevindt zich nu op U11.
– Anthony Strange: 2 uur vanwege 1x vetpenalty. Bevindt zich nu op U11.
– Sebastian Bridger: 2 uur vanwege 1x vetpenalty. Bevindt zich nu op U11.
– Carin Östergren: 1 uur vanwege 1x hulp van buitenaf. Bevindt zich nu op U11.
– James Harbord: 1 uur vanwege 1x hulp van buitenaf. Bevindt zich nu op U11.
– Krista Donnelly: 6 minuten vanwege 1x tijdoverschrijding. Bevindt zich nu tussen U10 en U11.
Tijdstraffen voor U23:
– Courtney Kizer: 2 uur vanwege 1x hartslag (U13).
Inhoudelijk reageren op deze blog mag in dit topic. Om de Mongol Derby te volgen en erover mee te kletsen kun je terecht in het eerste blogtopic.
. En nu uitgedroogd... Ik hoop zo voor haar dat het vanaf nu weer mee gaat zitten.