Blog:Mongol Derby 2016: dag 4: Wie rijdt door en wie blijft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Blog:Mongol Derby 2016: dag 4: Wie rijdt door en wie blijft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 13:43

* bokt.nl / Novalues
Afbeelding

Dag vier van de Mongol Derby 2016 is alweer in de boeken. Over maximaal vier dagen, maar misschien zelfs wel drie, wordt de winnaar van de Mongol Derby 2016 verwacht. De voorste ruiters, namelijk Shannon, Marcia en Courtney hebben al maar liefst 480km gereden in slechts 4 dagen. Dit is dus een gemiddelde van zo'n 120km per dag! Kun je het je voorstellen? De achterhoede daarentegen, bestaande uit Babs en Mike Becker hebben 'slechts' 340 kilometer afgelegd. Om de resterende 660km te kunnen volbrengen binnen de gestelde tien dagen, moeten zij dus nu het tempo van de voorste ruiters gaan volgen en bijna 120km per dag gaan rijden. Gezien het feit dat Babs ook nog een tijdstraf van 4 uur heeft uit te zitten én het feit dat zij zich vandaag verre van goed voelde zal dit nog een hele opgave worden voor haar. Duimen dus dat een dagje rustig aan doen haar voldoende energie geeft om de laatste zes dagen te knallen.

De grote vraag van gister was of Venetia door zou rijden vanaf urtuu 11 en dus een twee uur voorsprong zou nemen op haar ridingpartner Tatiana. Door door te rijden zou zijn niet alleen een voorsprong nemen op haar, maar ook op vier andere ruiters die gisteravond op urtuu 11 aan wisten te komen. Toen wij vanmorgen wakker werden, konden we zien dat zowel Tatiana als Venetia zich vlak voor horsetation 12 bevonden, terwijl Marcia, Heidi, Dingo en Shannon al halverwege urtuu 12/13 zijn. Daaruit én uit de Twitter berichten blijkt dat de bond tussen Venetia en Tatiana blijkbaar groter is dan de wil van Venetia om een voorsprong te nemen om eventueel solo de Mongol Derby te winnen. De voorspelling van Katy dat vandaag het leaderboard dus weer overhoop zou worden gegooid blijkt dus te kloppen. Het was namelijk Courtney Kizer die vanmorgen als eerste urtuu 11 verliet, en zoals al gezegd bevindt zij zich momenteel samen met Marcia en Shannon tussen U14 en U15.

Afbeelding
Gisteravond verscheen ook wat meer informatie op Facebook over de uitvaller van dag twee Maddie Smith. Ze voelt zich 'sad, sore and lucky'. Blijkbaar flipte haar paard en viel zij op de stenen. Hierbij raakte ze buitenwesten, al weet ze niet voor hoe lang, maar toen ze weer wakker was merkte ze dat haar ribben gebroken waren en ze een hersenschudding had. Maar.. haar paard stond nog/weer naast haar! Trouwe beestjes, die paarden ;). Nadat Maddie de hulpknop op haar SPOT tracker had gebruikt, stond het medische team razendsnel naast haar en hebben ze haar in 5 uur naar het ziekenhuis in Ulaanbaatar gebracht. Haar vader zal vandaag aankomen in Mongolië en haar helpen naar huis te komen.
Hoewel velen waarschijnlijk 'schrikken' van dit bericht, zijn dit soort valpartijen tijdens de derby niet 'ongebruikelijk' en weet je dat je een risico loopt als je mee doet aan de Mongol Derby. De paarden die daar gereden worden zijn absoluut niet makkelijk en kunnen hele rodeo's met je uithalen. Daarnaast is het mogelijk dat je in geval van een ongeluk, alleen op de steppe bent zoals Maddie. Stel dat zij niet was bijgekomen en de mogelijkheid had gehad haar SPOT tracker te gebruiken, dan zou het veel langer hebben geduurd voor ze haar hadden gevonden, met alle mogelijke gevolgen van dien. Toen ik mee deed aan de Mongol Derby wist ik dat ik ging doen wat ik het liefste deed: het rijden van paarden in Mongolië, het aangaan van avontuur. En als ik daar zou sterven, dan zou dat zijn omdat ik mijn passie en dromen had gevolgd. Voor de meeste derbygangers zal het ongeveer hetzelfde zijn. Maddie zegt ook dat 'I've had an amazing time in Mongolia and would do it all again in a heartbeat.'

Om maar even door te gaan op andere gewonden: via de mail kwam gisteravond ook aanvullende informatie over Babs binnen. In het blog van gister was al te lezen dat ze van paard was gevallen, gebeten was en een kapotte lip had. Hoewel velen hadden aangenomen dat dit waarschijnlijk met haar val te maken had, blijkt dit letsel opgelopen te zijn doordat een paard haar in het gezicht heeft getrapt. Dat moet pijn gedaan hebben. Toch is zij vandaag weer vol goede moed op haar paard gestapt maar op Urtuu 10 was het vandaag einde verhaal voor haar vanwege uitdrogingsverschijnselen. Hopelijk voelt zij zich morgen weer fit genoeg om door te rijden.

Hanna heeft het medisch team afgelopen nacht uit hun slaap gehouden. Aanvankelijk besloot ze buiten te slapen, maar blijkbaar was ze tijdens die etappe gevallen en had ze haar arm uit de kom en was deze pijn te heftig om een nacht vol te houden. Via de SPOT tracker wisten de medics haar op te sporen en hebben ze haar naar Urtuu 11 gebracht. Hoewel ze besloten had daar te stoppen, was haar doorzettingsvermogen blijkbaar toch groter dan de pijn, en is ze uiteindelijk toch weer op een paard gestapt. Daarnaast heeft Hanna 's avonds laat nog op de noodknop moeten drukken, terwijl zij buiten wilde slapen. Haar schouder was uit de kom en blijkbaar kon ze de pijn toch niet nog een nacht handelen. De medics zijn naar haar toe gegaan en hebben haar naar horsestation elf gebracht. Hoewel ze aanvankelijk op wilde geven, heeft ze zich uiteindelijk over de pijn heen gezet en is ze tóch weer op haar paard gestapt. Het lijntje kan ik niet precies volgen, maar het lijkt erop dat ze teruggebracht is naar U10 en vanaf daar zelfstandig naar U11 is gereden.

Gister, op dag drie is Alexandra Hardham haar GPS verloren. Erg lastig, als je bezig bent met een wedstrijd waarbij je moet navigeren op GPS. Het enige wat zij nu nog kan doen, is meerijden en vertrouwen op andere ruiters. Maar, zoals eerder vermeld, is het soms erg lastig om paarden samen te laten lopen vanwege mogelijke verschillen in tempo. Vooralsnog lijkt het haar goed af te gaan want ze bevindt zich nu samen met Alice tussen U13 en 14 en behoort daarmee tot de top 10 ruiters.
Wat betreft navigatie: enkele ruiters hebben vandaag weer een interessante detour gemaakt. Zo reden Camille en Peter Molony in plaats van westelijk van de rotsformatie, aan de oostelijke kant. Waarschijnlijk hebben zij de grote vallei gevolgd, in plaats van door een 'nauwe' opening tussen de bergen door te gaan. Deze 'alternatieve' route lijkt hen geen tijd te hebben gekost want vlot kwamen ze aan bij U11waar beiden direct door konden rijden aangezien ze geen tijdstraffen hoefden uit te zitten. Samen brengen ze de nacht door tussen U13 en U14.

Afbeelding
Ook deze nacht bevindt het grootste deel van de ruiters zich op een horsestation. Het regent momenteel op de steppe, dus dat is ook verre van ideaal om buiten te kamperen. Daarnaast zal de vermoeidheid, de pijntjes, de schuurplekken en allerlei andere ongemakken bij de meeste wel toeslaan. Na vier dagen rijden en focussen zal ook het mentale spelletje een rol gaan spelen. Wie houdt het de komende dagen nog vol en wie is de volgende uitvaller? Hopelijk houdt iedereen het vol, maar in het bijzonder Courtney Kizer, Kelly Hale, Mike Becker, Marcia Hefker-Miles, Camille Champagne-Bargenquas, Adem Casey, Gerreth Jones en Josefine Schopman, want als ik de Facebook berichten mag geloven, zullen hun vrienden en familie hen opwachten op de finishlijn!

Nog (gedeeltelijk) uit te zitten tijdstraffen op U11:
– Anna de Jonquieres: 4.06 uur vanwege 2x vetpenalty, 1x tijdoverschrijding. Bevindt zich nu op U11.
– Babs Ketelaar: 4 uur vanwege 2x vetpenalty. Bevindt zich nu op U10.
– Fred Thorne: 3 uur vanwege 1x carry-forward. Bevindt zich nu op U11.
– Anthony Strange: 2 uur vanwege 1x vetpenalty. Bevindt zich nu op U11.
– Sebastian Bridger: 2 uur vanwege 1x vetpenalty. Bevindt zich nu op U11.
– Carin Östergren: 1 uur vanwege 1x hulp van buitenaf. Bevindt zich nu op U11.
– James Harbord: 1 uur vanwege 1x hulp van buitenaf. Bevindt zich nu op U11.
– Krista Donnelly: 6 minuten vanwege 1x tijdoverschrijding. Bevindt zich nu tussen U10 en U11.

Tijdstraffen voor U23:
– Courtney Kizer: 2 uur vanwege 1x hartslag (U13).

Inhoudelijk reageren op deze blog mag in dit topic. Om de Mongol Derby te volgen en erover mee te kletsen kun je terecht in het eerste blogtopic.

AfricanLady

Re: Mongol Derby 2015: dag 4: Wie rijdt door en wie blijft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:14

Oei die Hanna is echt een doorzetter zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:05

Leuke update weer!

Die Hanna is een bikkel +:)+ .
Maar Babs had gisteren dus nog meer pech dan we al dachten, ook nog in haar gezicht getrapt :(:) . En nu uitgedroogd... Ik hoop zo voor haar dat het vanaf nu weer mee gaat zitten.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:28

Ik denk dat er 2016 in de topictitel moet staan ipv 2015?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:54

Arme Babs gaat niet helemaal goed. .

Die pony hierboven bij de cavalerie 2de rechts wat een leuk ding :P

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:16

RiannaB schreef:
Ik denk dat er 2016 in de topictitel moet staan ipv 2015?

Oeps. Goed punt. Dankjewel! Ik kan hem zelf niet wijzigen dus heb het doorgegeven.
Laatst bijgewerkt door Novalues op 07-08-16 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:23

Weer een goed BlOG. Ergens hoop ik binnenkort ook nog leuke samenvattende filmpjes voor bij zien komen?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:28

Arjan1983 schreef:
Weer een goed BlOG. Ergens hoop ik binnenkort ook nog leuke samenvattende filmpjes voor bij zien komen?

Wat voor filmpjes zou je graag willen zien? Beelden van daar en dus achteraf of informatie over de wedstrijd nu?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:39

Het stukje van hanna staat er dubbel.
Is inderdaad wel een bikkel zeg! ik doe het niet na!

Machie

Re: Mongol Derby 2016: dag 4: Wie rijdt door en wie blijft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:22

Heerlijk om te lezen!
Dank je wel voor je moeite!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:56

Ik zie Babs op station 11 staan met 379 km. Misschien naar 11 vervoerd om daar bij te komen, straftijd uit te zitten en vol goede moed verder te gaan.
Dat laatste hoop ik vooral, dat de race niet op deze manier voor haar stopt, maar dat ze nog verder kan. Was gisteren wel een echte pechdag, een trap in je gezicht gaat je niet in de koude kleren zitten.

Edit; ik lees dezelfde bevinding in het verslag van Team Holland, maar ook dat het niet duidelijk is hoe en wat. Schijnbaar is de site gecrasht en zijn er daardoor geen updates meer geweest.

Hopelijk is het zometeen hersteld, heeft iedereen een goede nachtrust gehad en dan ben ik benieuwd hoe alles weer van start gaat.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:07

Grit schreef:
Ik zie Babs op station 11 staan met 379 km. Misschien naar 11 vervoerd om daar bij te komen, straftijd uit te zitten en vol goede moed verder te gaan.
Dat laatste hoop ik vooral, dat de race niet op deze manier voor haar stopt, maar dat ze nog verder kan. Was gisteren wel een echte pechdag, een trap in je gezicht gaat je niet in de koude kleren zitten.

Was me nog niet opgevallen maar het zal me niets verbazen als ze inderdaad een etappe verder de route weer oppakt hoewel Mike Becker nog wel op tien staat (of hij heeft zijn tracker nog niet aangezet en springt morgen naar elf). Dat is dan weer vreemd. Of ze zit idd op elf haar tijd uit en rijdt met Mike verder, of ze is gestopt en dat was een leukere/gezelligere urtuu om de nacht door te brengen.
Laatst bijgewerkt door Novalues op 07-08-16 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:08

En wat ontzettend leuk dat er familie en vrienden bij de finishlijn zullen staan. Ik vond dat er toch altijd wat karig uitzien, het binnen halen van de winnaars en survivers.
Maar ook weer jammer voor degene voor wie er niemand staat.

Novalues, hoe heb jij dat ervaren? Toch wel echt met een bijzonder gevoel (en feestje) of ging alles weer meteen over tot de orde van de dag?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:31

Grit schreef:
En wat ontzettend leuk dat er familie en vrienden bij de finishlijn zullen staan. Ik vond dat er toch altijd wat karig uitzien, het binnen halen van de winnaars en survivers.
Maar ook weer jammer voor degene voor wie er niemand staat.

Novalues, hoe heb jij dat ervaren? Toch wel echt met een bijzonder gevoel (en feestje) of ging alles weer meteen over tot de orde van de dag?

Orde van de dag.. nee absoluut niet. Dat lukt me zelfs nog steeds niet zo goed. Maar je moet je voorstellen dat je eerst een acht maanden toeleeft naar een wedstrijd: voorbereiding, trainen, dingen regelen en uitzoeken. Alles draait om die 10 dagen. Je bent er 24/7 mee bezig en alles wat je doet, doe je daarvoor. Dan vervolgens ga je naar Mongolië en inmiddels is je Facebook al behoorlijk gegroeit, je hebt tegen de 1000 likes, sponsors, artikelen in tijdschriften. Na twee dagen pre-race training gaat het startschot en dan moet het gebeuren: tien dagen maximaal rijden. De hele dag door ben je bezig met overleven en navigeren: waar moet ik heen, hoe voelt mijn paard, heb ik mijn bagage nog, heb ik nog voldoende water, heb ik schuurplekken en moet ik daar wat aan doen, wat zal ik doen als ik zo op de urtuu aankom, ga ik eten of rijd ik door. Je leeft in een grote bubbel. Onderweg maak je vanalles mee dat je 100% uit je comfortzone haalt. Ik heb daar bijvoorbeeld ervaren hoe klein in eigenlijk ben, toen ik in mijn eentje op de steppe stond en hulp nodig had, in verband met een mogelijk kreupel paard, en dat uren en uren duurde. Uiteindelijk heb je (in het meest positieve geval) die 960km afgelegd en hoef je nog maar één etappe. Enerzijds ben je blij dat het erop zit, want alles doet pijn, met name je knieën, mentaal ben je gesloopt en het liefst wil je niet meer om 06.00 uur op staan, je spullen in moeten pakken en jezelf weer in het zadel heisen om weer 12u te rijden. Anderzijds, is het grote avontuur bijna voorbij, en dat idee is ook heel eng.
Op de finishlijn is er niets. Nog even is het spannend of je paard wordt goedgekeurd, maar je bent er en dat neemt niemand van je af. En dan. En dan.. dan is er eigenlijk niets. Een douche. Bruin water komt van je af. Eindelijk kun je schone kleren aan en hoewel je daar enorm naar uitkeek, blijkt het toch minder waardevol dan dat je van te voren gedacht had. Ook op de finish is je telefoon. Tien dagen lang heb je niemand gesproken van je familie. Tien dagen lang heb je dat apparaat dat je thuis de hele dag in je handen hebt, niet aangeraakt. Toen ik hem uit mijn tas zetten, voelde zelfs de vorm raar, ik wist niet wat ik er mee moest. Ik heb hem aangezet en heb mijn moeder, vader en vriend gebeld en het enige wat ik (huilend) kon uitbrengen was: 'Ik ben gefinished, en ik ben moe. Heel moe.' Als ik dit nu schrijf, krijg ik opnieuw tranen in mijn ogen. Op dat moment zit je nog zo in overleef-modus. Ik had op dat moment fysiek niemand van thuis nodig, want de mensen met die je de afgelopen tien dagen bent geweest, zijn maatjes voor het leven geworden. Je hebt alles met de gedeeld, zowel met de ruiters als met de crew.

Voor mij was het ook heel bizar toen in Ulaanbaatar mijn laptop weer aanzette en zag dat ik honderden berichten, mailtjes etc had en diverse media een interview wilde (radio, tv, tijdschriften, kranten). Al die pop-upjes op mijn laptop kon ik letterlijk niet aan, dat ik mijn laptop snel weer dicht heb geslagen en tijd voor mezelf moest nemen. Het is bizar wat tien dagen in afzondering leven met je kan doen, wat je over jezelf leert en hoe je jezelf ook tegen kunt komen.
Aan het begin van dit bericht begon ik met dat het me nog steeds niet lukt om mee te gaan met de orde van de dag. Ik zie veel oude derby ruiters een zogenaamde 'post-derby-depressie' hebben. Voor mij betekent dat dat ik nu, twee jaar later, nog steeds moeite heb met gewoon mee gaan met de stroom. Ik wil iets doen dat dit avontuur evenaart, iets wat adrenaline opwekt en me het gevoel geeft dat mijn leven er voor mij toe doet. Ik wil dingen ontdekken, gepusht worden tot het uiterste. Ik kan me nog herinneren dat ik thuis ons (redelijke ruime) stadstuintje in stapte en het idee dat wij blij zijn met zo'n tuin was ineens bizar en maakte me misselijk. Ik was net terug uit Mongolië waar je eindeloos ver kon kijken, en ineens sta je in een postzegel met een hek eromheen.

Misschien meer informatie dan waar je om vroeg, maar zoals ik het ervaren heb, geldt voor veel ruiters die de derby gereden hebben. De finishlijn an sich was voor mij geen bijzonder moment. Ik had ook extreem veel moeite blij te zijn op dat moment, maar mijn lijf en lichaam was in overlevingsmodus. als ik kijk naar foto's van dat moment, de manier waarop ik sta (compleet doorgezakt, met overstrekte knieën), dat zegt eigenlijk alles.

Meer over dat gevoel van die laatste dag kun je ook in deze post op mijn facebook lezen trouwens:
https://www.facebook.com/chrisberkersgo ... 1046000038

Afbeelding

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:02

Novalues schreef:
Misschien meer informatie dan waar je om vroeg
Zeker niet, integendeel! Ik kan het mij ook wel voorstellen wat je schrijft. Het lijkt mij voor jou lastig dat je eigenlijk nog steeds een bepaalde onrust hebt, waar je nu eigenlijk niks mee kunt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:05

Het wordt tijd voor een boek, Novalues (als je dat al niet geschreven hebt). Ik kan me die zwarte krater goed voorstellen. Gek genoeg had ik dat ruim 30 jaar geleden altijd al na een week scoutingkamp. Dat gevoel dat je niets méér nodig hebt dan datgene van die ene week per jaar. Dikke tranen dat je terug wilde naar iets dat er niet meer is, behalve een vergeeld stuk gras waar je tent heeft gestaan. Maar dat gevoel was na een dag of 3 ook weer weg; over tot de orde van de dag.
Je hebt het erg mooi beschreven; wat jij mee hebt gemaakt in Mongolië is dit gevoel x 1000.

Zou dat overigens de reden zijn dat die Loden Burton elke keer opnieuw weer start?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:26

Dank voor je verhaal Chris. Ik volg de Mongol Derby al een aantal jaren en weet nog goed hoe het jou verging. Indrukwekkend zoals je beschrijft hoe lang zoiets doorwerkt, daar heb ik nooit bij nagedacht.

Tijd voor een update trouwens... Babs is helaas uitgevallen zag ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:38

Net als Kendra heb ik nooit nagedacht hoe lang de Derby nog doorwerkt. Ik herken wel je gevoel toen je weer in NL was met al die rechte postzegel tuintjes waar wij vroeger ook blij mee waren en waar we nu niets meer bij kunnen voorstellen en altijd om moeten grinniken.

Ik ben ontroerd na het lezen van je post en ook nogmaals je facebook post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:36

Mooie indrukwekkende post, Novalues. Ik kan me zo goed voorstellen dat je dat zo voelt. Ik hoop dat je op den duur weer wat rust kunt vinden.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:10

Inderdaad Novalues, het wordt tijd voor een boek. Ik zou het zeker kopen.