Naast de Olympische Spelen werd ook het wereldkampioenschap para-mennen verreden in Beesd. Het Nederlandse team veroverde de wereldtitel na een spannende vaardigheid. Francisca den Elzen pakte door haar winst in de vaardigheid individueel het goud in grade II. Jacques Poppen zakte door een kleine fout naar een tweede plaats in grade I.
De deelnemers hadden het niet makkelijk met het neergezette parcours. In grade I ging de strijd tussen regerend wereldkampioen Jacques Poppen en zijn directe concurrent Heiner Lehrter uit Duitsland. Lehrter ging als eerste van start. Hij stuurde zijn pony Dashwood goed en ontspannen door de kegels. "Ik dacht bij mezelf, ik heb niets te verliezen, dus ik ga ervoor en we zien wel waar het schip strandt", aldus een glunderende Heiner achteraf. Hij liet op poort 18 een balletje vallen, maar bleef binnen de tijd. Daarna kwam Jacques Poppen aan start. Hij reed voorzichtiger dan hij normaal deed, waardoor de tijd wat krap werd. Helaas maakte hij een kleine fout door na poort 19c om te draaien naar poort 20, terwijl hij nog niet door poort 19d was gereden. Hij merkte zijn vergissing nog tijdig op, maar moest hierdoor een volte rijden. Dit leverde hem 5 strafpunten en een tijdsoverschrijding op. De Britse delegatie tekende nog protest aan, omdat Poppen door hulp van buitenaf op zijn fout zou zijn gewezen. De jury d'appel was het hier niet mee eens en het protest werd afgewezen.
Bij grade II was de uitgangspositie omgekeerd. Francisca den Elzen kwam als eerste aan start en liet met een vlotte en soepele proef maar één balletje vallen. Alexandra Röder uit Duitsland schreef al eerder de dressuur en marathon op haar naam, maar had maar minder dan een bal voorsprong op Den Elzen. Zij liet door de zenuwen een aantal balletjes vallen, waardoor zij naar een tweede plaats zakte.