William Fox-Pitt. Foto Boktwiki door Ross Merritt via Flickr
Vandaag begon de eerste dag van de paardensport. Om 10.00u plaatselijke tijd werd de dressuurring betreden door de eerste eventingdeelnemer voor haar dressuurproef. De Canadese Jessica Poenix mocht het spits afbijten met een proef die beoordeeld werd met 52.00 strafpunten.
De dressuurproef die verreden wordt is te vergelijken met een Nederlandse Z2 proef. De proeven worden beoordeeld door drie internationale juryleden en moeten uit het hoofd gereden worden. De behaalde dressuurpunten worden gemiddeld over de drie juryleden en omgezet in een percentage dat vervolgens wordt omgerekend naar strafpunten. Elk onderdeel van de eventing wordt beoordeelt op basis van strafpunten en de deelnemer of het team met de minste strafpunten wint de gouden medaille.
William Fox-Pitt gaat met Chilli Morning voorlopig aan de leiding met een score van 37.00 strafpunten. Regerend Olympisch kampioen Michael Jung staat met Sam FBW op een voorlopige derde plaats met 40.90 strafpunten.
Voor Nederland kwam als 7e Theo van de Vendel met Zindane aan de start. Zindane blinkt niet uit in de dressuur, zoals vandaag ook bleek. Zindane heeft geen spectaculaire draf en ook de wissels gingen mis. De eindscore kwam uiteindelijk op 65.70, wat hem op een voorlopige 32e plaats brengt. Theo omschrijft zelf zijn proef als, “niet heel slecht, maar er kan nog zat beter”.
Tim Lips kwam als 24e aan de start met Bayro. Ze begonnen zeer sterk aan hun proef, maar maakten helaas een aantal kostbare fouten in de galop. Zijn score kwam uit op een totaal van 46.00 strafpunten, dat goed is voor een voorlopige 8e plaats in het klassement. Lips zelf is gematigd tevreden na zijn optreden in de dressuur: "Heb er wel een beetje dubbel gevoel over. Ik dacht ik moet risicovol rijden om te scoren. Als je op safe rijdt scoor ik ook rond de 46. Helaas mocht het nu dus niet zo zijn. Het doel was rond de 40 en dat kan hij ook normaal gesproken. Zijn tijd moet misschien nog wel komen, maar ik had dat graag hier al gehad."
Morgen komen Alice Naber-Lozeman met ACSI Peter Parker en Merel Blom met Rumour Has It nog voor Nederland en Joris Vanspringel en Karin Donckers voor België aan de start. Dag 2 van de eventing dressuur wordt vanaf 14.55u uitgezonden op Livestream 12 van de NOS.