Dam voor zeldzame rivierkreeft in meer Burghley Horse Trials

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dam voor zeldzame rivierkreeft in meer Burghley Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 22:18

bokt.nl / horseandhound.co.uk

Afgelopen week hebben de organisatoren van de Burghley Horse Trials een dam moeten bouwen in het meer dat dit jaar deel uitmaakt van het parcours. In het meer leven zeldzame rivierkreeften. Een ecoloog heeft 60 rivierkreeften verplaatst naar de andere kant van het meer, om ze te beschermen tijdens de horse trials. De dam bestaat uit twee buizen gevuld met water, aan de ene kant zitten de rivierkreeftjes in het water, de andere kant van het meer wordt gedraineerd zodat een Land Rover met de hindernis het water in kunnen rijden.

De rivierkreeft leeft al tien jaar in het meer bij Burghley, maar door de nieuwe hindernis moesten de beestjes nu verhuisd worden. De dam zal na de wedstrijd weer verwijderd worden zodat de rivierkreeften terug kunnen naar hun originele habitat. De kreeft is sinds 1981 als bedreigd geregistreerd.

Kuggur

Re: Dam voor zeldzame rivierkreeft in meer Burghley Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:33

Wat een gepunnik. Waarom niet gewoon dat meer met rust gelaten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 04:01

Dat meer is altijd onderdeel van de cross. Niets nieuws. Survival of the fittest geldt blijkbaar niet voor rivierkreeftjes. Wil ze best een emmertje vol komen brengen. Zitten er zat hier bij de ijssel en die kijken vast uit voor paarden want die lopen er standaard.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:09

Anne_GTI schreef:
Dat meer is altijd onderdeel van de cross. Niets nieuws. Survival of the fittest geldt blijkbaar niet voor rivierkreeftjes. Wil ze best een emmertje vol komen brengen. Zitten er zat hier bij de ijssel en die kijken vast uit voor paarden want die lopen er standaard.

Hahaha, sorry. Ik moest oprecht lachen om je antwoord. Dat is hetzelfde als zeggen: 'Oh, moeten die walvissen echt persé beschermd worden? Ik heb hier anders nog wel een bak met goudvissen die ik kan komen brengen! Deze zijn Japanners gewend.' :')

You made my morning. :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:28

Anne_GTI schreef:
Wil ze best een emmertje vol komen brengen. Zitten er zat hier bij de ijssel en die kijken vast uit voor paarden want die lopen er standaard.
Als jullie echt zo veel Europese rivierkreeften hebben zitten, dan moet je de instanties maar eens inrichten. Bij mijn weten zitten die in Nederland alleen nog in een paar poelen bij Arnhem, maar ik kan het mis hebben.

Mocht je het per ongeluk toch over de Amerikaanse rivierkreeft hebben, dan kun je beter eens nadenken waarom ze die in Burghley nu juist heel graag níet willen hebben.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:17

Bunn schreef:
Hahaha, sorry. Ik moest oprecht lachen om je antwoord. Dat is hetzelfde als zeggen: 'Oh, moeten die walvissen echt persé beschermd worden? Ik heb hier anders nog wel een bak met goudvissen die ik kan komen brengen! Deze zijn Japanners gewend.' :')

You made my morning. :P

_/-\o_

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:46

Kuggur schreef:
Wat een gepunnik. Waarom niet gewoon dat meer met rust gelaten?

Precies mijn gedachte!

En Anne_GTI, alle rivierkreeften, één pot nat toch? :+

hanny_jelke

Re: Dam voor zeldzame rivierkreeft in meer Burghley Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:36

Wat een gedoe idd dat verhuizen geeft die beestjes toch ook stress wat in mij ogen de gezondheid en daarmee de populatie van deze beschermde diertjes toch als nog in gevaar brengt kunnen ze echt niet er om heen?