Zorgen om paardenkeuring op Grote Markt in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zorgen om paardenkeuring op Grote Markt in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 10:03

www.oogtv.nl

De Partij van de Dieren Groningen maakt zich zorgen over het gebruik van dieren bij festivals. De drukte van een stad en de aanwezigheid publiek zouden te stressvol zijn voor de dieren. De PvdD heeft veel klachten ontvangen van burgers na het schaapherdersfestival dat op 7 juni 2016 in het Noorderplantsoen plaatsvond. Hier werden schapen van hun wol ontdaan, dit zou niet met de zorg gedaan zijn. Hierdoor hadden enkele schapen huidwonden.

De traditionele Paardenkeuring tijdens het Gronings Ontzet zal dit jaar niet in het Stadspark gehouden worden, maar op de Grote Markt. Volgens de partij is de binnenstad geen veilige plaats voor de paarden. Onder andere de afwezigheid van groen, de gladde keien en de grote hoeveelheid mensen zouden te stressvol zijn voor de edele dieren. ”Wij zijn van mening dat dieren geen trekpleister zouden moeten zijn bij evenementen en indien dit wel zo is, dat de veiligheid van de dieren gewaarborgd dient te worden.” aldus de fractievoorzitter van de PvdD Gerjan Kelder.

fargo

Re: Zorgen om paardenkeuring op Grote Markt in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:19

Wat grappig Gerjan heeft nog bij mij op school gezeten. Maar de keuring is altijd netjes op aangebracht zand en de paarden zijn tuigpaarden die ook voor de wagen lopen. Die zijn vaak wel wat gewend. Ben benieuwd wat hier van komt. Dit is een jaarlijkse openbare keuring waar veel mensen op af komen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:35

Het is belangrijk dat overal het welzijn van paarden in de gaten gehouden wordt. Maar je kunt ook overdrijven. In mijn beleving komen de klachten vaak van mensen die onvoldoende verstand van dieren hebben en dieren te vaak vergelijken met mensen. Regels zijn goed en controle op de naleving hiervan ook. Daarbij zijn er altijd vee artsen aanwezig. Handel gaat grotendeels via internet en daar is helemaal geen controle op.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:53

Als mijn schapen in een rustige omgeving worden geschoren lopen ze ook wel een kras of schram op dat is bijna niet te voorkomen.
Ik snap het wel en soms denk ik ook nou is dit nou nodig om hier dieren (welke dan ook) neer te zetten, mee te nemen enz.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:11

"Grote hoeveelheid mensen en gebrek aan groen."
In de toekomst kunnen we alle grotere (indoor) concoursen dus af gaan schaffen? Wat een onzinnig gezeur weer, door stadsmensen die geen idee hebben van paarden.
Zodra er een mens in de buurt van een paard komt, zal er altijd een vorm van stress zijn. Alle nieuwe dingen zullen stress veroorzaken in grote of kleinere mate. De paarden leren daar dan weer van, zodat vervolgens de stress afneemt en verdwijnt. Zo werkt het leerproces bij een prooi- en vluchtdier nou eenmaal. Zo lang deze stresssituaties niet langdurig of te extreem zijn, is er weinig aan de hand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:34

Het terrein zoals het gemaakt wordt, is niet echt anders dan andere keurterreinen: gewoon zand op de bodem en hekken er om heen waar mensen achter staan en overheen kunnen leunen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:23

Wat zo mooi is aan dit artikel is, dat DPVD helemaal niets weet van deze paardenkeuring :-).
Ze beweren dat de keuring altijd in het stadspark werd gehouden.
En daar gaat het mis. Het was op de grote markt en daarna ging het naar de Ossenmarkt.
Een prachtig schilderij van Eerelman is daarvan het bewijs en die hangt....... in het stadshuis :-) waar de raadsvergaringen worden gehouden en degelijke. En ik geloof niet dat het gezeur van de burger is geweest, want die houden van deze paardenkeuring. Het is toegankelijk voor iedereen. En ze gaan er massaal naar toe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Paardenkeuring

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:54

Dpvd heeft zeker weer eens niks te doen en gaan ze dus weer zoeken naar iets onbenulligs. En die dingen worden vaak bedacht vanachter hun bureautje. Zo zielig allemaal....not...

Überhaupt op een paard rijden gebeurde "vroeger" niet, dus zal dat ook wel vreselijk zielig zijn.
Dan kun je beter maar alles thuis laten gebeuren, dan is er helemaal geen zicht meer op en dan gaan er pas vreselijke dingen gebeuren. Man zoek een echte baan. Dat gezeur altijd hoe zielig alles altijd is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:16

fargo schreef:
Wat grappig Gerjan heeft nog bij mij op school gezeten. Maar de keuring is altijd netjes op aangebracht zand en de paarden zijn tuigpaarden die ook voor de wagen lopen. Die zijn vaak wel wat gewend. Ben benieuwd wat hier van komt. Dit is een jaarlijkse openbare keuring waar veel mensen op af komen.

En daar gebeuren nou juist ongelukken mee, ook bij doorgewinterde dieren die het wel gewend zijn.

Ik ben van mening dat dieren wel kunnen bij evenmenten, maar wel dat er een beetje rekening mee gehouden worden en dat er bij schapenscheren niet teveel wonden veroorzaakt worden omdat men alleen maar kijkt naar wie het snelste klaar is. Natuurlijk kan bij het gewoon scheren op een boerderij ook wonden ontstaan, maar bij het scheerfestijn gebeurt het vaker en dat is wel iets om over na te denken.....

Een beetje normaal doen en met oog voor het dierenwelzijn, dan scheelt dat al een hoop.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:46

Dit vindt al jaren zonder ongelukken plaats, een afgezet concoursterrein dat voor paarden heel herkenbaar en bekend is, over schapen weet ik niets en zeg ik ook niets

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:37

Wat een gezeur weer van die partij voor de dieren ! Laat ze verdorie eens kijken naar Oostvaardersplassen waar de dieren sterven als ratten omdat ze te weinig te eten hebben en als vol staat met jkk. Achterlijke lui daar ! Zieltjes winnen en niet weten waar ze het over hebben !

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:52

De PvdD zal ongetwijfeld soms wel iets voor het dierenwelzijn betekenen. Maar ik kan echt niet begrijpen dat er in Nederland anno 2016 nog steeds dieren geslacht worden zonder, dat deze bedwelmt worden en dat alleen voor een geloof (Joods, Mohammedaans etc). Ik weet niet of er hier bokkers zijn die het persoonlijk gezien hebben hoe een koe aan zijn 4 poten opgetakeld wordt en vervolgens zijn hals slagaders worden doorgesneden, waarna hij/zij nog een aantal minuten in doodsstrijd hangt te spartelen. Maar daar durft de politiek(oa PvdD) zich niet aan te wagen, want dat is niet politiek correct.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:43

Net zoals ze niets tegen het couperen Van paarden doen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:13

Nico1949 schreef:
De PvdD zal ongetwijfeld soms wel iets voor het dierenwelzijn betekenen. Maar ik kan echt niet begrijpen dat er in Nederland anno 2016 nog steeds dieren geslacht worden zonder, dat deze bedwelmt worden en dat alleen voor een geloof (Joods, Mohammedaans etc). Ik weet niet of er hier bokkers zijn die het persoonlijk gezien hebben hoe een koe aan zijn 4 poten opgetakeld wordt en vervolgens zijn hals slagaders worden doorgesneden, waarna hij/zij nog een aantal minuten in doodsstrijd hangt te spartelen. Maar daar durft de politiek(oa PvdD) zich niet aan te wagen, want dat is niet politiek correct.

Wat. De. F*ck. Had er geen idee van dat dit nog in Nederland mocht.. Sorry hoor maar dat politiek correct kunnen ze echt in hun reet steken, ik zou hier dolgraag tegen willen protesteren als dat georganiseerd zou worden. Ik kan hier zo boos om worden.. Wel dat zwakzinnige gezeur om onbelangrijke dingen steeds, maar echte dierenmishandeling aanpakken, nope :roll:

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:10

Volgens mij gaat het nu behoorlijk off topic