Blog: Mongol Derby 2016; Wie is de grootste kanshebber?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Blog: Mongol Derby 2016; Wie is de grootste kanshebber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 20:18

*Bokt.nl / Novalues
Afbeelding

Wie zal dit jaar de langste en zwaarste paardenrace ter wereld winnen? Wie weet als eerste de weg over de steppe te vinden, langs alle 28 urtuus (horsestations) van Erdenesant naar de Orkhon Vallei, via de bergen bij Teel en Bayantsagaan Noordelijk naar Khovsghol meer?

Afbeelding

Sinds vandaag is de route die de 41 ruiters af zullen leggen ingetekend op de kaart van de livetracking. De route is vergelijkbaar aan die van 2015 en als de omstandigheden vergelijkbaar zijn aan die waar Catherine mee te maken had, dan kunnen zij in twee dagen tijd van oververhitting naar onderkoeling gaan. Net als voorgaande jaren is de ideale route zichtbaar voor de volgers thuis. Inzoomend op de kaart lijkt de route, die het oude postsysteem van Ghengis Khan nabootst, behoorlijk vlak tot aan horsestation 6, maar makkelijk zal het allesinds niet worden. Zo nu en dan is het zaak precies tussen de juiste bergen te navigeren, anders lopen de ruiters het risico uren en uren om te moeten rijden.

De vraag die de veteranen van de Mongol Derby nu vooral bezighoudt, is wie zal als eerste bij het eindstation zijn met daar niets anders dan de eeuwige roem. Wordt het net zo'n spannende eindrace als in 2015 toen de Zuid Afrikaanse Byeronie Epstein en de Franse Elise Poitrinal tegelijk vertrokken vanaf het horsestation 27 en het een nek aan nek race was tot aan de finishlijn?
Afbeelding

Via Facebookgroepen worden polls opgesteld met de grootste kanshebbers. 'The girl with the giant biceps' is één van de grote favoriete, ook al weet niemand haar naam. 'With arms like that she'd rip the race shirt just by flexing anyway' en 'She is seriously in shape' zijn de argumenten die worden aangevoerd om haar mogelijke winst te verklaren.

Een andere veel genoemde favoriet is Tim Finley van 36 uit Chapman, USA. Als lid van de ' USA Air Force Tactical Air Control Party' en enduranceruiter, mountaineer en survivaler heeft hij vooral heel veel 'coolness-factor' waardoor hij door meerdere als de grote favoriet wordt aangewezen. Overigens wordt tevens gezegd dat Endurance-ruiters beter niet tot de favorieten kunnen worden aangewezen en hoewel dat tot luid protest leidde, is er misschien wel wat voor te zeggen: Enduranceruiters, zoals ik, rijden hun paard altijd in een veilig, steady tempo waardoor ze altijd aan het eind van de rit nóg een rondje zouden kunnen. Maar eerlijk is eerlijk, deze Mongoolse paarden steken anders in elkaar en kunnen zoveel meer dan ze in eerste instantie laten zien, maar voordat 'de endurance-ruiters' daar achter zijn, hebben zij vaak al een achterstand opgebouwd die niet meer in te halen is.

Hoe dan ook wordt ook Marcia Hefker-Miles van 45 uit New Mexico als een van de favorieten aangewezen. Ze zal haar achternaam wel mee hebben, want 'she’s been a ranch hand, barrel racer and team roper. When not riding, and sometimes winning, 100-mile endurance races, this nurse practitioner doctors cowboys at her bustling medical practice nestled against the Rocky Mountains'. Op de eerste foto's van de pre-race training kunnen we al zien dat er bij haar als iets niet helemaal goed is gegaan.

Afbeelding

En dan is er nog Francisco (ook wel Franz genoemd), uit Mexico. Hoewel hij op papier niet heel spannend klinkt, hij is namelijk ondernemer en manager in de 'loyalty-travel-tech-space' en heeft een passie voor natuur en avontuur, schijnt dat hij getraind heeft bij Justin Nelzen. Wie is dat dan, hoor ik je denken, maar hij won de Mongol Derby in 2010 en trainde vorig jaar Devan Horn die voor het tweede jaar mee deed, puur om te winnen. Als ik mag geloven wat zijn trainingstechniek is, dan maakt Francisco een grote kans om te winnen.

De Mongol Derby zou de Mongol Derby niet zijn als diegene die op papier de grootste kans hebben, uiteindelijk niet zo goed 'scoren'. Immers is deze race, zoals ik het zelf heb ervaren, 33% skills, 33% horsemanship en 33% geluk.

De enige ruiterprofielen die online te vinden zijn, staan omschreven op een externe website. Wie is jouw favoriet?

Om de Mongol Derby te volgen en erover mee te kletsen kun je terecht in het eerste blogtopic.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 05:46

HQ over de route:

Citaat:
August 3, 2016 · Mongol Derby

The Mongol Derby is the world's longest and toughest horse race and the 2016 edition is the longest yet. The 1008km course recreates Chinggis Khaan's legendary postal system, as riders race across the Mongolia, changing horses at each of the 27 Urtuu's along the way. For the next 10 days our field of 41 riders will live with the herders or camp under the stars as they race to the finish line. The first, will be crowned Mongol Derby champion.
The Mongol Derby course has never been more varied. This is the breakdown of what they'll be facing.
Riders at the beginning of the course will be met with some beautiful sand dunes, their horses treated to abundant water and easy-to-navigate terrain. Around Urtuu 3 the landscape will turn to scrub and stony tracks, unless they find themselves by the river, where it will be rather boggy.
After Urtuu 4 the course heads north into an open sandy valley with small lakes and a view of the vast steppe. The journey from Urtuu 6 will have less of a view but there are some stunning horses to be claimed if the riders can pick them out of the line-up.
Mongol Derby Urtuu 9 might be mistaken for a Mediterranean vista, but for the spectacular rock formations. This section will be a slow one for the riders, but an excellent moment to appreciate the view.
It'll flatten out again after Urtuu 13 with several small lakes for water and a river to follow for easy navigation. Urtuu 15 onwards will be slightly undulating. Riders will have a choice between going over the pass, and enjoying the view of steep forested hills or staying in the valley for an unspectacular but speedy ride.
Urtuu 17 is the most westerly point, which will require two road crossings to get past. A sparsely populated area, the horses here have been delivered from 400kms away for their Derby stint.
From Urtuu 18 the valleys get steeper and the descent into Urtuu 19 is the toughest on the course with lots of stony sections. Once they are through it, the riders will be rewarded by the forested pass coming into Urtuu 20 and the chance of a gallop after Urtuu 22.
The biggest obstacle before Urtuu 23 is crossing the Selenge river. Too fast flowing to attempt a swim, but riders can enjoy the cantering tracks on the approach to the bridge.
The land until Urtuu 25 will be a chance to make ground before some incredible country at Urtuu 26. After this, a wooded pass to the finish line - a nice runway for a final sprint - if they've got it in them.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:08

Leuke, interessante bĺog! Ik volg de Mongol Derby al
een paar jaar stil mee, leuk dat je iedereen weer op de hoogte houdt van wat er gebeurt. Voorgaande jaren in een centraal topic voor de Derby, nu in blogs op de startpagina. Je hebt ook een leuke schrijfstijl, fijn om te lezen. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:32

Jeej! Het stipjesstaren is weer begonnen! (Geen mare stare maar stip stare :D )

Hoe zit het ook alweer met de tijden? Ik vergeet het elk jaar weer :o
Van wanneer tot wanneer mogen ze rijden en hoe laat is dat Nederlandse tijd?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:33

Leuk. Ik ben zo benieuwd hoe ze het gaan doen. Is er eigenlijk een centraal topic om in te reageren voor volgers of gaan we dat onder elke nieuwe blog doen?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 07:41

Esther_r20 schreef:
Leuk. Ik ben zo benieuwd hoe ze het gaan doen. Is er eigenlijk een centraal topic om in te reageren voor volgers of gaan we dat onder elke nieuwe blog doen?

Goed punt! Zat daar zelf ook over te denken. Ik ga even overleggen of we centraal kunnen gaan in de eerste blog, omdat daar ook alle handige linkjes in staan!

LindyH schreef:
Jeej! Het stipjesstaren is weer begonnen! (Geen mare stare maar stip stare :D )

Hoe zit het ook alweer met de tijden? Ik vergeet het elk jaar weer :o
Van wanneer tot wanneer mogen ze rijden en hoe laat is dat Nederlandse tijd?

Tussen zeven uur in de ochtend en half negen in de avond mogen te rijden. Het is daar 8 uur vroeger dan hier dus bij ons is dat tussen 23.00 uur en 12.30 uur.

kim345

Re: Blog: Mongol Derby 2016; Wie is de grootste kanshebber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:43

Ik volg weer mee!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:51

Persoonlijk denk ik dat een centraal topic wel handig is om alles te volgen, met de slow-chat die daarbij hoort. Dat past niet echt in een blog-topic op de voorpagina van Bokt, en dan moeten de mods daarop ingrijpen enzo. Dus ik stel voor om hier puur te reageren op wat Novalues schrijft en in een centraal volgtopic lekker volop te speculeren over stipjes. :D

Just my two cents hoor, geen Bokt-beleid.

EDIT: Oh, ik zie dat Novalues het al gaat overleggen. Dan wachten we dat maar even af.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 07:56

LindyH schreef:
Persoonlijk denk ik dat een centraal topic wel handig is om alles te volgen, met de slow-chat die daarbij hoort. Dat past niet echt in een blog-topic op de voorpagina van Bokt, en dan moeten de mods daarop ingrijpen enzo. Dus ik stel voor om hier puur te reageren op wat Novalues schrijft en in een centraal volgtopic lekker volop te speculeren over stipjes. :D

Just my two cents hoor, geen Bokt-beleid.

EDIT: Oh, ik zie dat Novalues het al gaat overleggen. Dan wachten we dat maar even af.

Ik heb voorgesteld om in het eerste blog te reageren omdat daar ook alle linkjes staan. Ik wacht eventjes af :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:06

Dat gebeurde vroeger wel gewoon hoor :+ Gewoon [HK] er voor dumpen en lullen maar.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:06

Leuk blog Chris! Als Franz met Justin heeft getraind, maakt hij wel een goede kans :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:08

Super leuk dat je er over blogt Chris! Ik volg het ook weer net als voorgaande jaren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:31

Oeh ze zijn al gestart! , het is nu al een race ze gaan als een raket de koplopers!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:42

Jeetje dit is voor het eerst dat ik hier van hoor en ik zit met kippenvel te lezen! Wat ontzettend gaaf!
Aangezien paardrijden (maar dan niet zo extreem) in mongolie al jaren op mijn verlanglijstje staat ga ik dit maar eens even goed volgen. :D Prachtig! Heel hard duimen dat alles goed gaat voor de deelnemers. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:57

Leuke blog! En ik altijd maar denken dat mijn leven wel eens spannend is. Als ik in al die profielen kijk, moet ik nog veel leren ;)