IOC onderzoekt behoud Olympische status paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

IOC onderzoekt behoud Olympische status paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:07

Bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Paardensportfans worden aangespoord om hun passie voor de sport te delen tijdens de Olympische Spelen, die aanstaande vrijdag beginnen. Het IOC beoordeelt van 29 juli tot en met 28 augustus hoe betrokken de fans zijn. Dit doen ze door de geschreven, uitgezonden en online uitingen over de sport te onderzoeken. Daarnaast onderzoeken zij ook de betrokkenheid op social media. Uit het onderzoek moet blijken of de paardensport als Olympische discipline mensen wereldwijd voldoende aanspreekt en het de Olympische status zal behouden.

Zowel de Britse hippische bond als de FEI hebben online campagnes gelanceerd, genaamd Join the Journey en Two Hearts. "Of je nu toeschouwer, vrijwilliger, wedstrijdruiter, recreatieruiter of gewoon een liefhebber van de sport bent, wij willen weten hoe jij Rio 2016 volgt", aldus een woordvoerder van British Eventing. Een woordvoerder van British Dressage voegt daaraan toe: "Deel uitmaken van de Olympische Spelen is essentieel voor de paardensport. Het is onze kans om onze sport aan de hele wereld te laten zien. We moeten samenwerken om te laten zien hoe populair springen, dressuur en eventing zijn. Dus roep iedereen die van paarden houdt op om de campagnes te steunen en de uitzendingen van de paardensport op de Spelen te bekijken."

De organisaties roepen fans op om zich uit te spreken over de Olympische Spelen door onder andere het gebruik van de hashtags #TwoHearts, #JoinTheJourney en #Equestrian.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 03-08-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:20

Nieuwsredactie schreef:
De organisaties roepen fans op om zich uit te spreken over de Olympische Spelen door onder andere het gebruik van de hashtags #TwoHearts, #JoinTheJourney en #Equestrian.

Lekker duidelijk stukje dit. Wat moet ik daarmee :o?

Ayasha
Blogger

Re: IOC onderzoekt behoudt Olympische status paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:28

Voor de paarden zelf zou het misschien beter die status verliezen. Maar ik heb nooit geweten dat olympische status af hing van populariteit.

Sammie

Re: IOC onderzoekt behoud Olympische status paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:32

Ik vind het sowieso al bizar dat dat gemeten moet worden aan de hand van het gebruik van Hashtags. Nu voel ik mij toch al niet genoodzaakt om op deze manier aan een 'onderzoek' mee te doen, maar om dat nu nog eens te beperken tot de vuilnisbelt dat Twitter heet... echt bizar en kortzichtig.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:51

Sammie schreef:
Ik vind het sowieso al bizar dat dat gemeten moet worden aan de hand van het gebruik van Hashtags. Nu voel ik mij toch al niet genoodzaakt om op deze manier aan een 'onderzoek' mee te doen, maar om dat nu nog eens te beperken tot de vuilnisbelt dat Twitter heet... echt bizar en kortzichtig.

Je hebt ook hashtags op facebook ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:51

Ik vind t vooral kansloos dat domme taggen, hoezo moet t nu opeens gemeten worden?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:03

Gaan ze ook een populariteitsonderzoek doen m.b.t. boogschieten? :')

Maar op zich, hoeveel ik ook van de paardensport geniet.... Op zo'n spelen wordt er niet geselecteerd op een paardvriendelijke locatie. In Londen was het prima, maar daarvoor in Peking was het ook al zo benauwd. Buiten de Spelen zal er daar niet gauw een paardenevent georganiseerd worden. Dus vanuit het oogpunt van welzijn kan ik het me nog best voorstellen dat de paardensport komt te vervallen als olympische sport.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:14

Blacky94 schreef:
Sammie schreef:

Ik heb geen Facebook. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:24

Ik ben op vakantie, ik ga echt niet de hele dag zitten facebooken en twitteren.

Daarnaast laten ze dan ook de andere sporten onder de loep nemen.
Er zijn zoveel sporten die niet populair zijn maar daar toch een podium krijgen.wat ik overigens zondermeer terecht vind. Paardensport dus ook gewoon olympisch laten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:46

Blacky94 schreef:
Sammie schreef:

Yes.. Maar die werken niet echt optimaal.. Zeg maar gerust niet.. En dan nog is het bizar en kortzicht :+

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:06

Ik houd van paarden, dus een reden om niet te supporten. De reis, de stress, het is een kwelling voor die dieren. Het welzijn is vervaagd, het gaat alleen om geld. Dat mensen zichzelf helemaal inspuiten met troep prima, eigen keus. Die dieren zijn afhankelijk van onze keuzes.

Ik geef ook om mensen en om mensenrechten. Al de zoveelste keer zijn er mensen afgeslacht en weggehoont voor een beetje sport... Nu heerst daar in omstreken voedselschaarste en de OSsporters krijgen gratis koffie :-\

Ieder mens met een beetje fatsoen laat de OS links liggen. Sorry ik kan niet nuchter kijken naar een wereld die sport en spel belangrijker vind dan mensenlevens. Ik vind het ronduit smerig waar ze mee bezig zijn.

Helemaal afschaffen die OS of op 1 vaste plek plaatsen. Graag de amateurs ook weer een kans geven. Nu is het alleen een geld/sponsorkwestie die bepaald wie heengaat.

Sorry voor mijn mening... Maar ik snap deze wereld niet. Mijn excuses daarvoor

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:46

Sammie schreef:
Blacky94 schreef:

Yes.. Maar die werken niet echt optimaal.. Zeg maar gerust niet.. En dan nog is het bizar en kortzicht :+

Haha okee, dat durf ik verder niet te zeggen aangezien ik die net zo goed niet gebruik..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:51

Blacky94 schreef:
Sammie schreef:

Instagram heeft ook hashtags

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:03

En ik dacht nog wel dat ik de enige was die dacht dat het voor het paardenwelzijn niet eens zo verkeerd zou zijn als die Olympische status en al die andere prestatiedruk, geld, sponsors, paardonvriendelijke middelen, etc. eraf zou gaan... Fijn dat er meer zijn die daar zo over denken. De paardensport, en dan vooral de dressuur, is wat mij betreft te ver afgegleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:08

Vage hashtags ook, jointhejourney en equestrian??
De eerste kan echt alles betekenen en de 2e is zo onspecifiek dat iedereen die dus in het Engels zijn plaatselijke Equestrian wedstrijd noemt ineens de OS steunt. Vaag, rijkelijk vaag.
Van mij mag de paardensport geschrapt worden uit het Olympische assortiment. Van zo'n vliegreis naar [***] is nog nooit een paard vrolijker geworden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:07

Is ook heel duur voor de organisatie al die paardencomplex! Boogschieten is volgens mij wel goedkoper om te organiseren :)

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:16

Ik vraag me af of dit echt waar is >;)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:21

Ik had het al gelezen op twitter en facebook. Ik vind het een heel raar onderzoek met vreselijk algemene hashtags. Als je op #twohearts kijkt op instagram zie je voornamelijk foto's van zwangere vrouwen voorbij komen.

Er moet toch een andere manier zijn om dit te meten? En sinds wanneer zijn hashtags bepalend of een sport olympisch blijft of niet? Daar bestaan toch heel andere regels voor?

Edit: tijdens het versturen van mijn bericht zat ik hetzelfde te denken als de post hierboven. Als ik niet beter zou weten zou het haast een 1 april grap kunnen zijn.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

Net een stukje gezien dat het olympisch dorp van Turijn (OS 2006 ofzo) nu gekraakt wordt door vluchtelingen.

Snap ook niet dat ze al die stadions enzovoort uit de grond stampen voor 1 evenement. Daarna verpauperd het allemaal.

Ik vind sport mooi maar de OS slaat wel door.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:32

Turijn 2006? Winterspelen dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:35

Ayasha schreef:
Voor de paarden zelf zou het misschien beter die status verliezen.

en aangezien we het beste voor onze paarden willen: exit OS voor paarden *\o/*

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:58

Als dit in maart bekend gemaakt zou zijn zou ik zweren voor een (slechte!) 1 april grap.
De hastags hebben niets met de olympische spelen te maken.
Er zijn hele andere methodes om te meten of paardensport populair is. Vooral voor een organisatie zoals het IOC die contact hebben met alle nationale hippische bonden.

In Hong Kong was bijvoorbeeld dressuur inderdaad alles behalve populair als je naar de opkomst van de lokale bevolking kijkt die vervolgens figuurlijk en letterlijk in slaap vielen, zou het in Nederland/Belgie/Engeland gehouden zijn, dan was het uitverkocht met bijbehorende wachtlijst.

Over de investeringen, Brazilie heeft ook het WK voetbal gehouden. Want oh, oh, oh, wat is dat goed voor de lokale economie van zo'n derde wereld land! En zie nu... de ergste recessie in 80 jaar en de meeste stadions worden niet meer gebruikt, behalve door de insecten, ratten en vogels dan. Ook was alle merchandise copyrighted voor sponsors en de FIFA. Als kleine ondernemer moest je het niet in je hoofd halen om 1 van de beschermde woorden te gebruiken op een product of reclame. (en dat waren zo'n beetje alle woorden die je kunt bedenken die met een WK voetbal te maken hebben.)

Maar... ik draaf door, :P .
Als je de Olympische status van de paardensport wil herbeoordelen, lijkt me dit werkelijk een onprofessionele aanpak. Dit is het IOC! Een internationale mega-organisatie, en dit is waar ze mee op de proppen komen?!?!

Please zeg me dat het een grap is? Is het nieuwsstuk volledig? Is dit niet slechts een klein sub-sub-sub- onderdeel van het totale onderzoek waar ze per ongelijk de verkeerde hastags geplaatst hebben?
Als ze de herbeoordeling nou gooien op het principe of het gebruik van dieren voor sportevenementen (zie spoorgebruik, zweepgebruik, bitten, teugels, rollkur, etc.) nog binnen de ideologie van de olympische spelen anno nu past, dan kan ik me daar beter iets bij voorstellen.

IOC website:
"The goal of the Olympic Movement is to contribute to building a peaceful and better world by educating youth through sport practised without discrimination or any kind, in a spirit of friendship, solidarity and fair play."

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:11

De campagne twohearts is al best wel oud hoor. Dat was ook ter promotie van de paardensport. En van ná 1 april

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:43

Sammie schreef:
Turijn 2006? Winterspelen dan?

Weet ik niet het item ging snel het enige wat ik verstond was Turijn. Jaartal kan ik naast zitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:49

Ik vind de OS juist prachtig. Een beetje jammer van het hele excessieve en niet-sportieve soms, maar zeker heel mooi en de paardensport hoort erbij. De ruiters zijn echt wel begaan met hun paarden, anders kunnen ze niet presteren. Die dieren hebben een topconditie.