Sanne de Jong met Enjoy. Foto: Nils Boeser.
De tweede editie van de internationale eventingwedstrijd in Emmeloord is zeer succesvol verlopen. Met een aantrekkelijk deelnemersveld, mooi weer en uitdagende cross country, viel er veel te genieten in het Kuinderbos. In de zwaarste klasse de CIC** die op het programma stond was Sanne de Jong met Enjoy op plaats vier de beste Nederlander.
De wedstrijd in Emmeloord kon zich verheugen op een veel groter aantal deelnemers dan de vorige editie. Al bij het verkennen van de cross werd duidelijk dat parcoursbouwer Gerard Baauw er in was geslaagd om de mogelijkheden van het fraaie terrein goed te benutten. Hij had het hoogteverschil goed weten te gebruiken en dat leverde zo hier en daar ook de nodige weigeringen op.
Net als vorig jaar stond er in Emmeloord een één- en tweesterrenwedstrijd op het programma. In de tweester was Sanne de Jong met Enjoy na een nette dressuurproef, één springfout en snelle cross de beste Nederlandse op plaats vier. Sanne: “Enjoy is pas zeven en het was de derde twee sterren wedstrijd die ik met haar reed. In alle drie de wedstrijden is ze geplaatst, ik ben super trots op haar. Ik baalde alleen een beetje van die springfout, die was niet nodig. Enjoy is bij ons geboren dus we kennen elkaar goed, ze is altijd heel enthousiast in de cross, soms wel een beetje te. Maar we weten wat we aan elkaar hebben, dit keer heb ik haar in de tweester ook voor het eerst harder laten lopen. Eerder dit jaar ging dat niet omdat ik dan te weinig controle had, maar nu was dat ook beter. Ik hoop zo door te kunnen werken naar het WK voor zevenjarige eventingpaarden. Vorig jaar was ze vierde bij de zesjarigen, het zou heel mooi zijn om daar nu weer te kunnen rijden bij de zevenjarigen.”
In de één ster rubriek ging Eef Hamers met Balou na de dressuur en het springen aan de leiding. Door teveel tijdfouten kon ze deze mooie positie helaas niet vasthouden en werd een vijfde plaats haar deel.
De CIC** werd gewonnen door Vanessa Bölting met Quilotta W, de Duitse had een goed weekend want in de één ster mocht ze de tweede prijs in ontvangst nemen. De overwinning in de één ster ging ook naar Duitsland, Christina Hoffmann was hier met Finnley R de beste.
Alle uitslagen zijn hier te vinden.