Michael Whitaker valt van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Michael Whitaker valt van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 17:09

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Michael Whitaker. Foto: Boktwiki.

Afgelopen maandag viel Michael Whitaker tijdens een training van zijn paard. "Het jonge paard schrok en ik kwam in de omheining van de piste terecht," verklaart Whitaker aan Horse & Hound.

Naast enkele kneuzingen brak de springruiter ook een rib. Hij zou vandaag deelnemen aan de landenwedstrijd in Hickstead. Hij besloot het zekere voor het onzekere te nemen en zich terug te trekken. Morgen hoopt hij wel in actie te komen in Hickstead.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 29-07-16 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Michael Whitaker valt van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:17

Topsporters zijn mafkezen :=

Vandaag doe ik maar rustig aan maar over 3 dagen kan ik wel weer een grote prijs springen met mijn gebroken rib :')

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:27

Jong en oud, groot en klein,
Mafkezen zullen er altijd zijn.

En dan ook nog aan de Olympische Spelen meedoen :')
Daar gaat het advies van de doctor!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:34

Doet me denken aan Petra majdic, die met 5 gebroken ribben alsnog brons won met langlaufen. Begrijp opzich wel dat als je je zo lang hebt voorbereid op iets belangrijks het moeilijk is op te geven.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:42

Sizzle schreef:
Topsporters zijn mafkezen :=

Vandaag doe ik maar rustig aan maar over 3 dagen kan ik wel weer een grote prijs springen met mijn gebroken rib :')

_O- _O- Dit idd hahaha
Nu moet ik zeggen, dat ik in mn kindertijd ook heb geturned met een hersenschudding, enkelband die nog niet helemaal geheeld was (gescheurd) en flink verzwikt.
Want ik moest en zou de wedstrijd mee doen op kans voor t NK :')
Kreeg gelukkig tussen elk onderdeel extra rusttijd :roll:
(dokters, trainer en mn moeder zeiden "doe rustig aan, komt wel een nieuwe kans :P Ik was koppig)

T is wat met sporters en wat willen he _O-

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:59

Volgens mij heeft Eric Lamaze ook ooit eens een grote wedstrijd met een botbreuk gereden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:45

Ha ha bij de fam Whitaker gaat er volgens mij gewoon een glaasje wiskey extra in om de pijn te verzachten :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:08

oji schreef:
Ha ha bij de fam Whitaker gaat er volgens mij gewoon een glaasje wiskey extra in om de pijn te verzachten :+

Wou net zeggen, heb ze wel eens meegemaakt op wedstrijden, vooral daarna. Die oldboys kunnen zuipen, niet normaal. Volgens mij hebben ze de meeste meerdaagse wedstrijden vanaf de tweede dag zweverig op hun paard gezeten, maar rijden kunnen ze.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:13

oji schreef:

Irish Flushots werken inderdaad ook best tegen pijn :j . Gewone whisky ook trouwens.

En ach, hoeveel ruiters hier hebben wel niet dingen gedaan die niet handig waren? Met kneuzingen, schuddingen, gips, verband of op wat voor manier dan ook ongezond op een paard gaan zitten (of de nacht voor je lesdag met je verbrandde voet in een bak water slapen want je moet en zal naar les en je mag nou eenmaal niet met slippers rijden :') ).

Net zoals die wielrenners die ietwat onhandig van een berg af fietsen, dat ze die bij elkaar rapen, weer met duct tape vastzetten en dat zo iemand dan gewoon 'vrolijk' weer op de fiets stapt, want hé, zo'n Tour de France is maar één keer per jaar.

Mafketels, maar wel bikkels.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:56

Het is ook maar net welke rib gebroken is. Zo heb ik eens twee gebroken achter bij de schouderbladen na een doodsmak van een paard. Daar heb ik nooit wat van gemerkt. De longarts vertelde me dat terloops even. "Hebben ze wel verteld dat je ook twee ribben hebt gebroken?". "Eh, nee" :-).
De zijkant van mijn linkerribbenkast was alles gekneust, dat was echt niet leuk. En die ingeklapte long ook niet.

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:15

je zult maar zo in het nieuws staan!! Verschrikkelijk...

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:00

Hier ooit wedstrijd gereden met een gebroken voet, nadien toch maar naar het ziekenhuis gegaan. Daarna ook gewoon met de gips verder gereden. Vorig najaar mijn schouder gebroken en ook gewoon verder gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:41

En dat is verstandig omdat....?

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:44

tja kan er weinig van zeggen gescheurde kniebanden op krukken...
ooh maar als ik op m'n paard kan komen kan ik ook wel gewoon rijden hoor..
dat gelde ook voor gescheurde enkelbanden gekneusde rug wervels hersenschudding.. etc
dokter geeft tegenwoordig geen rust advies meer.. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:57

als je sport niet op topsport of sub top sport beoefent, dan zou ik zeggen neem rust, want dan genees je sneller..

bij topsport of subtopsport, spelen er extra belangen mee, waarbij je soms kunt overwegen dat een langere hersteltijd, of een tijdelijke verergering van je blessure niet opweegt tegen doorgaan om bepaalde doelen te bereiken.

als je dicht op het behalen van bepaalde limieten zit en je moet ineens stoppen voor enkele weken, mis je wellicht niet alleen limietwedstrijden, maar ook nog eens terugloop in je algemene conditie..
of in geval van een internatiale wedstrijd, dan mis je een behoorlijke som geld als je een kanshebber op prijzengeld bent.

als kind zwom ik op redelijk hoog niveau.. helaas was ik ook een beetje een jongensachtig meisje dat af en toe wat lomp van een paard of uit een boom viel.. brak gelukkig nooit wat.. maar regelmatig zwaar gekneusde vingers, pols, verrekte enkelbanden..

Gelukkig had ik een huisartsenpraktijk met topsportartsen tot zelfs bondscoaches (wel eens lastig als ze weer eens afwezig waren lol... overigens niet daarom uitgekozen, maar dat was gewoon een locale hp). Dus als ik er weer eens was, was het advies meestal: eigenlijk zou je 3 weken moeten rusten, maar kijk maar gewoon wat je ermee kunt, je stopt toch niet volledig.. niet forceren en aub die vinger/pols/enkel ontzien.

praktisch gezien waren met name start en keerpunten lastig, want je moet met twee handen aantikken of met twee voeten afzetten om niet een technische diskwalificatie aan je kont te krijgen. Dus dan tikte je met een hand 'krachteloos' aan, of zette eenzijdig krachteloos af. Maar volledig stoppen, dan moest het wel heel ernstig zijn.. de rest ging immers wel gewoon door, 3 weken stilzitten was 24 uur training missen en 4 wedstrijden.

Respect voor mensen die met gebroken botten paardrijden.. dat zou ik echt niet zien zitten.. alhoewel, goed getapte ribben zou ik misschien nog wel doen.. maar met een ledemaat of loshangend onderdeel in het gips, ik weet het niet.. Ik denk dat ik zou kijken naar het belang van toch doorrijden en plezier in rijden niet mee zou laten wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:32

Sizzle schreef:
En dat is verstandig omdat....?

Ja dat vraag ik me ook af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:46

Ik begrijp heel goed dat sommige mensen dit doen. Maar respect heb ik er niet voor.
Sterker nog, ik vraag me dan af of ze van het paard dezelfde instelling verlangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:05

Sizzle schreef:
Ik begrijp heel goed dat sommige mensen dit doen. Maar respect heb ik er niet voor.
Sterker nog, ik vraag me dan af of ze van het paard dezelfde instelling verlangen.

Van een topsporter begrijp ik het ook......

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:27

Ik ben ooit tijdens het losrijden eraf gevallen en daarna nog 2 proeven met een gebroken vinger gereden. Resultaat; 2 keer eerste en een aantal weken een spalk hahaha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:00

Sizzle schreef:

Meeste sporters zijn harder voor zichzelf dan voor hun omgeving..
Dus ze zullen eerder als watjes met de gezondheid van hun paard omspringen dan ze op een zelfde manier behandelen als zichzelf.. ergens weet je wel dat je roofbouw op jezelf pleegt, dat doe je een ander niet zomaar aan. Zullen vast uitzonderingen zijn, maar veelal pushen zichzelf in die mate.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:25

Eerste wat in mij opkwam, hier kunnen de profvoetballers nog wat van leren... :o

Of het nou echt verstandig is om na een paar dagen weer op je paard te klimmen betwijfel ik...