Woensdagochtend is in Alblasserdam een paard in de sloot terechtgekomen. Om het paard te helpen werd het hulpverleningsvoertuig van de brandweer opgeroepen. Deze kwam echter vast te zitten en daarom moest de brandweer slangen gebruiken om de merrie op de kant te slepen. De brandweer is uren bezig geweest met de reddingsoperatie, maar het was helaas te laat. Toen de merrie op de kant lag bleek ze zo verzwakt dat de dierenarts haar moest inslapen, tot grote verslagenheid van iedereen die aanwezig was.
Helaas, het zoveelste slachtoffer van weiden die alleen een brede diepe sloot er tussen hebben. natuurlijk gaat een paard in paniek door alles heen maar een paard dat water wil drinken glijd ook zo een sloot in. Zolang deze weilanden niet op een deugdelijke manier afgerasterd worden zal dit een jaarlijks terugkerend iets zijn en ja, dan heb ik medelijden met de dieren die dit overkomt maar niet voor de eigenaren, ze willen dit niet maar doen er ook niet alles aan om het te voorkomen.
erg triest,en een vreselijke dood....het zal de eerste en de laatste keer niet zijn. Ben het met bigone eens....
Suzanne F.
Geplaatst: 01-08-16 12:24
Eens, maar vaak is het ook problematisch om daar water naar toe te krijgen voor een kuip of drinkbak. Maar eigenlijk zijn de weilanden dan niet geschikt om paarden op te houden.
Problematisch? Wij hebben zo'n pompje op benzine waarmee we het gewoon uit de sloot halen. Voorkomt ongelukken.... niks problematisch hoor. Vind het weer een zoveelste triest geval Dit hoeft niet te gebeuren.
Najoveh
Geplaatst: 01-08-16 12:47
Waarom zetten ze er ook geen hekken rond
Water geven problematisch? Kuip zetten, emmer nemen, water van de sloot in de kuip scheppen. Moeilijk zeg...
Wel echt verschrikkelijk om mee te maken, héél veel sterkte voor alle betrokkenen! Je denkt natuurlijk nooit dat dit je over komt...
Hekken zijn hier vaak verboden, helaas.... Zelfs een boompje planten voor schaduw bederft het polderlandschap beeld.....
Zelf heb ik prikpalen met stroom voor het slootje staan, maar waar die van mij langs staan is een slootje waar die van mij doorheen lopen om in de lengte riet te gaan eten en er dan aan de verkeerde kant weer uit te wandelen en zo terug naar stal lopen om daar midden in de nacht alle voertonnen van anderen te plunderen. (mijn oudste paard met name) Vandaar dat het hier met stroomdraad is afgezet. Echter zouden ze rennen en uitglijden houdt dat ze ook niet tegen (overigens gemiddeld hekje ook niet).
Deze weitjes staan de paarden vaak ook alleen in de zomer in, als het natter is is het echt kansloos is allemaal polder zak je einden in weg en zijn spekglad. Zijn allemaal weitjes die mensen tijdelijk huren en waar je niet veel aan mag doen. Echte fatsoenlijke paardenweilanden zijn hier niet of nauwelijks en zeker niet in voldoende mate om alle paarden in kwijt te kunnen. Veel mensen zijn al blij als ze in de zomer een stukje vinden waar het paard op mag staan.
Water kan je ook met een emmer aan een touw uit de sloot vissen, benzine pompje is natuurlijk leuk, maar heeft niet iedereen.