FEI: nieuwe procedure bij bloed op de flanken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI: nieuwe procedure bij bloed op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 15:08

Bokt.nl / www.worldofshowjumping.com

Het FEI's Manual for Jumping is aangepast. De nieuwe procedure hoe om te gaan met bijvoorbeeld bloed op de flanken van een paard en overmatig gebruik van sporen met bloed op de flanken als gevolg is toegevoegd, oftewel de zogenaamde bloedregel. Het nieuwe protocol moet duidelijkheid aan de stewards bieden hoe zij om moeten gaan met een dergelijke situatie.

Zo vermeldt het nieuwe protocol dat er altijd een lid van de Ground Jury aanwezig moet zijn om de Chief Steward bij te staan wanneer er een paard wordt aangetroffen met bloed op de flanken.
De ruiter moet hier op gewezen worden en er zal een aantal stappen ondernomen worden. Deze stappen bestaan onder andere uit:
1. Een foto maken van het paard, de sporen van de ruiter en van de aangetaste flanken van het paard.
2. Het informeren van de Chief Steward.

De Chief Steward zal vervolgens met een latex handschoen bloed afnemen van de wond, waarvan een foto gemaakt moet worden. Vervolgens zal hij de Ground Jury op de hoogte brengen. Deze zal beslissen aan de hand van de gemaakte foto’s en bevindingen van de Chief Steward of de combinatie wordt gediskwalificeerd. Ook bij constatering van bloed bij het losrijden aan de flanken of aan de benen door beenbeschermers zal bovengenoemde procedure ingezet worden. De combinatie mag niet starten voor de procedure is afgerond. Wanneer de instructies van de Steward niet worden opgevolgd kan dat een gele kaart opleveren voor de ruiter.

miesnaom

Re: FEI: nieuwe procedure bij bloed op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:45

Hoe krijg je dit voor elkaar. Bloed bij de sporen snap ik( vind dit trouwens asociaal gewoon net zo lang door raggen tot die open ligt... Doei goede beenhulpen) maar bij de beenbeschermers?!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:57

is een procedure, er zal aan de hand van de resultaten hiervan besloten worden of iemand gediskwalificeerd wordt. Bij sporen zal dat denk ik ook onvermijdelijk zijn. Bij beenbeschermers weet ik niet wat mensen daar mee uit zouden kunnen spoken. Maar mocht daar wat aan de hand zijn en het is per ongeluk ontstaan dan zal iemand vast mogen starten mits het paard er geen "erge" hinder van heeft.

het wordt gewoon vast gelegd zodat er bewijzen zijn bij discussie achteraf denk ik

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:21

Bloed door een wondje van de beenbescherming is niet zo zeldzaam hoor. Nee natuurlijk zou het niet mogen, maar het is snel gebeurd.
Geschoren paarden(benen) in combinatie met ietwat versleten beenbescherming (bv de veredus achterbescherming waarbij de mousse na veelvuldig wassen stuk gaat en er een scherpe rand aan de bescherming zit. En vaak zie je het ook niet eens omdat de scheur net onder de mousse zit)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:53

Aparte regel. Van lekker duidelijk. Bloed is niet goed naar een grijs gebied wat ruimte bied voor discussie. In mijn ogen een stap achteruit.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:47

miesnaom schreef:
Hoe krijg je dit voor elkaar. Bloed bij de sporen snap ik( vind dit trouwens asociaal gewoon net zo lang door raggen tot die open ligt... Doei goede beenhulpen) maar bij de beenbeschermers?!

Punaises of andere narigheid eronder zodat een paard in geen 100 jaar een balk durft aan te raken. :r

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:59

farahdiba46 schreef:
miesnaom schreef:

Punaises of andere narigheid eronder zodat een paard in geen 100 jaar een balk durft aan te raken. :r

Netzoals wat ze doen bij de Tennesee walking horses. Soaring van de benen zodat ze hoger opgetilt worden. Kan best ook bij de normale spring of dressuursport. Chemische middeltjes op de benen smeren die irritatie geven waardoor de benen meer opgetilt worden door de pijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 00:33

miesnaom schreef:

Daar hoef je niet per se hard voor te raggen hoor. Sommige paarden hebben echt een heel teer huidje en zeker in de verharingsperiode liggen sommige paarden zowat al open als je naar ze kijkt. Niet alleen bij de sporen, maar van alles wat je maar kunt verzinnen (halster, deken, hoofdstel, bit, teugels, shabrak, singel, enz enz)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:43

sommige paarden hebben gewoon echt snel de huid open liggen ,vooral als ze geschoren zijn .
dan kan een randje van een laars al genoeg zijn om het tot bloedens toe open te rijden. je hoeft dan echt niet gek te rijden idem met beenscherming wij hadden een volbloed merrie op stal welke alleen van bandages geen open plekjes kreeg verder van elke bescherming nog wel van hoofdstel ed . het is goed dat er strenge controle op wedstrijden is maar mensen springen er weer meteen boven op of dat er dieren zwaar mishandeld worden , dat is vaak echt helemaal niet t geval

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:45

Ik rijd al 18 jaar en ik heb nog nooit een paard met mijn benen opengehaald, zeker niet tot bloedens toe. Dat is echt niet normaal en als een paard zo'n teer huidje heeft, dat die al opengaat als je er naar kijkt, vind ik dat je er al helemaal niet mee zou moeten gaan rijden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:49

Bloed in de flanken? Waar in godsnaam zit je dan met je benen? Iets over hakken uitdrukken wat je al leert bij je eerste standaard manege les...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:06

Met flanken wordt hier gewoon de hele zijkant van de buik bedoeld, dus ook waar je uitgedrukte hak zit... Zo lomp zijn ze niet hoor bij de FEI :+

En hakken uitdrukken bij je eerste standaard manegeles.. Die is wel erg leuk!!! Maar helaas onjuist..

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:10

Ik vind heb absurd dat een paard moet bloeden door toedoen van de mens, in alle gevallen is dit niet ok!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:14

Bloed.....aan flanken door sporen....aan benen door beschermers. Sorry hoor. Maar dat kán gewoon niet. Einde wedstrijd en aangeven voor dierenmishandeling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:30

Sammie schreef:
Met flanken wordt hier gewoon de hele zijkant van de buik bedoeld, dus ook waar je uitgedrukte hak zit... Zo lomp zijn ze niet hoor bij de FEI :+

Dat is dus niet waar, maar komt door verkeerde vertaling van het engelse flanks, in het engels is het wel de hele zijkant.
De buik heeft trouwens geen zijkant, die zit van onderen.
In het Nederland is de hele torso gewoon romp, het deel waar de ruiter op zit de ribbenkast of borstkast.

Er gaat wel vaker iets mis door verkeerde vertalingen, zo hebben paarden soms plotseling hielen, door het engelse heels.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-07-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:33

Nee, de vertaling is letterlijk idd niet juist, maar dat wordt er dus bedoeld. Letterlijk de flanken is wel knap als je daar bloed kan krijgen met spoor. Dan moet je achter je zadel zitten ofzo. Ik vind het zelf wel een logische gedachtegang en dus zijn opmerkingen over eerste manegelessen enz imo niet echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-07-16 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:35

Sammie schreef:
Nee, de vertaling is letterlijk idd niet juist, maar dat wordt er dus bedoeld. Letterlijk de flanken is wel knap als je daar bloed kan krijgen met spoor. Dan moet je achter je zadel zitten.

Precies en daar werd dus op gewezen door Woogy, dat het knap was als je dat voorelkaar kreeg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:43

Idd een stap achteruit. Kan me nog herinneren dat er bij één van de paarden van de broers Philippaerts op jumping Mechelen een paar jaar geleden een hele bloedvlekken zat bij het spoor. Werd niks mee gedaan, was normaal diskwalificatie. Dus deze nieuwe regel laat idd willekeurigheid en ongelijke behandeling toe.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:36

Bloed, gelijk waar bij een paard in competitie = ruiter met al zijn paarden buiten en een zware boete.
Als het meerdere keren voorvalt schorsing voor lange duur of definitief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:48

Bizar, imo zou een paard uberhaupt niet mogen starten wanneer hij waar dan ook bloed heeft zitten. Dit is A niet paardvriendelijk, en B geen goed voorbeeld voor het publiek. Als dat op dit niveau getolereerd wordt, is er echt wat mis met de paardensport...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:18

Vind ik ook hoor. En dan kun je beginnen over "maar geschoren" etc, maar dat weet je dan ook van te voren en dan kun je kiezen om daar niet te scheren of op andere manieren oorzaken weg te nemen.... Lijkt mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:23

Gaat dit nu over 'waar dan ook' of enkel de zijkant van het paard? Want bij dat laatste moest er sowieso altijd al uitgesloten worden. De regels zijn alleen nu herzien als in duidelijker gemaakt ook richting de stewards welk pad zij moeten bewandelen en wat de springruiter mag verwachten. Niet geheel onverwacht nav een incident met een bekende springruiter.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:33

Ik snap dat mensen verontwaardigd zijn als je toch zou mogen starten met bloed.

Aan de andere kant wordt het door deze methodes voor stewards denk ik juist duidelijker en makkelijker om te melden. Als ze met deze methode iemand eruit pikken, waarbij ze niet precies weten wat ze hebben gezien hoeft dat niet meteen dramatische gevolgen te hebben.

Of zeg ik nu iets geks?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:26

Wat is er makkelijker aan dan? Bloed is fout lijkt me toch de meest simpele benadering.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:28

blijkbaar te simpel, anders was er geen nieuwe handleiding gekomen :+