Utrechtse Heuvelrug ruimt paardenvijgen niet op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Utrechtse Heuvelrug ruimt paardenvijgen niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 15:17

bokt.nl / ad.nl

De Utrechtse Heuvelrug weigert om paardenvijgen op fiets- en voetpaden op te ruimen. "Het probleem is niet zo groot", aldus burgemeester Frits Naafs. Hij vindt dat inwoners het probleem om de paardenmest met elkaar moeten oplossen.

Een inwoner van serviceflat Park Boswijk in Doorn klaagde onlangs over overlast van paardenpoep op het pad nabij het seniorencomplex. Vlakbij ligt een manege. "Als de ruiters langs komen, laten de viervoeters wel eens wat vallen", schrijft de inwoner aan burgemeester en wethouders.

De klagende senior wil dat de paarden verplicht een zak omgebonden krijgen om de poep op te vangen, of dat ruiters gemaand worden tot een andere route.

Naafs zegt geen middelen in handen te hebben om het opruimen van paardenvijgen verplicht te stellen.

piezze

Re: Utrechtse Heuvelrug ruimt paardenvijgen niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:29

Dom van die ruiters om niet even de poep van het pad te schuiven. Straks moet iedereen nog verplicht met zon rare poepzak op pad.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:30

nou ben je sowieso asociaal bezig als je het laat liggen, maar laten liggen bij een seniorencomplex (en dus veel mensen die slecht(er) ter been zijn) is toch wel het ultieme dieptepunt zeg; die ruiters en amazones moeten zich diep schamen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:45

ik vind het wel grappig dat je als hondenbezitter bijna genlynched wordt door de gemeente als je drollen achterlaat, maar van een paard vinden ze het geen probleem lol..

voor iedereen geldt, gewoon de rommel achter je kont opruimen.. dat geldt ook voor hetgeen dat je dieren achter/uit hun kont laten rondslingeren

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:51

Vervelend zoiets.
Tuurlijk je paard kan wat achterlaten onderweg maar ruim het even op.

Mijn zusje en ik zijn een tijd terug terwijl we met de paarden aan het wandelen waren nog achterna gezeten door een man op de fiets.
Mijn pony had in de woonwijk op straat gepoept.
Maarja heb geen schep bij me. Aan de kant schuiven was niet nodig omdat het opzich aan de kant was.
Dus wij waren op de weg naar huis de man compleet in paniek en was al flink gefrustreerd.

Ik heb een aantal keer duidelijk moeten zeggen, ik kan het nu niet opruimen ik ben nu niet thuis ik ben met mijn pony onderweg en wij ruimen het naderhand altijd op.
Ik kan er niks aan doen dat ze mest achterlaat. Het enige wat ik kan doen naderhand even opruimen. Maar alsnog ik ben nu niet in staat het op te ruimen.
Na 5 minuten discuseren werd de man eindelijk kalm en snapte hij dat wij het niet direct weg konden ruimen maar pas als we de ponys thuis hadden gebracht.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:54

Ongeacht dat ik vind dat de ruiters het moeten opruimen..... Vind ik het ook dubieus dat het bejaardencomplex zo dicht bij de manege staat en ook een soort van logische looproute voor ruiters is....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:55

@ elenaMM77 Er is een groot verschil tussen honden- en paardendrollen. Een paardendrol spoelt makkelijk weg of verstuift bij hitte. Vogels pikken er zaden uit, torren lopen met de rest weg. Een paard is een planten eten dus wat er uitkomt is heel anders dan een drol van een vleeseter die niet zo makkelijk en snel verdwijnt.

(Ik schop zelf trouwens drollen in de bebouwde kom aan de kant.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:59

lusitana, mensen komen vaak in het verweer over dat men het vies vindt.. niet vanuit de optiek dat het een sneller weg is dan het ander.. vind zelf ook geen fijn beide aangenaam om aan te treffen op een stoep of fiestpad.. dat dat een paardenvijg zo weg is, heb je natuurlijk geen boodschap aan als je er doorheen gaat haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:02

sneeuwpop schreef:
Ongeacht dat ik vind dat de ruiters het moeten opruimen..... Vind ik het ook dubieus dat het bejaardencomplex zo dicht bij de manege staat en ook een soort van logische looproute voor ruiters is....

Bij ons staat ook zo'n complex in het bos komen best wel eens ruiters langs denk ik zo, wat is daar nu dubieus aan?

Ik snap trouwens niet waarom mensen altijd over mestzakken beginnen. Ik zie onder het zadel werkelijk nooit iemand met een mestzak rijden, dat komt omdat het helemaal geen handig systeem is. Wij hebben mestzakken voor de wagen en dat zijn al ondingen en dan hangt het 10x minder aan en tegen je paard te flappen.
Als het bijna altijd mensen van dezelfde manege zijn die daar (tijdens de lessen?) langsrijden dan is het toch veel logischer dat die aan het eind van de dag gewoon even met een schep langskomen oid?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 22-07-16 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:04

Hier liepen onlangs drie paarden over de stoep.
Een stoep van nog geen 80cm breed!
Daarbij heeft er eentje op de stoep gepoeperd vlak voor de deur van mn buur. >;)
Erg aso om over de stoep te lopen en om de mest niet even weg te schuiven. Snappen zulke figuren dan niet dat ze zo hun eigen ramen aan het ingooien zijn en het voor andeten verpesten? -:(- Als nu ook nog iemand naar buiten was gekomen dan was diegene vol tegen de paarden geland.
Dat gaat toch wat ver zoiets of niet? -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:06

Als de manege, die daar blijkbaar vaak langs komt, of de klanten daarvan, in de zomer elke paar dagen of na een georganiseerde rit even met een borstel voor achter de trekker over het pad heen gaat dan is de mest toch ook weg?
Ja het ligt in de berm maar dat vergaat wel weer. (Tenzij er een strak gemaaid picknick parkje naast ligt uiteraard, dan is dat een minder goed idee)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:27

elenaMM77 schreef:
lusitana, mensen komen vaak in het verweer over dat men het vies vindt.. niet vanuit de optiek dat het een sneller weg is dan het ander.. vind zelf ook geen fijn beide aangenaam om aan te treffen op een stoep of fiestpad.. dat dat een paardenvijg zo weg is, heb je natuurlijk geen boodschap aan als je er doorheen gaat haha

Ja, maar omdat de samenstelling totaal niet te vergelijken is, kun je ook moeilijk met vies aankomen. Hondepoep wordt een soort pasta onder je schoen of band, paardendrollen laten alleen wat floddertjes achter die eraf vallen. De geur is na een paar minuten ook te verwaarlozen.

Ze vinden het ook niet vies om een spin dood te trappen ofzo.

Overigens horen paarden natuurljk niet op voet- en fietspaden en kunnen daar theoretisch dus ook geen vijgen achterlaten.
Als gemeentes het hier en daar dan gedogen op fietspaden, vind ik wel dat ruiters, zeker in de bebouwde kom, hun dankbaarheid kunnen tonen door ze schoon te houden.

Ruiters op voetpaden zouden eens in alle gemeentes een tijdje consequent dag in dag uit zwaar bekeurd moeten worden tot dat een keer over is, want dat vind ik het meest belachelijk van Nederland, ruiters die vinden dat ze daar op moeten kunnen, terwijl dat gewoon verboden is.
Er is geen enkele reden om te vinden dt het mag. Als je je niet veilig voelt op een weg of er geen andere aansluiting is naar waar je wilt, moet je niet te paard het verkeer in, maar de trailer pakken/huren en naar een natuurgebied gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:56

hagelslag schreef:
Mijn zusje en ik zijn een tijd terug terwijl we met de paarden aan het wandelen waren nog achterna gezeten door een man op de fiets.
Mijn pony had in de woonwijk op straat gepoept.
Maarja heb geen schep bij me. Aan de kant schuiven was niet nodig omdat het opzich aan de kant was.

Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van ontzettend asociaal ruitergedrag: hoezo eerst terugwandelen met de pony's en dan pas terugkomen om de poep weg te schuiven? Hoezo kan dat niet meteen? Waarom niet gewoon meteen die hoop drollen met je laarzen de berm inschuiven? Wie ben jij om te bepalen dat het daar nog wel even mag blijven liggen tot jij tijd hebt om het op te ruimen? :n
Als je paard poept op straat dan heb jij een probleem, niet je omgeving. En als dat betekent dat je een keertje extra af moet stijgen of stront aan je laarzen krijgt: pech dan. Dat is het risico wat je neemt als je met je paard de straat opgaat. Maar andere weggebruikers achterlaten met een hoop stront omdat het jou even niet zo goed uitkomt... Hoe asociaal wil je zijn? :n

Als wij gaan wandelen dan doen we hetzelfde: poept er een pony op straat/fietspad/stoep, of het nou in het midden is of aan de rand, we schuiven het meteen in de berm. Sterker nog, als de pony van mijn stalgenoot tijdens een wandeling nog niet gepoept heeft dan we ook niet over de groot parkeerterrein (enorm asfaltveld) maar lopen om omdat we het niet meteen kunnen opruimen als de pony midden op dat terrein zou poepen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:09

@Xyzutu2

Je berichtje komt niet echt vriendelijk over.
Je hebt recht op je mening maar je kunt het misschien anders zeggen.

Misschien heb ik niet duidelijk vermeld dat het al aan de zijkant lag, oftewel in de goot.
Naderhand ga ik of op de fiets of met de auto erlangs en haal het compleet weg.
Ik heb uberhaupt geen probleem om paardenpoep aan de kant te schuiven met mijn schoenen.
Maar om het nu in mijn handen tijdens het wandelen mee naar huis te nemen gaat we echt wat te ver ;-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:12

liedje89 schreef:
sneeuwpop schreef:

Bij ons staat ook zo'n complex in het bos komen best wel eens ruiters langs denk ik zo, wat is daar nu dubieus aan?

Ik snap trouwens niet waarom mensen altijd over mestzakken beginnen. Ik zie onder het zadel werkelijk nooit iemand met een mestzak rijden, dat komt omdat het helemaal geen handig systeem is. Wij hebben mestzakken voor de wagen en dat zijn al ondingen en dan hangt het 10x minder aan en tegen je paard te flappen.
Als het bijna altijd mensen van dezelfde manege zijn die daar (tijdens de lessen?) langsrijden dan is het toch veel logischer dat die aan het eind van de dag gewoon even met een schep langskomen oid?

Ik dacht aan zoiets in wat meer bebouwing...
Zo'n complex in het bos en bij een manege, is het iets waar men naar mijn idee rekening mee kan houden als je daar wilt gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:42

hagelslag schreef:
@Xyzutu2

Je berichtje komt niet echt vriendelijk over.
Je hebt recht op je mening maar je kunt het misschien anders zeggen.

Misschien heb ik niet duidelijk vermeld dat het al aan de zijkant lag, oftewel in de goot.
Naderhand ga ik of op de fiets of met de auto erlangs en haal het compleet weg.
Ik heb uberhaupt geen probleem om paardenpoep aan de kant te schuiven met mijn schoenen.
Maar om het nu in mijn handen tijdens het wandelen mee naar huis te nemen gaat we echt wat te ver ;-)

Ik reageer er misschien vrij fel op omdat ik dit ook vrij asociaal gedrag vind. Door ruiters als jij (mensen die de poep dus niet meteen in de berm schuiven) schuiven wij op onze wandelingen regelmatig de stront van andere ruiters in de berm, want niemand laat een kaartje achter met 'deze stront is van ons, maar nu komt het ons niet zo goed uit om het op te ruimen dus wij maken eerst even ons ritje af en ruimen het straks wel op'. :)*
Misschien is mijn frustatie met dit soort ruiters zo duidelijker?

Bovendien snap ik je redenering nog steeds niet: je hebt er geen probleem mee om poep aan de kant te schuiven met je schoenen, maar als de poep op straat (namelijk in de goot) ligt dan schuif je hem niet meteen in de berm, voordat je eventueel terugkomt om hem helemaal weg te halen? Dat snap ik dus niet. Het resultaat is dat er poep op straat ligt, niemand weet van wie die komt en of die persoon het uberhaupt op komt ruimen of niet, en zo bezorg je mensen overlast. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:57

Oh jeetje ik ben echt zon crimineel, sluit me op zou ik zeggen.
Ik beken ik ben schuldig ik ruim mijn paardenpoep pas naderhand op ohjee...

Volgens mij moet je even praten met de ruiters die bij je in de buurt wonen zodat deze braaf hun poep opruimen.

En niet elke straat heeft per direct een berm ernaast. Misschien heeft een straat een goot omdat ernaast een verhoogd voetpad is waar je met je paard officieel niet mag komen?

Maar dit zijn mijn laatste woorden hierover. Ik ben van mening dat het niet verkeerd is als de mest aan de kant ligt het naderhand op te ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:27

Waarom neem je automatisch aan dat de ruiters uit mijn buurt niet net zoals jij mensen zijn die 'later' wel weer terugkomen om de poep op te ruimen? :)*
Feit is dat er poep ligt zonder dat er een ruiter te bekennen is. Dat zorgt voor boze buren en overlast bij correcte paardenmensen die wel meteen poep opruimen. Mijn stalgenoot neemt bij het soort routes dat jij beschrijft zonder direct bereikbare berm trouwens gewoon een schepje mee op buitenrit. Dus er zijn genoeg alternatieven voor gewoon een tijdje laten liggen tot je weer eens langskomt. Misschien is dat een idee voor jou?

Maar goed, helaas zijn er meer dan genoeg ruiters die dus liever anderen (tijdelijk of niet) met ongewenste paardenstront belasten, dan zichzelf te 'belasten' met de verantwoordelijkheid van een schep meenemen en zelf meteen opruimen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 01:48

@ sneeuwpop & liedje89, het complex ligt niet in het bos, maar aan een straat met ook andere bebouwing. Een heel stuk verder zit een pension stal, geen manage, en de ruiters moeten over die openbare weg om naar het bos te kunnen. Ik vermoed niet dat ze het complex zelf betreden, wat ook een park is, maar dat het puur om de doorgaande weg gaat. De hoofdingang van het complex zit aan die weg.

Waarschijnlijk zullen ze best wel eens de stoep gebruiken. Op de heuvelrug worden veel buitenritten gemaakt dus er komen dagelijks wel veel paarden langs. Als ze daar allemaal mesten en het wordt niet opgeruimd kan ik me voorstellen dat het storend is. Vanuit die pension stal zou men het opruimen moeten verplichten omdat het gewoon wel zo netjes is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 01:53

Mest hoort in de berm, in de gooit en slechts op landwegen op de weg. Even afstappen en het met de voet naar de kant schuiven lijkt me kleine moeite en bovendien een erg goede oefening.

Ik loop met mijn paarden ook een kleine 100meter over de stoep voor we bij huis zijn. Zouden ze mesten, veeg ik het gelijk in de goot en loop daarna ook nog met een gieter water voor de vlek :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 03:23

Wat ik me afvraag: hoeveel mensen gaan er nou echt terug om die mest op te ruimen? Ik denkt eerlijk gezegd veel minder dan dat hier gesuggereerd wordt!
Ligt t echt bij iemand voor de stoep dan vind ik dat je t niet kan maken t zo te laten liggen..in andere gevallen waar t mensen geen last brengt maak ik me er niet zo heel druk om.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:38

pol1 dat vraag ik me ook af ja. Kom vaak genoeg hopen tegen en zelden zijn die dezelfde dag weg; 9 van de 10 keer ligt het er weken, vanwege amper autoverkeer waardoor zo'n hoop niet stuk gereden wordt. Ligt daar maar te liggen midden op het fietspad, want vogeltjes pikken er ook niet in als er niks voor ze uit te halen valt; bv paard krijgt alleen maar ruwvoer(en eventueel een klein beetje basisbrok); hopen van zo'n paard worden echt niet uitgeplozen door vogels, want daar zit niks voor ze in.