HE: De droom van de voltigeurs op Horse-Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

HE: De droom van de voltigeurs op Horse-Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:06

*Bokt.nl / kim_97 - Kim van der Heijden
Afbeelding
Foto door Amomentlt - A Moment Like this Photography

Als Boktfotograaf en reporter voor Horse-Event hebben Kimberly en ik de kans gekregen om het Dutch Vaulting Show Team te bezoeken tijdens hun voorbereidingen op Horse-Event. Het Dutch Vaulting Show Team bestaat niet uit een vaste samenstelling. Voor elke show worden er voltigeurs geselecteerd die passen bij de show die op dat moment uitgevoerd gaat worden. De geselecteerde voltigeurs vormen op dat moment samen het team. Op deze manier wordt door samenwerken naar succes gestreefd.
Het trainingsweekend waar we te gast waren werd georganiseerd door voltigevereniging de Heerevelden. Op dit trainingsweekend waren voltigeurs uit het hele land aanwezig, waaronder een aantal voltigeurs die op Horse-Event het Dutch Vaulting Show Team zullen vertegenwoordigen.

Trainen op echte en mechanische paarden
De locatie van het trainingsweekend was niet te missen. Vanaf de weg was al te zien dat hier flink getraind werd. Bij het binnenlopen in de rijhal viel ons oog direct op een enorm bruin, galopperend paard. Al snel werden wij vriendelijk begroet en doorverwezen naar Koen Akkerman, de hoofdtrainer van de Heerevelden met wie wij een afspraak hadden. Het enorme bruine paard waar eerder ons oog op viel bleek zijn eigen paard, Edmonton te zijn. Gezien we nog even moesten wachten hebben we rustig een kijkje kunnen nemen bij de andere trainingen die op dat moment bezig waren, zoals een training op een simulator die de bewegingen van een paard tot in detail nabootst. Op deze manier kunnen oefeningen perfect worden getraind.

Nadat Kimberly en ik overal een kijkje hadden genomen was het tijd voor actie. Arthur Seidel, die onlangs op het WK 4e is geworden bij het junioren team van de KNHS (Junior Vaulting Team the Netherlands) zou ons een kleine demonstratie laten zien met verschillende voltige-oefeningen op het paard van Koen. Ondertussen deed Kimberly haar best om de mooiste momenten vast te leggen op foto. Ik heb op sommige momenten met open mond staan kijken, het was erg indrukwekkend om te zien hoe soepel Arthur een handstand deed op een galopperend paard, vervolgens de lucht in sprong en weer precies op de rug van het paard terecht kwam. Ook een soepele draai naar achteren of staand op de rug van het paard in galop deed hij zonder enige moeite.

The Dream of Equestrian Vaulting
Na afloop van de demo en de na-verzorging van het paard namen Koen en Arthur tussen hun drukke trainingsschema door de tijd om onze vragen te beantwoorden. Ik opende met de vraag of er een geheel nieuwe show wordt gemaakt voor Horse-Event. ‘’We maken een hele nieuwe show. Dit doen wij samen met een team van choreografen die alle oefeningen mooi in elkaar zetten, met bijpassende muziek en kleding.’’ Over de exacte invulling van de show willen de teamleden nog niet veel kwijt. Wel willen ze kwijt dat de spectaculaire show de naam ‘’The Dream of Equestrian Vaulting’ zal gaan dragen. De exacte inhoud van de show zal tot op het laatste moment een verrassing blijven.

De teamleden die deze show zullen gaan verzorgen worden zorgvuldig gekozen. ‘’Als eerste wordt er gekeken naar wie er voldoet aan de karaktereigenschappen die binnen het thema passen. Ook is het kunnen entertainen van het publiek een erg belangrijk onderdeel van een show.’’, vertelt Koen.

Tijdens de training viel het mij op dat er door de voltigeurs geen cap gedragen wordt. Toen ik hier naar vroeg volgde er direct een duidelijk antwoord van Arthur: ‘’Als je een cap draagt tijdens voltige, gooi je hem na 3 minuten al aan de kant.’’ Een cap blijkt enorm in de weg te zitten bij voltige. ‘’Ik heb ook nog nooit gehoord dat er hoofdletsel is ontstaan tijdens een val bij het voltigeren’’, vult Koen direct aan. Andere blessures, zoals kneuzingen aan polsen, enkels en voeten blijken meer voor te komen omdat hiermee de klappen mee worden opgevangen. Men probeert dit zoveel mogelijk te voorkomen, door tijdens de eerste voltigelessen al te beginnen met het leren vallen.

Het Dutch Vaulting Show team gaat met een mooi doel van start op Horse-Event. Koen vertelt: ‘’Voor de ontwikkeling van het team is het een mooie ervaring om deel te nemen aan verschillende shows. Ook worden de paarden er beter van, door de vele indrukken die zij op zo’n dag meekrijgen.’’ De waardering van het publiek blijkt ook erg belangrijk te zijn voor de teamleden. Gezien er maar enkele voltige shows op Horse-Event te zien zijn bestaat er relatief veel belangstelling voor de show van het Dutch Vaulting Show Team.

Een indrukwekkend geheel

Helaas liep ons kijkje achter de schermen bij het Dutch Vaulting Show Team alweer op z’n eind. Een sport die voor mij nog niet heel bekend was heeft erg veel indruk gemaakt. Het was een erg leerzame middag en zijn we zijn blij dat we dit hebben mogen meemaken.

Ben jij benieuwd hoe de droom van de voltigesport wordt verwerkt in een spectaculaire show, kom dan een kijkje nemen naar het Dutch Vaulting Show Team op Horse-Event 2016!

Chasingmood

Re: HE: De droom van de voltigeurs op Horse-Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:20

Heel gaaf kim!! Klinkt heel exciting allemaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:25

Leuk geschreven! Ben nu wel benieuwd naar meer foto's :D

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:34

Het was een onwijs mooie ervaring om mee mogen te maken!!

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:29

Leuk verslag om te lezen en mooie foto!

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:28

Goed geschreven artikel, meer foto's :Y) *\o/*

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:01

Leuk geschreven! Volgensmij heb ik jullie nog zien lopen daar :)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:16

liliekska schreef:
Leuk geschreven! Volgensmij heb ik jullie nog zien lopen daar :)

Dat zou heel goed kunnen! Wij waren er rond 2 uur