Samenwerking KNHS en ANWB voor verkeersveiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Samenwerking KNHS en ANWB voor verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 20:57

knhs.nl

Afbeelding
Een auto passeert ruiters op buitenrit. Foto: _l_amanda_l_.

De KNHS en de ANWB hebben hun handen ineen geslagen. De ANWB gaat de KNHS ondersteunen in hun streven naar meer veiligheid in het verkeer voor ruiters, menners en andere verkeersdeelnemers. Dit najaar wordt een landelijke campagne gelanceerd om aandacht te vragen voor paarden op de openbare weg.

Directeur Sport bij de KNHS, Anton Binnenmars, is enthousiast over de nieuwe samenwerking. “In Nederland zijn er zo’n 460.000 mensen actief in de paardensport. Buitenrijden is voor veel van hen een belangrijk motief om de paardensport te beoefenen. Maar om naar een buitenrijgebied te komen, moeten de meeste ruiters en menners eerst via de openbare weg. Die interactie met andere verkeersdeelnemers wordt vaak als stressvol en onveilig ervaren. De ANWB heeft een enorm bereik onder automobilisten en andere verkeersdeelnemers, en samen willen de organisaties werken aan nog meer veiligheid in het verkeer voor ruiters, menners en andere verkeersdeelnemers.”

Uit een recent onderzoek, uitgevoerd door de KNHS en ANWB, blijkt dat rond 50% van de paardensporters het rijden op de openbare weg als een blokkade zien om buiten te gaan rijden. In de afgelopen twee jaar heeft 80% van hen een onveilige verkeerssituatie meegemaakt en 90% geeft toe dat onveilige verkeerssituaties hun plezier tijdens het buitenrijden belemmert.

Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB, vult aan: “Wij vermoeden dat andere verkeersdeelnemers zich vaak niet bewust zijn hoe paarden kunnen reageren en niet goed weten hoe te handelen wanneer ruiters op de weg naderen. We willen de KNHS graag helpen om verkeersdeelnemers beter te informeren, en tips te geven hoe ze zich het beste kunnen gedragen als ze een paard tegenkomen. Recente ongevallencijfers zijn niet beschikbaar. Maar als meer ruiters straks met een gerust gevoel de weg op gaan dan komt dat natuurlijk het plezier in deze sport ten goede.”.

In de campagne staan drie regels centraal:
1. Passeer rustig en extra ruim, stop indien nodig, want paarden kunnen schrikken en springen zomaar opzij.
2. Als je een paard voorbij bent, rij rustig weg, want paarden zijn vluchtdieren en schrikken van onverwachte geluiden of bewegingen.
3. Doorbreek nooit een groep paarden, want paarden zijn kuddedieren en zullen proberen andere paarden te volgen.

_Annemiek

Re: Samenwerking KNHS en ANWB voor verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:03

*\o/* *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:17

Ik heb de enquête ingevuld en een behoorlijk gevaarlijke verkeerssituatie aangekaart in onze regio, dit heb ik al meerdere malen naar de knhs regio consulent gemaild maar daar krijg ik 0.0 reactie van, zeer irritant, die regioconsulenten zijn daar toch voor

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:26

Een mooi initiatief! Ik hoop dat het werkt. Hier in de buurt heb ik er weinig last van, ik kan gewoon over het fietspad. Wel denk ik dat t ook belangrijk is om het rijden met een trailer mee te nemen in deze campagne. Heel veel mensen ergeren zich dood aan het feit dat we zo langzaam optrekken, remmen en door een bocht gaan. Meer begrip zou meer veiligheid opleveren, denk ik...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:34

Trailers meenemen in de campagne lijkt mij ook een heel goed idee.
Vlak voor een verkeerslicht nog even een combinatie inhalen en dan boem op de rem omdat het licht op rood staat bv, zodat je zelf ook harder moet remmen dan fijn is. Met een vrachtwagen zo ongeveer ín de trailer rijden, ook zo lekker voor je paard.

Ik denk dat er vooral ook op gewezen moet worden hoe gevaarlijk treiteren met een auto is. Er wordt nl ook nogal eens bewust gas gegeven en getoeterd. En dat is veel lastiger uit te roeien dan goedwillende mensen uitleggen dat ze ruimte moeten houden. Die zijn van nature al "bang voor hun lak".
Maar de lefgozertjes die een paard wel eens leuk op hol willen zien slaan hebben geen benul van de gevolgen. Die erop wijzen dat hun 7e hands opgepimpte auto door dit soort ongein meteen naar de sloop kan is misschien nog wel veel noodzakelijker. En dat boeit ze een stuk meer dan een dood paard of een kapotte ruiter, want hun eigen auto naar de sloop voelen ze in hun portemonnee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:43

Dieselpaard schreef:
Een mooi initiatief! Ik hoop dat het werkt. Hier in de buurt heb ik er weinig last van, ik kan gewoon over het fietspad. Wel denk ik dat t ook belangrijk is om het rijden met een trailer mee te nemen in deze campagne. Heel veel mensen ergeren zich dood aan het feit dat we zo langzaam optrekken, remmen en door een bocht gaan. Meer begrip zou meer veiligheid opleveren, denk ik...

Over het fietspad rijden mag officieel niet. Zou het zelf overigens ook doen hoor, als je de keus hebt tussen een fietspad of een drukke weg. Ook het rijden met de trailer meenemen lijkt mij een hele goede zet. En dan tweeledig, voor overige weggebruikers, want dat op het laatste moment inhalen is zoooo irritant en gewoon ook heel gevaarlijk. Maar ook sommige paardeneigenaren kunnen wel wat tips en advies gebruiken over veilig rijden met de trailer. Zie daar ook vaak zat dingen fout gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:49

Mooi initiatief. Ik hoop ook dat het werkt. Maar sommige mensen krijg je nooit opgevoed, vrees ik.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:28

Mag ik zeggen, eindelijk! Hoevaak ik van niet paarden mensen te horen krijg dat ze niet weten hoe ze om moeten gaan met paarden en trailers in het verkeer en juist het verkeerde doen.
Bij de theorie lessen en examen wordt daar imo ook te weinig aandacht aan besteed dus ik ben erg blij met deze samenwerking. Hopelijk ontstaan hierdoor veel minder ongelukken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:09

Ibbel schreef:
Trailers meenemen in de campagne lijkt mij ook een heel goed idee.
Vlak voor een verkeerslicht nog even een combinatie inhalen en dan boem op de rem omdat het licht op rood staat bv, zodat je zelf ook harder moet remmen dan fijn is. Met een vrachtwagen zo ongeveer ín de trailer rijden, ook zo lekker voor je paard.

Ik denk dat er vooral ook op gewezen moet worden hoe gevaarlijk treiteren met een auto is. Er wordt nl ook nogal eens bewust gas gegeven en getoeterd. En dat is veel lastiger uit te roeien dan goedwillende mensen uitleggen dat ze ruimte moeten houden. Die zijn van nature al "bang voor hun lak".
Maar de lefgozertjes die een paard wel eens leuk op hol willen zien slaan hebben geen benul van de gevolgen. Die erop wijzen dat hun 7e hands opgepimpte auto door dit soort ongein meteen naar de sloop kan is misschien nog wel veel noodzakelijker. En dat boeit ze een stuk meer dan een dood paard of een kapotte ruiter, want hun eigen auto naar de sloop voelen ze in hun portemonnee.

Inderdaad, maak dat erg vaak mee (nog even snel inhalen voor een verkeerslicht en dan harder moeten remmen omdat de ruimte die ik daarvoor gerekend had ineens een stuk korter is). Sowieso gaan mensen rare dingen doen als ze een 'langzaam gevaarte' op de weg zien. Mensen die met me meerijden en dat nog nooit meegemaakt hebben zijn erg verbaasd over wat je meemaakt tijdens zo'n ritje. En ik heb ook weleens de neiging om een sticker op m'n trailer te plakken: Pas op! Paard kan klep eruit trappen!
Want mensen zijn inderdaad vaak bang voor hun lak.