Onderzoek naar oorzaak vergiftiging Konikpaarden Landtong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek naar oorzaak vergiftiging Konikpaarden Landtong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 14:22

bokt.nl / ad.nl

Afbeelding
Koniks. Foto: SSDesign.

Beheerder Free Nature verwacht snel duidelijkheid of meer konikpaarden op de Rozenburgse Landtong giftige planten hebben gegeten. De hele kudde is getest nadat kort na elkaar een hengst en merrie hieraan overleden. Free Nature wacht met spanning de uitslag af.

Om de paarden niet meer met giftige planten in aanraking te laten komen, zijn ze donderdag in allerijl verplaatst van de Landtong naar een natuurgebied langs de Merwede. Free Nature wil nog niet de plaats prijsgeven, omdat de Koniks door alle toestanden erg onrustig zijn, zegt woordvoerster Tanja de Bode. "De dood van twee paarden uit de kudde raakt ze, maar ook de verhuizing gaat ze niet in de koude kleren zitten.'' Ook wil de beheerder voorkomen dat er massaal mensen naar de koniks gaan kijken, nu ze niet bepaald op hun best zijn.

De dood van de twee paarden komt door het eten van een giftige plant. Welke dat is, kon de Universiteit Utrecht niet vaststellen. Jacobskruiskruid wordt veelvuldig genoemd, maar dat is niet op de Landtong aangetroffen. Er groeien wel enkele andere voor paarden giftige plantensoorten.

De bodem van het natuurgebied waar de kudde nu graast, is van een heel andere samenstelling, verzekert De Bode. Daar groeien de voor paarden gevaarlijke planten niet. De koniks begraasden de Landtong tien jaar. Ze zouden later dit jaar naar een natuurgebied in Noord-Spanje verhuizen, maar dat is onzeker geworden, omdat Free Nature eerst de testresultaten wil afwachten. Die zijn bepalend wat er met de kudde gebeurt.

Anoniem

Re: Onderzoek naar oorzaak vergiftiging Konikpaarden Landtong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:22

Ik blijf het fascinerend vinden om te zien hoe volledig willekeurig 'natuurbeheerders' switchen van 'het is de natuur' naar 'we moeten wel ingrijpen' en weer terug.

Het is de natuur, en daarom gaan wij merries niet 1x per jaar met een injectie steriliseren, veel te traumatiserend.
We moeten wel ingrijpen, want dit natuurgebied wordt maar niet nat genoeg voor bijzonder vogeltje X.
Het is de natuur, en daarom sterven overtollige paarden in de winter de hongerdood.
We moeten wel ingrijpen en een paar paarden wegnemen uit de kudde want anders wordt dit gebied overbelast en toevallig wil een natuurgebied in Spanje een aantal kopen en zo'n wegtransport is voor wilde paarden verder ook niet belastend of zo.
Het is de natuur, en in de natuur gaan paarden soms dood doordat ze verkeerde dingen eten.
O nee, deze keer was het 'we moeten wel ingrijpen, want...'
Right. _/-\o_

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:41

Geheel eens met voorgaande poster... als het niet zo triest was (al dat zogenaamde Free Nature in Nederland geklungel met levende wezens) zou ik me er een slag in de rondte om lachen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:41

Volgens mij halen jullie nog toch echt 2 verschillende natuurgebieden door elkaar. Free nature staat er volgens mij niet om bekend dat ze beesten aan hun lot over laten. Die beheren hun kudde en zorgen dat deze goed blijft. Hongerdood doen ze niet aan. Dat zijn Oostvaardersplassen praktijken.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:03

Free nature is wel de instantie die 2 paardjes af wilde maken omdat ze een paar witte haren hadden. Dat is m.i. ook ingrijpen in de natuur.
Vraag me werkelijk af wat voor nut deze instanties hebben (zal nu half bokt wel over mij heen krijgen). Volgens mij waren er van oorsprong geen wilde paarden in dit gebied!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:09

'natuur' in postzegel nederland.Hoe verzin je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:20

miccamaaike schreef:
Volgens mij halen jullie nog toch echt 2 verschillende natuurgebieden door elkaar. Free nature staat er volgens mij niet om bekend dat ze beesten aan hun lot over laten. Die beheren hun kudde en zorgen dat deze goed blijft. Hongerdood doen ze niet aan. Dat zijn Oostvaardersplassen praktijken.

Ik had het inderdaad over 'natuurbeheer' in het algemeen.
Free Nature staat erom bekend dat ze de natuur de natuur willen laten, maar paarden die van de natuur een afwijkende kleur hebben gekregen moeten weggenomen worden want dat is een foutje van de natuur. Ook doet Free Nature niet aan geboortebeperking omdat dat teveel stress zou geven maar vinden ze het geen probleem om paarden te verkopen aan natuurgebieden in Frankrijk en Spanje, want dat geeft geen stress.
Maar als ik het verkeerd onthouden heb dan hoor ik het graag. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:40

Want geboortebeperking is wel natuurlijk? Voor merries is het juist een manier om hoefbevangenheid te voorkomen.
Wat een gezeik over natuurbeheer, niet alles kan blijven want dan wordt het gebied te klein, de dieren worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, daar horen veulens en verplaatsingen bij. Maar alle natuurgebieden maaien en de dieren lekker in een stalletje van 3 bij 3 laten staan is natuurlijk véél beter, want als je aanpassingen moet doen is het natuurlijk nep en dat kan echt niet.
Dat de dieren een heerlijk leven hebben en echt paard kunnen zijn maakt geen reet uit want als je er dieren bij weg haalt ben je ontzettend fout, als je alles zijn gang laat gaan ook dus lekker alles ophokken en vooral geen dieren meer voor de begrazing inzetten want dat is sielugh.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:43

Ik denk dat free nature zich vooral inzet om een kudde in het gebied te houden die bij het gebied past. Daarvoor moet er nou eenmaal ingegrepen worden. Om je ras zo zuiver mogelijk te houden is het lijkt mij wel logisch om sterke afwijkingen er dan uit te halen als het anders om het even is.

Als er niks gedaan wordt zoals in de Oostvaardersplassen is heel bokt boos (terecht overigens vind ik). Hier wordt een kudde beheerd en dan is het ook weer niet goed.

Maar misschien reageert de beheerder hier zelf nog wel. Ik heb het idee dat zij echt wel goed in de gaten heeft wat goed is voor de kudde en t feit dat er zo snel is ingegrepen nu zegt ook wel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:59

Ik heb geen enkel probleem met goed kuddebeheer. Als dat inhoudt dat je paarden met een stomme kleur weghaalt en andere verkoopt aan andere kuddehouders dan vind ik dat prima. Het is alleen al het gedraai en alle leugens eromheen om al dit menselijk ingrijpen te kunnen verkopen aan het grote publiek en toch de air van 'wij laten de natuur de natuur' op te kunnen blijven houden...
Dat vind ik nogal sneu. Wees dan gewoon eerlijk over wat je bent en wat je doet.

@dees_daan: Nederland is een van de weinige landen die geboortebeperking bij merries direct linkt aan acute hoefbevangenheid van de hele kudde. :')
In de rest van de wereld wordt het al decennia gebruikt bij kuddes wilde paarden, giraffes en noem maar op, stomweg omdat het zo veilig is. Lees veilig dan ook vooral als in dat er in deze kuddes met geboortebeperking per jaar extreem veel minder paarden aan hoefbevangenheid doodgaan, dan er bij de niet gereguleerde kuddes elke winter aan de hongersdood door overbevolking bezwijken. :)*

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:18

Een bikker hier is de beheerder ervan. En dit is idd een hele andere organisatie en natuur gebied.
Hun laten niks over aan hun lot. Ook de natuur heeft wel is een handje hulp nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:20

Van overbevolking is hier geen sprake, juist omdat ze er voor zorgen dat er niet te veel dieren komen. Dus dat laatste doet hier helemaal niet terzake.
Daarnaast hebben ze niet gelogen over die paarden maar is de hele ophef juist ontstaan doordat ze eerlijk waren, want dieren die in de bio-industrie gehouden worden en dus niet lekker buiten op de ruimte en in het zicht lopen mogen wel geslacht worden (graag zelfs want mensen willen vlees eten) maar dieren die lekker de ruimte hebben en echt paard kunnen zijn mogen dat niet want dan is het ineens wel zielig. Je kan toch veel beter het vlees van een dier dat een mindere kwaliteit van leven gehad heeft aanbieden dan het vlees van een dier dat wel een lekker leven gehad heeft?

Begrazing heeft niks te maken met alles maar laten gaan maar dieren uitzetten in geschikte gebieden zodat het zo begraast wordt dat het voor de overige (inheemse) dieren ook een geschikt gebied blijft. Ipv alles maar kaal te maaien zodat vogels en andere dieren het gebied niet meer gebruiken en alles verstoord word.
Dat ze ze niet aan hun lot overlaten zegt juist dat er geen dieren lijden doordat ze daar lopen, maar goed er is overal wel wat om over te zeiken natuurlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:08

Ik ben dan weer de enige bokker naar t schijnt die zich afvraagt waarom bokt denkt dat er geen beheer is in de oostvaardersplassen en dat dieren niet worden afgemaakt als ze een te lage bodyscore krijgen. Alleen de herten laten ze liggen waardoor men meteen denkt dat al die dieren maar zitten te creperen daar. Nee ze staan momenteel beter in het gras dan mijn eigen ponies haha.

Mooi dat ze willen uitzoeken welk plantje maar ja net als de eerste poster ook al zegt, soms vergissen ze zich in wat ze kunnen eten. .