Konikpaarden Landtong verplaatst na vergiftiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Konikpaarden Landtong verplaatst na vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 15:26

bokt.nl / ad.nl

Afbeelding
Koniks. Foto: SSDesign.

Twee konikpaarden uit de kudde die de Landtong in Rozenburg begraast, zijn overleden na het eten van giftige planten. Een derde is ernstig ziek geworden. Daarom is besloten de kudde donderdag te verplaatsen naar een ander, niet nader bekendgemaakt natuurgebied. Hier blijft de kudde volgens de beheerder van de kudde, Free Nature, voorlopig in quarantaine en worden de paarden onderzocht.

Aanvankelijk was er onduidelijkheid over de oorzaak van de dood van een jonge hengst en een ernstig ziek geworden jonge merrie die de dierenarts moest laten inslapen. Sectie door de Universiteit Utrecht maakte duidelijk dat er sprake was van vergiftiging. Later bleek dat het om gif uit planten ging.

Of de kudde terugkeert op de Landtong, is nog niet te zeggen. Van alle dieren is inmiddels bloed afgenomen voor onderzoek. Free Nature wacht de uitkomsten van de onderzoeken af voordat wordt bepaald wat er met de kudde gaat gebeuren in de toekomst.

Aanvankelijk was de bedoeling dat de kudde later dit jaar zou worden verplaatst naar een natuurgebied in Noord-Spanje, nadat Free Nature zocht naar een oplossing voor twee jonge paarden die vanwege hun afwijkende kleur dreigden te worden geslacht. Met hulp van een deskundige werd een betere oplossing gevonden: alle koniks konden verhuizen naar het Spaanse Atapuerca.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:50

Ik ben wel benieuwd van welke plant ze dan gegeten hebben. Normaal eten paarden toch geen giftige planten, of zouden ze afgelopen winter zo veel jacobskruiskruid hebben gegeten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:29

8nnemiek schreef:
Ik ben wel benieuwd van welke plant ze dan gegeten hebben. Normaal eten paarden toch geen giftige planten, of zouden ze afgelopen winter zo veel jacobskruiskruid hebben gegeten?

Als er te weinig te eten is dan pakken ze ook giftige planten, helaas.

8nnemiek

Re: Konikpaarden Landtong verplaatst na vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:42

Maar op het moment moet er toch nog genoeg gras staan?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:46

Wat jammer! Ik ga vaak naar de landtong met mijn vriend om bij de kudde te kijken en een stukje te lopen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:55

8nnemiek schreef:

Als het een PA-vergiftiging (zoals van JKK) was, heeft het langzaam opgebouwd. Bij dit soort vergiftigingen gaan ze niet dood aan het eerste of tweede blaadje, maar aan het laatste. Hierbij wordt namelijk de leverfunctie stukje bij beetje steeds meer aangetast, totdat deze nog onvoldoende functioneert om het bloed afdoende te zuiveren.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:56

bigone schreef:
8nnemiek schreef:

Als er te weinig te eten is dan pakken ze ook giftige planten, helaas.

Ze horen niet te weinig te eten te hebben nu, het aantal dieren dat in een gebied kan leven wordt door Free Nature berekend aan de hand van de hoeveelheid planten die aan het eind van de winter in het gebied staan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:27

Eirikur schreef:
8nnemiek schreef:

Als het een PA-vergiftiging (zoals van JKK) was, heeft het langzaam opgebouwd. Bij dit soort vergiftigingen gaan ze niet dood aan het eerste of tweede blaadje, maar aan het laatste. Hierbij wordt namelijk de leverfunctie stukje bij beetje steeds meer aangetast, totdat deze nog onvoldoende functioneert om het bloed afdoende te zuiveren.

Klopt, vandaar dat ik me afvroeg of het door JKK afgelopen winter is gekomen.. Ik vind dat altijd zo eng, die kuddes paarden 's winters op die kale stukken natuurgebied met niks anders dan gele bloemen zo ver je kan kijken :=

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:16

8nnemiek schreef:
Klopt, vandaar dat ik me afvroeg of het door JKK afgelopen winter is gekomen.. Ik vind dat altijd zo eng, die kuddes paarden 's winters op die kale stukken natuurgebied met niks anders dan gele bloemen zo ver je kan kijken :=

Dat zou een treurig beeld zijn, alleen komt dat niet voor. JKK bloeit namelijk niet in de winter, dat bloeit nu. En nu is er genoeg ander voedsel te vinden, ook in het leefgebied van deze paarden. Als de bloei is afgelopen (september/oktober) trekt de plant zich terug in de wortels, de rest sterft af. Dat gaat vrij snel. Tijdens dat afsterven zouden de dieren iets binnen kunnen krijgen, maar ook in die tijd staat er nog meer dan voldoende voedsel in het gebied. Er is dan iig geen noodzaak om het te eten. In de schaarse periode (februari-maart) is JKK dus niet enorm voorradig in het leefgebied, hooguit als rozet in het vroege voorjaar.

Ik beheer de kudde paarden (en runderen) op de landtong en ben dan ook erg benieuwd wat er uit de bloedonderzoeken komt. Wij (FREE Nature) hebben al vele jaren paarden in natuurgebieden waarin ook giftige planten groeien en hebben dit nog nooit meegemaakt. De dieren weten zelf heel goed wat ze wel of niet kunnen eten. Bovendien leven er maar net zoveel dieren in onze gebieden dan er voedsel is in de winterperiode. Reden genoeg dus om grondig onderzoek te doen!

Op de landtong hebben we overigens geen aangegeten JKK planten gevonden. Maar zoals gezegd, het eerste blaadje veroorzaakt niet meteen problemen. Al moet toch ook dat laatste blaadje ergens gegeten zijn. En wat ook apart is, is dat de jonge dieren in de problemen kwamen. Je zou verwachten dat juist de oude dieren ziek worden. Vooralsnog meer vragen dan antwoorden. Daarom hebben we uitgebreid onderzoek laten doen en in de tussentijd de paarden op een veilige plek gezet. Hopelijk komen we er zo achter wat de problemen heeft veroorzaakt. Want JKK is een optie, maar er zijn meer planten die een PA vergiftiging (dat kwam idd uit de sectie) kunnen veroorzaken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:26

Interessant onderzoek Tanja. Als de uitslagen binnen zijn, zou je die willen delen? Denk dat menig paardenmens er benieuwd naar is namelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:32

Kan inderdaad goed zijn dat het rond oktober is geweest, dat de vlaktes hier kaal waren, op het JKK na.
Maar ik heb altijd begrepen dat, zodra het JKK afsterft, dit niet meer giftig smaakt, en als paarden deze droge planten eten ze er alsnog ziek van worden.. Maar dat verklaart inderdaad niet waarom het jonge dieren zijn..

Valt atypische myopathie ook onder gif? Omdat het zo vochtig/herfstachtig is geweest.. Of komt dat echt niet voor in de zomer?

Wordt de maag/darm niet gecontroleert op inhoud?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:38

Suzan_bobar schreef:
Interessant onderzoek Tanja. Als de uitslagen binnen zijn, zou je die willen delen? Denk dat menig paardenmens er benieuwd naar is namelijk.

Zal ik doen! :j

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:45

8nnemiek schreef:
Kan inderdaad goed zijn dat het rond oktober is geweest, dat de vlaktes hier kaal waren, op het JKK na.
Maar ik heb altijd begrepen dat, zodra het JKK afsterft, dit niet meer giftig smaakt, en als paarden deze droge planten eten ze er alsnog ziek van worden.. Maar dat verklaart inderdaad niet waarom het jonge dieren zijn..

Valt atypische myopathie ook onder gif? Omdat het zo vochtig/herfstachtig is geweest.. Of komt dat echt niet voor in de zomer?

Wordt de maag/darm niet gecontroleert op inhoud?

Klopt, maar dat afsterven gaat razendsnel. Ik heb daar al meerdere jaren op gelet in het najaar. Brandnetel, distel en zuring blijven dan nog maanden als dorre stengels staan, maar JKK is in een paar weken helemaal verdwenen. Net als herfstblad zeg maar. Ineens is het weg. In die korte periode kunnen ze het eten, maar waarom zouden ze. In oktober groeit het gras nog.

Atypische myopathie is volgens mij een ander gif. Bovendien staan er geen esdoorns op de Landtong. Maar ik zal het voor de zekerheid nog eens nakijken.

Maag en darminhoud is nagekeken, maar hier was jammer genoeg weinig meer van te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:20

Ik ben ook wel benieuwd naar wat er uit de onderzoeken gaat komen.

Klein vraagje aan Tanja, als het mag :o Hier in de weilanden staat ook JKK. In mijn stukken trek ik het elk jaar uit zodat ze er niks van binnenkrijgen. Bij de buurman echter, wordt er niks aan gedaan. De man heeft 2 ezeltjes en een poown lopen en elk najaar, als de stengels dor worden en de plant dus afsterft, beginnen ze die stengels naar binnen te werken zodat er op een paar dagen tijd geen enkel stengeltje meer te zien is. En dit gaat al dik 15 jaar zo, beesten zien er nog altijd fris en fruitig uit. Zou het kunnen dat het gif verdwijnt uit die stengels zodra die dor worden ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:46

Tanja_dB, hoop dat jullie duidelijkheid krijgen over de oorzaak, zonde dat er dieren ziek zijn geworden en inderdaad vreemd dat ze iets giftigs hebben gegeten, ben ook benieuwd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:52

Heftig dat er twee paarden door langzame vergiftiging zijn overleden. Op zich vind ik het niet gek dat het jonge paarden zijn die er aan gestorven/door ingeslapen zijn. Oudere paarden hebben vaak al gemerkt dat bepaalde planten niet goed voor ze zijn, terwijl jongere dieren dat niet hebben. Ik ben wel heel benieuwd welke plant hiervoor verantwoordelijk is, zeker omdat het kennelijk niet iets is dat met één keer eten het overlijden veroorzaakt. Hopelijk is er bij de andere paarden geen afwijking te vinden en zijn die wel gewoon gezond!
Ik ben wel heel benieuwd ook wat de verschijnselen waren van het paardje dat ingeslapen is.
Laatst bijgewerkt door Jet op 15-07-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:01

Citaat:
En wat ook apart is, is dat de jonge dieren in de problemen kwamen. Je zou verwachten dat juist de oude dieren ziek worden. Vooralsnog meer vragen dan antwoorden. Daarom hebben we uitgebreid onderzoek laten doen en in de tussentijd de paarden op een veilige plek gezet. Hopelijk komen we er zo achter wat de problemen heeft veroorzaakt. Want JKK is een optie, maar er zijn meer planten die een PA vergiftiging (dat kwam idd uit de sectie) kunnen veroorzaken.

Vind je?
juist toch de oudere dieren die het de jongere leren,dus is het juist meer logisch dat jongere dieren sterven als ze van een plant eten die giftig is.
Wat bij mij juist op komt is dat het wellicht een plant is die er eerder niet voorkwam en misschien zodoende nog niet herkend is door de paarden en zo gegeten is.
Neem dan haast wel aan dat de overige paarden daar nu wel van op de hoogte zijn.

En ergens zou het kunnen dat de jongere dieren misschien wat onder de leden hadden?
Al had dat misschien bij de sectie naar voren moeten komen
Sommige giftige planten zijn in lagere dosering juist heilzaam, en genezen kwalen,misschien dat des jonge dieren teveel juist van een bepaalde plant hebben kunnen eten wat ze fataal is geworden.

Ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek :j

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:23

ellepel schreef:
Citaat:
En wat ook apart is, is dat de jonge dieren in de problemen kwamen. Je zou verwachten dat juist de oude dieren ziek worden. Vooralsnog meer vragen dan antwoorden. Daarom hebben we uitgebreid onderzoek laten doen en in de tussentijd de paarden op een veilige plek gezet. Hopelijk komen we er zo achter wat de problemen heeft veroorzaakt. Want JKK is een optie, maar er zijn meer planten die een PA vergiftiging (dat kwam idd uit de sectie) kunnen veroorzaken.

Vind je?
juist toch de oudere dieren die het de jongere leren,dus is het juist meer logisch dat jongere dieren sterven als ze van een plant eten die giftig is.
Wat bij mij juist op komt is dat het wellicht een plant is die er eerder niet voorkwam en misschien zodoende nog niet herkend is door de paarden en zo gegeten is.
Neem dan haast wel aan dat de overige paarden daar nu wel van op de hoogte zijn.

En ergens zou het kunnen dat de jongere dieren misschien wat onder de leden hadden?
Al had dat misschien bij de sectie naar voren moeten komen
Sommige giftige planten zijn in lagere dosering juist heilzaam, en genezen kwalen,misschien dat des jonge dieren teveel juist van een bepaalde plant hebben kunnen eten wat ze fataal is geworden.

Ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek :j

Dat zou inderdaad logisch zijn als je maar weinig van het gif binnen hoeft te krijgen. Bij JKK is dat niet zo, daar praat je over een flinke hoeveelheid. Stel dat ze het in hun leven steeds een beetje binnen krijgen, dan is het dus gek als de jonge dieren eerder in de problemen komen dan de oude dieren. Is het een nieuw plantje wat bij een lage dosering fataal is,dan is het idd verklaarbaar. Dat hebben we alleen nog niet gevonden.

Bij de sectie is niets anders opvallends aangetroffen. Maar het kan natuurlijk wel dat de derde, zieke merrie iets anders mankeert. Dan komt dat wel uit de onderzoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:45

Berenklauw?
Hadden ze geen verbrandingen rond de mond?

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:28

Interessant. Ik gebruik geen onkruidverdelger en doe alleen vaste mest op het land. Ik krijg nu veel kruiden in mijn land. Om een beetje te leren wat het allemaal is ga ik in september de opleiding kruidengeneeskunde starten met veel veldwerk in mijn eigen land. Ik ben zeer benieuwd wat er uit het onderzoek komt.