Foto door xmichxrocky
Wát een dag!
Net een uurtje thuis en nog helemaal vol indrukken. De kick-off dag heeft mijn verwachtingen overtroffen en ik ben bang dat jullie na het lezen van het verslag denken "potverdikkie- had ik daar maar bij geweest vandaag". Ik had deze dag in ieder geval voor geen goud willen missen! Het was vroeg vanmorgen. Vast door de spanning maar ruim voor vertrek stond ik al op de uitkijk. Samen met Evita-3 om 07.30 de weg op en zoals wij vrouwen gewoon goed kunnen (ahum) in 1x goed gereden richting Rieky Young in Vorstenbosch!
We zijn er!
Op de parkeerplaats kwamen we bokker Moondust tegen en het ijs was al snel gebroken toen we met zijn drieën verdwaalde in de grote gang van Rieky's stal. Wat gaaf dat we hier waren! Onder de indruk van de prachtige foto's aan de wand en een kantoor dat er uitzag als een soort saloon belden we Olympia. Gelukkig waren we op de juiste plek en werden we hartelijk welkom geheten en voorgesteld aan alle andere en natuurlijk the-one-and-only: Rieky Young! Wat een warm ontvangst met koffie, thee en... gebak.
Gastvrijheid staat hier in Brabant hoog in het vaandel, dat was meteen duidelijk. Iedereen druppelde langzaam binnen en er werd een beetje onwennig maar enthousiast kennisgemaakt. Zet een stel paardenliefhebbers bij elkaar en je hebt al snel interessante gesprekken.
Na een korte introductie en welkom begonnen we met de staltour. Kijk en dát hoef je bij Boktmensen maar 1 keer aan te kondigen want iedereen sprong enthousiast van zijn stoel. De westernwinkel van haar broer, de poetsplekken, het buitenterrein en de vele stallen.
Mooi om te zien hoe Rieky vol herinneringen vertelt over het ontstaan van de stal. Er is veel vernieuwd maar de bak komt nog uit de oude tijd wat je kunt zien aan de spanten. "Zo worden ze niet meer gemaakt" zegt Rieky met een glimlach. Op naar de paarden, bijna allemaal van Rieky zelf.
Sommige in opleiding, andere voor de verkoop en ook eigen dekhengsten. Bij een aantal boxen blijven we even staan. We zijn geen van allen echte kenners maar zwaar onder de indruk van deze krachtpatsers zijn we allemaal. Rieky vertelt vol passie over haar paarden, hun karakters en bijzonderheden. Wat ze kosten? Vanaf 5 tot 20.000 euro afhankelijk van wat ze kunnen... Mmmm nog even doorsparen dus!
Workshop en clinic, dubbel leerzaam.
Aan het einde van de rondleiding tijd om onszelf voorstellen en een introductie van de organisatoren. Interessant hoeveel er komt kijken bij Horse Event en wat een professioneel team staat er achter dit succesvolle paardenevenement. Fotografen en reporters worden opgesplitst en de teams worden bekend gemaakt. Zeer leuke workshop gehad van Olympia en na de lunch (ook weer top verzorgd!) konden we eindelijk richting de bak! Een clinic van Rieky, spannend.
Vol verwachting liepen we achter haar aan de bak in en het gaat allemaal zeer rustig en met beleid. Beetje loswerken en ondertussen ons "even uitleggen" wat western precies is. Knap hoor, het kost Rieky geen enkele moeite en dat alles... met 1 hand!
De fotografen klikken wat af en we hangen ademloos aan Rieky's lippen. Reining is de Amerikaanse vorm van dressuur en bestaat uit verschillende figuren. Cirkels (geen voltes!), stops, achterwaarts en halthouden, Rieky demonstreert het met zeer veel gemak. De 6 jarige Quarter Spring volgt alle aanwijzingen moeiteloos en ik probeer te zoeken naar de voor mij onzichtbare hulpen en hoe het kan dat dit paard met en losse teugel, maar wel verzameld zo gehoorzaam is.
Ondertussen klettert de regen op het dak maar gaat Rieky onverstoord verder met haar demo. Alles draait om ontspanning en controle. Ondanks dat reining veel snelheid, wendbaarheid en spectaculaire slidingstops laat zien, draait alles om controle en ontspanning. Het paard staat direct stil na een sliding stop wanneer Rieky haar benen naar voren steekt en haar hand terug legt in de manenkam. Het stof waait door de bak en er blijft een indrukwekkend spoor achter in het zand. Jaloers op het vierkant halthouden en de rust die deze samenwerking tussen mens en paard uitstraalt. Hier wil ik nog wel even blijven!
Er is ruimte voor alle vragen en Rieky beantwoordt ze te paard. De spins hebben indruk gemaakt bij ons allemaal, maar wordt je daar niet heel erg draaierig van? "In het begin wel, net als bij longeren" verteld Rieky. "Rekening houdend met het paard wordt deze oefening langzaam opgebouwd en aangeleerd, maar ik word er niet meer duizelig van". Rieky rijdt ongeveer 12 paarden per dag en ook nu staat haar volgende paard al te wachten. We bedanken haar voor de clinic en gaan achter haar aan de bak uit.
De tijd vliegt voorbij
Wat een leerzame dag en het stiekem kriebelt het om zelf in het westernzadel te stappen. Maar geen tijd om verder te dromen, we gaan door met het middag programma. Alle ins en outs van de dag worden doorgenomen en het wordt steeds duidelijker wat er van ons verwacht word op Horse Event. Blij met mijn fotograaf, mijn maatje Evita-3 is al net zo enthousiast als ik. Wat zijn we blij met deze unieke kans en wat een feest dat we samen op vrijdag Horse Event onveilig gaan maken!
We sluiten de dag gezamenlijk af en kunnen niet weg zonder Arthurs Westernstore te bezoeken! Wauw, zelfs als dressuurdames zijn wij onder de indruk van al het tuig van prachtig bewerkt leer, de blankets en stoere laarzen in cowboystijl. Vol indrukken en een voldaan gevoel rijden we 140 kilometer terug naar Noord Holland. We raken niet uitgepraat.
Wát een dag!

en zou willen dat ik de tekst nog kon aanpassen.