Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:01

Agriholland

Veel eigenaren zien een paard als een kwetsbaar dier dat ze moeten beschermen. Ze zijn bang dat paarden blessures oplopen en elkaar verwonden als ze in een groep worden gehuisvest. De kans op ongevallen wordt echter kleiner als paarden in groepen worden opgefokt en ook nadien in groepen worden gehouden. Het zijn de paarden die niet gewend zijn aan weidegang en sociaal contact die de meeste risico’s lopen. Daarom zou groepshuisvesting de standaardvorm van huisvesting moeten zijn, ook voor sportpaarden. Dat zegt Erica Bijl van DLV Advies.

Paarden die alleen staan kennen een veel hogere mate van stress als ze te weinig in hun natuurlijke behoeften kunnen voorzien. Ze hebben bijvoorbeeld vaker last van maagzweren wat zich soms uit in luchtzuigen. Deze effecten van individuele huisvesting zijn bij veel paardenhouders onbekend. De natuurlijke behoefte bestaat onder andere uit beweging en sociaal contact. Dat verandert niet naarmate het paard ouder wordt.

"Een groepsstal kan meer beweging bieden want de ruimte is per definitie groter. Paarden kunnen rondwandelen en dat is belangrijk voor hun gezondheid en het functioneren van de hoeven, darmen en gewrichten. Zo’n extra grote stal vermindert ook de kans op blessures door bijvoorbeeld vastrollen. Het sociale contact in een groepsstal verbetert ook de mentale toestand van een paard. Lichamelijk contact zoals bij elkaar kroelen, vermindert stress en een minder gestrest paard is prettiger en veiliger om op te rijden."

Een groepsstal is tevens goedkoper. In de proefgroepsstal van manege de Burght in Barneveld, waar 50 paarden staan, bespaart de manegehouder tot 33% op de kosten van stro en arbeid. De sta is opgedeeld in 2 delen. In het ene deel kunnen de paarden liggen op een strobed. In het andere deel staan ze op beton. Voor de eigenaar levert het veel voordeel op want die heeft minder stro nodig. Voor het paard maakt het niet uit, die ligt niet de hele dag en ze liggen ook niet allemaal tegelijkertijd.

Anoniem

Re: Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:02

Goed plan. Jammer dat ze er nu pas over nadenken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:27

Je moet wel accepteren dat je paard her en der een keer gemept wordt. De ruimtes zijn groter maar nog steeds beperkt en ook qua voeding is het lastig als je je paard een specifiek voer wil laten eten. Ook heb je geen idee of hij veel of weinig ruwvoer binnen krijgt.
Ik vind dat ze zeker in de wei samen horen te staan, maar binnen in die groepsstallen zie ik toch ook onderling best veel venijn. Ruinen en merries gescheiden werkt al beter, maar er worden genoeg rake klappen uitgedeeld. Ik zou mijn sportpaard er zeker niet inzetten. In ruime boxen met doorkijk en voldoende weidegang kan je je paard gewoon goed houden is mijn mening.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:31

volgens mij vergelijken ze hier een groepshuisvesting met paarden die niet of nauwelijks buiten komen en buiten het liefst ook nog eens alleen staan op paddock of kleine postzegel.

dat vind ik echt geen vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:34

Tja, ze hebben bij mij eens een slag en een beet, maar iedereen is telkens lovend over mijn rustige en blije paarden. Hier hebben enkele paarden aangepaste voeding nodig. Makkelijk op te lossen. Paard eventjes apart en bij voeren. Het is maar net hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:36

En hoe denken ze dat met hengsten te doen? is daar ook een plan voor?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:38

Ik vind de burght eerlijk gezegd een slecht voorbeeld. Er staan daar iets van 60 paarden in een groepsvesting dat niet groter is dan een hectare...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:43

Ze hebben op de Burght meer dan genoeg ruimte om te eten, te spelen, te slapen enzovoorts.
Het is daar echt niet te vol hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:48

Mayasfrenk schreef:

Gewoon castreren, zodat die ook een paardwaardig leven kunnen leiden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:49

Ik kan me vinden in de stelling dat ook een sportpaard niet individueel hoort te staan.
Een groep stalling vind ik dan niet perse een fijn voorbeeld.
Ook niet voor het recreatie paard.
Meestal is dat te klein om geen onrust in de groep te hebben.

Mijn paarden, ook die Z liepen, lopen de hele dag in een grote wei zomer en winter. (en dat wordt geen modderpoel) maar in de nacht op stal.
Dan kan daar individueel gevoerd worden en krijgt ook de laagste in rang rust om genoeg te eten.

Ik begrijp dat een weide in de winter niet overal kan.
Maar dan vind ik een grote paddock een noodzaak. Op 10 x 10 kan een paard nog niet bewegen.

Ik ben dan ook erg kritisch in huisvesting en zonder tegen het zere been te willen schoppen, zoals veel paarden gehouden worden zou ik geen paard willen hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:49

Frensie schreef:
Ze hebben op de Burght meer dan genoeg ruimte om te eten, te spelen, te slapen enzovoorts.
Het is daar echt niet te vol hoor.

op mijn vorige stal stond mijn pony s nachts binnen
en had met 3 anderen overdag van 9-17 uur een weide tot hun beschikking van zo'n 80 bij 40 meter.. als de wei kaal was, werd alles verweid gedaan en had iedere groep weer gras. Zomers stonden ze 24/7 buiten

hoeveel ruimte hebben de paarden daar dan om te grazen, spelen en te slapen gedurende de dag of nacht Frensie? Want als ze 60 paarden en ponies hebben zullen ze toch heel wat ruimte moeten hebben om een beetje behoorlijk te kunnen grazen en de benen te kunnen strekken zonder dat ze moeten slalommen?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:51

Wendy schreef:
Mayasfrenk schreef:

Goed idee voor Van de Lageweg in Beers :')

In de weide vind ik het prima dat de paarden bij elkaar staan (geen hengsten!), maar in een stal moet je toch al wel heel wat ruimte hebben, wil je ervoor zorgen dat ze elkaar niet het leven zuur maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:55

Wendy schreef:
Mayasfrenk schreef:

we hebben het toch over sportpaarden?
Dat zijn dan ook de paarden die zich in de kijker moeten kunnen rijden voor fokdiensten,
alle hengsten het zaakje verwijderen en waar wil je dan later een goed paard vandaan halen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:59

bruintje123 schreef:
Ik kan me vinden in de stelling dat ook een sportpaard niet individueel hoort te staan.
.

Dus moet je zorgen voor een fatsoenlijk oppervlak.
Je gaat nu appels met peren vergelijken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:01

Hier wel eens geprobeerd met eigen en pensionpaarden... werkt niet of je moet een hele neutrale groep hebben.
We hebben elk jaar wel een groepje samen. Meestal fokmerries samen die jaren samen stAan. Of rustige recreatiepaarden.

Vaak zit er een te dominante bij, die ze of tegen de muren op jaagt hoe groot ook en op sommige momente gewoon een in de hoek parkeert en mept..

Of een lagere in rang die er alleen maar gestresst van is.

Voeren is ook lastig bedrijfsmatig ga je niet elke keer alles apart zetten om te voeren.

Zeker paarden die het niet gewend zijn en ouder toleren elkaar slecht in het begin. Dus je moet niet bang zijn voor bijtplekjes of ee mep.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:02

Wendy schreef:

maar dat doet het artikel toch ook al?
plus zoals iemand aangaf, bij deze manege is er sprake van veel paarden en weinig grond?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:03

Mijn ervaring is toch dat het helaas niet voor elk paard werkt. Hoe graag ik het ook zou willen, als ik kijk en luister naar mijn pony is hij veel gelukkiger in een individuele stalling (wel weidegang met een vriendje)

De pony heeft echt veel meer nodig dan de meeste andere pony's of paarden, en hij eet veel trager. Als laagste in de rangorde krijgt hij daardoor haast geen kans om wat te eten. Eventjes apart is niet genoeg. Zelfs 's nachts apart om bij te voeren is niet voldoende, het compenseert niet voor die hele dag dat hij haast niks heeft.
Ik zou natuurlijk onbeperkt kunnen voeren zodat deze pony het goed heeft, maar dan krijg ik er 3 hoefbevangen pony's voor in de plaats.
Hoe los je dat dan op?

Ik heb het echt geprobeerd, jarenlang, en ik probeer het nog steeds waar het kan. Maar ik zie mijn pony mentaal en fysiek openbloeien sinds hij niet meer in een groepshuisvesting hoeft. Ik voelde (en voel) me er heel slecht bij om een pony in een stal op te sluiten, maar ik voelde me er nog veel slechter bij als mijn pony zienderogen achteruitging.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:06

Ook al is ook een 10 x 10 of 20 x 20 groepsstal voor 5 of 10 paarden geen ultieme huisvesting (want: buiten op een grote weide is natuurlijk altijd beter), maar ik denk dat het voor veel ook recreatiepaarden een (grote) verbetering is.

Ik ken in mijn omgeving veel recreatiepaarden die in de winter een paar uurtjes op de paddock staan en daarna weer in individuele stalletjes gaan van 3 x 3: dan lijkt me een stal van 15 x 15 met enkele anderen, eventueel met uitloop, toch een grote verbetering. Ook al zijn het maar enkele stappen meer, het is toch beter voor de bloedsomloop en zoals deze studie aangeeft, kroelen e.d. zal stress verminderen. Ik ken verscheidene groepsstallingen bij fokkerijen en ik zie toch altijd veel rust in de groep: eten wordt gelijkmatig verdeeld en er wordt door jongere paarden ook gespeeld. Veel van de oudere fokmerries zijn deze manier van stallen al jarenlang gewend. Individuele brok en medicijnen kun je ook gewoon geven door het paard eventjes uit de groepsstalling te voeren.

Ik hoor iedereen altijd klagen over 20/24u "ophok-paarden"; is dit dan niet een natuurlijkere en paardvriendelijkere manier van paarden houden, ook al is het nog niet perfect?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:08

Oh ben ik zo voor. Ik weet van stallen waar de paarden elkaar echt niet aan mogen raken. Waar de merries wel samen drachtig mogen zijn maar de veulens niet in een weide mogen. Waar paarden het heel normaal vinden om altijd alleen te staan en vanuit hun stal geen enkel ander paard te kunnen zien. Paarden die nog nooit de binnenkant van een bos gezien hebben ondanks dat ze er zo'n beetje naast wonen. En echt niet uit kwade zin, maar echt uit zorg en voorzichtig omgaan met. De motivatie is geheel juist, maar de uitwerking heeft niets meer met paarden houden te maken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:10

Wat ik wel een goede tussenoplossing vind ik zoals op mijn vorige manege : per twee in een ruime box

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:10

Er staat een filmpje op Facebook van die stal in Barneveld en het is inderdaad niet supergroot, maar ze hebben echt wel alle ruimte.
Wedegang heb ik niet gezien, maar ik zou absoluut wel mijn paard willen stallen in zo'n stal

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:22

Wat ik mooi blijf vinden??
Een schuur. Met n deel beton. N deel bij uitloop zand en n deel stro.
Geen voeding en water binnen. Grote uitloop naar buiten.

Buiten op meerdere plaatsen hooi in kuub kisten en kuil in ruiven op basis van chiplezing net als krachtvoer stations.

Daar heb ik wel n dubbie voor over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:27

Wendy schreef:
bruintje123 schreef:
.

Als jij mij groepsstallingen kunt laten zien met voldoende ruimte praten we verder. :)

Ook de hit actief stallen heb ik nog nooit in grote behorend bij het aantal paarden gezien.
Daar zou ik mijn paard nog niet gratis stallen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:50

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:51

mrie schreef:
Oh ben ik zo voor. Ik weet van stallen waar de paarden elkaar echt niet aan mogen raken. Waar de merries wel samen drachtig mogen zijn maar de veulens niet in een weide mogen. Waar paarden het heel normaal vinden om altijd alleen te staan en vanuit hun stal geen enkel ander paard te kunnen zien. Paarden die nog nooit de binnenkant van een bos gezien hebben ondanks dat ze er zo'n beetje naast wonen. En echt niet uit kwade zin, maar echt uit zorg en voorzichtig omgaan met. De motivatie is geheel juist, maar de uitwerking heeft niets meer met paarden houden te maken.

Veulen niet in de wei?

Dat is stom :?

Ik ken geen fokkers die dat doen.

Overdag samen buiten vind ik een prima groepshuisvesting. Ik zie het qua voeding erg lastig met mijn merrie als ze s'achts ook nog samen moet.

Warmbloedhengsten(KWPN, NRPS, Holsteiner etc.) zie ik echt niet samen staan.