Geen veevervoer meer bij extreme temperaturen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen veevervoer meer bij extreme temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 16:41

bokt.nl / nos.nl
Ingezonden door Veulen84

Afbeelding
Foto: Nikki de Kerf.

Varkens, schapen, koeien en andere hoefdieren mogen vanaf nu niet meer vervoerd worden als het boven de 35 graden is. Dat is een van de afspraken om het veetransport iets diervriendelijker te maken.
Onder anderen transporteurs, de boeren en de slachters hebben samen een lijst met voorschriften opgesteld over wat ze moeten doen bij extreme hitte of koude. De afspraken gelden nu voor hoefdieren; later dit jaar volgen waarschijnlijk afspraken voor pluimvee.

Het protocol treedt in werking bij temperaturen boven de 27 graden. De dieren moeten op die dagen vroeg in de ochtend of later op de avond vervoerd worden, zodat ze niet op het heetst van de dag in een vrachtwagen zitten. 

Dat was eerder niet mogelijk, omdat de dieren bij aankomst bij de slachter gekeurd moeten worden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zal op warme dagen eerder beginnen en langer doorwerken, zodat het wel kan. Ook moeten de dieren op warme dagen wat meer ruimte krijgen tijdens het vervoer. Bovendien mag er in juli en augustus niet meer met levend vee naar Turkije worden gereden.

Bij hele lage temperaturen moet de transporteur er op toezien dat de dieren niet bevriezen, maar daar zijn minder eenduidige afspraken over gemaakt. Wel zijn alle partijen het erover eens dat -10 graden te koud is voor vervoer.

De NVWA gaat erop toezien dat alle partijen zich aan de nieuwe voorschriften houden.

Caily

Re: Geen veevervoer meer bij extreme temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:49

Mooi initiatief! Wat gebeurd er wanneer er spoedtransport nodig is?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:00

Geldt dit ook voor particulier transport? Dus met paard in trailer?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:01

dan zou de knhs en andere evenementen organiserende clubs (keuringen ed) daar ook een rol in spelen denk ik, dat er geen wedstrijden meer gereden mogen worden bij extreme temperaturen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:09

Serieus? -10 is te koud?!

Klinkt naar mensen die denken dat dieren net als mensen zijn..

Voor boven de 35 is het wel fijn dat er een regeling is :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:13

Heel mooi initiatief! Super dat dat nu geregeld is.

@_elizabeth, ik kan het me helemaal voorstellen dat dieren in Canada dat gewend zijn. Maar laten we wel wezen, dieren uit Nederland zijn nu eenmaal niet gewend aan temperaturen onder de -5 en ik kan me dan ook best indenken dat -10 dan simpelweg te koud is.

Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd, dit is een reactie op wat je eerder schreef. Het was in geenszins aanvallend bedoeld.
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 09-07-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:14

__Elizabeth schreef:
Serieus? -10 is te koud?!

Klinkt naar mensen die denken dat dieren net als mensen zijn..

Voor boven de 35 is het wel fijn dat er een regeling is :)

-10 vorst in combinatie met de rijwind zorgt voor enorme afkoeling die niet door het lichaam bij te warmen is.
Luiken dicht is een vereiste dan, maar er zal ergens een lijn moeten worden getrokken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:15

Het gaat over algemeen diertransport.Ik kan me voorstellen dat varkens die uit stallenkomen waar ze met vele opelkaar zitten het koud hebben bij -10 op de transportwagens ,evenals kippen die in krattenzitten maar waar de luiken van de transport wagens gewoon open staan.

Bij -10 krijgt mijn paard toch ook een deken op in de trailer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:20

Ik vraag me idd ook af hoe het dan zit voor particulieren.
Goed initiatief hoor, mocht ook wel wat aan gedaan worden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:32

-10 is voor paardenvervoer niet koud, want dan doen we onze paarden lekker dikke winter dekens op, maar die kan je varkens en koeien helaas niet op doen, en dan word het wel erg koud :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:45

Varkens zitten in goed verwarmde stallen. Dan is -10 wel erg koud. Tevens hebben varkens geen echte vacht.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:49

Ik vind 35 graden nog erg ruim hoor. Wat mij betreft had het bij 30 graden al gemogen. Maar goed, het is een begin.

En hoe zit het met vervoer naar wedstrijden? Ik zou het goed vinden als die ook worden afgelast bij extreme temperaturen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:49

Ging dit niet over slachttransport?
(dacht zoiets op de radio gehoord te hebben)

Ja,..opzich prima. Voor noodsituaties zullen heus wel uitzonderingen gemaakt worden.

Gelukkig komen beide uiterste maar weinig voor in Nederland.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:16

27 graden wordt het morgen al. Staat alleen zijdelings in het artikel dat het om slacht transport gaat. Uit de kop blijkt dat niet echt.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:33

Er zijn toch ook vrachtwagens met airco? Mogen die dan ook niet rijden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:54

Wanneer word het in dit land überhaupt 35 graden?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:17

Je bent als eigenaar toch zelf niet goed bezig als je bij extreme hitte mt je paard van alles gaat doen? Daar heb je toch de beslissing van een organisatie niet voor nodig?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:23

neocoon schreef:
Er zijn toch ook vrachtwagens met airco? Mogen die dan ook niet rijden?

Jawel, ventilatie en temperatuurregeling systemen zijn er juist voor om met extreme temperaturen toch je paarden goed te kunnen vervoeren. :j :)
RDW keurt vrachtwagens voor paardentransport. Denk dat dit bericht vooral voor het vervoeren van ander vee is waar er minder toezicht op is. Maar het precieze weet ik daar niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:16

Dit gaat over slachttransporten, meststieren en drachtig rundvee van Oost Europa naar Turkije.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:27

rapido schreef:

Heel vaak! de temperaturen die ze opgeven zijn gemeten in de schaduw,pal in de zon kan je er minstens 10 graden bij tellen.Ik vind 35 graden nog veel te hoog,dan is het in de zon zeker 45 graden.
Maja ik vind deze regeling al een goed begin.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:28

rapido schreef:

Laatste 3 jaar elke zomer dacht ik...
Het is echt 38 graden geweest. Niet lang. Paar dagen. Maar tot nu toe elke keer wel extreme hitte.

Staat in het artikel alle hoefdieren. Zou het graag genuanceerd willen zien. Al zou ik met paard niet op wedstrijd willen boven 35 graden. Maar ritje naar een dierenarts zou wel fijn zijn als het nodig is

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:28

Goed dat hier regels voor komen. Neem aan dat dit ook voor particulieren gaat gelden. Spoedritjes daar gelaten, maar je doet er geen van allen een plezier mee om je paard met zulke hoge temperaturen op de trailer te zetten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:33

Als de trailer gewoon open is en een dakraam heeft dan verfrist de lucht voldoende met die hoge temperaturen, zolang je rijdt.

en min 10 is echt zo koud niet op de trailer. Het is een klein hok en als alleen het achterklepje openstaat loopt de temperatuur snel op.

Ik denk dus zomaar dat dit niet voor de reguliere paardensporter van toepassing is.

Slachttransporten over lange afstanden heb ik nooit begrepen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:48

Goed dat er regels voor komen!
Ik vind meer dan 25 graden al te warm voor mijn paard om op wedstrijd te gaan bv.
Maar hij heeft wel snel last van de warmte.

Met de springpaarden van op stal rijden we altijd s nachts als er in de zomermaanden een lang transport gepland is. De vrachtwagen heeft wel airco, maar dan nog hebben de paarden het snel te warm als de vrachtwagen vol staat.
We doen het ook vooral voor het verkeer hoor. Je wil niet ergens in het zuiden uren in de file staan bij warm weer...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:27

UMayDream schreef:
Heel mooi initiatief! Super dat dat nu geregeld is.

@_elizabeth, ik kan het me helemaal voorstellen dat dieren in Canada dat gewend zijn. Maar laten we wel wezen, dieren uit Nederland zijn nu eenmaal niet gewend aan temperaturen onder de -5 en ik kan me dan ook best indenken dat -10 dan simpelweg te koud is.

Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd, dit is een reactie op wat je eerder schreef. Het was in geenszins aanvallend bedoeld.

Dat komt omdat we ze verpest hebben met warme stalletjes en dekens.
Mijn beesten stonden op mijn vorige stal gewoon buiten in de winter en toen hebben we 1 winter gehad waarbij de nachttempratuur makkelijk onder de -10 kwam. Ik geloof zelfs een nacht onder de -20.
Nog nooit zulke blije en gezonde paarden gehad. Dot vreten in de wei en klaar is kees.

Zegt niet dat ik het niet eens ben met de nieuwe regel hoor. Vind het wel goed.