Paard valt tijdens reddingsactie uit takel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard valt tijdens reddingsactie uit takel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 21:23

Bokt.nl/ nieuwsopbeeld.nl

Vanmiddag werd de brandweer van Leiden gealarmeerd voor een dier te water bij de Manege Liethorp op de Bloemerd in Leiderdorp. Ter plaatse bleek tegenover de manege een paard te water geraakt te zijn. De brandweer is ter plaatse gekomen waarop men geprobeerd heeft het paard uit het water te trekken, dit lukte niet. Ook de tweede poging mislukte: het paard viel uit de takel, ruim twee meter naar beneden het water weer in.

De eigenaar van het paard schrok behoorlijk. Een dierenarts die ter plaatse was, heeft het dier een kalmeringsmiddel gegeven. Na anderhalf uur lukte het uiteindelijk om het paard op de kant te krijgen.

Op 28 mei raakte er op dezelfde locatie ook al een paard te water. Toen lukte het de brandweer met behulp van diverse omstanders het paard uit het water te trekken.

Klik hier voor foto's en een fragment van de reddingsactie.

robert45

Re: Paard valt tijdens reddingsactie uit takel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:40

Misschien toch maar eens een deugdelijke afrastering plaatsen als ze zo vaak in het water liggen.

Een keer kan gebeuren maar dan moet je wel maatregelen treffen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:44

zo wat een nare val, het is een wonder dat dat arme paard zijn nek niet gebroken heeft. En de tweede keer ziet het er weer niet stabiel uit. Ik snap dat je wat moet in zo'n geval maar misschien hadden ze beter nog wat extra kunnen stabiliseren met wat extra slangen naast de takel-band of zo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:45

Jeetje, heftig dat hij weer terug het water in valt... 2 oplossingen; niet zo hoog optillen en een band voor de borst door. Lijkt me toch dat ze wel een fastoenlijk tuig hiervoor hebben ipv. Alleen zo'n band onder de buik door? Kan me voorstellen dat de eigenaresse hartstikke schrok. Gelukkig is het paard ongedeerd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:47

Oeh, die maakt een rotsmak %)
Vraag me af waarom ze em zo hoog optakelen...

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:48

Pfff... Dat is schrikken!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:52

Ik snap ook niet waarom ze hem zo hoog optillen. Achteruit rijden en slepen lijkt me beter, dit is gewoon levensgevaarlijk. Overigens is het geen diepe sloot met geleidelijk oplopende wal, normaal gesproken kan een paard daar wel uitkomen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 06:53

Schrikken zeg.
Misschien kunnen ze maatregelen nemen om te verkomen dat nog keer gebeurd.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:12

De mensen doen wat ze kunnen. Paard is nat, spartelt flink. Dat zal glijden. Gelukkig staat paard aan de wal weer.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:16

Gelukkig was de landing in het water.
En die 2 meter lijkt me wat verdreven, Als de haak waar het paard aan zit 2,5 meter boven de grond hangt dan zijn de benen een stuk dichterbij de grond.
Ze hangen weleens dieren onderaan een helicopter dus zo'n stukkie is echt geen ramp
Vraag me ook af waarom het dier er niet meer uitkan op eigen kracht en nu opzoek naar een goed hek.

Hulde aan iedereen die zich heeft ingezet om het paard eruit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:19

Jeetje, dat is een behoorlijke smak :oo

Nu maar hopen dat ze een goed hek voor het water zetten, als het al vaker mis is gegaan...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:01

Als men nou gewoon een omheining zet op plaatsen waar ze in het water kunnen gaan/vallen,dan is dit helemaal niet nodig.Desnoods prikpalen met lint erop en dan eventueel met stroom erop.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:06

Goyha, ga hier maar eens zoeken in de polder naar pensionstallen die de sloten afzetten. Ik wens je succes..
Ik hoor hier zelden dat er een paard in de sloot ligt, echt zelden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:11

moonfish13 schreef:
Goyha, ga hier maar eens zoeken in de polder naar pensionstallen die de sloten afzetten. Ik wens je succes..
Ik hoor hier zelden dat er een paard in de sloot ligt, echt zelden.

Ik geloof je wel hoor,maar het is toch veel veiliger? beter voorkomen toch?
Naast mijn weiland ligt ook een ondiepe sloot,maar ik heb er een dubbele omheining voor staan in de gehele lengte.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:36

ik schrok wel van die val.
had het iets minder erg verwacht.
maar ze kunnen hem niet lager uit het water krijgen.
dan raken paarden sneller in paniek.
weet niet waarom. maar ik vond dat ze hem misschien wat sneller konden neerlaten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:52

Jeetje wat heftig zeg.. Wat zal dat heftig zijn geweest voor de brandweer en de omstanders.
Zelfs de 3e keer zie je hem ook al weer glijden omdat ie spartelt.

Ben blij dat het uit eindelijk goed gelukt is

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:08

Daarom halen wij ze er altijd zelf uit, je kan het de brandweer niet kwalijk nemen want ze doen dit gewoon te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:35

Ik vind de val eerlijk gezegd nog meevallen, had het na alle reacties een stuk heftiger/ dramatischer verwacht :o

Wel fijn dat het dier uiteindelijk goed gered is, alle stress e.d. die zo'n reddingsactie met zich mee brengt lijkt me ook erg naar.

Ik gok dat het dier er niet uit heeft kunnen komen door een ongeschikte/ blubberige bodem. Als je dan eenmaal vacuüm vastgezogen bent ben je ook niet zo weer los. Laat staan als je een dier met 4 benen en groot gewicht op kleine oppervlaktes bent. En dan kan het water nog zo ondiep zijn en de oever nog zo netjes aflopend, vast is dan toch echt vast.. :oo

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:38

Jeetje, weer daar...
Mijn paard is ook een keer in de sloot beland maar kon er gelukkig op eigen kracht uit komen.
Wat een verschrikking op deze manier,brrr! ;(

Daantje_zw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:49

Oei! Inderdaad vreemd dat ze er geen beter tuig voor hebben :oo Lijkt me toch dat dat wel een beetje te verwachten is.. Gelukkig is het paardje ongedeerd! Had net zo goed heel anders kunnen aflopen.. :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:51

ruitje schreef:
Daarom halen wij ze er altijd zelf uit, je kan het de brandweer niet kwalijk nemen want ze doen dit gewoon te weinig.

Je zult het vast anders bedoelen, maar het klinkt als, wij doen er minstens 3 in de week en daarom ervaren :D

Ik ben wel altijd blij met het zien van dit soort beelden dat hier in de omgeving elke sloot toch een draadje heeft.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:42

Zag net op fb dat ze nu bezig zijn met omheining. Denk dat het de crosswei is, daar kunnen ze zelf niet uit. Steile walkant.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:11

Ik hoop toch niet dat er om ieder plasje water een hek wordt gezet.
Honderden jaren ligt het er al en nu moet alles afgebakend.

Staat straks heel Noord Holland vol met hekken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:23

Daantje_zw schreef:
Oei! Inderdaad vreemd dat ze er geen beter tuig voor hebben :oo Lijkt me toch dat dat wel een beetje te verwachten is.. Gelukkig is het paardje ongedeerd! Had net zo goed heel anders kunnen aflopen.. :n

Ja, want de brandweer gaat speciaal paardentuig aanschaffen voor elk paard dat de sloot in gaat.
Denk dat ze wel betere dingen te doen hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:29

Nagini schreef:
Daantje_zw schreef:

Ja, want de brandweer gaat speciaal paardentuig aanschaffen voor elk paard dat de sloot in gaat.
Denk dat ze wel betere dingen te doen hebben.

Daarnaast is zo'n harnas verschrikkelijk duur (bijvoorbeeld http://rhft.nl/?page_id=68) en heeft niet elk korps daar budget voor :)
Je zou als stal kunnen overwegen het zelf aan te schaffen en een training in gebruik te volgen. Dan kan je de brandweer assisteren bij het redden.
Of in samenwerking met je plaatselijke korps een training te organiseren (http://rhft.nl/?page_id=1052) om het korps te verbeteren :)