SFN kondigt verkoop aan van zes toppaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

SFN kondigt verkoop aan van zes toppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:20

Bokt.nl/ knhs.nl
Ingestuurd door Ketaki

Het Springpaarden Fonds Nederlands (SFN) kondigde afgelopen zaterdag de verkoop aan van de zes paarden die momenteel in het bezit zijn van het fonds. Het unieke fonds is eigenaar van SFN Zenith N.O.P., het paard waarmee Jeroen Dubbeldam wereld- en Europees kampioen is geworden.

De volgende paarden zullen worden geveild:
SFN Zenith N.O.P., Aquila SFN, Chuck Blue SFN, Djumpsina SFN, Eloma’s Blue SFN en Ferrari SFN.

Het SFN, dat is opgericht in 2006, is het idee van paardenjournalist Jacob Melissen. Het was zijn idee om een fonds op te zetten open voor Nederlandse paardensportliefhebbers, waarin zij kunnen investeren in het behoud van Nederlands gefokte springpaarden voor Nederlandse ruiters.

De verkoop zal gaan via internet veilingsite BVA Auctions in Nederland op 21 september dit jaar.

Aanvulling van dhr. Melissen:
"Het SFN zou doorlopen tot en met 2018. Door gewijzigde wetgeving is de directie van het SFN gedwongen om in 2016 tot ontbinding over te gaan. Het is dus niet de schuld van wie dan ook die direct bij het SFN betrokken is dat we nu afscheid moeten nemen van de zes paarden. Na de wereldtitel van SFN Zenith N.O.P. hebben we direct meegedeeld dat we dit paard tot en met de OS voor Jeroen zouden behouden. Daarin hebben we woord gehouden. Graag hadden we ten aanzien van Aquila SFN en de andere paarden ook woord gehouden maar we willen geen wetsovertreders zijn". Jacob Melissen, directeur SFN

Marisje76

Re: SFN kondigt verkoop aan van zes toppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:23

tja en dan snap ik ineens de reactie van Jeroen waarin hij zegt dat het genoeg is geweest....jammer voor de springsport..gelukkig hebben we nog wel meer goede paarden

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:07

Pff wat zonde weer. Hopelijk worden ze aan Nederlanders verkocht zodat ze voor het land behouden kunnen worden. Zou zonde zijn als ze weer naar het buitenland vertrekken al is die kans wel groot.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:33

Jammer dat het door deze veiling, en dus verkoop, zijn doel voorbij schiet met het behoud van springpaarden in Nederland..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:46

SFN is er toch op gericht om ze te behouden voor Nederland? Of enkel tot de OS?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:29

In principe tot de OS .
Veel paarden werden voor de oprichting vlak voor de OS verkocht en daardoor hadden de NL Ruiters' niet de kwaliteit meer waarmee ze zich kwalificeerde .

Ik vindt Zenith zo ontzettend gaaf

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:44

Jeetje dat zijn veel paarden die verkocht gaan worden door de SFN. Wel jammer dat de paarden niet bij onze ruiters blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:45

De schoorsteen moet ook roken en de investeerders willen hun inleg ook terug zien. Ik kan de beslissing wel begrijpen.
Niet leuk voor de ruiters, maar er was al heel duidelijk gesteld dat de meeste paarden tot en met de OS zouden blijven en daarna verkocht werden. Daar hebben de ruiters zich echt wel op ingesteld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:22

Logisch toch, was tot OS aanhouden. Ik snap wel dat die paarden weer geveild worden, voor niks gaat de zon op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:03

begrijp niet waarom dat via die veiling gaat, dat kost toch vreselijk veel geld.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:25

Misschien om het een openbare gelegenheid te maken. Ipv via via.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:35

fokfanaat schreef:
begrijp niet waarom dat via die veiling gaat, dat kost toch vreselijk veel geld.

ik denk ook dat op een veiling de kans op een hogere verkoopprijs groter is,
Als er meerdere geïnteresseerden zijn kunnen die leuk tegen elkaar op gaan bieden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:46

Een veiling met duurverkochte paarden is mooie reclame voor nieuwe investeerders.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:47

Zoals al opgemerkt, de ruiters zijn wel op de hoogte dat een paard verkocht gaat worden. Dubbeldam gaf in dat interview eind vorige week al aan dat Zenith sowieso verkocht gaat worden op de veiling, ze verwachten rond de 3-4 miljoen euro. Dat is niet mis, en daarmee kunnen ze wellicht weer investeren in andere toppaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:03

Tja ,volgens hun eigen regels zou Zenith niet naar het buitenland verkocht mogen worden, volgende staat op hun eigen pagina:

Op het moment dat besloten wordt afscheid te nemen van een paard hebben de selecteurs zich verplicht zich in te spannen een zo hoog mogelijke verkoopprijs te realiseren. In het prospectus dat de emissie begeleidde en die gedateerd is op 28 september 2006 staat onder artikel 6, lid 3, pagina 37 het volgende. "Gezien het ideële karakter van het SFN mag een paard niet worden verkocht aan een partij in het buitenland, indien het paard een 4 of hoger sterren niveau heeft bereikt en tussen de 8 en 12 jaar oud is. In die gevallen dient een paard te worden behouden voor talentvolle Nederlandse springruiters, zodat deze kunnen deelnemen aan grote toernooien, zoals het Europees Kampioenschap, Wereldkampioenschap en de Olympische Spelen".

En volgens mij is Zenith pas volgend jaar 13, maar ze gooien alle paarden nu in de verkoop en waarom!!!!
De huidige termijn loopt af en de investeerders zullen geld moete krijgen, en daarna beginnen ze met de volgende periode. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het een soort van koehandel is.
Begrijp de beweegredenen wel maar we hebben zo veel zeer talentvolle jonge ruiters, geef die een kans.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:15

bigone schreef:
Tja ,volgens hun eigen regels zou Zenith niet naar het buitenland verkocht mogen worden, volgende staat op hun eigen pagina:

Op het moment dat besloten wordt afscheid te nemen van een paard hebben de selecteurs zich verplicht zich in te spannen een zo hoog mogelijke verkoopprijs te realiseren. In het prospectus dat de emissie begeleidde en die gedateerd is op 28 september 2006 staat onder artikel 6, lid 3, pagina 37 het volgende. "Gezien het ideële karakter van het SFN mag een paard niet worden verkocht aan een partij in het buitenland, indien het paard een 4 of hoger sterren niveau heeft bereikt en tussen de 8 en 12 jaar oud is. In die gevallen dient een paard te worden behouden voor talentvolle Nederlandse springruiters, zodat deze kunnen deelnemen aan grote toernooien, zoals het Europees Kampioenschap, Wereldkampioenschap en de Olympische Spelen".

En volgens mij is Zenith pas volgend jaar 13, maar ze gooien alle paarden nu in de verkoop en waarom!!!!
De huidige termijn loopt af en de investeerders zullen geld moete krijgen, en daarna beginnen ze met de volgende periode. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het een soort van koehandel is.
Begrijp de beweegredenen wel maar we hebben zo veel zeer talentvolle jonge ruiters, geef die een kans.

De verkoop is toch na de Olympische spelen? Dan is Zenith op het volgende kampioenschap 13. Toch?

Via BVA vind ik wel raar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:18

Pantykous schreef:
Een veiling met duurverkochte paarden is mooie reclame voor nieuwe investeerders.

bva is echt een veiling voor bedrijven die failliet enzo zijn, vind ik niet echt reclame.

met 6 paarden kun je toch beter zelf een veiling optuigen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:20

fokfanaat schreef:
Pantykous schreef:

bva is echt een veiling voor bedrijven die failliet enzo zijn, vind ik niet echt reclame.

De reden zou zijn dat de paarden van Eurocommerce zo goed verkocht zijn op die veiling. Maar zo goed vond ik dat niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:27

Mooie tijd om Zenith nu op deze leeftijd te verkopen. Over een paar jaar neemt de waarde af. Nu kan hij nog wat jaren mee in de sport.
Vooropgesteld dat hij mee gaat naar Rio en ook nog eens redelijk tot goed presteert, zal dat vlak na de Spelen nog wel een hoger bedrag opleveren, hoewel ik gok dat hij ook zonder goede resultaten wel de prijs van London (8.6 miljoen dacht ik?) gaat verpletteren. Dat moet toch wel minstens 10 miljoen worden :P

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:35

Cayenne schreef:
Dat moet toch wel minstens 10 miljoen worden :P

In het interview met Dubbeldam zei hij zelf 3-4 miljoen. Wellicht wat onderschat, maar zoals je ook aangaf, ligt misschien ook aan zijn evt. prestaties op de OS.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:07

fokfanaat schreef:
Pantykous schreef:

Geen idee, van veilingen optuigen heb ik weinig kaas gegeten! Misschien hebben ze een interessante deal gesloten?

Hier staan ze:
https://www.bva-auctions.com/auction/index/21934

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:39

Online veilingen bereiken een groot publiek en toch kunnen kopers anoniem blijven.
Het is juist helemaal hip.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:43

Cayenne schreef:
Mooie tijd om Zenith nu op deze leeftijd te verkopen. Over een paar jaar neemt de waarde af. Nu kan hij nog wat jaren mee in de sport.

Dat is net het probleem imo. Voor zo'n bedrag koop je een paard als investering, dus word ie de komende jaren compleet meegereden op de topwedstrijden. Hij moet z'n geld wel terugverdienen. Als het nou nog een hengst was..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:51

Slim om een paar toppers te verkopen, komt vast een hoop geld vrij om nieuwe talenten aan te kopen in voorbereiden op de OS van 2020

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:05

Gillbo schreef:
Slim om een paar toppers te verkopen, komt vast een hoop geld vrij om nieuwe talenten aan te kopen in voorbereiden op de OS van 2020

Ze hebben al hun toppers op de veiling staan, er komt een nieuwe investeringsronde voor 10 jaar aan, dus huidige investeerders kunnen cashen(indien vooral Zenith veel opbrengt) en dan gaan ze met nieuwe inschrijvingen gewoon weer overnieuw beginnen. (Of enkel oude indien die weer opnieuw gaan investeren)