Konikpaard zit muurvast tussen twee bomen in Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Konikpaard zit muurvast tussen twee bomen in Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:55

Bokt.nl/ ad.nl
Ingestuurd door Marsu

Tijdens een reguliere kuddecontrole op de Landtong in Rozenburg troffen de beheerders van Free Nature gisteren een konikpaard aan in benarde positie. Het dier zat namelijk klem tussen twee bomen. Groenservice Zuid-Holland (GZH), beheerder van Landtong Rozenburg, schoot te hulp en met vereende krachten wisten zij het dier te bevrijden.

De merrie moet er tussen zijn gelopen, maar bleef hangen op de heupen waardoor zij vast kwam te zitten. Afgezien van wat kleine schaafwondjes heeft het paard niets aan haar avontuur overgehouden. De wondjes worden nu behandeld met een speciale spray.

De paarden op de Landtong in Rozenburg leven in een natuurlijke kudde, een hechte familie. Dat was volgens Free Nature ook te zien toen de jonge merrie vast zat. De kudde bleef al die tijd rustig wachten bij de merrie, tot ze los zou komen. Eenmaal bevrijd, werd de jonge merrie meteen weer opgenomen in de kudde. Pas toen trok de kudde verder.

De beheerders van Free Nature houden haar de komende tijd extra goed in de gaten.

Leffroi

Re: Konikpaard zit muurvast tussen twee bomen in Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:08

Mag ik daar stiekem heel hard om lachen :')

Maar mooi dat ze zonder al te veel kleerscheuren is bevrijd :D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:18

Ik heb ooit een keer iets vergelijkbaars meegemaakt met een buitenrit. De pony waarop mijn nichtje zat, dook de bosjes in en liep zich vast tussen 2 boompjes.
Die hebben we toen flink moeten beschadigen voordat we de pony weer los hadden en mijn nichtje er weer op kon.
Erg grappig! Wel een beetje jammer voor de boompjes.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:20

Ze hebben niet even wat foto's gemaakt? Gemiste kans :')

edit: zag dat er wel foto's zijn. Ziet er best komisch uit :') fijn dat het goed is afgelopen :)
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 27-06-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:21

Linkje klikken, foto's staan in het krantenartikel.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:27

Gelukkig goed afgelopen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:27

ik heb er ook wel eens zo vast gehad in stal bij verzorgpaarden vroeger.. ze passen er harstikke leuk tussen tot de heup.. die is er achterwaarts heelhuids weer uit gekomen.

mazzel dat ze er toezicht op houden, niet elk paard is zo slim om er achterwaarts uit te geraken.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:38

Ahgos, wat een dodo :')
Ben wel benieuwd hoe ze nu dat paard hebben bevrijd

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:33

Hoe die ook echt kijkt :') "Oh, shit.. ehm, help?"

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:35

Christiene schreef:
ik heb er ook wel eens zo vast gehad in stal bij verzorgpaarden vroeger.. ze passen er harstikke leuk tussen tot de heup.. die is er achterwaarts heelhuids weer uit gekomen.

mazzel dat ze er toezicht op houden, niet elk paard is zo slim om er achterwaarts uit te geraken.

Gelukkig is er wandelpad door het gebied en komen er 100e mensen op een dag doorheen en die kijken uiteraard altijd naar de koninks en bizons! En loopt idd toezicht dus echt helemaal vrije natuur is het niet maar wel erg leuk om keer doorheen te lopen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:41

Christiene schreef:

ze kunnen er ook niet altijd achteruit weer uit, ligt helemaal aan de boompjes..
als er een restant van een takje net als een soort weerhaakje staat, dan gaat vooruit prima, maar achteruit zou je jezelf dan net spiezen. Of (deze boompjes lijken bij de grond dichter bijeen te staan dan hoger), het is een tuimelraam effect.. ze is er tussendoor gestapt (dus hoog, want je tilt je benen op), zodra ze problemen kreeg bij haar heupen is ze blijven staan en bij het uitademen er verder ingezakt (zo overlijden jaarlijks aardig wat katten in tuimelramen).

Die foto's, wat staat ze er ook heerlijk onnozel bij te kijken :') (waar bleven jullie nou blik)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:04

Hahaha die foto's zijn komisch! De blik van de koning zegt veel :=
Gelukkig waren ze er op tijd bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:09

Dat hoofd wat ze trekt hihi. Fijn dat het gezien en verholpen is. Goed om te zien dat de kudde natuurlijk gedrag vertoond en wacht tot ze weer is bevrijd. Zal denk ik nog een beste klus zijn bij een niet tamme pony.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:11

elenaMM77 schreef:
Die foto's, wat staat ze er ook heerlijk onnozel bij te kijken :') (waar bleven jullie nou blik)

Inderdaad, ziet er erg komisch uit en haar blik spreekt boekdelen :)

Waarschijnlijk jeuk gehad en gedacht zo heerlijk aan 2 kanten tegelijk te kunnen schuren. Alleen tja ... toen zat ze klemvast tussen de schuurpalen ... beetje dom dacht ze zelf toen waarschijnlijk ook hahahaha.

Maar dit gelukkig goed afgelopen.
Hier in de begrazing hebben we er ooit een exmoor op verloren die (vermoedelijk opgejaagd door motorcrossers) met een been klemvast is komen te zitten tussen takken en zo het been brak.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:43

Het zijn niet helemaal wilde dieren hoor ze zijn gewend aan mensen die er door heen lopen! Dus niet schuw

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:08

Gevalletje 'brede heupen' :')

Gelukkig heeft ze er verder niks aan over gehouden

Salvation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:49

Ik zag het op het nieuws en kon et wel om lachen. Nog nooit eerder gezien :). Gelukkig hebben ze haar op tijd gevonden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:29

Estherr__1 schreef:
Gevalletje 'brede heupen' :')

Vrouwenkwaaltje :+

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:13

Afbeelding
Ik ben er vandaag even langs geweest. Ze stond blij te grazen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:15

Dat de anderen er rustig bij blijven heb ik hier twee keer meegemaakt. Een keer met een eigen pony die bij het rollen vast was geraakt en en keer met een paard van buren dat over de omheining was gesprongen maar vastkwam te staan met een been tussen het draad dat boven het schapengaas langs gaat en het schapengaas. Hoewel die laatste bij volkomen vreemde paarden stond, waarvan 1 hengst, vond ik ze alledrie volkomen kalm op een kluitje.
Toch een soort gedragscode blijkbaar.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:46

Leffroi schreef:
Mag ik daar stiekem heel hard om lachen :')

Maar mooi dat ze zonder al te veel kleerscheuren is bevrijd :D

Ik vind dat je erom mag lachen, deed ik namelijk ook. Het is wel lachwekkend, nu maar hopen dat die beklemde huid niet gaat afsterven.