Geen fusie tussen Belgische paardensportfederaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen fusie tussen Belgische paardensportfederaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:42

Bokt.nl / www.lrv.be / www.vlp.be

Einde januari 2016 verstuurden de twee Vlaamse paardensportfederaties, zijnde de recreatieve sportfederatie Landelijke Rijverenigingen vzw (LRV) en de unisportfederatie Vlaamse Liga Paardensport vzw (VLP), een gezamenlijk persbericht. In deze mededeling kondigden beide federaties aan dat, onder impuls van het nieuwe federatiedecreet van Minister Muyters, de gesprekken zijn opgestart om te onderzoeken of de verenigingen tot een fusie konden komen.

Sinds de opstart van de gesprekken hebben beide federaties alle middelen ingezet om hun achterban te informeren, zodat er een weloverwogen beslissing genomen kon worden. LRV is na haar Algemene Vergadering van 23 maart 2016 de baan op getrokken en heeft in elke provincie één of meerdere uiteenzettingen gegeven van de gemaakte SWOT-analyse en de mogelijke opties naar de toekomst toe. In juni werd er eveneens een ledenbevraging verstuurd naar alle leden, waar ook deze beide aspecten werden bevraagd en waar massaal (2005 antwoorden) op gereageerd werd.

Het VLP-bestuur is er altijd van overtuigd geweest dat het samengaan van VLP en LRV het enige juiste was voor het paardensportlandschap in Vlaanderen. Het nieuwe decreet op de georganiseerde sportsector die in gaat vanaf 1 januari 2017 was de trigger om de gesprekken op te starten. Het decreet schrijft namelijk voor dat enkel nog één sportfederatie per sporttak erkend én gesubsidieerd zal worden naast de omnisportfederaties. Aangezien VLP een aanbod heeft van basis tot en met topsport en de internationale link heeft met FEI zal enkel VLP erkend en gesubsidieerd worden als paardensportfederatie (als unisportfederatie). LRV kan enkel nog erkend worden. Het was dus het uitgelezen moment om de handen in elkaar te slaan, zodat alle middelen bij de paardensport blijven.

De Raad van Bestuur van VLP had in april groen licht gegeven voor de verdere gesprekken, om de fusie tot een goed einde te brengen. De leden van de Algemene Vergadering van LRV dienden op de Buitengewone Algemene Vergadering van 15 juni 2016 hun stem uit te brengen, zodat er al dan niet een principieel akkoord werd gegeven tot de ontbinding van LRV onder de opschortende voorwaarde tot realisatie van een fusie tussen LRV en VLP. Omstreeks 21u was de kogel door de kerk en kondigde de secretaris van het stembureau aan dat er geen statutaire 4/5 meerderheid werd behaald om over te gaan tot een ontbinding en de realisatie van een fusie met VLP.

Het bestuur van LRV heeft met deze beslissing dus gekozen voor haar eigenheid en om ook in de toekomst de eigen weg te blijven volgen. LRV zal een erkende sportfederatie blijven, aangezien aan de volwaarden voldaan blijft. LRV benadrukt ook dat zij de huidige samenwerkingen absoluut wenst verder te zetten en indien mogelijk nog wenst te versterken.

De voorzitter van de VLP, Mark Wentein, reageert: "Een gemiste kans voor de paardensport in Vlaanderen. Het ware goed geweest dat beide federaties in één zouden opgegaan zijn. Dan zou iedere sportbeoefenaar (recreatief en competitief) binnen één federatie, zijn favoriete hobby, naar gelang zijn interesse, in alle geledingen met respect voor ieders eigenheid, in alle Vlaamse provincies hebben kunnen uitoefenen."

Getup

Re: Geen fusie tussen Belgische paardensportfederaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:49

Goh, verrassend.....not. Dit zou veel te makkelijk zijn.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:07

Getup schreef:

Haha! Inderdaad! En de lrv moet dan modern worden maar daar zijn ze duidelijk nog niet klaar voor. Laten ze daar maar kicken op 8 tal en kurkentrekker! Heb jaren lrv gereden maar ben er sinds een jaar klaar mee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:29

Mij verbaasd het ook niet. Ik had een mirakel gevonden als het wel was gelukt. Die groepsdressuur heb ik niet zo'n problemen mee (wel dat het in sommige verenigingen verplicht is om daar aan deel te nemen). Die kurkentrekker is leuk als je een rustig en bomproof paard hebt die zich niet laat opfokken.

Ben er ook al jaren klaar mee. Ook het feit dat je niet vooraf weet wanneer je moet rijden vond ik vervelend. Je wist het maar als je op het terrein kwam en de startlijsten ging gaan bekijken. Geef mij dan maar de WVUR. Fijne zandbanen en je weet al op vrijdag wanneer je moet starten op zondag. PUnten zijn snel bekend dus je hoeft niet onnodig te blijven hangen.

voor de ponyruiters is LRV meestal wel leuk.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:54

petraaken schreef:
Mij verbaasd het ook niet. Ik had een mirakel gevonden als het wel was gelukt. Die groepsdressuur heb ik niet zo'n problemen mee (wel dat het in sommige verenigingen verplicht is om daar aan deel te nemen). Die kurkentrekker is leuk als je een rustig en bomproof paard hebt die zich niet laat opfokken.

Ben er ook al jaren klaar mee. Ook het feit dat je niet vooraf weet wanneer je moet rijden vond ik vervelend. Je wist het maar als je op het terrein kwam en de startlijsten ging gaan bekijken. Geef mij dan maar de WVUR. Fijne zandbanen en je weet al op vrijdag wanneer je moet starten op zondag. PUnten zijn snel bekend dus je hoeft niet onnodig te blijven hangen.

In welke tijd leef jij? := de startlijsten zijn al jaren lang bekend op de donderdag voor het tornooi.

Anyway, ik als Lrv ruiter vind het wel een gemiste kans, maar volgens mij koos het bestuur hiervoor omdat er teveel zou veranderd moeten worden, waardoor Lrv geen Lrv meer zou zijn. En dat zou imo ook ontzettend jammer zijn!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:36

Ik als VLP ruiter ben er niet triest om!

Ik weet niet wat de meerwaarde is van deze fusie, allesinds niet voor de VLP.
Zouden wij als VLP ruiters minder inschrijving gaan betalen of jullie dan net meer?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:48

SheeNegro schreef:
petraaken schreef:

In welke tijd leef jij? := de startlijsten zijn al jaren lang bekend op de donderdag voor het tornooi.

Anyway, ik als Lrv ruiter vind het wel een gemiste kans, maar volgens mij koos het bestuur hiervoor omdat er teveel zou veranderd moeten worden, waardoor Lrv geen Lrv meer zou zijn. En dat zou imo ook ontzettend jammer zijn!

Tja al jaren geen lid meer van de LRV. Zo ging het in mijn tijd er aan toe. Al rijden ze nog steeds op aardappelvelden etc. hun dressuurproeven en dat vind is meestal niet fijn rijden. Al helemaal als het erg nat is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:48

Eponastable schreef:

Zouden wij als VLP ruiters minder inschrijving gaan betalen of jullie dan net meer?

LRV'ers waarschijnlijk een heel stuk meer zouden gaan betalen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:23

petraaken schreef:
Eponastable schreef:

LRV'ers waarschijnlijk een heel stuk meer zouden gaan betalen.

Het is dus gelukkig niet zo, iedereen blij denk ik dan :D

Waarom ben jij dan weggegaan? Oost Vlaanderen heeft volgens mij wel nog degelijke pistes niet?
(alleen finale SBB zondag voor de 4 jarige was schrijnend :') )
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 28-06-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:24

Het is voor de LRV een gemiste kans. Nu zullen hun talenten, indien ze internationaal of op een hoger niveau willen rijden, eerder een overstap maken naar de VLP.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:50

Jammer voor LRV. Maar ik als VLP (vor) ruiter vind het niet zo erg.. ik zie het niet zitten om terug op een patattenveld te gaan rijden.

Enkel de proeven van de LRV vind ik veeeeeel beter dan die van de VLP (E, A, L en M dan).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:58

De proeven zijn inderdaad een stuk beter dan die van de VLP maar dat is het enige voordeel aan de LRV.

Ik heb zo vaak op slechte akkerlanden gereden en bij regenweer zelfs een keer gehad dat mijn paard tot over de kogels in de modder moest lopen. Had al een paar keer gezien dat er paarden met wondjes op de benen van dat terrein kwamen. (is ondertussen al ettelijke jaren geleden hoor). De vriendjespolitiek bij het jureren (in West-Vlaanderen dan wel te verstaan was dat toen erg aan de orde). Kortom een hele reeks ergernissen opgebouwd in de loop der jaren heeft mij de overstap naar de wvur doen maken. Mooie zandbanen, fair systeem van jureren (inclusief winstpunten systeem en niet zoals toen bij de lrv enkel bij een overwinning mocht je overgaan naar de volgende klasse bij de dressuur). Al was ik wel een stuk duurder uit dan bij de lrv maar dat kon me niks schelen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:39

In de lrv is er nu ook het winstpunten systeem maar de vriendjespolitiek en het gejureerd worden door een onkundige jury is nog steeds aanwezig.

Het rijden op de akkerlanden is mij er ook te veel aan geworden. Zeker met een klein kindje er bij. Je loopt dan maar wat te klooien.

Zelf rij ik enkel dressuur en dan is het echt niet leuk in de lrv want je rijdt op de slechtste plaatsen. (modder, nat, hellend vlak...)
Dan geef ik liever wat geld voor een goede accommodatie en goede organisatie...

Bij de lrv moet je ook geluk hebben met de werking van je club. Onze club was geel springgericht dus de dressuurruiters moesten bijleggen bij de dressuurlessen maar de springruiters kregen deze gratis :?
Tja...

Soms heb ik het gevoel dat lrv vast blijft zitten in de jaren 50 toen iedereen nog met rubber bottekes en het zweepje in zijn botten rondhobbelde...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:44

Zo is het ook Laibadji..

Ikzelf heb wel énorm genoten van mijn ponyjaren. Ik heb echt nog van mijn 7jaar tot mijn 15jaar (toen moest je nog overgaan op 15) een énorm fijne ponytijd gehad. En ik denk dat dat op de VLP dan wel weer wat minder is, daar is de concurrentie groter en het groepsgevoel minder.
Maar nu bij de paarden.. Ik mag er niet aan denken om met mijn 4 jarige op een net afgereden maisveld te gaan rijden ofzo.
Was zondag gaan kijken op het nationaal van de jonge paarden en die ring van de 4-jarigen was gewoon schandalig! Daar loopt een 10-jarig paard al niet deftig op, laat staan een 4-jarige die nog balans mist.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:01

Laibadji schreef:
Getup schreef:

Haha! Inderdaad! En de lrv moet dan modern worden maar daar zijn ze duidelijk nog niet klaar voor. Laten ze daar maar kicken op 8 tal en kurkentrekker! Heb jaren lrv gereden maar ben er sinds een jaar klaar mee.

Wat is de kurkentrekker? Ik ben al jaren lid-af en dit ken ik niet?

Verder komt mijn ervaring wel wat overheen met Petraaken :') .
Heb meermaals inderdaad op triestige aardappelvelden gestaan (meestal met een tractor om alle trailers bij vertrek terug uit de modder te trekken...), dat ik het vaak eigenlijk onverantwoord vond om het paard te starten...Ook leuk als je een halve dag bezig was geweest met het kraakwit wassen van de benen en je uit moet stappen in volle modder...met bruine benen plots in de ring staat :D .
Startlijsten werden toen nog inderdaad pas 's morgens vrijgegeven, ik hoor dat dat nu gelukkig beter is.
Omdat wij een kleine club waren en we van de LRV uit verplicht werden om 8tal te rijden en vaak ook nog eens 4tal, was ik dus ook verplicht om kwasi elke wedstrijd er aan mee te doen. Dat wilde dus wel eens zeggen dat ik geregeld mijn 8tal gedaan had en ik in minder dan 10 minuten reeds mijn individueel moest doen aan de andere kant van het veld, dus dat was in een galopje de andere kant op en de ring in.

Maar het was gezellig en de proeven vond ik ook goed, dus niet allemaal kommer en kwel :D .

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:24

Ik was snel van dat groepsdressuur gedoe af door mijn Transvaalmerrie haar gedrag in de groep. Die verdroeg nl geen paard voor haar. Mij geloofden ze niet. Enkel toen een van de oude rotten mijn paard even leende omdat de zijne nog te groen was voor de groepsdressuur en hij enorm veel moeite had om haar in het gareel te houden. :+

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:06

Ik kan de keuze van LRV wel begrijpen. De hele LRV is gebaseerd op het wederkerigheidsprincipe en dat is binnen VLP volgens mij moeilijk in stand te houden. Ik ben het wel eens met een aantal punten die worden aangehaald maar het blijft nog altijd je eigen keuze om al dan niet te starten. Er zijn al heel veel zaken verbeterd en hopelijk blijven ze deze trend volgen. Verder denk ik dat er door de fusie heel wat ruiters zouden afhaken. Bij LRV is het betaalbaar paardrijden en niet iedereen heeft de mogelijkheid om dure licenties en inschrijfgelden te betalen. Verder zijn er ook heel wat mensen die deelnemen omwille van het groepsgevoel en is het competitieve minder belangrijk.

Veel is natuurlijk ook afhankelijk van je club. Wij behandelen onze dressuurruiters op dezelfde manier als de springruiters. Alle lessen worden door de club betaald en we maken een eerlijke verdeling. De 8tal regels zijn ook al heel wat versoepeld van boven uit en intern proberen wij het eerlijk te verdelen. Zelf sta ik ook niet altijd te springen om 8tal te rijden maar ik begrijp wel waarom ze het behouden. Op deze manier train je samen en werk je ook aan het groepsgevoel. Hierdoor wordt ook engagement naar de vereniging toe gecreëerd. Als dit weg valt, is het volgens mij bijna onbegonnen werk om nog vrijwilligers te vinden wanneer je iets organiseert.

Zelf ben ik zowel bij de LRV als VLP (vor) aangesloten en voor mij is dit ideaal. In de zomer vul ik de lege periodes op door VOR te gaan rijden en in de winter start ik vaak bij wintercriteriums van maneges. Lekker makkelijk je proef springen en naar huis maar toch blijf ik een LRV-ruiter want die gezelligheid vind je nergens anders…

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:38

Al die kritiek op LRV van mensen die allemaal in LRV gekweekt zijn. Niet erg fair;vergeet nooit van waar je komt.
Het illustreert wat lrv is. Een kweekvijver van talent voor een democratische prijs en in een gezellige sfeer, met de ponywerking als mooiste voorbeeld.
Het zou gewoon dom zijn om die toevoer van nieuwe ruiters af te snijden. Als de basis van de piramide smaller wordt, staat ze minder stevig! Ook voor de andere federaties.

Persoonlijk rijd ik al jaren lrv, het heeft zijn voor-en nadelen.
Groepsdressuur heeft zijn eigen uitdagingen, bv. Tempocontrole en begrip voor andere ruiters hun problemen bijvoorbeeld. Respect voor wie het goed kan!
Een van de leuke kanten vind ik dat ik op dezelfde dag 4 keer rijd in verschillende disciplines, lekker afwisselend!

Maar alle respect voor mensen in een andere situatie die andere prioriteiten stellen. Net zoals voor reiningruiters, wandelroutes, menners enz.