Record aantal paarden op Eper Paardenvierdaagse

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Record aantal paarden op Eper Paardenvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 10:56

Bokt.nl / www.omroepgelderland.nl

Afbeelding
Intocht paardenvierdaagse. Foto van Picurelifestyle

De Eper Paardenvierdaagse wordt jaarlijks in de tweede week van juni georganiseerd. Epe staat dan geheel in het teken van de recreatieve paardensport. De Eper Paardenvierdaagse werd voor het eerst verreden in 1993, toen nog als 'Avondvierdaagse voor ruiters en menners' onder de vlag van Rij- en menvereniging De Vrije Teugel. De routes met een lengte van gemiddeld 15 kilometer werden ook echt 's avonds verreden. Tegenwoordig is de Eper Paardenvierdaagse een bekend evenement in paardrijdend Nederland. Dit jaar werd het record aan paarden verbroken. Maar liefst 800 paarden deden mee aan de Eper Paardenvierdaagse 2016. Ruiters en menners schreven zich massaal in voor de 500 startbewijzen.

"Meer dan 500 startbewijzen geven we niet af, want we willen het veilig houden", zegt voorzitter Ruud Jager van de Paardenvierdaagse. Hij denkt dat de Paardenvierdaagse zo succesvol is omdat het evenement steeds professioneler wordt. "Ieder jaar zetten we een tandje bij en proberen we te zorgen voor goede service. Ik denk dat we door mond-tot-mondreclame steeds meer ruiters trekken."
Deelnemers krijgen de route nog ouderwets op papier overhandigd. Ook staan er borden langs de weg om de stoet de goede richting op te sturen. Inmiddels is ook een app in ontwikkeling. De organisatie wil de app volgend jaar lanceren.

Helaas was het dit jaar dusdanig slecht weer dat de tocht van vrijdag is geannuleerd. De paden en het start- en finishterrein was slecht begaanbaar door de grote regenval. Vrijwilligers van de Eper Paardenvierdaagse hebben met man en macht gewerkt om er voor te zorgen dat de intocht wel door kon gaan. De uitgestippelde route ging over meer verharde wegen en gaf minder problemen.
Traditiegetrouw rijden de ruiters tijdens de intocht verkleed op hun paard.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:23

Mond op mond reclame. Wat moet ik me daarbij voorstellen? :D

Beelddenk modus uit :)

Lijkt me overigens wel een heel leuk evenement.

wwillemijn

Re: Record aantal paarden op Eper Paardenvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:27

Het was echt super! Alles goed geregeld. Jammer van de regen en de modder, maar we hebben genoten :-)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:34

Het was weer geweldig! Nu weer een jaar wachten. Echt een dikke pluim voor de organisatie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:46

Het was heel erg leuk om te zien. Ik ben traditiegetrouw een paar dagen gaan kijken (twee routes komen vlakbij langs). In het verleden heb ik zelf wel een paar keer meegereden. Dat was fantastisch omdat je op plekken komt waar je anders niet mag rijden'. Maar ook kijken is heel leuk. Het is vooral zo grappig om veel verschillende paarden langs te zien komen, van een massieve 'Bels' tot minishetjes. De intocht heb ik uiteraard ook weer gezien. Wat is er veel werk gemaakt van de outfits. Ook de menners, die het vaak simpel houden, waren dit jaar prachtig en fantasievol uitgedost. Compliment voor het crisis management van de organisatie, zodat de intocht toch door kon gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:48

Natascha schreef:
Mond op mond reclame. Wat moet ik me daarbij voorstellen? :D
:D Dat verklaart wel waarom er 800 meededen terwijl er maar 500 'en meer geven we niet af' startbewijzen waren.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-06-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:55

Die fout wordt zo vaak gemaakt, ik erger me er ook nogal aan. Maar is niet uit te bannen, kennelijk. 800 tegenover 500 startbewijzen komt natuurlijk door de meerspannen. ;)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:59

Het was echt super leuk, ook voor de kinderen op woensdag middag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:03

Op de FB pagina van de 4daagse staat ook dat het:
800 aanmeldingen en 500 deelnemers moet zijn.

Citaat:
kleine nuance: Er waren ongeveer 800 aanmeldingen en er zijn 500 deelnemers.
Uiteraard zijn we ook niet de grootste vierdaagse, wel de grootste (en gezelligste) paardenvierdaagse

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:05

We kunnen beter aan iedereen vertellen hoe stom het is.... dan maken we meer kans met loten haha....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:08

Wat Brainless zegt. Al zou 800 paarden best kunnen natuurlijk door de meerspannen.

Wij hebben weer genoten :D !

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:13

Het was weer fantastisch. Ik kijk er ieder jaar zo naar uit. Hoop dat ik volgend jaar weer bij mag zijn voor de 11e keer.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:28

Het was een heerlijke week, ondanks de vele regen. Volgend jaar hopelijk weer! :D

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:47

Inderdaad genoten en zoals het artikel al zegt, super georganiseerd.
Hoop er volgend jaar weer bij te zijn!

kleinemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:06

Ook voor het eerst meegedaan, aangespannen. Wat een fantastische ervaring, een waar avontuur!!! Veelal tussen de buien door kunnen rijden. Sommige paden waren door de heftige regenbuien echt even zwoegen, andere lagen er super bij. Alle lof voor de organisatie en vrijwilligers die door het weer voor moeilijk keuzes zijn gesteld. Volgend jaar schrijf ik me zeker weer in!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:40

Jammer dat ik in het onderwijs werk en nooit vrij kan nemen hier voor. Lijkt me ontzettend leuk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:55

Ik heb toch echt geen papieren route uitgedeeld gekregen hoor. Wel kon je de route vooraf dowloaden.

Helaas ben ik gevallen door de slechte paden. Floki viel in de plas en ik eronder. Was een grote domper.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:56

Oh dan hoorde ik nog mensen over jou praten. Dat je gewoon weer opsteeg en geen moment klaagde. Dat ze je dapper vonden :-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:59

wwillemijn schreef:
Oh dan hoorde ik nog mensen over jou praten. Dat je gewoon weer opsteeg en geen moment klaagde. Dat ze je dapper vonden :-)

Echt waar?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:07

Ja, reden achter mensen die het erover hadden.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:08

Antheman schreef:
Ik heb toch echt geen papieren route uitgedeeld gekregen hoor. Wel kon je de route vooraf dowloaden.

Ik denk dat ze de papieren versie in het startboekje bedoelden.. ;)

Was weer super gezellig! Beetje vochtig op de camping :') maar dat kon de pret niet drukken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:12

wwillemijn schreef:
Ja, reden achter mensen die het erover hadden.

Ik heb niets gehoord. Ook niemand die me aansprak.

Wel weet ik dat ik niet meer meedoe. Er is vreselijk asociaal gereden. Niet vragen of ze konden passeren, me wegduwen uit de plassen, en zelfs toen ik er naast liep, ben ik door div. menners echt op onaardige manier aangesproken. |o

De regen, de plassen, daar kon niemand wat aan doen. En ik snap dat het een enorm gedoe was om de route aan elkaar te knopen. Maar het was fijner geweest als er toch geprobeerd werd om iets aan een omleiding te doen. Ik heb ook menners gehoord die bang waren om voorover te vallen in een plas. En menners die de heuvels de 3e dag veel te zwaar vonden. Shetlanders die tot hun neus door de plassen moesten.

De organisatie was strak, echt goed geregeld. Daar hoor je me verder niet over.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:15

Wat een nare ervaring Antheman! Wij zijn alleen maar sociale mensen tegen gekomen eigenlijk. Gezellig praatje en netjes vragen of ze mochten passeren..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:28

Oh nee dat herken ik wel! In volle galop passeren. Een ruiter Met een trappend paard zelf te dicht op ons af komen en langs ons rijden. Menners die lachen als je paard bijna achterover gaat door het steigeren omdat zij zo achterlijk langskomen. Nee, dat was geen pretje. Ik vind nog steeds dat ze menners een laatste starttijd moeten geven, zodat Ruiters die liever niet tussen de karren rijden de keuze hebben om dat niet te hoeven.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:36

Die menners mogen dan blij zijn dat de heuvels van vorig jaar er niet meer in zaten.. := Die waren pas steil! Dit stelde niet echt wat voor.. Hier eigenlijk ook alleen maar aardige mensen tegengekomen, al waren wíj meestal de inhalers vanwege een ietwat enthousiaste pony :)) (hoe vaak wij niet "mogen we u passeren?" hebben geroepen, honderd+ keer..)
Vorig jaar wel wat onbehoorlijk gedrag tegen gekomen, maar goed, met zo'n groot evenement kan je niet iedereen aardig vinden.. ;)