Bokt.nl/ rtvoost.nl Ingestuurd door meerdere bokkers
Florinde uit Nijverdal heeft PDD-NOS. Een vorm van autisme waardoor zij moeilijk gevoelens herkent. Otto, een groot bruin paard, helpt haar door zijn kuddegedrag te gebruiken.
"Ik kan moeilijk omgaan met mijn emoties en herken andermans gevoelens niet zo goed." Florinde is zeventien jaar en wordt vanuit jeugdzorg al jarenlang begeleid op verschillende manieren. Ervaringscoach Laura Reichgelt-Haasnoot is één van de weinigen die echt binnenkomt bij Florinde. Of, eigenlijk meer haar paard Otto.
"Ik geef Florinde een opdracht waarvan ik weet dat er emoties bij haar naar boven komen. Het paard is een kuddedier en doet hetzelfde wat de rest ook doet. Als hij met Florinde in de bak staat, spiegelt hij dus de emoties van Florinde." De ervaringscoach legt uit wat de bewegingen van het paard betekenen, terwijl Florinde de opdracht uitvoert.
"Het is absoluut niet zweverig!" lacht Laura. "Als je weet dat een paard zijn oren naar achter zet wanneer hij boos of gefrustreerd is, dan is dat wat het is. Je moet alleen het paard wel begrijpen. Dat vertaal ik voor de cliënt." Volgens Laura is deze vorm van ervaringscoaching zeer confronterend, maar wel beter te accepteren door de cliënt. "Een paard zegt niks en heeft geen oordeel. En dat helpt."
Dit is toch niet iets nieuws, volg zelf ook therapie met het paard in Putten bij de Rainbow ranch. En ken al zat mensen erbuiten omheen die dit ook doen, zijn hele cursussen voor met je eigen paard.
Als je een goede verzekering hebt wordt dit volledig vergoed bij de Rainbow Ranch je kunt ze zo googlen.
KittyDylan
Geplaatst: 13-07-16 15:04
Ik heb mijn eigen "terapie" paardje hihi. Mijn jaarling spiegelt me echt enorm. 'Zie' ik mezelf ook eens op een andere manier. Ik heb zelf ook pdd-NOS en ADHD