UK: Paarden oververhit op Appleby Horse fair

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

UK: Paarden oververhit op Appleby Horse fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:10

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Alexandra De Roeck.

Het paardenevenement Appleby Horse Fair is een belangrijke bijeenkomst voor Roma's, zigeuners en de reizigersgemeenschap (travellers). Deze grootste paardenmarkt in Europa, die jaarlijks in het plaatsje Appleby in Groot Brittannië wordt gehouden, bestaat al sinds 1685. Naar de Fair komen voornamelijk tinkers waarmee shows worden gegeven, er zijn kraampjes en je proeft de sfeer van het echte zigeunerleven. De paarden staan deze dag centraal.

Dit jaar was het prachtig weer tijdens de Fair, maar hierdoor ook erg warm. Wegens de hitte zijn er dan ook diverse waarschuwingen uitgedeeld. De inspecteur van de Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) is erg teleurgesteld over het aantal waarschuwingen dat is uitgedeeld. Duizenden reizigers komen op het evenement af om paarden te kopen of verkopen. De dieren worden eerst uitgebreid gewassen voordat de verkopers met enorme snelheid hun dieren de 'mad mile' af galopperen; alles om indruk te maken op potentiële kopers. En dat maakte dat veel dieren met dit weer tegen oververhitting aan zaten. De RSPCA heeft 2 onderzoeken lopen en zes paarden werden verwijderd van de Fair. Ze deelde 274 adviezen uit op het evenement en gaf 13 waarschuwingen. Vorig jaar waren dit 148 adviezen en 10 waarschuwingen.

The Blue Cross, Bransby Horses, The Donkey Sanctuary, Redwings en World Horse Welfare stuurden diverse grooms, dierenartsen en onderwijzend personeel om de paarden te helpen en de reizigers te informeren over de zorg voor de paarden. Ook werd er een wedstrijd georganiseerd waarbij zorg en welzijn voor het paard het belangrijkste was. De organisatie hoopt hiermee het welzijn van de dieren op de Fair in de toekomst te verbeteren.

Wesco

Re: UK: Paarden oververhit op Appleby Horse fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:31

Als ik de beelden op tv wel eens voorbij zag komen dan valt er nog en hoop aan educatie over te dragen aan die mensen.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:32

Wesco schreef:
Als ik de beelden op tv wel eens voorbij zag komen dan valt er nog en hoop aan educatie over te dragen aan die mensen.

Op tv krijg je alleen maar schijn te zien..
Niet alle travellers zijn zo vindt t beetje kortzichtig overkomen ..
En vooral met appleby is het helemaal niet modern aangelegd zoals nu
Het is een traditie die we al jaren meenemen ,en willen t vaak niet teveel aan prutsen omdat het zonde is als er teveel verandering in komt.
Tuurlijk kan het geen kwaad om een da elk jaar tijdens deze traditie te laten komen !
Maar als allerlei organisatie er aan willen froeten(zoals erin staat )
dan komt het niet goed ,
vooral daar voelen ze zich al erg aangevallen en kort aan t lijntje gehouden :(
Ik hoop dat deze mooie traditie in z'n waarde wordt gelaten ,blijft altijd prachtig hoe al die paarden daar in de appleby Creek worden gewassen met z'n alle en iedereen gezellig met elkaar praat :j

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:15

Ik vind het vind het inderdaad een beetje overtrokken.
Ben daar toevallig dit jaar geweest en ben normaal in het Natural Horsemanship wereldje te vinden (equiday, Parelli dagen enz).
Dus had mij al helemaal geestelijk voorbereid na ieder jaar weer de nodige ''horror" verhalen.
Gaan ze er anders mee om? Ja.
Maar op de uitzonderingen na, zag ik vooral mensen die trots op hun paarden zijn.
Waar de hele familie mee omgaat en samenleefd.
Het is hun handel/geld, dus 39 van de 40 man let echt wel goed op de dieren hoor.
Overal was RSPCA aanwezig.
Maar ja, net als met alles in de media, de slechte verhalen zijn altijd veel interessanter om te lezen.
De sfeer was top en het is een aanrader gewoon zelf eens te gaan kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:22

Ik denk dat de paardenmarkt van Zuidlaren er echt niet beter vanaf komt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:25

Spindleberry schreef:
Wesco schreef:

Op tv krijg je alleen maar schijn te zien..
Niet alle travellers zijn zo vindt t beetje kortzichtig overkomen ..
En vooral met appleby is het helemaal niet modern aangelegd zoals nu
Het is een traditie die we al jaren meenemen ,en willen t vaak niet teveel aan prutsen omdat het zonde is als er teveel verandering in komt.
Tuurlijk kan het geen kwaad om een da elk jaar tijdens deze traditie te laten komen !
Maar als allerlei organisatie er aan willen froeten(zoals erin staat )
dan komt het niet goed ,
vooral daar voelen ze zich al erg aangevallen en kort aan t lijntje gehouden :(
Ik hoop dat deze mooie traditie in z'n waarde wordt gelaten ,blijft altijd prachtig hoe al die paarden daar in de appleby Creek worden gewassen met z'n alle en iedereen gezellig met elkaar praat :j
ja, echt enorm gezellig en ach dat er af en toe een paard in wordt geslagen en in de paniek verzuipt, ach dat moet kunnen toch? Als het maar gezellig is :Y)

Er wordt daar veel en hard geslagen en afgejakkerd tot instorting van paarden (en niet alleen vanwege warm weer) maar ook door pure uitputting) en wat mij betreft wordt dat hele applebey vandaag nog opgeheven.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:28

Lusitana schreef:
Ik denk dat de paardenmarkt van Zuidlaren er echt niet beter vanaf komt.

Zuidlaren is heilig hoor, vergeleken met dit. En ja, ik heb het met eigen lede ogen eens aan moeten zien was daar in de buurt voor mijn werk en ben huilend weer heel snel weg gegaan, op Zuidlaren ook genoeg gezien maar daar houd ik het nog droog...

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:31

Farahdiba46

Zodan!Je hoeft niet gelijk zo aan te vallen hoor.... Je Kan ook op een normale je mening doen ;)
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt ?
Zelf gezien of ergens op internet gelezen ?(gewoon pure interesse !)
Want kan echt niet dat dit elk jaar zo is
En als dat idd is gebeurd vreselijk! Maar bij heel veel paardenmarkten zitten een paar rotte appels tussen ! Is het dan gelijk dat ze het allemaal doen? Nee...
Maar als ik 1ding zeker weet is dat we vooral paarden op handjes dragen!
Maar helaas in deze tijd zitten er een paar tussen die niet meer respectvol omgaan met wat vroeger voor hun grootouders een grote trots was (paard en huifkar/woonwagen) ...
Ik kan je dus deels goed begrijpen en helaas is dat overal zo ..
Maar om gelijk heel appleby te vooroordelen vindt ik niet zo tof !
Want ik weet dat dit een traditie en best grote betekenis heeft voor travellers..
Het was/is ook iets om bij elkaar te komen en idd gezellig te hebben .
En hoop dat er idd met zulke dingen maatregelen worden genomen!
maar hoop dat het nooit zo ver mag komen dat t verboden wordt....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:11

Zoals er ook staat, zelf gezien. Ik zal nooit de puree onmacht en wanhoop in de ogen van sommige paarden vergeten, zo ook niet de dode ogen van de paarden die strak aangebonden zo hard probeerden daar in hun hoofd niet te zijn...