Pony in bewaring genomen wegens verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pony in bewaring genomen wegens verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 14:41

bokt.nl / www.nieuwsbank.nl

Afgelopen vrijdag heeft de dierenpolitie een pony in bewaring genomen in Oudendijk. De pony werd verwaarloosd en het is niet de eerste keer dat de eigenaar gewaarschuwd is. Er werd al eerder proces-verbaal opgemaakt in verband met verwaarlozing en nu bleek dat hij ook niet had voldaan aan de bestuursrechtelijke herstelmaatregelen die hem eerder waren opgelegd. De pony is overgebracht naar een door de Dienst Regelingen bevoegde opslaghouder. Alle gemaakte kosten zullen op de eigenaar worden verhaald. Daarnaast zal er wederom proces-verbaal tegen de man worden opgemaakt.

cherell0

Re: Pony in bewaring genomen wegens verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:02

Oudendijk als in tussen sleeuwijk en woudrichem ?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:26

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:25

Misschien een beetje offtopic maar wel relevant...
Vraag me sterk af wat die gemaakte kosten door de opslaghouder zijn. Nam een jaar of wat geleden een bejaarde merrie over uit een in beslagname, die via een veiling aan een toffe opkoper was verkocht die haar maar 2 dagen had. Merrie had daarvoor na tien jaar verwaarlozing een half jaar bij opslaghouder gestaan. Had ribben waar je xylofoon op kon spelen, gele oogleden en zwarte spuitpoep van een meter wegens leverbot, luizen, en miste een halve hoef wegens verwaarloosde hoefzweer. Oh, en ze had nog welgeteld 1 kauwvlak en dus een volledig afgeschreven gebit. Met dank aan de opkoper van nog 30 anderen konden we haar ongeveer om niet krijgen.
Haar verbetering, was ons leergeld. Kwestie van je erin verdiepen, in het begin de juiste medicatie en daarna wel extra investeren in gepaste voeding. Maar zuks had zo'n opslaghouder toch moeten zien? Had haar zelf in minder dan een half jaar dusdanig op de rit dat ze niet ziek meer was en haar conditie bovengemiddeld begon te worden.
Dus blijf ik zitten met de vraag: welke kosten hééft zo'n opslaghouder gemaakt... ? Behalve de huur van het weilandje waar die van ons op is geflikkerd en waar er vervolgens niet naar om is gekeken...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:39

oke dank je wel.

sientje, ik mag hopen dat een erkend opslaghouder wel goed is voor het dier en dus kosten maakt in voeding, stalling , smid dierenarts etc. etc.
soms mogen ze nog niet direct actie ondernemen i.v.m. een rechtzaak (wat heel vervelend is).
of moeten eerst alle details vast gelegd worden.

maar ik ben geen expert o.i.d. dus misschien heb ik het wel mis.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:41

Deze erkende opslaghouder had er een stuk of dertig waaronder deze merrie... Geen idee hoe de rest er aan toe was...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:06

Ik weet van een eerder geval dat bij en 4 inbeslagname van vooral shetten een behoorlijke rekening gepresenteerd werd.
Letterlijk alles deden ze, imo alles om juist kosten te kunnen maken.
Wat belachelijk dat jou merrie überhaupt al in beslag genomen was en er zo uit zag

Diep treurig

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:27

Sientje, opslagkosten zijn echt belachelijk!
Ze hebben mijn oudere 30 jarige pony jaren met pensioen in beslag genomen genomen omdat je wat ribbertjes kon zien.

Ik kan er niet teveel over Los laten want we zitten in rechtszaken verwikkeld op dit moment. Onze dierenartsen staan NL achter ons.

Maar ter indicatie vervoers kosten, mogen ze verhalen tot 500 euro. Opslag houder haalt t paard op niet eens LID zelf. Administratie kosten tot 275,-
Ponys tot 1,45 11,-pd.
Paarden en hengsten 15,- -pd.
Dierenarts,hoefsmeden en de ratteplan worden ook nog verhaald.

Grapje bij ons voor 1,5 week kosten 1000,- als we dat niet wilde moesteb we vrijwillig afstand tekenen.

Foto is van 18 mei 2016. In beslag genomen op 20 mei 2016. Omdat de poby die week overdag in de paddock stond met regen deken en het koud had volgens hun.

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:17

meen je nou echt dat ze die pony in beslag hebben genomen?? >;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:10

LukieBradley schreef:
Wat belachelijk dat jou merrie überhaupt al in beslag genomen was en er zo uit zag

Diep treurig

Ehm...merrie was heel terecht in beslag genomen voordat ik haar van een opkoper overnam ;) Had ongeveer 10 jaar weinig te eten en geen zorg gehad. Haalde de lokale media en ook dit forum. Iemand die erbij betrokken was, maakte zich zorgen om de toekomst van deze oude merrie... En heb zelf land en stal en zorg en zodoende kwam ze bij ons.

Maar!! Dacht dat ik na een in beslagname een paard zou overnemen dat minimaal klinisch 'ok' was. Dat was na een half jaar bij een opslaghouder allesbehalve waar. Vandaar mijn vraag over de gemaakte kosten... want zelfs aan de basics zoals ontwormen was niet voldaan. ;)

Schrik me eerlijk gezegd een hoedje van de kosten die dus in rekening worden gebracht, als k denk aan het wrak dat ik na een half jaar bij een opslaghouder voor eigen kosten opving. Al haar al dan niet besmettelijke mankementen hebben we zelf in samenwerking met dierenarts gevonden en verholpen. Daarna kostte het ons een euro of 150 per maand, vanwege het speciale voer. Maar wat was ze leuk, en blij met ons en wij met haar <3

Ze is niet meer onder ons, maar ik zou er zo weer aan beginnen. Ware het niet, dat ik nooit en te nimmer meer geloof in het idee 'is in beslag genomen, dus er is goed voor gezorgd'.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:15

kimmie261 schreef:

Jup, want ze kwam wat slechter uit de winter, koliek gehad, baarmoederhals ontstekingen waarvoor ze behandeld is. Dus poby was magerder. Je kon wat ribbetjes zien. Toen op de weide gegooid, maar het regende de week zo erg, dus de paddock op met regen deken en onbeperkt hooi

Pony trilde, dus had het koud volgens hun. Haar hooi lag op de grond en had ze op gepoept dus was niet meer eetbaar. Dat waren Aa wijsbare redenen om een dertig jaar oude poby mee te nemen.

Dat ik een uur later na mijn werk ze af kom voeren en checken en een poby direct mis zonder een brief achter gelaten is. Deken in de paddock achter gelaten is tussen de andere paarden.
Niemand ingelicht, ons dood gezocht te hebben, politie gebeld en nergens meldingen

Dat mag uiteraard. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:25

Kletskousz schreef:
kimmie261 schreef:

Jup, want ze kwam wat slechter uit de winter, koliek gehad, baarmoederhals ontstekingen waarvoor ze behandeld is. Dus poby was magerder. Je kon wat ribbetjes zien. Toen op de weide gegooid, maar het regende de week zo erg, dus de paddock op met regen deken en onbeperkt hooi

Pony trilde, dus had het koud volgens hun. Haar hooi lag op de grond en had ze op gepoept dus was niet meer eetbaar. Dat waren Aa wijsbare redenen om een dertig jaar oude poby mee te nemen.

Dat ik een uur later na mijn werk ze af kom voeren en checken en een poby direct mis zonder een brief achter gelaten is. Deken in de paddock achter gelaten is tussen de andere paarden.
Niemand ingelicht, ons dood gezocht te hebben, politie gebeld en nergens meldingen

Dat mag uiteraard. ;)

Wat een bijzondere geschiedenis... Maar hoezo vond iemand en wie dan het nodig om de dierenpolitie in te schakelen?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:29

Kletskousz schreef:
kimmie261 schreef:

Dat mag uiteraard. ;)

Wat verschrikkelijk!! Hopelijk heb je de pony terug en worden de kosten kwijtgescholden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:36

Hoop dat ze zien dat ze haar neus verbrandt heeft en daar iets tegen doen. Nou sterkte met alles dat is niet niks wat je overkomt!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:12

Is dit topic opgeschoond ofzo? Ik kan de discussie niet goed volgen, er lijken berichten te missen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:45

Dat bedoelde ik eigenlijk sientje! In beslag genomen en dan na een half jaar nog niks pfff treurig

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:50

dat kan toch helemaal niet? Er wordt toch altijd eerst gewaarschuwd en mogelijkheid geboden om te verbeteren? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstelken dat er altijd de wereld aan procedures aan vooraf gaan en dat ze jullie pony zomaar meenemen zonder waarschuwing of wat...idioot...lijkt me dat je die zaak al in je zak hebt als het is zoals je verteld.