Friese dekhengsten Teeuwis 389 en Jerke 434 overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Friese dekhengsten Teeuwis 389 en Jerke 434 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 18:37

bokt.nl / www.denieuweheuvel.com
Ingestuurd door meerdere bokkers

In de afgelopen week zijn twee Friese dekhengsten van dekstation De Nieuwe Heuvel overleden. Teeuwis 389 is op 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat hij steeds meer last kreeg van zijn gewrichten. Hij heeft tot op het laatst nog gediend als dekhengst.

De andere hengst, Jerke 434, is plotseling overleden na een koliekaanval. De 13-jarige hengst heeft nog een operatie gehad maar is afgelopen zaterdag alsnog overleden. Hij is succesvol uitgebracht in de dressuur onder Marijke Folmer en werd de afgelopen jaren gereden door Anke Kuppens.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:59

Het gaat om Jerke 434.

JinxV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:35

Nieuwsredactie schreef:

Teeuwis 389 is op 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat hij steeds meer last kreeg van zijn gewrichten. Hij heeft tot op het laatst nog gediend als dekhengst.

Vraag me af of dit iets is om blij mee te zijn. 18 jaar en helemaal versleten. wat kunnen we dan van zijn nakomelingen verwachten?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:41

JinxV schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Teeuwis 389 is op 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat hij steeds meer last kreeg van zijn gewrichten. Hij heeft tot op het laatst nog gediend als dekhengst.

Vraag me af of dit iets is om blij mee te zijn. 18 jaar en helemaal versleten. wat kunnen we dan van zijn nakomelingen verwachten?

Idd; maar het verbaast mij niks. Ik heb nooit de indruk gehad dat Friezen hele sterke paarden zijn... -O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:28

Friezen worden doorgaans ook niet zo oud, toch? Weet zo van eigenlijk alle 'zwaardere' paarden dat ze de 20 niet halen.

Afwezig

Re: Friese dekhengsten Teeuwis 389 en Jerke 432 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:29

Ik schrik best van jullie uitspraken :o
Jammer dat de Fries jullie een ander beeld geven

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:33

Waarom? Een fries heeft zulk benen-gezwaai, zo veel kracht en massa... Een Clydesdale word bijvoorbeeld ook écht geen 25, gewoon omdat ze te zwaar zijn. Grote honden worden ook minder oud als een kleintje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:35

Waarom zou je van die uitspraken schrikken? Ze zijn van trekpaard in een korte tijd gefokt naar dressuurpaard, kijk maar hoe smal de meesten zijn in tegenstelling tot de vroegere Friezen.. Tel daar het inteeltpercentage bij op en je krijgt een paard die niet zo sterk is als de 'oer' Fries.

In elk geval zonde van de hengsten, en altijd sneu een paard te verliezen aan koliek.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:41

xSlvna schreef:
Waarom? Een fries heeft zulk benen-gezwaai, zo veel kracht en massa... Een Clydesdale word bijvoorbeeld ook écht geen 25, gewoon omdat ze te zwaar zijn. Grote honden worden ook minder oud als een kleintje. :)

hmm hier ben ik het niet mee eens. trekpaarden zijn juist gefokt op hun lange werkbaarheid. veel trekpaard rassen zijn gefokt om tot en met 20 jaar en ouder, zware arbeid te verrichten. ze worden vaak ook ouder.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:43

In de Phryso van juni komt een artikel over hoogbejaarde Friese paarden, de oudste is 34 jaar.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:43

Triest hoor weer 2 kanjers minder.
Friezen en andere zwaardere rassen kunnen makkelijk 20 + worden, denk dat het ook een factir is hoe je met een paard omgaat ongeacht ras

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:14

Spruit schreef:
Waarom zou je van die uitspraken schrikken? Ze zijn van trekpaard in een korte tijd gefokt naar dressuurpaard, kijk maar hoe smal de meesten zijn in tegenstelling tot de vroegere Friezen.. Tel daar het inteeltpercentage bij op en je krijgt een paard die niet zo sterk is als de 'oer' Fries.

In elk geval zonde van de hengsten, en altijd sneu een paard te verliezen aan koliek.

Mee eens! de oudere generatie Friezen zijn een stuk sterker. De moderne versie is nog niet in de kracht van de oudere generatie, misschien over 5 á 10 jaar wel. Dan is de fokkerij vast wel verbeterd en sterker. Tenminste dat hoop ik voor ze!
Vroeger hebben wij een ouderwetse Fries gehad die als pleegmoeder op stal is gekomen en vervolgens is gebleven. Is 27jr geworden, hart was nog heel sterk maar haar lichaam liet haar op het laatst in steek.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:04

Spruit schreef:

Inteeltperce trage staat op het stamboek! Heb twee dressuur Friezen beide zit het onder de 1%...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:44

Annekeee schreef:

Ik vind dat er zo wordt blindgestaard op de zwarte kleur bij Friezen!
Wordt er dan eens een vosje geboren (wat genetisch soms nog kan), dan wordt het diertje 'weggemoffeld' (hoewel ze er in landen als de VS misschien wel grof geld voor zouden neerleggen).
De genenpoel was veel gezonder en meer uitgebreid geweest als er nog kleuren of ten minste aftekeningen waren toegestaan.
Je leest ook wel eens over waterhoofden ed. wat bij Friezen naar verhouding veel vaker voorkomt. Dat vind ik een slechte zaak.

Volgens mij waren het vroeger ook behoorlijk nuchtere paarden, maar alle Friezen die ik nu ken, vind ik onbetrouwbaar en knettergekke heethoofden. := Ik houd niet van heethoofden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:20

Annekeee schreef:

Waarom?

Feit is dat de friezen niet zo sterk zijn over het algemeen en met te veel gezondheidsklachten.

lievenamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:23

Niet alle friezen zijn niet sterk! Wij hebben vroeger een fries gehad die 27 is geworden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:25

Huh? Ik kijk ook verbaasd op van de uitspraken.
Zelf ken ik juist een hele hoop oudere Friezen van 20+ en ook haast allemaal nog actief aan het werk. :j
En benengezwaai herken ik ook niet, zeker niet bij de nieuwere types.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:25

Over het algemeen he, niet dat ze niet allemaal niet sterk zijn.

Ik vind ze ook prachtig hoor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:17

Vergeet niet dat het dekken ook zo zn invloeden heeft op een paardenlichaam. Dat is een andere belasting dan een doorsnee sportpaard heeft.

Zonde van de hengsten. Sterkte voor de eigenaren.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:28

Op onze manege hebben we 65 paarden en pony's, waaronder 21 Friezen. Mijn ervaring is wel dat Friezen over het algemeen wat eerder versleten zijn, maar je hebt natuurlijk ook uitzonderingen. Onze oudste Fries is 21 en die is nog kerngezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:30

Maar vergeet niet dat de Friezen die NU 20+ zijn nog in het bezit zijn van de oudere genen. In deze groep zitten zowel de nog sterke Friezen als de eerste zwakkere (zie hengst van dit artikel) Friezen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:36

Hoeveel KWPN/NRPS hengsten zijn er niet overleden die jonger dan 20 zijn? Daar zijn er ook genoeg van op de voorpagina geweest..

Eefje2011

Re: Friese dekhengsten Teeuwis 389 en Jerke 434 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:42

De friezen van tegenwoordig zijn inderdaad veel zwakker. En er zijn veel genetische problemen. Denk aan dwerggroet, waterhoofden, hoog inteelt percentage, slecht hart, etc.
Het frieze ras is een 'gesloten gemeenschap'. Ander bloed wordt totaal niet toegestaan, waardoor het ras uiteindelijk gewoon 'kapot' gefokt wordt en (naar mijn idee) zal uitsterven. Zonde! Als ze nou een beetje ander bloed toe laten zal dat al een hoop gaan schelen, zeker in het inteeltpercentage.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:38

Eefje2011 schreef:
De friezen van tegenwoordig zijn inderdaad veel zwakker. En er zijn veel genetische problemen. Denk aan dwerggroet, waterhoofden, hoog inteelt percentage, slecht hart, etc.
Het frieze ras is een 'gesloten gemeenschap'. Ander bloed wordt totaal niet toegestaan, waardoor het ras uiteindelijk gewoon 'kapot' gefokt wordt en (naar mijn idee) zal uitsterven. Zonde! Als ze nou een beetje ander bloed toe laten zal dat al een hoop gaan schelen, zeker in het inteeltpercentage.

Ik zou me, als ik jouw was eens wat beter in het Friese ras inlezen. Want dan had je geweten dat er al een test is voor het dwerggroei gen en het waterhoofdgen. Inteeltpercentage of zoals het nu wordt genoemd verwantschapspercentage wordt aanbevolen om zo laag mogelijk te houden. En dit laatste is al jaren het geval.

Wil wel eens weten wat andere stamboeken hier aan doen. Volgens mij vrij weinig. Daar worden soms zelfs hogere inteeltpercentages gehaald dan bij de Fries.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:55

Ijsland stamboek is ook een gesloten stamboek.

Sterker nog, 130 jaar geleden heeft het friese stamboek ander bloed toegelaten, in de vorm van oldenburger en groninger paarden.

Het was zelfs KWPN die experimenteerde met inteelt. Ik kan me de naam van de hengst niet meer voor de geest halen maar dat was een goedgekeurde dekhengst met dezelfde vader en opa (opa was zijn vader)
Het friese stamboek wil niet meer dan 12,5% inteelt zien, en elke zelf respecterende fokker zal zo ver mogelijk onder deze percentage willen zitten. Bij Kwpn'ers kom je regelmatig inteeltpercentages van 30 procent tegen.
Kijk maar eens op boktmarkt of paarden te koop facebook hoeveel rijpaarden onder de 15 jaar al te koop worden aangeboden met artrose-kissing spines-bemerkingen. En ga dan zoeken naar de friezen die met bemerkingen worden aangeboden.