Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nieuwsredactie schreef:bokt.nl / www.denieuweheuvel.com
Teeuwis 389 is op 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat hij steeds meer last kreeg van zijn gewrichten. Hij heeft tot op het laatst nog gediend als dekhengst.
JinxV schreef:Nieuwsredactie schreef:bokt.nl / www.denieuweheuvel.com
Teeuwis 389 is op 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat hij steeds meer last kreeg van zijn gewrichten. Hij heeft tot op het laatst nog gediend als dekhengst.
Vraag me af of dit iets is om blij mee te zijn. 18 jaar en helemaal versleten. wat kunnen we dan van zijn nakomelingen verwachten?
xSlvna schreef:Waarom? Een fries heeft zulk benen-gezwaai, zo veel kracht en massa... Een Clydesdale word bijvoorbeeld ook écht geen 25, gewoon omdat ze te zwaar zijn. Grote honden worden ook minder oud als een kleintje.
Spruit schreef:Waarom zou je van die uitspraken schrikken? Ze zijn van trekpaard in een korte tijd gefokt naar dressuurpaard, kijk maar hoe smal de meesten zijn in tegenstelling tot de vroegere Friezen.. Tel daar het inteeltpercentage bij op en je krijgt een paard die niet zo sterk is als de 'oer' Fries.
In elk geval zonde van de hengsten, en altijd sneu een paard te verliezen aan koliek.
Spruit schreef:Waarom zou je van die uitspraken schrikken? Ze zijn van trekpaard in een korte tijd gefokt naar dressuurpaard, kijk maar hoe smal de meesten zijn in tegenstelling tot de vroegere Friezen.. Tel daar het inteeltpercentage bij op en je krijgt een paard die niet zo sterk is als de 'oer' Fries.
In elk geval zonde van de hengsten, en altijd sneu een paard te verliezen aan koliek.
Annekeee schreef:Ik schrik best van jullie uitspraken
Jammer dat de Fries jullie een ander beeld geven
Eefje2011 schreef:De friezen van tegenwoordig zijn inderdaad veel zwakker. En er zijn veel genetische problemen. Denk aan dwerggroet, waterhoofden, hoog inteelt percentage, slecht hart, etc.
Het frieze ras is een 'gesloten gemeenschap'. Ander bloed wordt totaal niet toegestaan, waardoor het ras uiteindelijk gewoon 'kapot' gefokt wordt en (naar mijn idee) zal uitsterven. Zonde! Als ze nou een beetje ander bloed toe laten zal dat al een hoop gaan schelen, zeker in het inteeltpercentage.