Paardenkoper makkelijke prooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenkoper makkelijke prooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:58

nporadio1.nl

De handel in paarden trekt aan. Een vijfde van de recreatieve rijders heeft een eigen paard, dat zijn er ongeveer 70.000. Meer transacties betekent ook meer kans op mislukte aan- en verkopen.

Reporter Radio heeft in samenwerking met de Paardenkrant het eerste grote onderzoek naar cijfers over de omstandigheden rondom de aan- en verkoop gedaan. De raadpleging is uitgevoerd door TOPonderzoek. Daar is door kopers én verkopers massaal op gereageerd. 3500 mensen vulden de vragenlijsten in.

De resultaten
Ruim de helft van de transacties met paarden gaat niet goed. Kopers bereiden zich onvoldoende voor en verkopers komen hun informatieplicht niet na. In ruim 60% van de aan- en verkopen is géén sprake van een contract. Kopers laten in meer dan de helft van de aankopen het paard niet keuren door de eigen dierenarts. Oriënteren doen de kopers voornamelijk op internet. Zowel kopers als verkopers zijn het eens met de stelling dat een registratieplicht een goed idee is én dat een keurmerk voor professionele verkopers een meerwaarde zou zijn voor de branche.

Keurmerk voor handelaren
Annemarie van der Toorn, gedragstrainer zet de spot op de omgang van mens en dier en Dirk Willem Rosie, algemeen hoofdredacteur van de Paardenkrant en Horses.nl gaf in de studio van Reporter radio commentaar op de uitkomsten van de raadpleging.

"We kunnen bij de krant heel veel verhalen maken over teleurgestelde kopers maar ook de verkopers hebben verhalen. 73% van de kopers schat hun eigen rijkunst niet goed in en dán kan het paard tegenvallen, niet omdat het paard niet goed is maar omdat de ruiter er niet goed mee omgaat.
Verkopers doen hun huiswerk beter, 87% is zich bewust van zijn informatieplicht, daartegenover is maar 56% van de kopers op de hoogte van de onderzoeksplicht. Het feit dat maar 61% van de kopers en nog erger, 71% van de verkopers een contract afsluit is schokkend, ongehoord en zeer onverstandig. Het gaat om bedragen vergelijkbaar met een auto en een caravan maar die hebben véél minder risico" aldus Rosie.

De handel in paarden moet professioneler worden, vindt Rosie. "De handelaar prijst zijn paard aan als de groenteboer zijn appels maar een keurmerk zou dat misschien wat objectiveren."

Rosie's belangrijkste tip, net als die van Annemarie van der Toorn: als je een paard wil kopen, neem iemand mee, je instructeur, iemand die verstand van paarden én van jou heeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:02

Ik ben schuldig! 8 jaar geleden mijn verzorgpaard overgenomen. Die was toen 3 en half en kon weinig en steigerde alleen maar.. niet laten keuren, geen verkoopcontract. Maar is allemaal goed gegaan en heb er nog steeds geen spijt van.

Ik wist toen ook niks van dat soort dingen af..oeps.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 30-05-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Re: Paardenkoper makkelijke prooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:08

Hele mooie treffende zin aan het einde van het artikel! Interessant onderzoek :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:08

Heb dit onderzoek ingevuld :j Enige waar ik schuldig aan ben is het contract. Een contract op het niveau waar ik een paard gekocht heb is niets waard. Als je het paard laat keuren en hij wordt goedgekeurd, waar heb je dan een contract voor nodig als je niet aan proeftijd doet? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:47

CastaMickey schreef:
Heb dit onderzoek ingevuld :j Enige waar ik schuldig aan ben is het contract. Een contract op het niveau waar ik een paard gekocht heb is niets waard. Als je het paard laat keuren en hij wordt goedgekeurd, waar heb je dan een contract voor nodig als je niet aan proeftijd doet? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk :j

Je koopcontract is je enige officiële eigensomsbewijs....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:00

Ik ben wat dat betreft ook niet handig bezig geweest met de aankoop van mijn paard. Een iets getalenteerder paard dan ik op dat moment aankon. Maar ik heb er wel in (willen) investeren om er wat van te maken. Nu heb ik een topper onder mijn hol waar ik goed mee overweg kan en we zijn helemaal naar elkaar toe gegroeid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:13

Nieuwsredactie schreef:
Zowel kopers als verkopers zijn het eens met de stelling dat een registratieplicht een goed idee is én dat een keurmerk voor professionele verkopers een meerwaarde zou zijn voor de branche.

Ik begrijp dit wel, maar ben altijd wat huiverig voor nog meer registratie...
Een keurmerk voor handelaren vind ik niet z'n vreemd idee, hoop alleen dat het niet prijs-opdrijvend werkt. Ik denk dat goede voorlichting ook helpt - en inderdaad: neem iemand mee. Dat helpt overigens niet altijd, ik heb een paar keer meegemaakt dat mensen puur op emotie en tegen alle adviezen in, toch een paard kochten. Met alle ellende van dien....
Dus je kunt er wel wat in sturen, maar sommige kopers zijn ook wel heel erg eigenwijs :+ ... en daar maakt een handige verkoper dan gebruik van. Dat mag natuurlijk niet, maar soms snap ik het wel.
Ik koop/verkoop trouwens meestal zonder contract. Nooit problemen gehad. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en goed weten waar je mee bezig bent.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:26

Check, check, check, check... := Mijn ouders hebben een vijfjarige pony voor hun tienjarige dochter met alleen manege-ervaring gekocht, geen contract, niet laten keuren, geen papieren, helemaal niks. Het gaat al tien jaar goed, maar ik zou het toch anders doen tegenwoordig :')

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:02

Wij zijn helaas ook ooit een x de fout in gegaan..heeft fustratie,geld en een heleboel tranen/verdriet gekost..het heeft ons wel een stuk ervaring opgeleverd & ons huidige paard is er voor ons een uit duizenden <3

Maar toch...
Als ik soms toch nog denk aan ons spierwitte arabiertje,word ik altijd nog een beetje verdrietig...

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:12

Die enquete heb ik ook ingevuld, als kersverse eigenaar *\o/*
Paard gekocht met keurig, maar verder gewoon simpel contractje.
(Met als ontbindende voorwaarde opgenomen "mits goedgekeurd")
Ik wist het al, maar verkoper wees er zelf ook nog eens op, dat dit contract het eigendomsbewijs is.
Ik heb van andere verkopers modelcontracten gezien, waarvoor ik minimaal een jurist nodig had gehad om die te ontcijferen. Nou sorry, daar ben ik dus niet eens naar een paard gaan kijken.

Iets van registratie lijkt me toch wel handig.
Worden die chipnummers dan nergens bijgehouden?
Als je hond of kat wegloopt, kan aan de hand van het chipnummer de eigenaar achterhaald worden (dacht ik tenminste).
Lijkt me toch ook handig als van paarden de eigenaar via de chip achterhaald kan worden.
Wel graag gewoon simpele registratie, niet weer zo'n melkkoe waaraan je je kan blauw betalen.

Keurmerk voor handelaren?
Mwah, ja en nee.
Zal vast wel weer heel duur zijn om aan zo"n keurmerk te komen, en zoals bij alle keurmerken zal je er altijd toch wel slechte verkopers tussen hebben zitten. Net zo goed dat er prima verkopers zonder keurmerk zullen zijn.
Ik vind het gebruik van gezond boerenverstand en een dosis zelfkennis eigenlijk veel belangrijker.
Je niet blindstaren op een leuk kleurtje of dat lieve koppie.
Weet van je zelf wat je de belangrijkste punten vindt waaraan je paardje moet voldoen.
En, wat iedereen me als goede raad mee gaf: het moet goed voelen!
Twijfel je, of zit je met een niet nader te verklaren vreemd gevoel bij een paard: Niet kopen!

Ach, de toekomst zal het brengen, of we er goed aan gedaan hebben, met onze recente aankoop.
Het voelt in elk geval goed! :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:49

Schuldig! Mijn eerste aankoop was een totale miskoop, wel met contract:
Verkoper X verkoopt paard Y aan koper Z voor de prijs van ...

Maar dat was dan ook anders, geen keuring, compleet geen paard voor mij, paard is uiteindelijk meer mank/ziek geweest dan gezond.

Die fout heb ik dus bij 2de paard niet gemaakt, rotngenologisch en klinisch gekeurd, meerdere keren getest, uitgebreid contract. Paard heeft meer in de kliniek gestaan dan thuis...

Ik denk dat ik gewoon pech heb...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:48

Maar het mooie is, dat contract is dus niet je eigendomsbewijs want dat is het bonnetje/factuur van het paard. Ik vraag dus of ik een factuur mag, vind de handelaar niet zo leuk want die moet dan btw betalen :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:50

Luz_ElenaE schreef:
Maar het mooie is, dat contract is dus niet je eigendomsbewijs want dat is het bonnetje/factuur van het paard. Ik vraag dus of ik een factuur mag, vind de handelaar niet zo leuk want die moet dan btw betalen :')

Of hij doet dan net als bij de groothandel de btw bij de kassa er nog op.
En als je een merrie hebt kan ie voor t lage tarief ( als dat nog zo is) heb je mazzel

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:53

Maar koper willen zich ook wel laten bedonderen.
Budget max. 1000/1500 maar moet wel gezond zijn, braaf en goed kunnen lopen. En geen driejarige graag.
Voor een shetlander is dat natuurlijk te doen maar voor een pony en zeker voor een paard moet je wel heeeeeeeeeeel veel geluk hebben.
Dan denk ik altijd, spaar ff door (dat moet toch lukken met een paar 100 euro per maand die je dan nog niet aan je paard uitgeeft omdat je die nog niet hebt) en koop iets goeds.

Daarnaast zie ik als verkoper vaak dat mensen schrikken of amper luisteren naar het verhaal over het karakter van een paard dat ze er bij mij altijd gewoon bij krijgen. Liefde maakt blind.
Vandaar dat ik zelf bepaal of ik denk dat de match gaat lukken of niet. En zo niet dan blijft de pony gewoon lekker staan.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:56

Dat lage btw tarief is nog zo. Hoe ze het boekhouden maakt mij niet uit, als ik mijn bonnetje maar krijg. Als je dus een verkoopcontract opstelt maar de verkoper verkoopt het zwart heb je uiteindelijk geen poot om op te staan, mocht er wat mee zijn.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:06

RianneH schreef:
Hele mooie treffende zin aan het einde van het artikel! Interessant onderzoek :)

Rosie's belangrijkste tip, net als die van Annemarie van der Toorn: als je een paard wil kopen, neem iemand mee, je instructeur, iemand die verstand van paarden én van jou heeft.

Klopt, maar ik maak meer mee dat die betreffende instructeur kijkt naar een paard wat aan haar wensen voldoet. Dan dat ze objectief kijken naar het paard en de toekomstig ruiter.
Hierdoor kopen ze een "volgens de instructeur" goed paard waar ze niet alleen op kunnen/durven rijden.

Neemt niet weg dat het verstandig is om iemand mee te nemen. Maar maak vooraf duidelijke afspraken over wat je zoekt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:09

Ik heb het getroffen: eerste aankoop meteen een goede. Ik heb er nog steeds plezier van!
Particulier gekocht èn ik mocht de pony 2 weken op proef nemen bij mij.
Ik wist dus precies wat ik kocht.

Verder wel laten keuren en ook goede begeleiding gehad in de proeftijd.
Bij het bezichtigen kon mijn 'expert' helaas niet mee, maar die heeft er in de proeftijd genoeg naar gekeken. Zelf was ik ook kritisch.

Een contract heb ik nooit opgesteld of getekend. Ik heb ook begrepen dat een contract wat je zelf schrijft ook niet rechtsgeldig is? Daar moet toch een notaris aan te pas komen en alles?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:17

Wat een suggestieve titel voor een vrij neutraal verhaal.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:24

Ik kocht mijn haflinger 5 jaar geleden, ook zonder keuren, contract, zelfs zonder voorrijden en alleen puur op gevoel.
Er bestaat geen braver paard dan haar! We hebben enorm veel mazzel gehad.

Mocht ik ooit weer een paardje kopen zou ik het misschien wel iets anders aanpakken, alhoewel ik gevoel (bij de verkoper & paard) nog steeds heel belangrijk vindt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:41

Ik geloof niet dat een keurmerk iets zou oplossen. Tegen samenspanning (ja het gebeurt nog steeds dat een DA een oogje dichtknijpt bij een keuring ten faveure van de verkoper, zeker als het paard wordt gekeurd voor de verzekering) valt niets te doen.
Registratie is een beter idee. Op de chip kan heel wat meer informatie dan er nu op staat, bijvoorbeeld wat een paard mankeert of dat paard is afgekeurd of niet. Dat door de keurende DA kan worden uitgelezen. Helaas gebeurt dat niet. Waarom? Geldkwestie denk ik. Het zou natuurlijk een enorm gat slaan in de inkomsten van veel keurende DA's.
Grappig, het artikel vergelijkt de paardenhandel met een groenteboer die appels verkoopt. Maar er gaan bedragen in om waarvoor je een auto zou kunnen kopen. Beter vergelijk voor paardenhandel is autohandel. Met vergelijkbare oplichtingspraktijken. :D :D

Er is al heel veel veranderd in de handel, door paarden net als producten die je aanschaft onder de consumentenkoop wetgeving te scharen. Maar dan moet je als consument wel weten wat je rechten en plichten zijn, dus niet alleen wat je moet doen bij aankoop (keuren, iemand met verstand mee etc) maar vooral ook wat je moet doen vlak na aankoop als het paard toch gebreken lijkt te vertonen.
Die voorlichting kan een stuk beter.

En verder heb je de eigenwijze koper die denkt het allemaal zelf goedkoper en beter te kunnen. Die best weten wat de "gouden" aankoopregels zijn, maar die stronteigenwijs zijn en denken dat ze spekkoper zijn met dat prachtige paard van 3000; van die sukkels waar de professionele paardenverkoper een goede neus voor heeft. Of kopers die voor 6000 met een totaal verkeerd gebouwd paard thuiskomen.

Blijft over dat kleine beetje geluk dat je ook moet hebben als je levende have koopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:47

mairead schreef:
Een contract heb ik nooit opgesteld of getekend. Ik heb ook begrepen dat een contract wat je zelf schrijft ook niet rechtsgeldig is? Daar moet toch een notaris aan te pas komen en alles?

Een contract is rechtsgeldig op het moment dat beide partijen dit hebben ondertekend.
Alleen kan de verkoper nog steeds weigeren het paard terug te nemen en moet er een rechter aan te pas komen om de koop te ontbinden. Die route is vaak duur (juridische bijstand, advocaat, griffiekosten, etc) en daarom wordt daar in veel gevallen vanaf gezien, zeker als het paard niet zo duur is geweest. Een beetje gewiekste verkoper weet dat ook.

1 Goede tip is wel: zorg dat je voor dat je een paard koopt een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:32

ik heb geloof ik altijd geluk met mijn paardjes. heb ze niet laten keuren maar heb een zeer kritische oog als ik ga kennis maken met zo'n paard.
waar ik op let is.
gedrag in omgang welke signalen geeft hij af. laat hij alles toe zonder problemen.
hoe voelt de vacht aan is het glad en soepel. hoe zijn de hoeven staat hij er goed op zijn de hoeven mooi hard. hoe staat hij op z'n benen en hoe loopt hij.
dit zijn de dingen waar ik heel goed op let voor ik een paard koop en weet dat niet veel mensen dit kunnen zien.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:49

Al 5 jaar veel plezier van een paard wat ik zonder keuring heb gekocht.
Gewoon op eigen kritisch oog en eigen gevoel afgegaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:59

Ik snap dat werkelijk niet.
Toen ik 30 jaar geleden mijn eerste paard kocht, kocht ik dat al met aankoopbewijs.
Een welleswaar simpel geschreven contractje maar wel ondertekent door beide parijen.
Keuren heeft alleen zin bij oudere dieren, veulens heb ik nooit laten keuren, de iets oudere dieren wel.

Dat er nu met al het internet en dus tig informatie voorhanden nog steeds mensen zijn die zonder contract kopen , snap ik echt niet.
Contract is heel simpel te vinden en met de uitgeprinte versie stap je naar de koper/verkoper.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:04

mysa schreef:
Wat een suggestieve titel voor een vrij neutraal verhaal.

Inderdaad. Nogal opruiend/sensatiebelust zelfs. Slechte manier van nieuwsbrengen :n .