Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:54

Omrop Fryslan
Ingestuurd door Joaltijd

Een groep paarden die vrijdagochtend losbrak in Blije en naar Holwerd renden, heeft daar voor heel wat onrust gezorgd. De 23 paarden werden in Blije vanuit de stal naar een stuk land gebracht. Daarvoor was de weg afgezet: aan de ene kant met een trekker en aan de andere kant met linten. Maar een automobilist die de boot moest halen, reed door de linten heen. Daardoor konden de paarden ontsnappen.

Uiteindelijk konden ze naar een stuk land worden gebracht. De eigenaar heeft de paarden daar opgehaald. Op een paar schaafplekjes na, mankeerde de paarden niets.

Majolen

Re: Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:58

Zou hij de boot gehaald hebben? :roll:

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:59

Wat ben je dan een knurft als je door een afzetting rijt :(
Laatst bijgewerkt door alex66 op 28-05-16 09:02, in het totaal 3 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:00

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/63968 ... en-holwerd

Hier staan foto's op. En als je op Les frysk berjôcht drukt. Krijg je ook een filmpje te zien.

Hoop dat die * de boot alsnog heeft gemist. Dan had ie maar eerder van huis moeten gaan. Denk dat er duidelijk te zien was dat er wat ging gebeuren. Als er al een trekker met aanhanger over de weg geparkeerd staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:02

Wat een idioot zeg... die paarden zouden daar maar alvast gerend hebben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:10

Majolen schreef:
Zou hij de boot gehaald hebben? :roll:

Mag toch hopen dat Karma daar een stokje voor gestoken heeft. Als je met de boot weg moet zorg je toch dat je ruim van te voren aanwezig bent.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:21

Ja er lopen echt mafkezen rond hoor. Bij ons moeten de paarden heel af en toe ook een boerenweggetje oversteken om naar een ander land te gaan. Dit is een groep jonge paarden dus die gaan ook gewoon los over (is een weggetje van 3 meter breed of zo). Helaas ook druk bezocht door wielrenners ivm de berg nou wat je daar meemaakt. Ze proberen waar je bij staat gewoon de draad los te maken of gooien de fiets er over heen. Terwijl het echt 2 minuten werk is. En schelden dat ze kunnen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:22

Fijn dat ze na alle stress weer rustig opgeladen konden worden :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:27

Wow, er zijn echt rare mensen op de wereld :').

FriesWytske schreef:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/63968 ... en-holwerd

Hier staan foto's op. En als je op Les frysk berjôcht drukt. Krijg je ook een filmpje te zien.

Hmmm, interessante manier van een paard in de trailer krijgen. Ik begrijp ineens waarom sommige paarden zo moeilijk doen met trailerladen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:30

Ach de boot naar ameland is toch bijna altijd veel te laat, dus vanwaar de haast?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:30

Hoe wil jij dat dan doen bij jonge paarden?
Allemaal 1 voor 1 er op zetten. Dan was hij en de hele dag bezig geweest. En de paarden alleen maar gestrester. Denk dat dit de snelste en meest vriendelijke manier is.
Had al verwacht dat hier commentaar op kwam.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:33

FriesWytske schreef:
Allemaal 1 voor 1 er op zetten. Dan was hij en de hele dag bezig geweest. En de paarden alleen maar gestrester. Denk dat dit de snelste en meest vriendelijke manier is.

Ik heb gelukkig zelf al wel gezien dat het veel vriendelijker kan dan dit. Het onnodig slaan op het hoofd zie ik niet als de vriendelijkste manier.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:46

Als je die dieren 1 voor 1 in een veewagen gaat zetten, zijn de eerste dieren er al weer uit als je de laatste er in wil zetten. Dit is echt geen heel bizarre manier, het was misschien voldoende geweest om alleen een hand voor het oog te doen in plaats van te slaan, maar de tactiek is gewoon dat het paard de kop naar voren houdt, zodat ze die kant op lopen. Dat is het hele idee van drijven.

Ik had iets heel extreems verwacht na jouw bericht, ik vind dit alles meevallen. Misschien niet de koetjiekoetjie manier die mensen graag willen zien, maar in elk geval effectief.

Wel bizar dat mensen gewoon door rijden, je zet de weg toch niet voor de grap af. Ook niet onopvallend ofzo, belachelijk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:10

Dat zullen nu ook wel hele "Blije" paarden zijn. Zo lekker rondrennen :')

Hoop iig dat er niks met ze aan de hand is en dat ze snel gevangen worden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:56

Volgens mij is er inderdaad weinig mis met het laden van deze jonge paarden. Ik denk niet dat het op een vriendelijke manier gelukt was met een kudde die totaal over de zeik is. Overigens een zeer kundige man, met een groot hart voor paarden als je het mij vraagt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:18

De 'boeren aanpak';ziet er misschien niet Parelli uit, maar geeft geen onnodige stress, geen gewonde paarden, en een grote groep die veilig en snel geladen worden. Soms is dat echt het beste.

Wie haalt het in zijn hoofd om door linten te rijden, waardoor 23 paarden gewond hadden kunnen worden?

Maar goed,wellicht was er een zeer dringende reden (sterfte/geboorte), stond die man al een half uur te wachten etc. Ik weet het niet, als iemand kan bevestigen hoe en wat precies...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:25

Nee, die stond niet een half uur te wachten. Die reed gewoon door. Dat zei de eigenaar van de opfok zelf gisteren voor de radio. En ging toen in de opening van het weiland staan met zijn auto. Ipv dat hij direct weer achteruit was gereden. Want dan waren ze wel richting het weiland gegaan.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 28-05-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:35

Rare mensen heb je in de wereld. In het radiobericht hoor je dat de bestuurder aan had gegeven haast te hebben om de boot te halen. Dat was zijn excuus om door de linten te rijden en zowel de paarden als andere weggebruikers in gevaar te brengen.

Overigens kan ik volmondig beamen dat het laden bij deze opfok altijd zeer kundig en rustig verloopt. Ik heb mijn paard daar enkele jaren in de opfok gehad en ben er vaak bijgeweest als ze verplaatst werden, of naar de boerderij gehaald werden om te bekappen.

En hoe ga je anders een kudde onrustige jonge paarden zonder halster tegenhouden. Ik vind de reactie dan ook zeer overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:40

Lastig en vervelend zo iets. Er zitten altijd 2 kanten aan verhaal.

Zo vraag ik mij af of die boer/persoon wel toestemming had om een weg af te sluiten en verkeer tegen te houden en wie weet hoe lang hij al die weg afgesloten had.

Aan andere kant hadden die mensen niet door de lint moeten rijden maar de politie bellen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:48

Je kunt ervan uitgaan dat ze alles goed geregeld hadden. Daar twijfel ik absoluut niet over. Veiligheid voor zowel mens als dier staat voorop bij deze mensen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:57

Gelukkig alles goed afgelopen.

Nette en diervriendelijk manier van het laden van een kudde jonge paarden.
Ik heb al veel en veel erger gezien!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:33

De boot gaat wel meerdere keren per dag. Werk of vakantie of wat dan ook wacht wel. 23 paarden ga je niet een voor een verplaatsen lijkt mij. Ik snap niet hoe je dat kunt doen tenzij er iemand op sterven ligt of ambulance/brandweer langs moet...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:41

Gucci_ schreef:
De boot gaat wel meerdere keren per dag. Werk of vakantie of wat dan ook wacht wel. 23 paarden ga je niet een voor een verplaatsen lijkt mij. Ik snap niet hoe je dat kunt doen tenzij er iemand op sterven ligt of ambulance/brandweer langs moet...

Ligt aan het tijdstip dat het gebeurde. De laatste boot gaat meestal half 8....
Of degene moest deze boot hebben ivn werken of wat dan ook( en nee ik praat het niet goed maar de druk van de boot halen is vervelend.)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:32

FriesWytske schreef:

Nou echt heeel vriendelijk keihard in hun gezicht slaan wauw.... -O- hoop dat je dit niet serieus de definitie van vriendelijk vind :p
Ik quote nu jou Bericht, maar bedoel het natuurlijk ook voor de andere die dit vriendelijk vinden haha
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 28-05-16 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:34

Wat een debiel om er door heen te rijden zeg!

Ik sluit me trouwens er bij aan dat ik dit ook niet netjes laden vind. Zo krijg je ze goed kopschuw!