Oudste ruiter kan niet naar Rio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Oudste ruiter kan niet naar Rio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 20:22

Bokt.nl/ equnews.be

De Japanse ruiter Hiroshi Hoketsu zal niet kunnen deelnemen aan de Olympische Spelen in Rio. Met zijn 75 jaar zou hij de oudste atleet zijn die ooit deelnam aan de Spelen, maar hij heeft zich niet kunnen kwalificeren omdat zijn paard niet fit genoeg is. Hoketsu geeft prioriteit aan de gezondheid van zijn paard en daarom zal hij niet deelnemen.

De Japanner nam al deel aan drie Olympische Spelen en twee Wereldruiterspelen. Zo kwam hij met de merrie Whisper 115 (v. Wolkenstein II) aan de start op de Spelen in Beijing en Londen. In 1964 startte hij ook in Tokyo op de Olympische Spelen. Daarnaast zagen we hem aan het werk op de Wereldruiterspelen in Lexington en Aken.

"Tot mijn grote spijt moet ik mijn droom van de Olympische Spelen in Rio opgeven. Ik wil mijn paard niet overvragen. Er is nog niets besloten over de toekomst. Ik wil mijn paard eerst weer gezond krijgen" aldus Hiroshi Hoketsu.

Als Hoketsu wel aan de start verscheen, dan zou hij de oudste atleet ooit zijn die aan de Olympische Spelen deelnam. Sinds 1920 staat het record op naam van de Zweed Oscar Swahn, die op 72-jarige leeftijd deelnam aan de Olympische spelen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:21

Pffff... ik kan er alleen maar voor tekenen dat ik nog zo fit mag zijn op die leeftijd! :oo zonde dat hij niet deel kan nemen!

Ff googlen aan welk onderdeel die 72 jarige meedeed... edit... een schutter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:24

_KiMbErLeY_ schreef:
Pffff... ik kan er alleen maar voor tekenen dat ik nog zo fit mag zijn op die leeftijd! :oo zonde dat hij niet deel kan nemen!

Ff googlen aan welk onderdeel die 72 jarige meedeed... edit... een schutter.

Dan vind ik zo hoog in de paardensport toch een grotere prestatie op zo'n leeftijd :=

Zonde dat hij niet kan deelnemen, maar goede keus :j

_KiMbErLeY_

Re: Oudste ruiter kan niet naar Rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:35

Absoluut waar!!

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:59

Verstandige keuze! Wil ik ook voor tekenen op die leeftijd!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:00

Het siert hem dat ie zn paard voorop stelt. Wel erg jammer dat ie niet meedoet. maar hopelijk zien we hem nog vaker wel in actie in de toekomst, toch wel erg cool op zo'n hoog niveau meedraaien op zijn leeftijd. 8-)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:34

wauw
Ik weet niet waar ik het meeste respect voor heb.
Het feit dat hij 75 jaar is of dat hij zijn paard op de 1ste plaats zet.
Toppie en een flinke pluim voor de brave man! :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:40

jammer dat hij niet gaat..

Maar het artikel doet wel een beetje alsof het helemaal de eer van de ruiter is..
Waarom nu pas?
Blijkbaar heeft hij zich eerder niet kunnen kwalificeren?

En een fit paard is ook natuurlijk geen garantie op deelname. Tenzij dit paard al heel lang niet fit is, is het hem eerder ook niet gelukt?

Wel mooi dat hij zich terugtrekt uit de laatste (gok ik?) kwalificatiemogelijkheid vanwege de gezondheid van zijn paard.. Maar eigenlijk vind ik dat het gewoon zo hoort.. Is je paard niet in orde, dan kun je m gewoon niet uitbrengen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:44

Japanners zijn taaie mensen, die rijdt nog wel eventjes denk ik :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:46

Heeft ook wel iets ironisch, zo'n oude kerel en dan is het paard niet fit genoeg...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:04

elenaMM77 schreef:
jammer dat hij niet gaat..

Maar het artikel doet wel een beetje alsof het helemaal de eer van de ruiter is..
Waarom nu pas?
Blijkbaar heeft hij zich eerder niet kunnen kwalificeren?

En een fit paard is ook natuurlijk geen garantie op deelname. Tenzij dit paard al heel lang niet fit is, is het hem eerder ook niet gelukt?

Wel mooi dat hij zich terugtrekt uit de laatste (gok ik?) kwalificatiemogelijkheid vanwege de gezondheid van zijn paard.. Maar eigenlijk vind ik dat het gewoon zo hoort.. Is je paard niet in orde, dan kun je m gewoon niet uitbrengen.

Ik weet niet wat je bedoelt met je "waarom nu pas" maar het paard heeft een ziekte doorlopen en was dus al eerder niet fit, dat is niet van nu. De beslissing van nu is dat het paard er nog niet genoeg bovenop is om de kwalificatie wedstrijd te rijden.

Hij is al jarenlang gewoon lid van hun Olympische team, hij komt niet zomaar aanwaaien als leuke stunt ofzo.
Als hij de kwalificatie wedstrijd had kunnen rijden was hij er echt wel weer bij.
Ik gok dat hij er in de volgende OS ook weer gewoon bij is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:28

dat is toch ook precies waar ik het vraagteken over zet?

als een paard heel lang ziek is, en dus niet fit.
dan is het toch eigenlijk vrij logisch dat je niet gaat, of mee kunt doen aan kwalificaties.
Wie zou dan toch gaan doorpushen (en kan een paard dat niet fit is zich uberhaupt wel kwalificeren?).

mijn vragen komen eigenlijk voort uit het feit dat omdat het artikel een beetje doet voorkomen alsof de ruiter besloten heeft zijn paard voorrang te geven boven deelname. Maar dat is toch eigenlijk niet het geval? Het dier is gewoon niet in orde.. zoals je aangeeft al langere tijd niet. Het is dan toch de normaalste zaak dat je dus dat dier niet in kunt gaan zetten?

Uit de reacties proef je dat ook, respect naar de ruiter..

Maar wat als het artikel nu gaat over een ruiter die een langdurig niet fit paard inzet, zich onverhoopt met dat dier plaatst en naar de spelen gaat? Dan zou iedereen staan stuiteren, want dat hoort niet, je moet aan je dier denken.. Dus wat de ruiter gedaan heeft is dan toch gewoon correct en normaal? Daar hoeft hij dan toch eigenlijk geen dikke pluim voor te krijgen?

Hoeveel bokkers zijn er niet die een wedstrijd moeten laten schieten omdat hun paard niet fit is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:40

Wat had je dan verwacht als reacties?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:20

ElenaMM77: wat wil je nu eigenlijk zeggen?

75 jaar en nog steeds op het hoogste niveau meedoen, respect...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:01

Over 4 jaar gewoon nog een keer proberen zeg ik :D .

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:22

Dat zou toch super zijn Rinske :-D Ik hoop het ook dat ie het dan weer kan proberen.